Reizigers kunnen niet zonder comfort van thuis

7 december 2016 | Thijs Jacobs

Het gezegde is 'zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens' en nieuw onderzoek laat zien dat reizigers zelfs op vakantie verlangen naar hun bekende omgeving en het gelukkigst zijn met een accommodatie – of dat nou een villa, appartement, B&B of hotel is – die voelt als thuis.

Uit het wereldwijde onderzoek in opdracht van Booking.com kwam naar boven dat ondanks dat de helft van de reizigers (48%) aangeeft gelukkig te worden van het proberen van nieuwe dingen en ervaringen op vakantie, de accommodatie op vakantie als thuis moet voelen (70%).

Het onderzoek, gedaan onder 17.000 respondenten uit 17 landen, laat zien dat voor veel reizigers 'het verblijven in een accommodatie die als thuis voelt' het geheim is voor gelukkig reizen. De gastheer en het overige personeel bezitten de sleutel tot dit geluk. Bijna twee derde (61%) van de ondervraagden geeft aan het leuk te vinden als de host ze meer als een vriend behandelt en dat een vriendelijke host een vakantie kan maken of kraken (66%).

Acht van de tien (78%) ondervraagden geeft zelfs aan dat een echt goede host die op de kleinste details let zoals zachte handdoeken, goed gevulde kasten en bijzondere lokale tips geeft over het gebied, iets is wat ze echt gelukkig maakt op vakantie. Reviews zijn essentieel in het boekingsproces en als iemand een geweldige host noemt, zijn reizigers eerder geneigd daar hun vakantie te boeken (63%).

Extreme maatregelen

Voor bijna driekwart (73%) is de behoefte aan elementen van thuis om zich thuis te kunnen voelen zo groot dat zij zelfs dingen van huis meenemen op vakantie, inclusief kaarsen, gelukspoppetjes en zelfs hun eigen beddengoed om ervoor te zorgen dat de accommodatie echt voelt als hun eigen toevluchtsoord.

Top 10 voorwerpen die van huis worden meegenomen door reizigers:

Handdoeken

26%

Zeep

24%

Fohn

19%

Eten / snacks

17%

Sigaretten

14%

Koffie

14%

Kussens

13%

Thee

12%

Wasmiddel

10%

Foto’s van dierbaren

9%

Bier / wijn

9%

Draagbaar strijkijzer

8%

Gelukspoppetje

8%

Bijna acht van de tien (76%) geeft aan dat het thuiskomen bij de accommodatie elke avond een vakantiemoment is wat ze gelukkig maakt. Terwijl het verkennen van een nieuwe bestemming zeker gepland is, is de voldoening van het hebben van een comfortabele plek om steeds weer terug te keren iets wat het geluksniveau maximaal houdt op vakantie.

Dat reizigers willen verblijven in een accommodatie die comfortabel is en net als thuis voelt, betekent niet dat ze willen bezuinigen. Meer dan de helft (52%) zegt zelfs dat de accommodatie elementen moet bevatten die zij in het dagelijks leven niet ervaren, en een op de tien (10%) accepteert niets anders dan 5 sterren luxe.

Het is niet verassend dat reizigers zoveel waarde hechten aan de accommodatie, aangezien acht van de tien (83%) aangeeft dat het zien van de accommodatie voor de eerste keer hun gelukkigste vakantiemoment is.

Top 10 belangrijkste voorzieningen bij de accommodatie volgens reizigers.

Een comfortabel bed

80%

Een pitoresk uitzicht

60%

Gratis wifi

52%

Lekkere verzorgingsproducten

39%

Zachte kussens

35%

Goed roomservice menu 

28%

Waterval douche

25%

Complementaire fles wijn bij aankomst

21%

Kleerhangers en kastruimte

17%

Stemmige verlichting 

13%

“We reizen om onze horizon te verbreden en nieuwe dingen te ervaren, maar reizigers willen ook herkenbaarheid op vakantie. Dat is wanneer het comfort van thuis, wat zich op veel manieren kan uiten, en een vriendelijk gezicht een rol gaan spelen. Het is voor iedereen anders wat een plek  als thuis kan laten voelen en daarom willen mensen een zo divers mogelijk aanbod om hun vakantie accommodatie uit te kiezen,” zegt David Mau, product director van  Booking.com.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: