Humanoids

1 mei 2015 |
Humanoids<

Altijd al welkom geheten willen worden door een niet van echt te onderscheiden robot receptioniste? Het kan vanaf komende zomer
in Japan en wel midden in het Huis ten Bosch themapark bij Nagasaki. Het Henn-na Hotel gebruikt bij het runnen van het hotel zoveel mogelijk technologie en zet daarbij mensachtige robots in als kamermeisjes en receptionisten. Volgens de topman van het hotelbedrijf zullen de robots in staat zijn ‘intelligente gesprekken’ te voeren met gasten en dat in diverse talen. Kom daar maar eens om in een traditioneel hotel…

Verder kunnen deze humanoid robots ook non-verbaal communiceren en zorgen ze daarmee voor een ervaring die menselijk contact zeer nauw benadert. Een interessant stukje high-tech wat ons al sinds de jaren vijftig wordt beloofd, lijkt werkelijkheid te worden. Hoewel ik ervan overtuigd ben dat robotisering en kunstmatige intelligentie een belangrijke rol zullen spelen in onze relatief nabije toekomst, geloof ik niet dat natuurgetrouwe, bewegende en sprekende etalagepoppen een grote toekomst zullen hebben. Ik verwacht op dat punt meer van 3D-technieken als holografie.

Het Japanse hotel past ook op andere gebieden innovaties toe, variërend van gezichtsherkenningstechnologie om de deur te openen tot body heat sensoren die de temperatuur van de kamer aanpassen aan het verblijvende individu. Ook aan de distributiekant wordt niet traditioneel gewerkt. Het hotel mikt op 100 procent boekingen via het eigen kanaal en doet dat via een veilingsysteem waar de kamerprijs op basis van vraag en aanbod tot stand komt en de prijs in topdrukte altijd naar de hoogste bieder gaat.

Het klinkt allemaal een beetje gadgetachtig, maar toch is de opening van het Henn-na hotel een mogelijk interessante ontwikkeling. Het is een mooi experiment om te kijken hoe het streven om de dure menselijke medewerker totaal te marginaliseren, in de praktijk uitpakt. Dit streven is eerder toegepast in concepten als Formule1 hotels waar we weinig meer van horen, en is op een intelligente manier toegepast in het citizenM concept, waar de inzet van mensen is beperkt tot die plekken waar ze maximaal het verschil kunnen maken. Tegelijkertijd zien we in de traditionele hotellerie incheck- en kamertoegangtechnologie opkomen die de gang naar de receptie overbodig maakt. Al met al lijkt het vrijwel zeker dat de werkgelegenheid in hotels af zal nemen, maar dat de banen die overblijven een sterke mate van empathie, oplossend vermogen en gastgerichtheid vragen. Het gaat, kortom, om het vinden van de optimale mix tussen high tech en high touch.

Sander Allegro

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: