Hyatt Regency Amsterdam meest duurzame hotel van Nederland

20 juli 2017 | Roy Spijker

Hyatt Regency Amsterdam opende in April van dit jaar in de bruisende Plantagebuurt. Vanaf de eerste steen werd er gebouwd aan een energiek en duurzaam hotel. Deze inspanningen worden nu beloond, het hotel mag namelijk het toonaangevende BREEAM-NL Excellent certificaat in ontvangst nemen. Hyatt Regency Amsterdam heeft een score van maar liefst 73,26% behaald, de hoogste score ooit uitgereikt aan een hotel in Nederland.

BREEAM is het meest toonaangevende duurzaamheidkeurmerk ter wereld en vormt de standaard voor een duurzaam bouwontwerp, constructie en operatie. BREEAM certificeringseisen omvatten een breed scala aan criteria, van energie tot ecologie. Hierbij komen een tal van aspecten aan bod waaronder energie- en waterverbruik, gezondheid, welzijn, vervuiling, vervoer, materialen, afval en managementprocessen.

Toni Hinterstoisser, cluster general manager Hyatt Regency Amsterdam & Andaz Amsterdam Prinsengracht, is zeer vereerd met de behaalde BREEAM-NL certificering. “Wij zijn trost en blij dat onze inspanningen tot dit mooie resultaat hebben mogen leiden. Vanuit onze merkbelofte en als hotel, werken wij niet alleen aan een duurzame relatie met onze gasten, maar tevens met onze directe omgeving. Wij zijn ons bewust van de impact van het hotel op het milieu en zijn er dan ook actief opgericht om onze CO2 footprint te verminderen. De BREEAM-NL certificering vormt hierin een mooie eerste stap.”

Hyatt Regency Amsterdam
Al tijdens de bouw van het hotel vormde de ontwikkeling van een zo duurzaam mogelijk gebouw het uitgangspunt. Voorbeelden hiervan zijn de WKO (warmte- en koudeopslag) en de verticale tuin die dwars door de lobby loopt. Zowel binnen als buiten heeft het Hyatt Regency Amsterdam dit verder ontwikkeld en doet het hotel er alles aan om zo duurzaam mogelijk te zijn. Dit resulteerde onder andere in 40% minder energieverbruik en CO2 uitstoot. Enkele voorbeelden van toegepaste energiezuinige en milieuvriendelijke oplossingen zijn:

- Het verwarmen en koelen van het gebouw door middel van ondergrondse warmte- en koudeopslag (energie die ongeveer 180 meter onder de grond wordt opgeslagen). 
- Het gebruik van FSC hout, natuurlijke gevels en waar mogelijk licht gestructureerde gevels. 
- Het gebruik van LED verlichting met sensors waardoor licht niet onnodig blijft branden evenals de inzet van groene energie in alle gastenverblijven.
- De integratie van zachte oppervlakken zoals groene muren. 
- 'A' label milieuvriendelijke liften met zorgvuldig gecontroleerd energieverbruik. 
- Parkeerplekken voorzien van elektrische laadstations. 
- Afvalscheiding van papier, glas en plastic. 
- Het aanmoedigen van werknemers om met de fiets of OV te reizen, het vergoeden van OV reiskosten en het bieden van speciale parkeergelegenheid voor de fietsen van zowel werknemers als gasten. 
- Het aanmoedigen van gasten om de trap te gebruiken in plaats van de lift. 
- Het informeren van gasten over de inspanningen van Hyatt Regency Amsterdam om aan de BREEAM-standaarden te voldoen. 
- De aanwezigheid van een artistieke impressie in de meeting- en eventruimten, die de inspanningen van het hotel op het gebied van duurzaamheid uitbeeld en zichtbaar maakt aan haar gasten.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: