Leve Airbnb, Uber en Blablacar!

7 mei 2015 |
Leve Airbnb, Uber en Blablacar!

Toch heerlijk als een branche weer eens volledig op zijn kop wordt gezet. En zoals te doen gebruikelijk, gebeurt dat door buitenstaanders. De
hotellerie is sinds een paar jaar verrijkt met Airbnb, de taxibranche met Uber, Uberpop en Blablacar. Ik vond CitizenM al een vernieuwing voor de hotellerie, maar dat is toch ontwikkeld vanuit een visie van hoteliers. Airbnb is eigenlijk volledig bedacht vanuit de visie van de gebruikers van hotels. En die hadden allang in de gaten dat het internet verder was ontwikkeld dan de hotellerie zag. Social media kunnen nu worden ingezet met hun echte doel. De gebruiker kan de aanbieder een rating geven en andersom kan de aanbieder de gebruiker een rating geven, zonder kinnesinne over en weer. Gebruikers en aanbieders bepalen gezamenlijk de markt. Dat is de kracht van Airbnb en Uber.

Uberpop en Blablacar gaan nog een stap verder: gebruikers en aanbieders zijn particulieren die zelf de markt maken! Toch zouden deze niet zo snel kunnen groeien als ze niet enorm zouden worden geholpen door de branche waar ze in werken. Het onvermogen om adequaat te reageren in deze branches is het beste marketinginstrument dat er is. Van de reclamecodecommissie mag je eigenlijk niet zeggen: ons wasmiddel X is beter dan wasmiddel Y, zonder aan allerhande eisen te voldoen. Airbnb en Uber hoeven dat niet te doen, want de hotellerie en de taxibranche doen er al alles aan om hun schreeuwende onvermogen zichtbaar te maken. Ik las een analyse die beschreef hoe dat allemaal al eerder gebeurde bij nieuwe distributiekanalen, hostels, logiesbelasting, gratis wifi, rate parity, etc. De hotellerie gaat met verstorende nieuwe elementen als volgt om: 1. Negeren: het is te klein om verschil te maken; 2. Negeren: de miljoenen die erin worden geïnvesteerd zijn een vergissing; 3. Blokkeren: proberen om wet- en regelgeving aan te passen om ‘het nieuwe’ te verbieden; 4. Paniek: als stap 3 ook niet werkt; 5. Acceptatie: gaat gepaard met een hoop geweeklaag over de goede oude tijd.

Airbnb is de werkelijke ‘1 op 1’ marketing: het matchen van de juiste gast met het juiste verblijf. Frequent guest programma’s van hotels behandelen gasten nog altijd als nummers, en delen ze op in segmenten. Het doel is vooral dat punten moeten gebruiken waardoor ze niet naar de concurrent gaan. Airbnb is gefocust op de beleving van de gast en het creëren van toegevoegde waarde en meet dat in economische, omgevings en sociale termen. Hotels meten op revpar en ROI.

Hoteliers moeten Airbnb zien als een verrijking van de markt, niet een bedreiging. Je kunt leren van hun site, vergelijk die eens met je eigen site! Tegelijkertijd moeten hoteliers zich vanuit hun organisatie sterk maken dat er een level playing field ontstaat. Belastingen moeten worden betaald, aan (brand)veiligheidseisen voldaan. Als dat niet gebeurt, eis dat er wordt gehandhaafd! Maar bovenal: begrijp dat het blijft en een verbreding van de markt is zowel in vraag als aanbod, dus leer er mee omgaan!

Ewout Hoogendoorn

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Stand van zaken: hoteliers uiten hun zorgen

Na een bewogen en bevlogen zomer is de angst voor een tweede golf werkelijkheid. Tafelheer Sander Allegro (QL Hotels) bespreekt de stand van zaken binnen de hotellerie met Marijke Schreiner (Stayokay) Marco Lemmers (Conscious Hotels), Bastiaan Klomp (Thermae 2000) en Erwin Rozendal (Villa Beukenhof) ...

Booking.com OTA's Internationaal
Booking.com vreest 'monopolielijstje' Brussel

Glenn Fogel, CEO van Booking.com, vreest dat zijn bedrijf op een speciaal 'monopolielijstje' van de Europese Commissie komt te staan. Ambtenaren in Brussel werken aan de criteria om tot die lijst te komen. Brussel wil de twintig grootste techbedrijven ter wereld op de lijst hebben. De Europe ...

Personeel
FNV Horeca: afbouw steunmaatregelen leidt tot vertrek vakkrachten uit horecasector

De gisteren verstuurde Kamerbrief over de aanvullingen op het steun- en herstelpakket, alsmede het persmoment van het Kabinet van gisteravond zorgen voor grote onrust in de horecasector. FNV Horeca vindt het onvoorstelbaar dat het Kabinet gisteravond aangeeft dat er nog te weinig resultaten zijn om ...

Branded Content
Auping presenteert nieuw bed: Auping Noa

Auping lanceerde op 1 oktober 2020 Auping Noa, een nieuw bed ontworpen door de Deense designer en architect Eva Harlou. Met dit bed voegt Auping een nieuw ontwerp toe aan een lange rij van iconische ontwerpen. Geheel volgens de Scandinavische ontwerptraditie heeft Eva Harlou met Auping Noa een bed o ...

Coronacrisis
Horeca blijft zeker nog dicht tot december

Waar iedereen al wel rekening mee hield, is gisterenavond bevestigd door minister De Jonge: de gedeeltelijke lockdown duurt in ieder geval nog tot december en 'wellicht tot in het nieuwe jaar'. Dit houdt in dat de horeca tot december de deuren gesloten moet houden. Er wordt op dit moment nog ...

Economie Coronacrisis
Dit zijn de aanvullingen op het derde steunpakket corona

De opleving van het coronavirus en de huidige maatregelen hebben flinke gevolgen voor de economie. Het kabinet stelt extra geld beschikbaar voor ondernemers die door de recente maatregelen een onevenredig harde klap hebben gekregen. Zo krijgt de horeca een eenmalige subsidie op aangelegde en nu onbr ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: