Sander Allegro: Personeel!

4 november 1999 | Sander Allegro

De Nederlandse horeca heeft grote moeite met het vinden van gekwalificeerd personeel; je kunt geen vaktijdschrift openslaan of horecaondernemers melden tekorten. Dat is niet alleen zo in Nederland: wereldwijd onderzoek van de Internationale Hotel & Restaurant Associatie (IH&RA) toont aan dat deze tekorten overal voorkomen. Er bestaan echter wel verschillen: waar wij te maken hebben met 'gewoon' een tekort aan arbeidskrachten, gaat het in veel landen om een tekort aan gekwalificeerde (!) arbeidskrachten. Er zijn daar voldoende werkzoekenden, maar deze missen de kennis en vaardigheden om in de bedrijfstak te kunnen functioneren. In die landen lijken training & opleiding de oplossing, maar wat te doen in onze situatie? Hoe komen we aan personeel in onze overspannen arbeidsmarkt? Hoe kunnen we er als bedrijfstak voor zorgen dat  we onze concurrentiepositie verbeteren?

Het onderzoeksrapport van de IH&RA geeft hiervoor nog geen pasklare oplossingen. Wel wordt een aantal trends gesignaleerd die bij de oplossing van het probleem in het oog gehouden moeten worden. Bijvoorbeeld de veranderende verwachtingspatronen bij de werknemer van de toekomst. Die werknemer wil een werkkring waarin hij zich verder kan ontplooien en waarin hij met respect behandeld wordt. Verder verwacht de werknemer in spe veel afwisseling. Opgegroeid met dertig tv-kanalen en Internet, zal zijn 'concentratiespanne' niet bijster groot zijn. Als het niet bevalt 'zapt' hij door naar een nieuwe uitdaging. Nieuwe branches, zoals de informatietechnologie en de telecommunicatie, spelen daar handig op in met de belofte van flitsende carrièrepatronen en aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden. Veel van de technologiebedrijven geven meer uit aan werving en selectie van nieuw personeel dan aan de werving van nieuwe klanten.

Juist op dat punt loopt de horeca nog in de achterhoede. Hoewel iedere ondernemer direct toegeeft dat personeel tot zijn belangrijkste troeven behoort, valt in de praktijk nog een hoop te doen. Personeel wordt nog teveel als een kostenpost beschouwd, en elke gulden die besteed wordt aan opleiding is dan ook louter en alleen een kostenverhogende factor. Om in de toekomst succesvol te kunnen zijn op de arbeidsmarkt, is een omslag in dit denken noodzakelijk. Werknemers zijn het menselijk kapitaal van de onderneming. Geld dat besteed wordt aan de ontwikkeling van het menselijk kapitaal, maar ook geld dat besteed wordt aan werving en selectie, moet worden beschouwd als investering.

Natuurlijk moet er ook een rendement op deze investering worden behaald. Rendement dat moet worden uitgedrukt in termen van arbeidsproductiviteit, beheersbaarheid van personeelsverloop en toegevoegde waarde. Dat laatste werkt twee kanten op: de waarde die de werknemer toevoegt aan het bedrijf, en de waarde die het bedrijf toevoegt aan de werknemer.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Financieel Ondernemen
Checklist naheffingsaanslag btw helpt ondernemers na gemiste btw-deadline

Het afgelopen kwartaal misten ca. 64.000 ondernemers de deadline om hun btw-aangifte en bijbehorende betaling te doen. Dit is zonde, want wie de deadline heeft gemist, ontvangt een dezer dagen een naheffingsaanslag, veelal met boete. Vooral startende ondernemers zijn nog niet gewend aan de terugk...

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: