Sander Allegro: Personeel!

4 november 1999 | Sander Allegro

De Nederlandse horeca heeft grote moeite met het vinden van gekwalificeerd personeel; je kunt geen vaktijdschrift openslaan of horecaondernemers melden tekorten. Dat is niet alleen zo in Nederland: wereldwijd onderzoek van de Internationale Hotel & Restaurant Associatie (IH&RA) toont aan dat deze tekorten overal voorkomen. Er bestaan echter wel verschillen: waar wij te maken hebben met 'gewoon' een tekort aan arbeidskrachten, gaat het in veel landen om een tekort aan gekwalificeerde (!) arbeidskrachten. Er zijn daar voldoende werkzoekenden, maar deze missen de kennis en vaardigheden om in de bedrijfstak te kunnen functioneren. In die landen lijken training & opleiding de oplossing, maar wat te doen in onze situatie? Hoe komen we aan personeel in onze overspannen arbeidsmarkt? Hoe kunnen we er als bedrijfstak voor zorgen dat  we onze concurrentiepositie verbeteren?

Het onderzoeksrapport van de IH&RA geeft hiervoor nog geen pasklare oplossingen. Wel wordt een aantal trends gesignaleerd die bij de oplossing van het probleem in het oog gehouden moeten worden. Bijvoorbeeld de veranderende verwachtingspatronen bij de werknemer van de toekomst. Die werknemer wil een werkkring waarin hij zich verder kan ontplooien en waarin hij met respect behandeld wordt. Verder verwacht de werknemer in spe veel afwisseling. Opgegroeid met dertig tv-kanalen en Internet, zal zijn 'concentratiespanne' niet bijster groot zijn. Als het niet bevalt 'zapt' hij door naar een nieuwe uitdaging. Nieuwe branches, zoals de informatietechnologie en de telecommunicatie, spelen daar handig op in met de belofte van flitsende carrièrepatronen en aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden. Veel van de technologiebedrijven geven meer uit aan werving en selectie van nieuw personeel dan aan de werving van nieuwe klanten.

Juist op dat punt loopt de horeca nog in de achterhoede. Hoewel iedere ondernemer direct toegeeft dat personeel tot zijn belangrijkste troeven behoort, valt in de praktijk nog een hoop te doen. Personeel wordt nog teveel als een kostenpost beschouwd, en elke gulden die besteed wordt aan opleiding is dan ook louter en alleen een kostenverhogende factor. Om in de toekomst succesvol te kunnen zijn op de arbeidsmarkt, is een omslag in dit denken noodzakelijk. Werknemers zijn het menselijk kapitaal van de onderneming. Geld dat besteed wordt aan de ontwikkeling van het menselijk kapitaal, maar ook geld dat besteed wordt aan werving en selectie, moet worden beschouwd als investering.

Natuurlijk moet er ook een rendement op deze investering worden behaald. Rendement dat moet worden uitgedrukt in termen van arbeidsproductiviteit, beheersbaarheid van personeelsverloop en toegevoegde waarde. Dat laatste werkt twee kanten op: de waarde die de werknemer toevoegt aan het bedrijf, en de waarde die het bedrijf toevoegt aan de werknemer.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: Martin Hendricks, Black Label Hotels

Martin Hendricks, een ‘Sittardenaar’ in hart en nieren, ging in 2018 zijn eigen weg, nadat hij brak met zijn zakenpartner Danny Keppels, met wie hij onder de vlag van Estate Management Group een aantal zeer aantrekkelijke hotel- en evenementenlocaties in de portefeuille had. Het gaat goe...

Tech Advertorial
''Doe je gast een aanbieding tijdens het openen van de hoteldeur''

Dolf Mulder, de onbetwiste slotenkoning van Nederland, steekt zijn nek uit. Waar zijn bedrijf Hotek Hospitality Group bij vrijwel iedere hotelier bekend is vanwege de kwalitatief hoogstaande hotelsloten, doet hij tegenwoordig meer. Veel meer... De vriendelijke innovator vertelt over de nieuwe mogeli...

Economie
QL Hotels & Restaurants overgenomen door EHM Group

Met ingang van het nieuwe jaar zal QL Hotels & Restaurants worden voortgezet als onafhankelijk onderdeel van EHM Group. Het samenwerkingsverband van exclusieve hotels en restaurants, actief in 9 Europese landen en met bijna 140 leden, komt per 1 januari 2020 onder leiding van Sander Allegro. ...

Personalia
Sander Allegro nieuwe algemeen directeur van QL Hotels

Sander Allegro, vaste columnist voor Hospitality Management, maakte zojuist via social media bekend dat hij per 1 januari 2020 aan de slag gaat als algemeen directeur van QL Hotels. Hieronder lees je de bekendmaking van Sander, die hij op Facebook plaatste: 'Per 1 januari 2020 ga ik aan de sl...

Achtergronden Internationaal
Virtuoso feliciteert awardwinnende topmanagers

Wereldwijd reisnetwerk Virtuoso feliciteert de vijf leden en adviseurs van het reisbureau die de EMEA netwerkprijzen voor innovatie, leiderschap en verkoopkracht hebben gewonnen. De Virtuoso EMEA Member Awards tonen leden die het kaliber van het talent binnen het netwerk illustreren. De winnaars wer...

Opening Internationaal
Louvre Hotels Group opent twee hotels in ‘Le Belaroïa’

Louvre Hotels Group zet zijn ontwikkelingsstrategie voort door uit te breiden op belangrijke locaties. Deze keer richten zij zich in Montpellier specifiek op Le Belaroïa, een complex van 9000 m2, ontworpen door de Franse architect Manuelle Gautrand. In dit complex worden voor het eerst in Frank...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: