Hyatt Regency Amsterdam meest duurzame hotel van Nederland

20 juli 2017 | Roy Spijker

Hyatt Regency Amsterdam opende in April van dit jaar in de bruisende Plantagebuurt. Vanaf de eerste steen werd er gebouwd aan een energiek en duurzaam hotel. Deze inspanningen worden nu beloond, het hotel mag namelijk het toonaangevende BREEAM-NL Excellent certificaat in ontvangst nemen. Hyatt Regency Amsterdam heeft een score van maar liefst 73,26% behaald, de hoogste score ooit uitgereikt aan een hotel in Nederland.

BREEAM is het meest toonaangevende duurzaamheidkeurmerk ter wereld en vormt de standaard voor een duurzaam bouwontwerp, constructie en operatie. BREEAM certificeringseisen omvatten een breed scala aan criteria, van energie tot ecologie. Hierbij komen een tal van aspecten aan bod waaronder energie- en waterverbruik, gezondheid, welzijn, vervuiling, vervoer, materialen, afval en managementprocessen.

Toni Hinterstoisser, cluster general manager Hyatt Regency Amsterdam & Andaz Amsterdam Prinsengracht, is zeer vereerd met de behaalde BREEAM-NL certificering. “Wij zijn trost en blij dat onze inspanningen tot dit mooie resultaat hebben mogen leiden. Vanuit onze merkbelofte en als hotel, werken wij niet alleen aan een duurzame relatie met onze gasten, maar tevens met onze directe omgeving. Wij zijn ons bewust van de impact van het hotel op het milieu en zijn er dan ook actief opgericht om onze CO2 footprint te verminderen. De BREEAM-NL certificering vormt hierin een mooie eerste stap.”

Hyatt Regency Amsterdam
Al tijdens de bouw van het hotel vormde de ontwikkeling van een zo duurzaam mogelijk gebouw het uitgangspunt. Voorbeelden hiervan zijn de WKO (warmte- en koudeopslag) en de verticale tuin die dwars door de lobby loopt. Zowel binnen als buiten heeft het Hyatt Regency Amsterdam dit verder ontwikkeld en doet het hotel er alles aan om zo duurzaam mogelijk te zijn. Dit resulteerde onder andere in 40% minder energieverbruik en CO2 uitstoot. Enkele voorbeelden van toegepaste energiezuinige en milieuvriendelijke oplossingen zijn:

- Het verwarmen en koelen van het gebouw door middel van ondergrondse warmte- en koudeopslag (energie die ongeveer 180 meter onder de grond wordt opgeslagen). 
- Het gebruik van FSC hout, natuurlijke gevels en waar mogelijk licht gestructureerde gevels. 
- Het gebruik van LED verlichting met sensors waardoor licht niet onnodig blijft branden evenals de inzet van groene energie in alle gastenverblijven.
- De integratie van zachte oppervlakken zoals groene muren. 
- 'A' label milieuvriendelijke liften met zorgvuldig gecontroleerd energieverbruik. 
- Parkeerplekken voorzien van elektrische laadstations. 
- Afvalscheiding van papier, glas en plastic. 
- Het aanmoedigen van werknemers om met de fiets of OV te reizen, het vergoeden van OV reiskosten en het bieden van speciale parkeergelegenheid voor de fietsen van zowel werknemers als gasten. 
- Het aanmoedigen van gasten om de trap te gebruiken in plaats van de lift. 
- Het informeren van gasten over de inspanningen van Hyatt Regency Amsterdam om aan de BREEAM-standaarden te voldoen. 
- De aanwezigheid van een artistieke impressie in de meeting- en eventruimten, die de inspanningen van het hotel op het gebied van duurzaamheid uitbeeld en zichtbaar maakt aan haar gasten.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: