Je Goed Recht: Aanzeggen, hoe zit dat ook alweer?

8 maart 2017 | Maarten van Opijnen

Een werkgever moet een tijdelijke arbeidsovereenkomst tegenwoordig aanzeggen. Wat wil de wetgever daarmee nou precies? Een maand voordat een arbeidsovereenkomst (met een duur van 6 maanden of langer) eindigt, moet een werkgever de werknemer schriftelijk mededelen of hij de arbeidsovereenkomst gaat verlengen, en zo ja, onder welke voorwaarden. Bij niet-tijdige aanzegging is de werkgever een boete verschuldigd van maximaal 1 maandsalaris.

Onlangs heeft een kantonrechter van de Rechtbank Noord-Holland uitspraak gedaan in een geval waarin de werkgever was vergeten aan te zeggen, en de werknemer heeft doorgewerkt na afloop van het tijdelijke contract.

De werknemer was in dienst getreden voor de duur van 1 jaar. Voor of op de datum dat de arbeidsovereenkomst zou eindigen, heeft werkgever de werknemer uitgenodigd voor een gesprek. In de 6 weken na het gesprek hebben partijen een gesprek gevoerd over het verlengen van de arbeidsovereenkomst. De werknemer heeft na de einddatum van de arbeidsovereenkomst echter wel doorgewerkt. Hierna verschillen partijen van mening omtrent hetgeen zich heeft afgespeeld. De werknemer stelt dat hij een arbeidsovereenkomst voor een jaar heeft getekend (waarvan hij geen kopie/afschrift heeft), de werkgever stelt dat een verlenging voor 6 maanden heeft plaatsgevonden. Op de arbeidsovereenkomst die de werkgever heeft, mist echter een handtekening van de werknemer.

De rechter overweegt dat vast staat dat werkgever niet voor de einddatum van de arbeidsovereenkomst heeft aangegeven onder welke voorwaarden zij de arbeidsovereenkomst na die datum wilde voortzetten. Verder is niet in geschil dat werknemer na de einddatum van de arbeidsovereenkomst feitelijk heeft doorgewerkt. Gelet op het voorgaande is de arbeidsovereenkomst dus (op grond van artikel 7:668 lid 4, onderdeel a, BW) na de einddatum voor dezelfde tijd en op de vroegere voorwaarden voortgezet, te weten voor een jaar. De werkgever krijgt nog wel de gelegenheid om te bewijzen dat de overeenkomst is voortgezet voor de duur van 6 maanden. Het is de vraag of dat zal lukken...

Werkgever en werknemer, wees alert bij het einde van een dienstverband voor betaalde tijd. Niet (tijdig) aanzeggen, onduidelijke afspraken of doorwerken na de einddatum kan verregaande consequenties hebben.

Deze bijdrage is geschreven door Maarten van Opijnen (advocaat | specialist arbeidsrecht) en oprichter van MRM Advocatuur, www.mrmadvocatuur.nl.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: