Pas op met toezeggingen, het is geen gebakken lucht…

19 maart 2018 | Maarten van Opijnen

Werkgever en werknemer zijn een nul-urenovereenkomst overeengekomen voor de duur van zes maanden en daarmee tot 28 oktober 2015. Zo’n anderhalve maand voor het einde van het dienstverband ontvangt de werknemer een gespreksverslag waarin te lezen is dat de arbeidsovereenkomst zal worden verlengd en in september wordt een nieuw contract gemaakt.

Op 27 september 2015 krijgt de werknemer bericht dat (na intern overleg) toch is besloten om de arbeidsovereenkomst niet te verlengen. Na 28 september 2015 heeft de werknemer geen werkzaamheden meer verricht.

Loonbetaling


De werknemer heeft bij de kantonrechter loonbetaling gevorderd en een verklaring voor recht dat er een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd is ontstaan. De kantonrechter oordeelt dat er sprake is van een verlengde arbeidsovereenkomst tot 28 april 2016, met inherente loonbetaling. De werkgever komt in hoger beroep tegen het oordeel dat de arbeidsovereenkomst is voortgezet voor dezelfde tijd als de eerdere arbeidsovereenkomst.

Het hof overweegt als volgt. Uit het gespreksverslag blijkt op geen enkele wijze van enig voorbehoud ten aanzien van de toegezegde verlenging van de arbeidsovereenkomst. De werknemer had al eerder (bij de sollicitatie) te maken gehad met de persoon uit het gespreksverslag, reden waarom zij erop mocht vertrouwen dat de mededelingen bevoegd zijn gedaan. Het hof oordeelt dat de arbeidsovereenkomst wordt geacht te zijn aangegaan voor dezelfde tijd op de vroegere voorwaarden. De verlengde arbeidsovereenkomst eindigde daarmee (na 6 maanden) op 28 april 2016, waarmee het oordeel van de kantonrechter juist was.

Samengevat, bij het doen van toezeggingen is oplettendheid geboden!

Maarten van Opijnen
MRM Advocatuur
www.mrmadvocatuur.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Columns
Column: Het post-corona tijdperk

Hoe ziet de wereld eruit in een post-corona tijdperk? Dat is een vraag die mij de laatste tijd erg bezighoudt. Vliegen we nog net zoveel als twee maanden geleden? Blijven er maatregelen bij evenementen boven de 100 personen? Hoe gaan mensen om met fysiek contact? Draagt een hostess achter de recepti...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: