Reizigers kunnen niet zonder comfort van thuis

7 december 2016 | Thijs Jacobs

Het gezegde is 'zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens' en nieuw onderzoek laat zien dat reizigers zelfs op vakantie verlangen naar hun bekende omgeving en het gelukkigst zijn met een accommodatie – of dat nou een villa, appartement, B&B of hotel is – die voelt als thuis.

Uit het wereldwijde onderzoek in opdracht van Booking.com kwam naar boven dat ondanks dat de helft van de reizigers (48%) aangeeft gelukkig te worden van het proberen van nieuwe dingen en ervaringen op vakantie, de accommodatie op vakantie als thuis moet voelen (70%).

Het onderzoek, gedaan onder 17.000 respondenten uit 17 landen, laat zien dat voor veel reizigers 'het verblijven in een accommodatie die als thuis voelt' het geheim is voor gelukkig reizen. De gastheer en het overige personeel bezitten de sleutel tot dit geluk. Bijna twee derde (61%) van de ondervraagden geeft aan het leuk te vinden als de host ze meer als een vriend behandelt en dat een vriendelijke host een vakantie kan maken of kraken (66%).

Acht van de tien (78%) ondervraagden geeft zelfs aan dat een echt goede host die op de kleinste details let zoals zachte handdoeken, goed gevulde kasten en bijzondere lokale tips geeft over het gebied, iets is wat ze echt gelukkig maakt op vakantie. Reviews zijn essentieel in het boekingsproces en als iemand een geweldige host noemt, zijn reizigers eerder geneigd daar hun vakantie te boeken (63%).

Extreme maatregelen

Voor bijna driekwart (73%) is de behoefte aan elementen van thuis om zich thuis te kunnen voelen zo groot dat zij zelfs dingen van huis meenemen op vakantie, inclusief kaarsen, gelukspoppetjes en zelfs hun eigen beddengoed om ervoor te zorgen dat de accommodatie echt voelt als hun eigen toevluchtsoord.

Top 10 voorwerpen die van huis worden meegenomen door reizigers:

Handdoeken

26%

Zeep

24%

Fohn

19%

Eten / snacks

17%

Sigaretten

14%

Koffie

14%

Kussens

13%

Thee

12%

Wasmiddel

10%

Foto’s van dierbaren

9%

Bier / wijn

9%

Draagbaar strijkijzer

8%

Gelukspoppetje

8%

Bijna acht van de tien (76%) geeft aan dat het thuiskomen bij de accommodatie elke avond een vakantiemoment is wat ze gelukkig maakt. Terwijl het verkennen van een nieuwe bestemming zeker gepland is, is de voldoening van het hebben van een comfortabele plek om steeds weer terug te keren iets wat het geluksniveau maximaal houdt op vakantie.

Dat reizigers willen verblijven in een accommodatie die comfortabel is en net als thuis voelt, betekent niet dat ze willen bezuinigen. Meer dan de helft (52%) zegt zelfs dat de accommodatie elementen moet bevatten die zij in het dagelijks leven niet ervaren, en een op de tien (10%) accepteert niets anders dan 5 sterren luxe.

Het is niet verassend dat reizigers zoveel waarde hechten aan de accommodatie, aangezien acht van de tien (83%) aangeeft dat het zien van de accommodatie voor de eerste keer hun gelukkigste vakantiemoment is.

Top 10 belangrijkste voorzieningen bij de accommodatie volgens reizigers.

Een comfortabel bed

80%

Een pitoresk uitzicht

60%

Gratis wifi

52%

Lekkere verzorgingsproducten

39%

Zachte kussens

35%

Goed roomservice menu 

28%

Waterval douche

25%

Complementaire fles wijn bij aankomst

21%

Kleerhangers en kastruimte

17%

Stemmige verlichting 

13%

“We reizen om onze horizon te verbreden en nieuwe dingen te ervaren, maar reizigers willen ook herkenbaarheid op vakantie. Dat is wanneer het comfort van thuis, wat zich op veel manieren kan uiten, en een vriendelijk gezicht een rol gaan spelen. Het is voor iedereen anders wat een plek  als thuis kan laten voelen en daarom willen mensen een zo divers mogelijk aanbod om hun vakantie accommodatie uit te kiezen,” zegt David Mau, product director van  Booking.com.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Accor presenteert nieuw lifestyle loyalty-programma

Accor transformeert haar loyalty-programma tot een integraal wereldwijd platform dat rewards, diensten en belevingen integreert over de hele hospitality-omgeving. De nieuwe opzet biedt onze gasten in hun dagelijks leven unieke belevingen en concrete meerwaarde, of ze nu werken, onderweg zijn of onts...

OTA's Longread
Dit is waarom de waarde van je hotel daalt als je last-minute deals aanbiedt

De impact van het gebruik van ‘promotional OTAs’ op de waarde van een hotel In de VS zijn tussen 2009 en 2012 de commissiekosten voor hotels twee keer zo snel gestegen als de omzet. Daardoor is het gemiddelde percentage van acquisitiekosten gestegen naar 15 tot 25 procent van het bedr...

Awards Hotel Duurzaamheid
QO Amsterdam wint Sustainability Award

QO Amsterdam, een IHG hotel, heeft gisteravond de publieksprijs van de Sustainability Award gewonnen tijdens de jaarlijkse Frame Awards. Het duurzame lifestyle hotel, gelegen in het Amstelkwartier, laat zien dat een duurzame, circulaire benadering dé manier is om daadwerkelijk een positief ef...

Hotel Opening
The Student Hotel opent in 2020 in Delft

The Student hotel gaat in 2020 haar achste vestiging openen in Delft. Het hotel krijgt 350 kamers met de mogelijkheid voor studenten om kamers te huren, zo lezen we op greatervenues.com. De hotelketen is in 2006 opgericht door Charlie Macgregor met als doel om een stimulerende omgeving voor stude...

trends Duurzaamheid
'The Future 50': gewassen met een lage foodprint

‘The Future 50 Foods’ is een lijst van 50 plantaardige voedingsmiddelen die de voedingswaarde van onze maaltijden kunnen verhogen terwijl tegelijkertijd het negatieve effect van de voedselproductie op de planeet drastisch wordt verminderd. Gisteren presenteerde Knorr, in samenwerking met...

Internationaal Marriott
Gasten Marriott kunnen stadionomroeper bij Manchester United worden

Marriott International en Manchester United kondigen vandaag een meerjarige samenwerking met elkaar aan. De 120 miljoen leden van het reisprogramma Marriott Bonvoy profiteren door deze samenwerking van exclusieve en unieke voetbalbelevenissen van Manchester United, waaronder de kans om voor é...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: