Oude rotten blokkeren vooruitgang

25 juli 2014 |
Oude rotten blokkeren vooruitgang<

“Het is ongebruikelijk, maar we hebben deze editie een gasthoofdredacteur en zij wil graag de columnisten een onderwerp meegeven”, aldus de uitgever van dit mooie
blad aan de telefoon. “Je zou haar een plezier doen met een column over hotel en ICT, en de invloed hiervan op banen in de hotellerie én de invloed daarvan op het hotelonderwijs. Uiteraard in maximaal 400 woorden.” Ik ging zonder tegenstribbelen akkoord.

ICT heeft in veel sectoren voor complete revoluties gezorgd, maar in de hotellerie is het effect eigenlijk tamelijk beperkt gebleven. De grootste verandering zit hem in de distributie van hotelkamers en de openbare manier waarop de gast over diens ervaringen communiceert. In de hoteloperatie zelf is in feite niet zo heel veel veranderd. Eigenlijk is dat gek. ICT kan immers op veel vlakken de factor arbeid vervangen, en in de hotellerie is dat maar mondjesmaat doorgedrongen.
Waar KLM zelfs zijn premium passagiers rustig zelf in laat checken middels machines, is dit in de hotellerie nog steeds taboe; het gebruik daarvan is voorbehouden aan avant-gardisten, zoals Formule1 en CitizenM. Wanneer je door slim gebruik van ICT de factor arbeid in het primaire proces terugdringt, wil dat niet zeggen dat je ook minder mensen nodig hebt: je kunt ze nog steeds inzetten, maar dan op een wijze die écht gericht is op de kern van gastvrijheid, te weten het bestendigen en uitbouwen van de relaties met de gasten.

Een gast heeft tijdens zijn bezoek een redelijk te voorspellen aantal contactmomenten met medewerkers. Eigenlijk zou het de hoofdtaak van die medewerkers moeten zijn om die momenten aan te grijpen teneinde de ervaren gastvrijheid te optimaliseren. Dus niet om allerlei overbodige activiteiten te ontplooien, zoals het voor de tweede keer vragen naar reeds bij de reservering verstrekte gegevens. Dat laatste is helaas nog steeds gangbaar.
En dan hebben we het nog niet eens over de mogelijkheden die noviteiten als Google Glass en Big Data bieden. Daarmee kan de medewerker de dienstverlening nóg persoonlijker maken. In het onderwijs krijgt dit wel aandacht, maar het kan altijd beter. Hierbij geldt dat we de aanstormende talenten vooral moeten stimuleren om vernieuwing te brengen, en daarmee zaken te optimaliseren. Het zijn vooral de ‘oude rotten’ die soms de vooruitgang blokkeren. Met die jeugd van tegenwoordig komt het wel goed: voor hen is ICT een vanzelfsprekende zaak.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: