Reizigers kunnen niet zonder comfort van thuis

7 december 2016 | Thijs Jacobs

Het gezegde is 'zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens' en nieuw onderzoek laat zien dat reizigers zelfs op vakantie verlangen naar hun bekende omgeving en het gelukkigst zijn met een accommodatie – of dat nou een villa, appartement, B&B of hotel is – die voelt als thuis.

Uit het wereldwijde onderzoek in opdracht van Booking.com kwam naar boven dat ondanks dat de helft van de reizigers (48%) aangeeft gelukkig te worden van het proberen van nieuwe dingen en ervaringen op vakantie, de accommodatie op vakantie als thuis moet voelen (70%).

Het onderzoek, gedaan onder 17.000 respondenten uit 17 landen, laat zien dat voor veel reizigers 'het verblijven in een accommodatie die als thuis voelt' het geheim is voor gelukkig reizen. De gastheer en het overige personeel bezitten de sleutel tot dit geluk. Bijna twee derde (61%) van de ondervraagden geeft aan het leuk te vinden als de host ze meer als een vriend behandelt en dat een vriendelijke host een vakantie kan maken of kraken (66%).

Acht van de tien (78%) ondervraagden geeft zelfs aan dat een echt goede host die op de kleinste details let zoals zachte handdoeken, goed gevulde kasten en bijzondere lokale tips geeft over het gebied, iets is wat ze echt gelukkig maakt op vakantie. Reviews zijn essentieel in het boekingsproces en als iemand een geweldige host noemt, zijn reizigers eerder geneigd daar hun vakantie te boeken (63%).

Extreme maatregelen

Voor bijna driekwart (73%) is de behoefte aan elementen van thuis om zich thuis te kunnen voelen zo groot dat zij zelfs dingen van huis meenemen op vakantie, inclusief kaarsen, gelukspoppetjes en zelfs hun eigen beddengoed om ervoor te zorgen dat de accommodatie echt voelt als hun eigen toevluchtsoord.

Top 10 voorwerpen die van huis worden meegenomen door reizigers:

Handdoeken

26%

Zeep

24%

Fohn

19%

Eten / snacks

17%

Sigaretten

14%

Koffie

14%

Kussens

13%

Thee

12%

Wasmiddel

10%

Foto’s van dierbaren

9%

Bier / wijn

9%

Draagbaar strijkijzer

8%

Gelukspoppetje

8%

Bijna acht van de tien (76%) geeft aan dat het thuiskomen bij de accommodatie elke avond een vakantiemoment is wat ze gelukkig maakt. Terwijl het verkennen van een nieuwe bestemming zeker gepland is, is de voldoening van het hebben van een comfortabele plek om steeds weer terug te keren iets wat het geluksniveau maximaal houdt op vakantie.

Dat reizigers willen verblijven in een accommodatie die comfortabel is en net als thuis voelt, betekent niet dat ze willen bezuinigen. Meer dan de helft (52%) zegt zelfs dat de accommodatie elementen moet bevatten die zij in het dagelijks leven niet ervaren, en een op de tien (10%) accepteert niets anders dan 5 sterren luxe.

Het is niet verassend dat reizigers zoveel waarde hechten aan de accommodatie, aangezien acht van de tien (83%) aangeeft dat het zien van de accommodatie voor de eerste keer hun gelukkigste vakantiemoment is.

Top 10 belangrijkste voorzieningen bij de accommodatie volgens reizigers.

Een comfortabel bed

80%

Een pitoresk uitzicht

60%

Gratis wifi

52%

Lekkere verzorgingsproducten

39%

Zachte kussens

35%

Goed roomservice menu 

28%

Waterval douche

25%

Complementaire fles wijn bij aankomst

21%

Kleerhangers en kastruimte

17%

Stemmige verlichting 

13%

“We reizen om onze horizon te verbreden en nieuwe dingen te ervaren, maar reizigers willen ook herkenbaarheid op vakantie. Dat is wanneer het comfort van thuis, wat zich op veel manieren kan uiten, en een vriendelijk gezicht een rol gaan spelen. Het is voor iedereen anders wat een plek  als thuis kan laten voelen en daarom willen mensen een zo divers mogelijk aanbod om hun vakantie accommodatie uit te kiezen,” zegt David Mau, product director van  Booking.com.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Achtergronden
Verhoging btw-tarief: doorberekenen of niet?

De btw-verhoging van het lage tarief (van 6 naar 9 procent) komt akelig dichtbij. Op 1 januari 2019 moet de horeca daarom bij vrijwel de gehele inkoop, met uitzondering van alcoholhoudende dranken, rekening houden met een prijsverhoging. Goed om te weten: bier tot 0,5% en wijn tot 1,2% vallen onder ...

Achtergronden
Download nu de HorecaMarketingKalender 2019

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2019 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je hotel deden? Dat kwa...

Interview Longread
Interview Gunay en Atilay Uslu: "We hebben nu al bijna 10.000 bedden"

Wie denkt dat dit interview met Atilay en Gunay Uslu (à la Quote 500) gaat over het reeds vergaarde vermogen van de oprichter of over het succes van Corendon op het gebied van touroperating of airlines, komt bedrogen uit. Nee, de hoteltak van Corendon is inmiddels zo groot geworden, dat dit o...

Achtergronden
Download nu de Hospitality Management Kerstspecial

Heerlijk, het is bijna Kerst. Voor wie zich even terug wil trekken, en daarbij een goed stuk wil lezen, biedt de Kerstspecial van Hospitality Management uitkomst. In deze speciale uitgave plaatsten we maar liefst vijf diepte-interviews, met onder andere Atilay en Gunay Uslu van Corendon, Maik Willem...

Hotel Achtergronden
City Resort Helmond opnieuw host van Open Dutch Taekwondo

City Resort Hotel Helmond heeft een goed jaar achter de rug. In 2018 mocht het weer vele tevreden (hotel)gasten verwelkomen die zich enorm goed thuis voelden. Dat kan ook haast niet anders want City Resort Helmond biedt diverse faciliteiten zoals Wellnessresort Helmond en Restaurant Op Suyt. Daarnaa...

Achtergronden
LBG Hotels adopteert kamer in Ronald McDonald Huis Maastricht

In de donkere dagen vóór Kerst komt LBG Hotels met een bijzonder Kerstverhaal: zij adopteert met Townhouse Designhotel een kamer in Ronald McDonald Huis Maastricht. Het Huis biedt gezinnen een warm verblijf dicht bij hun ernstig zieke kind als hij of zij is opgenomen in het Maastricht ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: