Interview: Courage Hotel Sionshof

15 september 2011 |
Interview: Courage Hotel Sionshof<

Nomen est omen. What's in a name? Wie kent niet Jan Compagnie en Jan Cordaat uit het werk van Potgieter? De eigenaar van de twee Courage-hotels in Nijmegen heet Geert-Jan Moed; voorwaar een naam die - in tijden van crisis - bij een ondernemende hotelier past. Deze voormalige bouwondernemer heeft het aangedurfd om in de oudste stad van ons land de hotellerie nieuw leven in te blazen.

Geert-Jan Moed is niet binnen de horeca opgevoed en/of opgeleid. Hij is eigenlijk de hotellerie 'binnengefietst', bijna letterlijk op een tweewieler. Om die metafoor kracht bij te zetten, moeten we even naar de Nijmeegse Waalkade. Daar staat, vlakbij de markante Valkhof, het Nationaal Fietsmuseum Velorama. De eigenaar van dat museum heet... Geert-Jan Moed. 'Ik kon het pand ernaast kopen, en die kans liet ik niet aan mij voorbijgaan,' vertelt hij. 'Maar eigenlijk wist ik niet goed raad met dat gebouw. Toen kreeg ik een paar Britten op bezoek die in Nijmegen zelf geen hotelkamer konden vinden. Daardoor ontstond het idee van een hotel.'Zes jaar geleden was het zover: Courage Hotel Waalkade (27 kamers, geen restaurant) opende de deuren. Inmiddels liggen er plannen op tafel voor uitbreiding met 30 kamers en een Grand Café. Maar we gaan het hebben over Sionshof. Dat stond een paar jaar geleden te koop. Moed: 'Mijn jongste zoon had een horecaopleiding genoten, dus een tweede hotel kwam wel mooi uit. Hij en Roland van Zonsbeek runnen Sionshof; de vrouw van Roland runt Waalkade; ikzelf heb een overkoepelende functie.'Sionshof werd in november 2009 overgenomen. Gezien de geschiedenis van dit hotel, is het wellicht geinig om te zeggen: Ditmaal zonder wapengeweld.


"Lees het volledige artikel in dit nummer van Hospitality Management.":http://www.hospitality-management.nl/blad/7/

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Toerisme Coronacrisis
Boekingen in Nederland overtreffen het wereldgemiddelde

Nu overheden over de hele wereld hun beperkingen verder versoepelen, blijkt uit gegevens van SiteMinder, een platform voor het verwerven van gasten in de wereldwijde hotelindustrie, dat hoteliers niet langer hoeven te voorspellen hoe snel consumenten zullen handelen om te reizen na de COVID-19-pande...

Personeel Coronacrisis
5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informat...

Branded Content
Vind de route naar jouw gasten

Eindelijk, de restaurants gaan binnenkort weer open. Dat geldt ook voor veel hotels. Langzaam komt de Nederlandse gastvrijheidsindustrie weer tot leven. Wij zien ook weer een stijgende lijn in reserveringen, met name voor hotels buiten de grote steden. Voor alle hotels geldt dat slimme marketing een...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: