Interview: Vangaelen

15 november 2011 |
Interview: Vangaelen<

Menig Brabander - en alle officieren die de KMA doorlopen hebben - kennen het lied De Paarse Heide. "Breda vooruit! De klokken luiden! Breda gij blijft de Parel van 't Zuiden." Maar het dorp Heeze wordt geroemd als de parel van Brabant... Ook nog eens gelegen aan de prachtige Strabrechtse Heide! Hoe zit dat? Nou, in culinair opzicht zit dat prima.

Hostellerie Vangaelen staat direct naast de kerk, tegenover de gezellig uitziende etablissementen De Zwaan en De Wijnhoeve. Ook tegenover het kasteel van Heeze, waar nog steeds een heuse baron domicilie heeft. Je moet van goeden huize komen om je op zo'n plek te kunnen handhaven. Is daarom de naam Van Gaalen (zoals deze hostellerie zo'n vijf of zes jaar geleden nog heette) veranderd in Vangaelen? Heeft de uitbater gekozen voor een iets chiquere, meer deftige schrijfwijze? Nee hoor, Wim en Irene van Middelaar, eigenaars van deze hostellerie, moeten niets hebben van pretentieuze opsmuk. De mondaine reden voor de verandering heeft gewoon te maken met traditie en continuïteit.

Ooit was Heeze een echt kunstenaarsdorp; sinds 2009 geniet "de parel van Brabant" vooral naamsbekendheid - in bepaalde kringen - dankzij Boreas, het Heezense restaurant dat toen twee Michelinsterren kreeg. (En die sterren nog steeds heeft.)Maar nu naar Vangaelen. "Dit gebouw is al meer dan honderd jaar een herberg," vertelt Van Middelaar. "De oudste vermelding stamt uit 1893. Men kan hier al heel lang lekker eten en drinken. In de 19e eeuw werd Heeze bekend als schilderskolonie, maar de bloeitijd van die kolonie vinden we in de 20e eeuw, ongeveer tussen 1910 en 1920. De Strabrechtse Heide en de karakteristieke boerderijen waren dankbare motieven. Veel mensen gaan naar Frankrijk voor de lavendelvelden, maar als je hier bent wanneer de hei in bloei staat... Fantastisch mooi!"


"Lees het volledige artikel in dit nummer van Hospitality Management.":http://www.hospitality-management.nl/blad/6/

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Achtergronden
In memoriam: Michel Geurts

Het droevige bericht van het overlijden van Michel Geurts (1944) heeft de Nederlandse hotellerie geschokt. De hotelier legde in 1982 in Zutphen de basis voor Inntel Hotels. In 1986 werd het tweede hotel geopend in Zaandam: Inntel Hotels Amsterdam Zaandam. Het hotel kent sinds de verbouwing in 2010 e...

Hotelketens Internationaal
Scandic lanceert nieuw hotelmerk 

Scandic GO is een nieuw hotelmerk dat een speelser en slanker concept biedt binnen het groeiende economische hotelsegment. Met Scandic GO streeft het bedrijf naar een sterke aanwezigheid in de stad op alle Scandinavische markten. Scandic zal in eerste instantie vijf hotels lanceren onder het nieuwe ...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: