Dossier : Hospitality Management 30 jaar

20 oktober 2011 Tech 30 jaar Hospitality Management
ICT & Bedrijfsvoering: Van strip naar chip

Bent u al helemaal op de hoogte van alle aanstaande veranderingen omtrent elektronisch betalingsverkeer? Binnen een paar jaar nemen we afscheid van het vertouwde pinnen met de magneetstrip. Nederland en Europa zijn op weg naar één standaard voor betalingsverkeer. De Nederlandse bank ...

26 december 2010 Interview Longread 30 jaar Hospitality Management
Interview Chris Luken: "Eind 2008 wist ik het écht even niet meer"

Afgelopen zomer veranderde Chris Luken, oprichter van de Hotelbon en Fletcher Hotels, van baan binnen zijn organisaties; hij droeg de positie van CEO over aan Rob Hermans. ‘Dit wordt geen afscheidsinterview hoor,’ zegt Luken, die zijn carrière startte als ober bij Van der Valk. &l ...

22 oktober 2009 Hotelketens Interview Longread 30 jaar Hospitality Management
ACCOR Hospitality; Sterk op alle serviceniveaus

Dat het woord 'crisis' in ons land nogal lichtzinnig gebruikt wordt, en derhalve aan inflatie onderhevig is, wil Caro van Eekelen, de nieuwe managing director van Accor Nederland, best erkennen. Over een 'dalletje' wil zij echter niet spreken, want de huidige recessie heeft ook aan A ...

15 februari 2007 Michelin Interview 30 jaar Hospitality Management
Robert Kranenborg, patron cuisinier; 'Ik zou zo weer voor een hotel kiezen'

Is het vreemd of merkwaardig om de nieuwe rubriek Hotelrestaurant te beginnen met Robert Kranenborg, een cuisinier die niet (!) in een hotel werkt? Nee, niet echt, want deze sterrenkok heeft ooit het Amstelhotel twee Michelinsterren bezorgd; daar heeft hij naam en faam gemaakt. Inmiddels werkt hij n ...

12 december 2006 Hotelketens Interview 30 jaar Hospitality Management
Hoteldokters met grootse plannen

We spreken met twee van de drie oprichters en eigenaren van de jongste hotelgroepen in Nederland: Bas Tolmeijer en Francesco Monaco van European Hotel Management. Plaats van handeling: de op één na jongste telg van de EHM familie, het drie maanden geleden verworven Apollo Hotel in Amst ...

22 december 2005 Tech Longread 30 jaar Hospitality Management
De 'ratrace' van de digitalisering

Nederland zou Nederland niet zijn als er niet iets nieuws op de markt zou komen: de digitale televisie. Een uitmuntende beeldkwaliteit, interactieve toepassingen en extreem veel kanalen vormen de inzet in de oorlog rond de gunst van de consument. En gaat deze overstag - hetgeen onvermijdelijk zal ge ...

2 oktober 2005 Hotelketens Interview 30 jaar Hospitality Management
Golden Tulip: veel sterker dan gedacht

Het hoofdkantoor van Golden Tulip Hospitality B.V. bevindt zich niet in de hoofdstad, noch in de hofstad, maar in Amersfoort, ook wel genoemd de keistad. Denkend aan keien, kom je terecht bij hunebedden, en via bedden bij de hotellerie; dat spreekt vanzelf. En aangezien hunebed in de overlevering &# ...

2 oktober 2005 Interview Longread 30 jaar Hospitality Management
Interview: Hotel Zuiderduin, Egmond aan Zee

Een kale vlakte, doorsneden met wellicht de lelijkste snelweg van ons land (A9). Geen gebied om een toerist naartoe te sturen. Van de snelweg af, bij Alkmaar, wordt het landschap wat vriendelijker, en verderop wacht de zee... Langs de boulevard van Egmond aan Zee staan de bekende Zimmer-frei-hotels, ...

22 december 2003 Hotelketens Interview 30 jaar Hospitality Management
Roberto Payer; “Een Italiaan onder een vrouw; dat gebeurt niet.”

Zit het makkelijk, tegenover Roberto Payer, beseffend dat zijn Italiaanse ogen, getraind in ‘bella figura’, op afstand kunnen zien of de stof, de snit en het naaiwerk van je jasje de toets der kritiek kunnen doorstaan? Zit het rustig, wetend dat zijn ogen kunnen vlammen zodra heikele ond ...

2 oktober 2002 Hotelketens Interview Longread 30 jaar Hospitality Management
Interview Marcel van Aelst: een Westerse blik in de Japanse keuken

Met de bedoeling om nog verder in Europa uit te breiden, werd in 1971 in Amsterdam het eerste Okura-hotel buiten de Japanse landsgrenzen geopend. Ruim dertig jaar later is het echter nog steeds het enige Okura in Europa, al liggen er inmiddels serieuze plannen in Londen en Parijs. Hoewel het hotel e ...

2 september 2002 Economie Ondernemen 30 jaar Hospitality Management
Verkoop van hotels - Goodwill: meetbaar of emotie?

Op korte termijn zal een kwart van de hotels in Nederland van eigenaar wisselen. Dat blijkt uit het tiende Hotel Continu Onderzoek. Reden genoeg om eens te kijken waarom dit bezit van de hand wordt gedaan; hoe de hôteliers de waarde van hun hotel bepalen; en hoe ze de mee te verkopen goodwill ...

12 december 2001 Hotelketens Interview 30 jaar Hospitality Management
NJHC-directeur Karina Schilte; Echte hotels zullen het nooit worden

Wat NJHC-directeur Karina Schilte betreft, had deze rubriek voor één keer gerust ‘hostelketen’ mogen heten. De NJHC-hostels zijn - tot op zekere hoogte - een vreemde eend in de bijt: zij vullen het gat tussen de hotels en de groepsaccommodaties; een positie die de organisat ...

22 december 2000 Columns Sander Allegro 30 jaar Hospitality Management
Column Sander Allegro: Groen

Zes jaar geleden zag ik het voor het eerst: een klein kaartje in de badkamer van het hotel (in het buitenland) waarop de vriendelijke oproep stond om de handdoek een tweede keer te gebruiken. Het hotelmanagement zette dit verzoek kracht bij met een hartverscheurend verhaal over verspilde tonnen wasm ...

2 december 2000 Achtergronden Longread 30 jaar Hospitality Management
Hotelratten en flessentrekkers

Hotels zijn vrij toegankelijk. De bagage ligt er voor het oprapen. Anonimiteit is, met een beetje handigheid, gegarandeerd. Kortom, het hotel is de ideale broedplaats voor criminele activiteiten. En dat blijkt: jaarlijks fungeert een hotel gemiddeld drie keer als place de crime. Om criminaliteit bin ...

13 februari 1999 Events 30 jaar Hospitality Management
Is Amsterdam vol?

Hoteliers hoeven zich niet meer op de borst te kloppen: een bezettingspercentage van boven de tachtig is geen bijzondere prestatie meer. Het gaat goed; het gaat zeer goed; carpe diem! Mooi toch? Dan is het nu tijd om achterover te leunen; aan morgen te denken; een strategie te bepalen. En hotelier ...

4 april 1998 Interview 30 jaar Hospitality Management
Een mijnwerkerszoon verovert de beau monde

Jan Mestriner, geboren en getogen in Heerlen, geldt als 's werelds beste - en best betaalde! - hotelmanager. De afgelo­pen jaren was hij openingsmanager van het befaamde The Palace of the Lost City (in Sun City, nabij Johannes­burg) en van het al even hoog aangeslagen The Table Bay at th ...

13 november 1997 Hotelketens 30 jaar Hospitality Management
Het verhaal van duizend en één overnachtingen

In 1995 werd Best Western ontbonden: Nederland en België gingen elk zelfstandig verder, terwijl de Luxemburgse hotels zich aansloten bij de Duitse Best Western organisatie. De nieuwe Neder­landse organisa­tie, die vorig jaar werd opge­zet, telt momenteel 26 leden in de klassen met ...

Laad meer items

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: