Hospitality Management 25 jaar: Sol Meliá: derde hotelgroep in Europa

8 juli 2016 | Thijs Jacobs

Hospitality Management bestaat 25 jaar. Tijd om terug te blikken op interviews die de aandacht trokken. Dit artikel over Sol Meliá dateert uit 1997. Destijds was Sol Meliá de derde hotelgroep in Europa.

Sol Meliá, de derde hotelgroep in Europa (na Accor en Golden Tulip) en de vijftiende in de wereld, heeft nog geen vestigingen in Nederland en België. ’Maar we zijn zeer geïnteresseerd,’ zegt Enzo Russi, regionaal verkoop­di­recteur van het bedrijf in Andalusië. Deze Italiaan is een kenner van de Benelux, want hij groeide op in Hasselt en spreekt dus vloeiend Nederlands.

De grote hotelgroepen in Europa zijn relatief jong. Zo ook Sol Meliá, dat het eerste hotel opende in 1956: Hotel Sol in Palma de Mallorca. Inmiddels telt de beursgenoteerde onderneming 215 hotels in 25 landen. Eind 1997 zal dat aantal zijn gestegen tot 230. Sol Meliá was overigens de eerste ISO-9002-gecertificeerde hotelgroep in Europa.

Verovering

Ga­briel Escarrer, de oprichter en huidige president van Sol Meliá, begon op 21-jarige leeftijd met het reeds genoemde, zestig kamers tellende Hotel Sol in Palma de Mallorca (1956). De zes voorafgaande jaren had Escarrer gewerkt in de 'tour-operating business'. In die peri­ode bestudeerde hij de mogelijk­heid om kleine hotels te huren en te 'managen', waarbij de identiteit van die hotels niet aangetast zou mogen worden.

Zo bedacht, zo gedaan. De winst die dat 'systeem' Escarrer opleverde, werd geïnvesteerd in uitbreiding; aanvanke­lijk alleen op de Balearen, onder de groepsnaam 'Hoteles MallorQuines Asociados'. In 1976 begon de verovering van het vasteland en de Canarische eilanden. Daarom werd de naam veranderd in 'Hoteles Sol'. In 1984 werd de Spaa­nse groep Hostasa overgenomen; in 1987 ook de presti­gieuze Spaanse Meliá-keten. Sol Meliá was de eerste hotelketen op Cuba; momenteel heeft de groep daar zeven hotels.

De internationali­satie begon al eerder (in 1985) met de opening van een hotel op Bali. Een snelle interna­tio­nale ac­quisitie volgde: in 1988 was het Amerikaanse continent aan de beurt. Pas in 1993 volgde uit­breiding in Europa (Portu­gal en Duitsland). 

Sol Meliá sloot 1996 af met 203 hotels in 25 landen; 47.938 kamers en 90.000 bedden; 18 miljoen over­nachtingen; een gemiddelde bezetting van 74,6 %; en een omzet van 1,12 miljard U.S. dollar. Het bedrijf telt 21.000 personeelsleden.

Sol Meliá plukt de vruchten van veel eigen 'know-how'; onder andere in het reserve­ringssysteem, waarvan ook touroperators en reisbureaus dankbaar gebruik maken. De groep heeft tevens eigen kwaliteitscontrole- en kostenbewakings­sys­temen.

Net als de andere ketens, toont de catalogus van Sol Meliá diverse hoteltypes. Zo zijn er vier Gran Meliá's (vijfsterrenhotels), te weten in Mexico, Jakarta, Malaga en op Tene­rife. Daarnaast zijn er Meliá-hotels met vier sterren, en de eveneens met vier sterren gewaardeerde Meliá Comfort hotels. De Sol-hotels worden in Spanje ook ge­waardeerd met vier sterren. 'Sol' kent overigens ook enige verscheidenheid: Sol Élite, Sol Club, Sol, en Sol Inn. De laatste is goed voor drie sterren.

Voornemens

Een jonge loot is Paradisus Resorts, waarvan de eerste vestigingen zijn geopend in Mexico en de Domi­nicaanse Republiek. Het ver­blijf in deze resorts is inclu­sief alle service, maal­tijden, tussendoortjes, dran­kjes en zelfs rookwa­ren en animatie. Een derde volgt in Djer­ba (Tunesië). Russi: ’We haken daarmee in op een nieu­we t­rend: luxe hotels, waarbij alles is inbegrepen in de boekingsprijs; tot en met de ster­ke drank, de sigaretten en een goede sigaar. Er zijn bijvoorbeeld prijzen inclusief en exclu­sief black la­bel-dran­ken.’ - De dagprijs bedraagt 120 tot 160 dollar per persoon.

Sol Meliá heeft het voornemen om uit te breiden met vestigingen in Spaanse steden en in Europese landen waar het concern nog niet is vertegen­woordigd. Nederland en België behoren daartoe, maar Zuid-Amerika heeft de voorkeur, omdat Spaans/Portugees daar de voer­taal is.

Sol Meliá is de grootste groeier in Latijns Amerika. Ook in Azië en de Pacific zijn uitbreidingen gepland, terwijl het concern onlangs vier tophotels van de Salam-groep in Marokko in management nam, en vijf ho­tels in Israël. Sol Meliá wil uitbreiden met 25 à 30 hotels per jaar (in 1996 groeide Sol Meliá met 41 hotels).

Russi: ’We willen graag stedenhotels toevoegen in alle Europese hoofdsteden. Daarnaast richten we onze ogen nog steeds op de Middellandse Zee, van Griekenland tot Tunesië. In dat laatste land heb­ben we een tiental hotels gepland.’

De groep geeft er de voorkeur aan om het management van zulke hotels op zich te nemen; gebaseerd op een doortimmerde overeenkomst met de eigenaars. Met Sol Meliá kunnen hoteleigenaren zowel een manage­ment- als een franchisecontract sluiten. Het concern installeert de eigen technologie en biedt voortdurende begeleiding. Bovendien neemt Sol Meliá het hotel op in het eigen verkoopnetwerk en voert het regelmatig kwaliteitscontroles uit. Bij managementcontracten wordt bovendien de exploi­tatie van het hotel door Sol Meliá gecontroleerd. Russi: 'In Duitsland beschikken we inmiddels over acht Sol Inn-hotels. Die zijn daar erg populair. In Spanje willen we nog meer het binnenland in. We volgen daar­mee de trek van de Spanjaarden.’

Doelgroepen

Tachtig procent van de gasten van de Sol Meliá hotels bestaat uit vrijetijds-toeris­ten. Tien procent bezoekt een Sol Meliá-hotel uit zakelijke overwegingen. Dat wordt gestimuleerd door de congresfaciliteiten in de meeste hotels. Congressen vinden immers doorgaans buiten het toeristenseizoen plaats.

Voorbeelden van hotels met dergelijke faciliteiten in een 'zomervakantieoord' als Torremolinos zijn: Meliá Torremolinos (275 kamers, zaalcapa­citeit tot 470 personen); Sol Elite Don Pablo (433 kamers, 6 zalen met elk een capaci­teit tot 300 personen); en Sol Elite Aloha Puerto (zaalcapaciteit tot 500 perso­nen, 370 kamers).

SolRes, het eigen reserverings­systeem van Sol Meliá, is bereikbaar via 550.000 computer terminals van circa 100.­000 reisagenten. De databank is gekoppeld aan de boekingssys­temen van Thisco, Galileo, Sabre, Amadeus, System One en Worldspan. Uiteraard zijn er directe computerverbindingen met de overige hotels van de groep en met de 21 eigen verkoopkantoren, wereldwijd.

Agenten die via het SolRes-systeem boeken, dingen per boeking mee naar vrije weekeinden in de hotels. De Spaanse loterijgroep Ounce verricht de trekkingen. 

ISO 9002

Sol Meliá ontving begin 1996 als eerste de Europese ISO-certi­ficering voor hotelservice management, in­clusief pro­ductie, installatie en after-sales manage­ment. Russi: ’We wilden die servicekwaliteit graag laten vast leggen. Onze hotels moeten uit­blinken in kwaliteit, persoonlijke dienstverlening, goed opge­leid perso­neel en een goed kostenbeleid.’ Ook de buiten-Europese hotels zullen worden 'geïsonormeerd'. Het spits werd afgebeten door Melià Kuala Lumpur in juni 1996.

Van groot belang zijn de interne trainingsprogramma's, vooral gericht op de internationale expansie. Managers van Sol Meliá hotels volgen vier cursussen, waarin alle specifieke eigenschappen en procedures aan bod komen, inclusief de interne communicatie.

Sol Meliá zet het milieu centraal in een ecologi­sche campagne voor haar personeel. Gestreefd wordt naar maximale recycling van afval; een bewuster omgaan met water en elektriciteit; beperking van het gebruik van chemicaliën; en het vervangen van synthetische door natuurlijke(r) materialen. Het chloor in de zwembaden is dus vervangen door 'ozonvriendelijke' bromide, en het spreekt haast vanzelf dat de grond rond de ho­tels zorgvuldig wordt schoongehouden. 

Voorkeurspositie

Sol Melia werkt, als Spaanse hotelgroep, samen met de nationale luchtvaartmaatschappij Iberia. Russi: ’Onze hotels zijn de 'prefered hotels' van Iberia, en binnen­kort starten we onder de naam Iberia Plus een gezamen­lijk 'frequent flyer-programma'. Soms werken we ook samen in promotie-acties. Ons eigen loyaliteitsprogramma be­staat inmiddels drie jaar. We hebben 250.000 cardhouders. Andere partners waarmee we strategische allianties getekend hebben zijn: Avis, American Express en Mundi Color.'

Enzo Russi, verkoopdirecteur bij Sol Meliá voor de regio Andalusië, heeft Italiaanse ouders, maar hij werd geboren in Hasselt; waar hij ook opgroeide. Russi begon zijn loopbaan in het toerisme bij de Brits-Belgische organisatie Holiday Club in Marokko; achtereenvolgens als sportanimator, gids en toeroperator. In 1990 trad Russi in dienst van Sol Meliá. Hij werd mondiaal ingezet in verschillende commerciële functies, alvorens hij zijn huidige positie kreeg aangeboden.

Auteur: Bert Salden

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: hotel in voormalig klooster Utrecht

Utrecht kent een behoorlijke hotelontwikkeling en dat is niet verwonderlijk, gezien het aantal kamers in de Domstad. Dat aantal blijft immers behoorlijk achter bij de (verwachte) vraag. In de bruisende wijk Lombok opende onlangs het parochiehuis van het nieuwe hotel The Anthony. In het kloostergedee...

Achtergronden Culinair
Kerstmenu: Spoom en foie gras uit de gratie 

In bijna de helft van de Nederlandse restaurants wordt deze Kerst hert als hoofdgerecht gereserveerd. Hiermee is hert het populairste hoofdgerecht op de kerstmenu’s in de Nederlandse horeca. In Nederland betaal je in 2018 gemiddeld € 61,- voor een vijfgangen kerstdiner. Goedkoop eten doe ...

F&B Den Haag
Plek voor ruim 60 F&B-concepten in Haagse binnenstad

De binnenstad van Den Haag is uitgegroeid tot één van de meest aantrekkelijke winkelgebieden van Nederland. Toch is er nog ruimte om verder te verbeteren. Op basis van de horecabenchmark tussen de vijf grootste steden, blijkt dat het aanbod Food & Beverage (F&B) beperkt is. Er ...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Personalia
Niels Hoek nieuwe sales manager U Parkhotel

Niels Hoek is per 1 december 2018 begonnen als Sales Manager bij het nieuw te openen U Parkhotel in Enschede. Na bijna twee jaar keert Niels weer terug naar de hotel- en congresbranche. Met meer dan acht jaar ervaring brengt Niels veel kennis mee naar het nieuwe U Parkhotel op de campus van de Unive...

NH Hotels Interview Longread
Interview: vierde nhow geopend in Marseille

nhow, het nieuwste merk van de Spaanse hotelketen NH, begint serieuze vormen aan te nemen. Na Rotterdam, Berlijn en Milaan, opende afgelopen september nhow Marseille. Hospitality Management was erbij en aanschouwde de ambitieuze toekomstplannen van een merk dat zich liever niet laat bundelen. &ldquo...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: