Sander Allegro: Personeel!

4 november 1999 | Sander Allegro

De Nederlandse horeca heeft grote moeite met het vinden van gekwalificeerd personeel; je kunt geen vaktijdschrift openslaan of horecaondernemers melden tekorten. Dat is niet alleen zo in Nederland: wereldwijd onderzoek van de Internationale Hotel & Restaurant Associatie (IH&RA) toont aan dat deze tekorten overal voorkomen. Er bestaan echter wel verschillen: waar wij te maken hebben met 'gewoon' een tekort aan arbeidskrachten, gaat het in veel landen om een tekort aan gekwalificeerde (!) arbeidskrachten. Er zijn daar voldoende werkzoekenden, maar deze missen de kennis en vaardigheden om in de bedrijfstak te kunnen functioneren. In die landen lijken training & opleiding de oplossing, maar wat te doen in onze situatie? Hoe komen we aan personeel in onze overspannen arbeidsmarkt? Hoe kunnen we er als bedrijfstak voor zorgen dat  we onze concurrentiepositie verbeteren?

Het onderzoeksrapport van de IH&RA geeft hiervoor nog geen pasklare oplossingen. Wel wordt een aantal trends gesignaleerd die bij de oplossing van het probleem in het oog gehouden moeten worden. Bijvoorbeeld de veranderende verwachtingspatronen bij de werknemer van de toekomst. Die werknemer wil een werkkring waarin hij zich verder kan ontplooien en waarin hij met respect behandeld wordt. Verder verwacht de werknemer in spe veel afwisseling. Opgegroeid met dertig tv-kanalen en Internet, zal zijn 'concentratiespanne' niet bijster groot zijn. Als het niet bevalt 'zapt' hij door naar een nieuwe uitdaging. Nieuwe branches, zoals de informatietechnologie en de telecommunicatie, spelen daar handig op in met de belofte van flitsende carrièrepatronen en aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden. Veel van de technologiebedrijven geven meer uit aan werving en selectie van nieuw personeel dan aan de werving van nieuwe klanten.

Juist op dat punt loopt de horeca nog in de achterhoede. Hoewel iedere ondernemer direct toegeeft dat personeel tot zijn belangrijkste troeven behoort, valt in de praktijk nog een hoop te doen. Personeel wordt nog teveel als een kostenpost beschouwd, en elke gulden die besteed wordt aan opleiding is dan ook louter en alleen een kostenverhogende factor. Om in de toekomst succesvol te kunnen zijn op de arbeidsmarkt, is een omslag in dit denken noodzakelijk. Werknemers zijn het menselijk kapitaal van de onderneming. Geld dat besteed wordt aan de ontwikkeling van het menselijk kapitaal, maar ook geld dat besteed wordt aan werving en selectie, moet worden beschouwd als investering.

Natuurlijk moet er ook een rendement op deze investering worden behaald. Rendement dat moet worden uitgedrukt in termen van arbeidsproductiviteit, beheersbaarheid van personeelsverloop en toegevoegde waarde. Dat laatste werkt twee kanten op: de waarde die de werknemer toevoegt aan het bedrijf, en de waarde die het bedrijf toevoegt aan de werknemer.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: