Humanoids

1 mei 2015 |
Humanoids<

Altijd al welkom geheten willen worden door een niet van echt te onderscheiden robot receptioniste? Het kan vanaf komende zomer
in Japan en wel midden in het Huis ten Bosch themapark bij Nagasaki. Het Henn-na Hotel gebruikt bij het runnen van het hotel zoveel mogelijk technologie en zet daarbij mensachtige robots in als kamermeisjes en receptionisten. Volgens de topman van het hotelbedrijf zullen de robots in staat zijn ‘intelligente gesprekken’ te voeren met gasten en dat in diverse talen. Kom daar maar eens om in een traditioneel hotel…

Verder kunnen deze humanoid robots ook non-verbaal communiceren en zorgen ze daarmee voor een ervaring die menselijk contact zeer nauw benadert. Een interessant stukje high-tech wat ons al sinds de jaren vijftig wordt beloofd, lijkt werkelijkheid te worden. Hoewel ik ervan overtuigd ben dat robotisering en kunstmatige intelligentie een belangrijke rol zullen spelen in onze relatief nabije toekomst, geloof ik niet dat natuurgetrouwe, bewegende en sprekende etalagepoppen een grote toekomst zullen hebben. Ik verwacht op dat punt meer van 3D-technieken als holografie.

Het Japanse hotel past ook op andere gebieden innovaties toe, variërend van gezichtsherkenningstechnologie om de deur te openen tot body heat sensoren die de temperatuur van de kamer aanpassen aan het verblijvende individu. Ook aan de distributiekant wordt niet traditioneel gewerkt. Het hotel mikt op 100 procent boekingen via het eigen kanaal en doet dat via een veilingsysteem waar de kamerprijs op basis van vraag en aanbod tot stand komt en de prijs in topdrukte altijd naar de hoogste bieder gaat.

Het klinkt allemaal een beetje gadgetachtig, maar toch is de opening van het Henn-na hotel een mogelijk interessante ontwikkeling. Het is een mooi experiment om te kijken hoe het streven om de dure menselijke medewerker totaal te marginaliseren, in de praktijk uitpakt. Dit streven is eerder toegepast in concepten als Formule1 hotels waar we weinig meer van horen, en is op een intelligente manier toegepast in het citizenM concept, waar de inzet van mensen is beperkt tot die plekken waar ze maximaal het verschil kunnen maken. Tegelijkertijd zien we in de traditionele hotellerie incheck- en kamertoegangtechnologie opkomen die de gang naar de receptie overbodig maakt. Al met al lijkt het vrijwel zeker dat de werkgelegenheid in hotels af zal nemen, maar dat de banen die overblijven een sterke mate van empathie, oplossend vermogen en gastgerichtheid vragen. Het gaat, kortom, om het vinden van de optimale mix tussen high tech en high touch.

Sander Allegro

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelbouwplannen Opening
[FOTO'S] easyHotel met 153 kamers geopend bij Amsterdam Airport Schiphol

easyHotel Benelux heeft vorige week de deuren van haar nieuwste vestiging Amsterdam Airport Schiphol volledig geopend. Deze negende vestiging van easyHotel Benelux is met maar liefst 153 kamers het grootste hotel tot nu toe van dit snelgroeiende label. Sinds afgelopen juli was een gedeelte van de...

Interview Hoteltech
Annemarie van Gaal: "Ook de hotellerie kan nieuwe verdienmodellen aanboren"

Toen Wayne Gretzki, de wereldberoemde Canadese ijshockeyer, gevraagd werd naar de reden van zijn succes, antwoordde hij: “Ik skate naar waar de puck heen gaat en niet naar waar hij vandaan komt.” En zo is het. Veel ondernemers en managers borduren nog steeds voort op het verleden, op ...

Events Hoteltech
Programma HotelTech: Annemarie van Gaal, Jeroen Smit en nog veel meer

Het programma van HotelTech 2019, dat op 18 november plaatsvindt in Bunnik, is definitief. De namen zijn bekend en hierbij lichten we een tipje van de welbekende sluier op. DAGVOORZITTER Jeroen Smit Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en auteur van de boeken 'Het drama Ahold' en &#...

Fletcher Opening Hotelketens
Honderdste hotel voor Fletcher

Met de bouw van een volledig nieuw hotel in het Zeeuwse Burgh Haamstede, zet Fletcher Hotels de teller op 100 hotels in Nederland. Dit is in Nederland uitzonderlijk, nog niet eerder is er een hotelketen geweest met zoveel ‘unieke’ hotels onder dezelfde vlag en volledig in eigendom. Voor ...

Hotelketens
Eden Hotels omarmt Dutch Cuisine

Eden Hotels gaat als eerste hotelketen van Nederland het ontbijt verduurzamen op basis van de uitgangspunten van Dutch Cuisine. Vanochtend tekende Eden Hotels directeur Léon Dijkstra in Hotel Babylon in Den Haag de overeenkomst met Dutch Cuisine. Dit is het eerste hotel van Eden Hotels wa...

Awards Mensen
Leonardo Royal Hotel Amsterdam ontvangt  700e Green Key certificaat van Nederland

Het onlangs geopende Leonardo Royal Hotel in Amsterdam heeft vandaag het 700e Green Key certificaat uitgereikt gekregen. Het hotel in Amsterdam heeft met hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen het hoogst haalbare niveau weten te behalen, namelijk ni...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: