Leve Airbnb, Uber en Blablacar!

7 mei 2015 |
Leve Airbnb, Uber en Blablacar!<

Toch heerlijk als een branche weer eens volledig op zijn kop wordt gezet. En zoals te doen gebruikelijk, gebeurt dat door buitenstaanders. De
hotellerie is sinds een paar jaar verrijkt met Airbnb, de taxibranche met Uber, Uberpop en Blablacar. Ik vond CitizenM al een vernieuwing voor de hotellerie, maar dat is toch ontwikkeld vanuit een visie van hoteliers. Airbnb is eigenlijk volledig bedacht vanuit de visie van de gebruikers van hotels. En die hadden allang in de gaten dat het internet verder was ontwikkeld dan de hotellerie zag. Social media kunnen nu worden ingezet met hun echte doel. De gebruiker kan de aanbieder een rating geven en andersom kan de aanbieder de gebruiker een rating geven, zonder kinnesinne over en weer. Gebruikers en aanbieders bepalen gezamenlijk de markt. Dat is de kracht van Airbnb en Uber.

Uberpop en Blablacar gaan nog een stap verder: gebruikers en aanbieders zijn particulieren die zelf de markt maken! Toch zouden deze niet zo snel kunnen groeien als ze niet enorm zouden worden geholpen door de branche waar ze in werken. Het onvermogen om adequaat te reageren in deze branches is het beste marketinginstrument dat er is. Van de reclamecodecommissie mag je eigenlijk niet zeggen: ons wasmiddel X is beter dan wasmiddel Y, zonder aan allerhande eisen te voldoen. Airbnb en Uber hoeven dat niet te doen, want de hotellerie en de taxibranche doen er al alles aan om hun schreeuwende onvermogen zichtbaar te maken. Ik las een analyse die beschreef hoe dat allemaal al eerder gebeurde bij nieuwe distributiekanalen, hostels, logiesbelasting, gratis wifi, rate parity, etc. De hotellerie gaat met verstorende nieuwe elementen als volgt om: 1. Negeren: het is te klein om verschil te maken; 2. Negeren: de miljoenen die erin worden geïnvesteerd zijn een vergissing; 3. Blokkeren: proberen om wet- en regelgeving aan te passen om ‘het nieuwe’ te verbieden; 4. Paniek: als stap 3 ook niet werkt; 5. Acceptatie: gaat gepaard met een hoop geweeklaag over de goede oude tijd.

Airbnb is de werkelijke ‘1 op 1’ marketing: het matchen van de juiste gast met het juiste verblijf. Frequent guest programma’s van hotels behandelen gasten nog altijd als nummers, en delen ze op in segmenten. Het doel is vooral dat punten moeten gebruiken waardoor ze niet naar de concurrent gaan. Airbnb is gefocust op de beleving van de gast en het creëren van toegevoegde waarde en meet dat in economische, omgevings en sociale termen. Hotels meten op revpar en ROI.

Hoteliers moeten Airbnb zien als een verrijking van de markt, niet een bedreiging. Je kunt leren van hun site, vergelijk die eens met je eigen site! Tegelijkertijd moeten hoteliers zich vanuit hun organisatie sterk maken dat er een level playing field ontstaat. Belastingen moeten worden betaald, aan (brand)veiligheidseisen voldaan. Als dat niet gebeurt, eis dat er wordt gehandhaafd! Maar bovenal: begrijp dat het blijft en een verbreding van de markt is zowel in vraag als aanbod, dus leer er mee omgaan!

Ewout Hoogendoorn

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Gratis scan voor onafhankelijke hotels en B&B's

Het nieuwe platform Scanjehotel.nl is een initiatief om hoteleigenaren van onafhankelijke hotels en B&B’s te helpen met het mogelijk - tijdelijk - verlagen van de maandelijkse kosten. Van energieleveranciers tot TV - en internetaanbieders en afvalkosten: alle maandelijkse vaste lasten ...

Interview Coronacrisis
“De onduidelijkheid vanuit de overheid is vermoeiend”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit tiende hoofdstuk be...

Coronacrisis
"Kabinet verlengt coronamaatregelen die gelden tot 6 april "

Het kabinet besluit aanstaande dinsdag 31 maart hoe het land verdergaat in de strijd tegen het coronavirus. De maatregelen die tot en met 6 april gelden, waaronder het sluiten van eet- en drinkgelegenheden en musea, worden dan verder besproken. Verschillende landelijke media, waaronder NU.nl en ...

Interview Coronacrisis
Oproep: “Leveranciers, denk alsjeblieft mee met ons”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit negende hoofdstuk b...

Interview Coronacrisis
"Forse huurverlaging is nu echt wel mogelijk voor hoteliers"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit achtste hoofdstuk b...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Hoe maak ik mijn hotel meer crisisbestendig?

Hotels sluiten massaal hun deuren vanwege het coronavirus. Een zeer ingrijpend en moeilijk besluit. Hotelketens Van der Valk en Fletcher kondigen aan ruimte beschikbaar te stellen om herstellende coronapatiënten op te vangen. Ziekenhuizen houden zo meer ruimte over voor de zware zorg. Geven hot...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: