Sander Allegro: B to Me

27 februari 2001 | Sander Allegro

Nee, de titel is niet de naam van een nieuwe popgroep, noch het credo van een nieuw sekte. ‘B to Me’ staat voor de relatie tussen Business en de Individuele consuMEnt. In een sector die de wensen van de individuele consument hoog in het vaandel zou moeten hebben, blijkt het juist daarmee droevig gesteld. Tijdens de 5e ‘think tank’ van de Internationale Hotel & Restaurant Associatie in Parijs bogen 30 professionals vanuit de hotelsector en aanpalende sectoren zich over de vraag wat de grote technologische uitdagingen voor de hotelsector zullen zijn, in de komende jaren. Anders dan in voorgaande jaren, verzandde de discussie niet in technisch jargon (WAP’s, ASP’s, Voice Over IP’s...), maar werd er constructief gesproken over de  meest kwetsbare link in de keten: de mens.

Een van de vaststellingen van de Think Tank was, dat er een groot gat aan het ontstaan is tussen de technische mogelijkheden enerzijds, en de capaciteit van mens en bedrijf - om die technologie ook daadwerkelijk toe te passen - anderzijds. De technische ontwikkelingen lopen uit de pas met de adaptatiemogelijkheden van de mens.

Men zou moeten nadenken over de menselijke ‘bandbreedte’: de snelheid waarmee de mens zich aan de ontwikkelingen kan aanpassen. In onze behoudende sector lijkt die bandbreedte niet erg breed te zijn...

Omdat de B to Me gedachte al eerder geïntroduceerd werd tijdens een HSMAI think tank in Maastricht, werd zij nu verder in perspectief geplaatst. Een lid van de raad van bestuur van een luxueuze hotelketen uit het Verre Oosten (die juist de overstap had gemaakt van een IT-bedrijf naar de hotelsector) legde de vinger op de zere plek: in de hotellerie staan twee geautomatiseerde systemen centraal, te weten het Property Management System (PMS) en het Central Reservation System (CRS). In het PMS staat de kamer of zaal centraal, terwijl het CRS de transactie centraal stelt. In geen van deze systemen neemt de gast een plek van betekenis in! Dikwijls bestaan er wel gastendataverzamelingen, maar zelden zijn deze goed geïntegreerd in het totale systeem. Een ontluisterende ontdekking, wanneer je dat legt naast de trend van vergaande individualisering van de consument. Er bestaat een sterke behoefte aan een omslag in het denken over het gebruik van technologie in de gastvrijheidssector. Teneinde dat te bewerkstelligen, moet technologie eindelijk een onderwerp van gesprek worden in de directiekamers van de hotellerie. Zolang technologie als een noodzakelijk kwaad wordt gezien, en er nog een grote hotelketen bestaat waarvan de baas geen technologiedirecteur wil ‘omdat er ook geen directeur voor de inkoop van potloden is’, gaat het niet zoals het moet gaan. Overigens kan de kleine hotelondernemer het allemaal glimlachend aanzien. Hij of zij is immers al heel lang een B-to-Me-deskundige.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: