Het gezegde is 'zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens' en nieuw onderzoek laat zien dat reizigers zelfs op vakantie verlangen naar hun bekende omgeving en het gelukkigst zijn met een accommodatie – of dat nou een villa, appartement, B&B of hotel is – die voelt als thuis.
Uit het wereldwijde onderzoek in opdracht van Booking.com kwam naar boven dat ondanks dat de helft van de reizigers (48%) aangeeft gelukkig te worden van het proberen van nieuwe dingen en ervaringen op vakantie, de accommodatie op vakantie als thuis moet voelen (70%).
Het onderzoek, gedaan onder 17.000 respondenten uit 17 landen, laat zien dat voor veel reizigers 'het verblijven in een accommodatie die als thuis voelt' het geheim is voor gelukkig reizen. De gastheer en het overige personeel bezitten de sleutel tot dit geluk. Bijna twee derde (61%) van de ondervraagden geeft aan het leuk te vinden als de host ze meer als een vriend behandelt en dat een vriendelijke host een vakantie kan maken of kraken (66%).
Acht van de tien (78%) ondervraagden geeft zelfs aan dat een echt goede host die op de kleinste details let zoals zachte handdoeken, goed gevulde kasten en bijzondere lokale tips geeft over het gebied, iets is wat ze echt gelukkig maakt op vakantie. Reviews zijn essentieel in het boekingsproces en als iemand een geweldige host noemt, zijn reizigers eerder geneigd daar hun vakantie te boeken (63%).
Extreme maatregelen
Voor bijna driekwart (73%) is de behoefte aan elementen van thuis om zich thuis te kunnen voelen zo groot dat zij zelfs dingen van huis meenemen op vakantie, inclusief kaarsen, gelukspoppetjes en zelfs hun eigen beddengoed om ervoor te zorgen dat de accommodatie echt voelt als hun eigen toevluchtsoord.
Top 10 voorwerpen die van huis worden meegenomen door reizigers:
Handdoeken |
26% |
Zeep |
24% |
Fohn |
19% |
Eten / snacks |
17% |
Sigaretten |
14% |
Koffie |
14% |
Kussens |
13% |
Thee |
12% |
Wasmiddel |
10% |
Foto’s van dierbaren |
9% |
Bier / wijn |
9% |
Draagbaar strijkijzer |
8% |
Gelukspoppetje |
8% |
Bijna acht van de tien (76%) geeft aan dat het thuiskomen bij de accommodatie elke avond een vakantiemoment is wat ze gelukkig maakt. Terwijl het verkennen van een nieuwe bestemming zeker gepland is, is de voldoening van het hebben van een comfortabele plek om steeds weer terug te keren iets wat het geluksniveau maximaal houdt op vakantie.
Dat reizigers willen verblijven in een accommodatie die comfortabel is en net als thuis voelt, betekent niet dat ze willen bezuinigen. Meer dan de helft (52%) zegt zelfs dat de accommodatie elementen moet bevatten die zij in het dagelijks leven niet ervaren, en een op de tien (10%) accepteert niets anders dan 5 sterren luxe.
Het is niet verassend dat reizigers zoveel waarde hechten aan de accommodatie, aangezien acht van de tien (83%) aangeeft dat het zien van de accommodatie voor de eerste keer hun gelukkigste vakantiemoment is.
Top 10 belangrijkste voorzieningen bij de accommodatie volgens reizigers.
Een comfortabel bed |
80% |
Een pitoresk uitzicht |
60% |
Gratis wifi |
52% |
Lekkere verzorgingsproducten |
39% |
Zachte kussens |
35% |
Goed roomservice menu |
28% |
Waterval douche |
25% |
Complementaire fles wijn bij aankomst |
21% |
Kleerhangers en kastruimte |
17% |
Stemmige verlichting |
13% |
“We reizen om onze horizon te verbreden en nieuwe dingen te ervaren, maar reizigers willen ook herkenbaarheid op vakantie. Dat is wanneer het comfort van thuis, wat zich op veel manieren kan uiten, en een vriendelijk gezicht een rol gaan spelen. Het is voor iedereen anders wat een plek als thuis kan laten voelen en daarom willen mensen een zo divers mogelijk aanbod om hun vakantie accommodatie uit te kiezen,” zegt David Mau, product director van Booking.com.