Hyatt Regency Amsterdam meest duurzame hotel van Nederland

20 juli 2017 | Roy Spijker

Hyatt Regency Amsterdam opende in April van dit jaar in de bruisende Plantagebuurt. Vanaf de eerste steen werd er gebouwd aan een energiek en duurzaam hotel. Deze inspanningen worden nu beloond, het hotel mag namelijk het toonaangevende BREEAM-NL Excellent certificaat in ontvangst nemen. Hyatt Regency Amsterdam heeft een score van maar liefst 73,26% behaald, de hoogste score ooit uitgereikt aan een hotel in Nederland.

BREEAM is het meest toonaangevende duurzaamheidkeurmerk ter wereld en vormt de standaard voor een duurzaam bouwontwerp, constructie en operatie. BREEAM certificeringseisen omvatten een breed scala aan criteria, van energie tot ecologie. Hierbij komen een tal van aspecten aan bod waaronder energie- en waterverbruik, gezondheid, welzijn, vervuiling, vervoer, materialen, afval en managementprocessen.

Toni Hinterstoisser, cluster general manager Hyatt Regency Amsterdam & Andaz Amsterdam Prinsengracht, is zeer vereerd met de behaalde BREEAM-NL certificering. “Wij zijn trost en blij dat onze inspanningen tot dit mooie resultaat hebben mogen leiden. Vanuit onze merkbelofte en als hotel, werken wij niet alleen aan een duurzame relatie met onze gasten, maar tevens met onze directe omgeving. Wij zijn ons bewust van de impact van het hotel op het milieu en zijn er dan ook actief opgericht om onze CO2 footprint te verminderen. De BREEAM-NL certificering vormt hierin een mooie eerste stap.”

Hyatt Regency Amsterdam
Al tijdens de bouw van het hotel vormde de ontwikkeling van een zo duurzaam mogelijk gebouw het uitgangspunt. Voorbeelden hiervan zijn de WKO (warmte- en koudeopslag) en de verticale tuin die dwars door de lobby loopt. Zowel binnen als buiten heeft het Hyatt Regency Amsterdam dit verder ontwikkeld en doet het hotel er alles aan om zo duurzaam mogelijk te zijn. Dit resulteerde onder andere in 40% minder energieverbruik en CO2 uitstoot. Enkele voorbeelden van toegepaste energiezuinige en milieuvriendelijke oplossingen zijn:

- Het verwarmen en koelen van het gebouw door middel van ondergrondse warmte- en koudeopslag (energie die ongeveer 180 meter onder de grond wordt opgeslagen). 
- Het gebruik van FSC hout, natuurlijke gevels en waar mogelijk licht gestructureerde gevels. 
- Het gebruik van LED verlichting met sensors waardoor licht niet onnodig blijft branden evenals de inzet van groene energie in alle gastenverblijven.
- De integratie van zachte oppervlakken zoals groene muren. 
- 'A' label milieuvriendelijke liften met zorgvuldig gecontroleerd energieverbruik. 
- Parkeerplekken voorzien van elektrische laadstations. 
- Afvalscheiding van papier, glas en plastic. 
- Het aanmoedigen van werknemers om met de fiets of OV te reizen, het vergoeden van OV reiskosten en het bieden van speciale parkeergelegenheid voor de fietsen van zowel werknemers als gasten. 
- Het aanmoedigen van gasten om de trap te gebruiken in plaats van de lift. 
- Het informeren van gasten over de inspanningen van Hyatt Regency Amsterdam om aan de BREEAM-standaarden te voldoen. 
- De aanwezigheid van een artistieke impressie in de meeting- en eventruimten, die de inspanningen van het hotel op het gebied van duurzaamheid uitbeeld en zichtbaar maakt aan haar gasten.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
“Forse huurverlaging is nu echt wel mogelijk voor hoteliers"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit achtste hoofdstuk b...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Hoe maak ik mijn hotel meer crisisbestendig?

Hotels sluiten massaal hun deuren vanwege het coronavirus. Een zeer ingrijpend en moeilijk besluit. Hotelketens Van der Valk en Fletcher kondigen aan ruimte beschikbaar te stellen om herstellende coronapatiënten op te vangen. Ziekenhuizen houden zo meer ruimte over voor de zware zorg. Geven hot...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: AI!

Of ik het verschil wist tussen artificiële intelligentie en robotisering? Het was een vraag van iemand die mij aansprak nadat ik een verhaal over hoteltrends had gehouden waarin ik weer eens mijn stokpaardje over High Tech en High Touch had bereden. Eerlijk gezegd had ik de begrippen altijd los...

Coronadagboek Bart Reints Bok: "Ik ontving een absurde e-mail van Emesa"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit zevende hoofdstuk b...

Personalia
Rogier Braakman keert terug in de hotellerie

Rogier Braakman keert terug in de hotellerie. De voormalig Managing Director van IHMG laat het volgende via zijn LinkedIn weten: "Terug in de hotelbusiness... Na anderhalf jaar 'hotelbusiness-sabbatical' (en het opdoen van nieuwe ervaringen in vele IT-gerelateerde bedrijven) voel ik me ...

Hotelketens
Hotelketen onder de loep: InterContinental Hotels Group

In deze rubriek presenteert Hospitality Management de bekendere hotelketens. Een historisch overzicht met actuele cijfers. In deze uitgave behandelen we IHG, een toonaangevend merk met wereldwijd 400.000 werknemers die werkzaam zijn in meer dan 100 landen. De merken IHG telt 16 merken, waarbij...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: