Kijk, vergelijk en bepaal je stip op de horizon!

24 september 2014 |
Kijk, vergelijk en bepaal je stip op de horizon!<

We hebben het Hosta rapport weer gepubliceerd! Een mooi pak cijfers. Anderen maken ook mooie vergelijkingen en cijferpublicaties.
Vervolgens gaan we onszelf eens uitgebreid vergelijken met anderen en constateren dat we het eigenlijk zo slecht niet doen. Joost Steins Bischop schreef laatst in zijn FD-column over Quantified self waarin je alles van jezelf registreert – van bloeddruk tot locatie – wat het oplevert: interessant, zorgwekkend, helend of vervelend. Het is maar welke reeksen je tegen elkaar afzet, welke data je binnenkrijgt en hoe je die leest. Met de gegevens over de hotellerie is dat natuurlijk niet anders.

Wat doe je met een boek vol cijfers? Wat helpt het als je al je eigen cijfers ernaast hebt gezet? Het ultieme doel is natuurlijk dat jouw cijfers zo ver mogelijk boven die van de rest uit torenen, bij voorkeur in positieve zin. Dat lukt niet altijd. We krijgen vaak de vraag: ‘Goh, ik vraag me af wie er allemaal met jullie survey meedoen en vooral hoe ze dat invullen, wij komen niet aan die resultaten!’ Gelukkig krijgen we minstens zo vaak de opmerking: ‘Goh, hoe kan het toch dat de GOP van de markt zo beroerd is, als we naar die van ons kijken zitten we daar toch ver boven!’ Ik geloof dat er maar weinig hotels op de gemiddelden zitten die we publiceren. Door de mix van bovenstaande reacties voelen wij ons daar toch bijzonder comfortabel bij.

Wij hopen dat onze ‘objectieve’ cijfers helpen bij het navelstaren en denken over hoe het bedrijf zich beter kan opstellen naar de (nabije) toekomst. Ik schrijf nabije tussen haakjes, want nadenken over de toekomst is vrijwel altijd alleen de nabije toekomst. Wie kan er serieus verder denken dan over een jaar, of hooguit twee jaar?

Wanneer het gaat over ‘het plaatsen van een stip op de horizon’ in de zin van een globale richting waar je naartoe wilt dan heeft het wel meer zin om daar over te spreken. Immers, je kunt op honderd manieren bij die stip aankomen, en omdat de horizon ook voortdurend verandert kun je er alle kanten mee op terwijl je toch iets van een richting hebt aangegeven. En daar moeten cijfers voor worden gebruikt, om te onderbouwen hoe je daar gaat komen! Een bezetting van 50 procent is soms heel veel en soms heel weinig. Dat haal je uit de cijfers van de context met hulp van goede consultants.

Ewout Hoogendoorn

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards Cocktails
Super Lyan beste hotelbar van Amsterdam

Super Lyan is uitgekozen tot beste hotelbar van Amsterdam. De prijs werd zaterdag voor de zevende keer uitgereikt door de Belvedere Best Hotel Bar Awards tijdens de jaarlijkse Hotelnacht. De prijs werd in ontvangst genomen door Bar Manager Dan Garnell, Director of F&B Jos van Hunen en hoteldirec...

Achtergronden Internationaal
Relais & Châteaux verwelkomt negen nieuwe leden

Negen nieuwe leden van over de hele wereld komen de familie Relais & Châteaux verrijken. Dankzij hun uitzonderlijke locaties, de charme van hun architectuur, hun unieke geschiedenis en het talent van hun chef-koks, openen deze huizen nieuwe vensters naar de wereld voor reizigers. Chatha...

Columns
Column Hans van Spronsen: OK Boomer

Wellicht heeft u het de afgelopen weken of maanden online voorbij zien komen, de nieuwe online grap die graag wordt verspreid door millennials en de generaties die daarop volgen; ‘OK Boomer’. Kort gezegd is het een grapje met een serieuze kern, de term werd zelfs al gebruikt in het parle...

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Interview Longread
''In mijn hotel werken alleen 50-plussers''

Op een steenworp afstand van het beroemde Maastrichtse Vrijthof vind je Hotel Botticelli, een prachtig klassiek hotel in Venetiaanse sferen. De eigenaar Charles Steffens leidt ons rond in zijn hotel dat herinneringen oproept aan een roemrijk verleden, maar tegelijkertijd toekomstbestendig is, aangez...

Hotelbouwplannen Hilton
Hilton Royal Parc Soestduinen heropend na renovatie

Na 16 maanden waarin Hilton Royal Parc Soestduinen volledig gerenoveerd is, is het hotel er nu klaar voor om als DoubleTree by Hilton haar deuren te heropenen. Samen met de eigenaren, Netjes Beheer B.V., is er bewust voor gekozen om onder een ander Hilton-brand verder te gaan. Voortaan een Double...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: