Sander Allegro: B to Me

27 februari 2001 | Sander Allegro

Nee, de titel is niet de naam van een nieuwe popgroep, noch het credo van een nieuw sekte. ‘B to Me’ staat voor de relatie tussen Business en de Individuele consuMEnt. In een sector die de wensen van de individuele consument hoog in het vaandel zou moeten hebben, blijkt het juist daarmee droevig gesteld. Tijdens de 5e ‘think tank’ van de Internationale Hotel & Restaurant Associatie in Parijs bogen 30 professionals vanuit de hotelsector en aanpalende sectoren zich over de vraag wat de grote technologische uitdagingen voor de hotelsector zullen zijn, in de komende jaren. Anders dan in voorgaande jaren, verzandde de discussie niet in technisch jargon (WAP’s, ASP’s, Voice Over IP’s...), maar werd er constructief gesproken over de  meest kwetsbare link in de keten: de mens.

Een van de vaststellingen van de Think Tank was, dat er een groot gat aan het ontstaan is tussen de technische mogelijkheden enerzijds, en de capaciteit van mens en bedrijf - om die technologie ook daadwerkelijk toe te passen - anderzijds. De technische ontwikkelingen lopen uit de pas met de adaptatiemogelijkheden van de mens.

Men zou moeten nadenken over de menselijke ‘bandbreedte’: de snelheid waarmee de mens zich aan de ontwikkelingen kan aanpassen. In onze behoudende sector lijkt die bandbreedte niet erg breed te zijn...

Omdat de B to Me gedachte al eerder geïntroduceerd werd tijdens een HSMAI think tank in Maastricht, werd zij nu verder in perspectief geplaatst. Een lid van de raad van bestuur van een luxueuze hotelketen uit het Verre Oosten (die juist de overstap had gemaakt van een IT-bedrijf naar de hotelsector) legde de vinger op de zere plek: in de hotellerie staan twee geautomatiseerde systemen centraal, te weten het Property Management System (PMS) en het Central Reservation System (CRS). In het PMS staat de kamer of zaal centraal, terwijl het CRS de transactie centraal stelt. In geen van deze systemen neemt de gast een plek van betekenis in! Dikwijls bestaan er wel gastendataverzamelingen, maar zelden zijn deze goed geïntegreerd in het totale systeem. Een ontluisterende ontdekking, wanneer je dat legt naast de trend van vergaande individualisering van de consument. Er bestaat een sterke behoefte aan een omslag in het denken over het gebruik van technologie in de gastvrijheidssector. Teneinde dat te bewerkstelligen, moet technologie eindelijk een onderwerp van gesprek worden in de directiekamers van de hotellerie. Zolang technologie als een noodzakelijk kwaad wordt gezien, en er nog een grote hotelketen bestaat waarvan de baas geen technologiedirecteur wil ‘omdat er ook geen directeur voor de inkoop van potloden is’, gaat het niet zoals het moet gaan. Overigens kan de kleine hotelondernemer het allemaal glimlachend aanzien. Hij of zij is immers al heel lang een B-to-Me-deskundige.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events Hoteltech
Programma HotelTech: Annemarie van Gaal, Jeroen Smit en nog veel meer

Achter de schermen wordt er druk gewerkt aan het definitieve programma van HotelTech 2019, dat op 18 november plaatsvindt in Bunnik. De eerste namen zijn bekend en hierbij lichten we een tipje van de welbekende sluier op. DAGVOORZITTER Jeroen Smit Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en aut...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: de GM-functie wordt bedreigd

Hotelbanen zie je zelden in de populaire lijstjes van uitstervende functies die bedoeld zijn om de lezer een afschrikwekkend kijkje in de toekomst te geven. Met ronkende titels als ‘Deze 11 beroepen staan op de lijst om uit te sterven’ en ‘Pikken de robots jouw baan in?’ gaan...

Duurzaamheid
Nog een paar dagen de tijd: meld je aan voor de Food Waste Challenge

Wist je dat 14% van alle voedselverspilling plaatsvindt in de horeca? Dat is voor de Nederlandse horeca maar liefst ruim 51 miljoen kilo voedsel. Voedsel dat de wereld hard nodig heeft en wat een verliespost is voor de horeca. De Rabobank biedt nu samen met de coalitie Samen tegen Voedselverspilling...

Opening Internationaal
Nieuw JA Lake View Hotel Opent in het grootste experience resort van Dubai

Het JA Lake View Hotel, dat op 22 september opent, is het derde unieke pand in het 1 miljoen vierkante meter grote JA The Resort in Jebel Ali, Dubai. Het JA Lake View Hotel is een uniek gebouw met panoramisch uitzicht over de golfbaan en de Arabische zee en wordt omschreven als een 'design-gedre...

Advertorial
Revenue Management: onmisbare expertise voor een optimale bedrijfsvoering

Hotels richten zich in hun dagelijkse werkzaamheden vooral op service en beleving, maar missen budget en expertise om hun hotelkamers structureel bezet en strategisch geprijsd te krijgen. Dat kan een optimale omzet in de weg staan. IFHG, de Hospitality Expert met jarenlange ervaring in de dynamische...

Achtergronden
Zo til je je revenue management skills naar een hoger niveau

De essentie van revenue management is om hotelkamers en zalen tegen het best mogelijke tarief aan te bieden. Dat lijkt makkelijker dan het is. Daarom heeft de HM-Academy in samenwerking met Stan Josephi de tweedaagse masterclass revenue management ontwikkeld. Wegens de grote belangstelling zijn er e...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: