Kijk, vergelijk en bepaal je stip op de horizon!

24 september 2014 |
Kijk, vergelijk en bepaal je stip op de horizon!<

We hebben het Hosta rapport weer gepubliceerd! Een mooi pak cijfers. Anderen maken ook mooie vergelijkingen en cijferpublicaties.
Vervolgens gaan we onszelf eens uitgebreid vergelijken met anderen en constateren dat we het eigenlijk zo slecht niet doen. Joost Steins Bischop schreef laatst in zijn FD-column over Quantified self waarin je alles van jezelf registreert – van bloeddruk tot locatie – wat het oplevert: interessant, zorgwekkend, helend of vervelend. Het is maar welke reeksen je tegen elkaar afzet, welke data je binnenkrijgt en hoe je die leest. Met de gegevens over de hotellerie is dat natuurlijk niet anders.

Wat doe je met een boek vol cijfers? Wat helpt het als je al je eigen cijfers ernaast hebt gezet? Het ultieme doel is natuurlijk dat jouw cijfers zo ver mogelijk boven die van de rest uit torenen, bij voorkeur in positieve zin. Dat lukt niet altijd. We krijgen vaak de vraag: ‘Goh, ik vraag me af wie er allemaal met jullie survey meedoen en vooral hoe ze dat invullen, wij komen niet aan die resultaten!’ Gelukkig krijgen we minstens zo vaak de opmerking: ‘Goh, hoe kan het toch dat de GOP van de markt zo beroerd is, als we naar die van ons kijken zitten we daar toch ver boven!’ Ik geloof dat er maar weinig hotels op de gemiddelden zitten die we publiceren. Door de mix van bovenstaande reacties voelen wij ons daar toch bijzonder comfortabel bij.

Wij hopen dat onze ‘objectieve’ cijfers helpen bij het navelstaren en denken over hoe het bedrijf zich beter kan opstellen naar de (nabije) toekomst. Ik schrijf nabije tussen haakjes, want nadenken over de toekomst is vrijwel altijd alleen de nabije toekomst. Wie kan er serieus verder denken dan over een jaar, of hooguit twee jaar?

Wanneer het gaat over ‘het plaatsen van een stip op de horizon’ in de zin van een globale richting waar je naartoe wilt dan heeft het wel meer zin om daar over te spreken. Immers, je kunt op honderd manieren bij die stip aankomen, en omdat de horizon ook voortdurend verandert kun je er alle kanten mee op terwijl je toch iets van een richting hebt aangegeven. En daar moeten cijfers voor worden gebruikt, om te onderbouwen hoe je daar gaat komen! Een bezetting van 50 procent is soms heel veel en soms heel weinig. Dat haal je uit de cijfers van de context met hulp van goede consultants.

Ewout Hoogendoorn

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: