Hotelbeleid in de praktijk

4 mei 2016 |
Hotelbeleid in de praktijk<

Hotelbeleid is een lastig item. Wat mij betreft, kan hotelbeleid zich richten op maar één ding: een goede balans tussen vraag en aanbod. Daarvoor
moet je zo goed mogelijk in kaart brengen wat de huidige vraag is en wat de verwachtingen zijn voor de ontwikkeling van die vraag in de nabije toekomst, hetzelfde geldt wat betreft het aanbod. Heb je dat inzichtelijk, dan zie je of er een balans is. Is die er niet, dan moet je bedenken hoe je de groei van het aantal hotelkamers stimuleert of juist afremt. Ingewikkelder is het niet.

Het is deze dagen populair om Cruijff aan te halen, dus doe ik dat ook. “Voetballen is heel simpel, maar het moeilijkste wat er is, is simpel voetballen.” Wat moet je bijvoorbeeld met een uitspraak van de gemeente Amsterdam die zegt: “Er komen geen hotels meer bij, behalve die honderd die we al hebben besproken.” Honderd? Van hoeveel kamers? Alleen Cruijff zou dat begrijpen, die zei ook: “Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor. Lijkt me logisch.” Een gemeente kan formeel maar een klein beetje sturen, vooral met het al of niet goedkeuren van bestemmingsplannen. Maar heeft een plek al de bestemming ‘gemengde doelen’ dan is dat instrument van de baan. Dan is er nog altijd de welstandscommissie. Maar die menen oprecht dat alles wat getekend is, gewoon niet mooi genoeg is en trekken zich niets aan van beleid.

En wie stelt het beleid vast? Natuurlijk, de politiek, die wil ermee scoren. Wie stelt het op? De ambtenaren, die willen ermee kunnen sturen. Voor wie is het bedoeld? 1. De buurtbewoners, die veelal geen gebruik van de hotels maken. 2. De ontwikkelaars die zoveel mogelijk willen bouwen. 3. De investeerders die er mee willen verdienen. 4. De hoteliers die geen concurrentie willen. 5. De hotelgasten die een hotelkamer willen in de buurt van waar ze willen zijn en die past in hun budget. Maar hoe krijg je een beleid dat door iedereen wordt gedragen? Een goede adviseur? Ha, misschien moet ik toch de politiek in!

Ewout Hoogendoorn

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: