Local flavour

29 april 2016 |
Local flavour<

‘The best surprise is no surprise’. Met dit adagium in gedachte, stortte de internationale ketenhotellerie zich in de jaren ’60
op het fenomeen standaardisatie. Waar het voordien voor de internationale reiziger altijd maar afwachten was welke kwaliteit hij of zij aan zou treffen, zorgen de ketens ervoor dat er geen onaangename verrassingen meer waren.

Het Amsterdamse Hilton Hotel was het eerste hotel in Nederland van een internationale hotelketen. Toen het Hilton in mei 1962 werd geopend, was het een van de eerste Europese vestigingen van Hilton. Jarenlang bleef standaardisatie en de daarmee gerealiseerde consistentie, één van de stuwende krachten achter het succes van de ketenhotels. Softere brands als Golden Tulip speelden handig in op het onderscheid met de harde eisen van ketens door zich jarenlang te positioneren als keten met ‘international standards en local flavor’.

Inmiddels is standaardisatie een vies woord geworden. Natuurlijk vindt het nog op grote schaal plaats, maar we leven in een beleveniseconomie waarin authenticiteit en local flavour de boventoon voeren. Mogelijk als reactie op de globalisering die razendsnel doorzette is de aandacht voor lokale zaken enorm gegroeid. Standaardisatie is als gevolg daarvan verdrongen naar een plek achter de schermen. Voor de schermen mag het zo lokaal zijn als het maar kan. Het grote succes van Airbnb lijkt voor een belangrijk deel toe te schrijven aan de wens van reizigers om op te gaan in de lokale omgeving. Ook voor hotels liggen er volop kansen de lokale markt binnen te halen en zo gasten en buurtbewoners met elkaar in contact te brengen.

Met name F&B-outlets spelen een belangrijke rol in dit proces. Het bieden van lokale dranken en gerechten, liefst geproduceerd door lokale producenten, is gemeengoed geworden. Weg met de internationalisering: leve het lokale, is de nieuwe leuze. Het gloednieuwe Hilton op Schiphol lijkt te breken met deze ontwikkeling. Er zijn weliswaar nog speculaasplanken verwerkt in het restaurantmeubilair, maar verder is het een hotel waar Hilton groot mee is geworden: groots, internationaal en bedoeld om indruk te maken. International flavor pur sang.

Sander Allegro

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Toerisme Coronacrisis
Boekingen in Nederland overtreffen het wereldgemiddelde

Nu overheden over de hele wereld hun beperkingen verder versoepelen, blijkt uit gegevens van SiteMinder, een platform voor het verwerven van gasten in de wereldwijde hotelindustrie, dat hoteliers niet langer hoeven te voorspellen hoe snel consumenten zullen handelen om te reizen na de COVID-19-pande...

Faillissement
Art Hotel Spaander Volendam failliet

Het Art Hotel Spaander in Volendam is failliet. Het bijna 140 jaar oude hotel hoorde vrijdag het faillissement uitgesproken worden door rechtbank Noord-Holland. Het hotel was in trek bij Aziatische toeristen, die vanwege de coronacrisis ons land niet meer bezoeken. Of er een doorstart mogelijk i...

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ziet af van extra overheidssteun

Booking.com gaat geen gebruik maken van het tweede steunpakket van de Nederlandse overheid, zo meldt het bedrijf. Via de NOW-regeling krijgt het bedrijf nu wel staatssteun, maar dat schoot velen in het verkeerde keelgat. Het bedrijf maakte immers jarenlang recordwinsten en wendde die aan om de aande...

Blog Coronacrisis
"Ook met de versoepeling van de maatregelen gaan veel hotels het niet redden"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Economie Coronacrisis
Steunpakket met drie maanden verlengd: 13 miljard euro aan kosten

De komende drie maanden trekt het kabinet nog eens 13 miljard uit voor steun aan ondernemers die vanwege de coronacrisis in financiële problemen komen. Het bestaande noodpakket loopt af op 1 juni, maar wordt dus met nog eens drie maanden verlengd. Zorgelijke ontwikkeling Premier Rutte spr...

Coronacrisis
Postillion organiseert het eerste anderhalve-meter-congres van Nederland

Postillion Hotels organiseert op dinsdag 2 juni het eerste anderhalve-meter-congres van Nederland: 'NXTMICE - State of the Industry'. Experts uit de hospitality-, congres- en eventbranche delen in Postillion Hotel Amsterdam hun visie op thema's die de komende maanden centraal staan bij h...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: