Interview: Courage Hotel Sionshof

15 september 2011 |
Interview: Courage Hotel Sionshof<

Nomen est omen. What's in a name? Wie kent niet Jan Compagnie en Jan Cordaat uit het werk van Potgieter? De eigenaar van de twee Courage-hotels in Nijmegen heet Geert-Jan Moed; voorwaar een naam die - in tijden van crisis - bij een ondernemende hotelier past. Deze voormalige bouwondernemer heeft het aangedurfd om in de oudste stad van ons land de hotellerie nieuw leven in te blazen.

Geert-Jan Moed is niet binnen de horeca opgevoed en/of opgeleid. Hij is eigenlijk de hotellerie 'binnengefietst', bijna letterlijk op een tweewieler. Om die metafoor kracht bij te zetten, moeten we even naar de Nijmeegse Waalkade. Daar staat, vlakbij de markante Valkhof, het Nationaal Fietsmuseum Velorama. De eigenaar van dat museum heet... Geert-Jan Moed. 'Ik kon het pand ernaast kopen, en die kans liet ik niet aan mij voorbijgaan,' vertelt hij. 'Maar eigenlijk wist ik niet goed raad met dat gebouw. Toen kreeg ik een paar Britten op bezoek die in Nijmegen zelf geen hotelkamer konden vinden. Daardoor ontstond het idee van een hotel.'Zes jaar geleden was het zover: Courage Hotel Waalkade (27 kamers, geen restaurant) opende de deuren. Inmiddels liggen er plannen op tafel voor uitbreiding met 30 kamers en een Grand Café. Maar we gaan het hebben over Sionshof. Dat stond een paar jaar geleden te koop. Moed: 'Mijn jongste zoon had een horecaopleiding genoten, dus een tweede hotel kwam wel mooi uit. Hij en Roland van Zonsbeek runnen Sionshof; de vrouw van Roland runt Waalkade; ikzelf heb een overkoepelende functie.'Sionshof werd in november 2009 overgenomen. Gezien de geschiedenis van dit hotel, is het wellicht geinig om te zeggen: Ditmaal zonder wapengeweld.


"Lees het volledige artikel in dit nummer van Hospitality Management.":http://www.hospitality-management.nl/blad/7/

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
Personeel houdt ondernemer uit zijn slaap

Ruim de helft (55%) van alle ondernemers uit het MKB ligt ’s nachts wel eens wakker van zorgen over de eigen onderneming. Met name het vinden en behouden van goed personeel zorgt voor slapeloze nachten. Daarnaast zijn niet betalende klanten en een verstoorde werk-privébalans veel voorko...

Opening
Charme Hotels breidt uit met Hotel Karsten in Norg

Grand Café Hotel Karsten in Norg ligt in de kop van Drenthe, te midden van prachtige fiets- en wandelroutes. Vanuit het hotel heeft u een prachtig uitzicht op de Kerkbrink en de 13e-eeuwse Romaanse kerk. In het hotel vindt u een ruime, gezellige lounge met een imposante openhaard en een sf...

Wet- en regelgeving Ondernemen
Nieuwe wetgeving voor franchise hotels en horeca op komst

De vele overnames en fusies in de hotelsector hebben de afgelopen jaren aangetoond dat het landschap binnen de hotelsector snel verandert. In Europa en Nederland worden franchiseformules in de hotelsector steeds populairder. Bekende hotelketens, zoals Holiday Inn, Best Western en Accor Hotels, hebbe...

Sanitair Advertorial
Papieren handdoeken in toiletten om de hoogste hygiënenormen te handhaven

De hoogste normen handhaven op het gebied van hygiëne en netheid is een belangrijk aandachtspunt voor elke horecazaak. De gezondheid en veiligheid van klanten en personeel is van cruciaal belang. Negatieve incidenten kunnen desastreuze gevolgen hebben voor de zaken en voor de reputatie. Hand...

Events Hoteltech
LiveBlog HotelTech 2019 [gesloten]

16.00 Live-interview Rogier Braakman We zijn alweer bijna aan het einde gekomen van het sprekersprogramma. Op de agenda staat het live-interview met Rogier Braakman, de man die medeoprichter was van IHMG, maar uit zijn zetel werd geduwd door Alex Mulder van Amerborgh.  Op het hoogtepunt had I...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: The Godfather

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en h...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: