Humanoids

1 mei 2015 |
Humanoids<

Altijd al welkom geheten willen worden door een niet van echt te onderscheiden robot receptioniste? Het kan vanaf komende zomer
in Japan en wel midden in het Huis ten Bosch themapark bij Nagasaki. Het Henn-na Hotel gebruikt bij het runnen van het hotel zoveel mogelijk technologie en zet daarbij mensachtige robots in als kamermeisjes en receptionisten. Volgens de topman van het hotelbedrijf zullen de robots in staat zijn ‘intelligente gesprekken’ te voeren met gasten en dat in diverse talen. Kom daar maar eens om in een traditioneel hotel…

Verder kunnen deze humanoid robots ook non-verbaal communiceren en zorgen ze daarmee voor een ervaring die menselijk contact zeer nauw benadert. Een interessant stukje high-tech wat ons al sinds de jaren vijftig wordt beloofd, lijkt werkelijkheid te worden. Hoewel ik ervan overtuigd ben dat robotisering en kunstmatige intelligentie een belangrijke rol zullen spelen in onze relatief nabije toekomst, geloof ik niet dat natuurgetrouwe, bewegende en sprekende etalagepoppen een grote toekomst zullen hebben. Ik verwacht op dat punt meer van 3D-technieken als holografie.

Het Japanse hotel past ook op andere gebieden innovaties toe, variërend van gezichtsherkenningstechnologie om de deur te openen tot body heat sensoren die de temperatuur van de kamer aanpassen aan het verblijvende individu. Ook aan de distributiekant wordt niet traditioneel gewerkt. Het hotel mikt op 100 procent boekingen via het eigen kanaal en doet dat via een veilingsysteem waar de kamerprijs op basis van vraag en aanbod tot stand komt en de prijs in topdrukte altijd naar de hoogste bieder gaat.

Het klinkt allemaal een beetje gadgetachtig, maar toch is de opening van het Henn-na hotel een mogelijk interessante ontwikkeling. Het is een mooi experiment om te kijken hoe het streven om de dure menselijke medewerker totaal te marginaliseren, in de praktijk uitpakt. Dit streven is eerder toegepast in concepten als Formule1 hotels waar we weinig meer van horen, en is op een intelligente manier toegepast in het citizenM concept, waar de inzet van mensen is beperkt tot die plekken waar ze maximaal het verschil kunnen maken. Tegelijkertijd zien we in de traditionele hotellerie incheck- en kamertoegangtechnologie opkomen die de gang naar de receptie overbodig maakt. Al met al lijkt het vrijwel zeker dat de werkgelegenheid in hotels af zal nemen, maar dat de banen die overblijven een sterke mate van empathie, oplossend vermogen en gastgerichtheid vragen. Het gaat, kortom, om het vinden van de optimale mix tussen high tech en high touch.

Sander Allegro

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Financieel Ondernemen
Checklist naheffingsaanslag btw helpt ondernemers na gemiste btw-deadline

Het afgelopen kwartaal misten ca. 64.000 ondernemers de deadline om hun btw-aangifte en bijbehorende betaling te doen. Dit is zonde, want wie de deadline heeft gemist, ontvangt een dezer dagen een naheffingsaanslag, veelal met boete. Vooral startende ondernemers zijn nog niet gewend aan de terugk...

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: