Merk toch hoe sterk

23 september 2013 |
Merk toch hoe sterk<

“In de 21e eeuw zullen merken voor hotels onbelangrijk worden.” Met die stelling ging ik in 1999 - in opdracht van een grote hotelketen - in debat met een internationale groep hotelmanagers. Het debat vloog alle
kanten op. Eén deel was ervan overtuigd dat een merk slechts een 'belofte' is die gebruikt kan worden als marketinginstrument. Dat instrument zou aan belang verliezen zodra échte informatie, zoals reizigerservaringen en foto’s, beschikbaar kwamen via internet.

Het andere deel was ervan overtuigd dat het merk belangrijker zou worden dan ooit. Die groep had gelijk, want in 2013 is het hebben van een merk belangrijk voor internationaal succes, ofwel rendement. Met de ongebreidelde groei van OTA’s lijkt het belang alleen maar toe te nemen: als een reiziger een keuze maakt uit de gepresenteerde selectie op de eerste twee pagina's van de zoekresultaten, is het hebben van een bekend merk een factor van betekenis. Hotelketens zijn dan ook druk doende hun merkenportfolio uit te breiden. Het is interessant dat ze daarbij de breedte opzoeken en zo langzamerhand in vrijwel alle segmenten gerepresenteerd zijn.
Daarmee volgen ze het model dat ACCOR al jaren hanteert. Bij de grote internationale jongens als IHG, Marriott, Starwood, Hilton en Hyatt wordt internationaal vooral veel uitgebreid in het midden- en budgetsegment, met concepten als respectievelijk Holiday Inn Express, Courtyard, FourPoints, Garden Inn en Hyatt Place. Stuk voor stuk concepten die veel waar voor hun geld bieden en 'overbodige' luxe als roomservice, minibars en fine dining overboord zetten. De kamers zijn eigentijds ingericht, het bed en de douche zijn prima, en gratis internet is de standaard. Vaak is zelfs een ontbijt inbegrepen.
De gasten zijn er gek op. Veel van deze concepten hebben inmiddels zusjes gekregen die het gat tussen de dure lifestyle hotels aan de top en het middensegment proberen te dichten. Starwood kwam al een aantal jaar geleden met Aloft en introduceerde later ook Elements; IHG doet een gooi naar dit segment met Indigo hotels; Hilton heeft een aantal Doubletree’s (onder meer in Amsterdam) die in dit segment meedoen.

Een andere interessante ontwikkeling doet zich voor in Azië, de plek waar de échte groei zit en waar niet alleen bestaande merken worden gebruikt, maar ook hele nieuwe worden ontwikkeld. Zo is IHG bezig het speciaal voor de Chinese markt ontwikkelde Hualuxe merk uit te rollen en zijn andere ketens druk bezig met het ontwikkelen van concepten voor de Aziatische groeimarkten. Dalian Wanda is het eerste Chinese hotelconcept dat zich buiten China manifesteert. In al dit geweld van de grote jongens heeft het in Nederland ontwikkelde topconcept CitizenM de piratenvlag gehesen en is gestaag bezig met de verovering van de wereld.

Sander Allegro

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Achtergronden
TheaterHotel De Oranjerie start met Dinner Theater Shows

Velen hebben het theater al te lange tijd moeten missen, maar daar komt verandering in! De Oranjerie gaat vanaf 2 oktober elk weekend een Dinner Theater Show organiseren. In een intieme setting op de bühne van de theaterzaal zorgt De Oranjerie voor een uniek en avondvullend programma. Terwij...

Interview Longread
Interview Pieter Elbers (KLM): "De fase direct na het vaccin is cruciaal"

Captain of industry Pieter Elbers (CEO KLM) en éminence grise Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Midden in die crisis ontmoeten ze elkaar in Amsterdam. De luchtvaart en de hotellerie wordt hard geraakt door de wereldwijde pandem...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: