Ontketenen is een illusie!

2 juli 2015 |
Ontketenen is een illusie!<

Lucas Petit is de Hans Kazàn van de Nederlandse hotellerie. Heel knap laat hij zijn gasten denken dat ze in een uniek hotel zijn beland,
dat geen deel uitmaakt van een hotelketen ‘of zoiets’. In feite bouwt hij daarmee de moderne hotelketen, waarin de banden misschien wel hechter zijn dan in welke andere keten dan ook.

In december 2011, met een follow-up in december 2013, heeft Horwath HTL een onderzoeksrapport uitgebracht over het ketenaanbod in de Nederlandse hotellerie. De zichtbare, ouderwetse, hotelketens wel te verstaan. De ketenbinding was gegroeid in die twee jaar van 61 naar 65 procent. Wellicht doen we dit jaar weer eens een update en kunnen we zien of die binding nog sterker is geworden.

Interessant zijn ook de – voor de gast onzichtbare – ketens in de ‘supply chain’. Bedrijven als Accor, NH, Fletcher, maar ook easyHotels hebben zich daar volop mee beziggehouden. Verschillende van de inkooporganisaties van ketens verkopen nu hun diensten ook aan individuele hotels, en sommige zelfs aan andere ketens. Waarom ook niet? ‘Sharing economy is the buzz’. En dat geldt ook aan de ‘zichtbare’ kant van de hotelketens, waar de online tour agents als Booking, Expedia en Trivago hun eigen ketens vormen. Vanuit dat perspectief worden hotelketens steeds meer ontdaan van hun ‘ouderwetse’ rol, namelijk de positie dat de gast de hem bekende keten opzoekt omdat hij daarvan verwacht dat die voldoet aan zijn behoeften. Het lijkt er dan op dat zowel aan de voorkant bij de reservering als aan de achterkant bij de serviceverlening de ouderwetse hotelketens meer en meer worden uitgehold. Toch zie ik dat niet zo. Het is eigenlijk zo dat in de sharing economy steeds méér ketens ontstaan, en ook zichtbaar worden door een intensievere samenwerking. Het gaat niet zozeer om ontketenen, maar juist om een veel slimmere manier van binding van de ketens.

Social media zijn eindelijk gemeengoed in de hotellerie, mobiele technologie doet razendsnel zijn opmars. Zij vormen nieuwe, informele ketens. Een andere nieuwe keten is Airbnb dat wereldwijd met circa 1 miljoen kamers bijna 1,5 keer zoveel kamers als de grootste hotelketen, Intercontinental Hotel Group, aanbiedt. Zijn die kamers echt nieuw, of zijn ze in eerste instantie alleen maar veel zichtbaarder geworden door het nieuwe systeem en is het aanbod daardoor zo snel gegroeid? Deze en de echte hotelketens maken intensief gebruik van steeds meer andere ketens om op slimme wijze meer gasten naar hun locaties te trekken tegen zo laag mogelijke kosten. Het worden ketens van ketens. ‘omni channel marketing’ aan de voorkant en ‘omni channel procurement’ aan de achterkant! De kunst van de hotelketens wordt het om op het juiste moment het juiste bijpassende gezicht te laten zien en daar de gast mee te binden. Maar ook om daar de meest effectieve kostenstructuur bij te realiseren. Kortom Hans Kazàn, sorry, Lucas Petit in optima forma!

Ewout Hoogendoorn

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Utrecht Longread
Interview: BUNK Hotels geeft het Nederlandse hotellandschap extra glans

Robin Hagedoorn (links op de openingsfoto) en Joachim de Looij stralen van oor tot oor. Hun BUNK Hotel in Utrecht opent op 20 juni de deuren voor de allereerste gasten en wij mochten alvast een kijkje nemen in de Westerkerk die omgetoverd wordt tot hotel. Eenmaal binnen, blijken de bouwvakkers nog d...

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Hotel
Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam lanceren We are Amsterdam

Gelegen aan de Prins Hendrikkade, direct tegenover het Centraal Station, is een uniek aanbod van twee fantastische hotels: Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam, die samen alle voordelen van een complete ervaring bieden. Een schat aan verbonden faciliteiten op één loc...

Advertorial
Walk-In met accessoires: een design met veel toegevoegde waarde

De veelzijdige accessoires van HÜPPE Select+ vullen nu elke moderne Walk-In douche perfect aan. Één design met veel toegevoegde waarde, esthetisch, tijdloos mooi en functioneel. De veelzijdige accessoires zijn niet alleen nuttig voor uw gasten, ze zorgen ook voor veel extra comfor...

Economie Internationaal
Goldman Sachs richt pijlen op overname B&B Hotels

Er zijn exclusieve gesprekken gaande tussen de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs en investeerder PAI. De gesprekken gaan in dit geval over de overname van B&B Hotels. B&B Hotels telt 476 vestigingen en de zakenbank is bereid 1,9 miljard euro neer te tellen voor de overname, zo lezen we in...

Economie Toerisme
Buitenlands toerisme groeit vooral buiten grote steden

Door de welvaartsgroei en de grotere bereikbaarheid van bestemmingen blijft het toerisme ook in de komende jaren stijgen. ABN AMRO geeft wel aan dat het tempo hiervan enigszins afneemt door de economische groeivertraging in herkomstlanden van toeristen. Hierdoor vertraagt bijvoorbeeld ook de groei v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: