Oude rotten blokkeren vooruitgang

25 juli 2014 |
Oude rotten blokkeren vooruitgang<

“Het is ongebruikelijk, maar we hebben deze editie een gasthoofdredacteur en zij wil graag de columnisten een onderwerp meegeven”, aldus de uitgever van dit mooie
blad aan de telefoon. “Je zou haar een plezier doen met een column over hotel en ICT, en de invloed hiervan op banen in de hotellerie én de invloed daarvan op het hotelonderwijs. Uiteraard in maximaal 400 woorden.” Ik ging zonder tegenstribbelen akkoord.

ICT heeft in veel sectoren voor complete revoluties gezorgd, maar in de hotellerie is het effect eigenlijk tamelijk beperkt gebleven. De grootste verandering zit hem in de distributie van hotelkamers en de openbare manier waarop de gast over diens ervaringen communiceert. In de hoteloperatie zelf is in feite niet zo heel veel veranderd. Eigenlijk is dat gek. ICT kan immers op veel vlakken de factor arbeid vervangen, en in de hotellerie is dat maar mondjesmaat doorgedrongen.
Waar KLM zelfs zijn premium passagiers rustig zelf in laat checken middels machines, is dit in de hotellerie nog steeds taboe; het gebruik daarvan is voorbehouden aan avant-gardisten, zoals Formule1 en CitizenM. Wanneer je door slim gebruik van ICT de factor arbeid in het primaire proces terugdringt, wil dat niet zeggen dat je ook minder mensen nodig hebt: je kunt ze nog steeds inzetten, maar dan op een wijze die écht gericht is op de kern van gastvrijheid, te weten het bestendigen en uitbouwen van de relaties met de gasten.

Een gast heeft tijdens zijn bezoek een redelijk te voorspellen aantal contactmomenten met medewerkers. Eigenlijk zou het de hoofdtaak van die medewerkers moeten zijn om die momenten aan te grijpen teneinde de ervaren gastvrijheid te optimaliseren. Dus niet om allerlei overbodige activiteiten te ontplooien, zoals het voor de tweede keer vragen naar reeds bij de reservering verstrekte gegevens. Dat laatste is helaas nog steeds gangbaar.
En dan hebben we het nog niet eens over de mogelijkheden die noviteiten als Google Glass en Big Data bieden. Daarmee kan de medewerker de dienstverlening nóg persoonlijker maken. In het onderwijs krijgt dit wel aandacht, maar het kan altijd beter. Hierbij geldt dat we de aanstormende talenten vooral moeten stimuleren om vernieuwing te brengen, en daarmee zaken te optimaliseren. Het zijn vooral de ‘oude rotten’ die soms de vooruitgang blokkeren. Met die jeugd van tegenwoordig komt het wel goed: voor hen is ICT een vanzelfsprekende zaak.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Ondernemen
Creatief ondernemerschap hielp deze hoteliers de zomer door

In mei van dit jaar, in het hart van de crisis, voorspelde het NBTC-NIPO dat 1,8 miljoen Nederlanders de vakantie in eigen land zouden vieren. Terwijl veel hotels de deuren dicht hadden, werd achter die gesloten deuren een plan gesmeed om het hotel vol te krijgen na de lockdown. Want het moest vo...

Economie
De stad, de kust en landelijk, werelden van verschil

Het zijn roerige tijden voor hoteliers, dat is bekend. Maar toch zijn de gevolgen van de Covid-19 crisis heel verschillend, sommige landelijke hotels en hotels aan de kust draaien in 2020 zelfs een beter jaar in vergelijking met vorig jaar. En een ding is duidelijk, de stadshotels die jarenlang mooi...

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie KHN
KHN pleit voor extra steunmaatregelen

De snelle toename in het aantal besmettingen was de aanleiding voor een extra persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge vanavond. Het aantal coronabesmettingen blijft stijgen, het kabinet grijpt daarom landelijk keihard in. Opnieuw krijgt de horeca harde klappen. Aanvullend op de maa...

Achtergronden Tech
Horeca gebruikt relatief vaak online platformen

Circa 8 procent van de Nederlandse bedrijven met twee of meer werkzame personen gaf aan in 2018 online platformen te hebben gebruikt om hun goederen en diensten af te zetten. De belangrijkste redenen waren de toegang tot een grotere afzetmarkt (83 procent) en gemak (75 procent). Dit blijkt uit het o...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: