Sander Allegro: B to Me

27 februari 2001 | Sander Allegro

Nee, de titel is niet de naam van een nieuwe popgroep, noch het credo van een nieuw sekte. ‘B to Me’ staat voor de relatie tussen Business en de Individuele consuMEnt. In een sector die de wensen van de individuele consument hoog in het vaandel zou moeten hebben, blijkt het juist daarmee droevig gesteld. Tijdens de 5e ‘think tank’ van de Internationale Hotel & Restaurant Associatie in Parijs bogen 30 professionals vanuit de hotelsector en aanpalende sectoren zich over de vraag wat de grote technologische uitdagingen voor de hotelsector zullen zijn, in de komende jaren. Anders dan in voorgaande jaren, verzandde de discussie niet in technisch jargon (WAP’s, ASP’s, Voice Over IP’s...), maar werd er constructief gesproken over de  meest kwetsbare link in de keten: de mens.

Een van de vaststellingen van de Think Tank was, dat er een groot gat aan het ontstaan is tussen de technische mogelijkheden enerzijds, en de capaciteit van mens en bedrijf - om die technologie ook daadwerkelijk toe te passen - anderzijds. De technische ontwikkelingen lopen uit de pas met de adaptatiemogelijkheden van de mens.

Men zou moeten nadenken over de menselijke ‘bandbreedte’: de snelheid waarmee de mens zich aan de ontwikkelingen kan aanpassen. In onze behoudende sector lijkt die bandbreedte niet erg breed te zijn...

Omdat de B to Me gedachte al eerder geïntroduceerd werd tijdens een HSMAI think tank in Maastricht, werd zij nu verder in perspectief geplaatst. Een lid van de raad van bestuur van een luxueuze hotelketen uit het Verre Oosten (die juist de overstap had gemaakt van een IT-bedrijf naar de hotelsector) legde de vinger op de zere plek: in de hotellerie staan twee geautomatiseerde systemen centraal, te weten het Property Management System (PMS) en het Central Reservation System (CRS). In het PMS staat de kamer of zaal centraal, terwijl het CRS de transactie centraal stelt. In geen van deze systemen neemt de gast een plek van betekenis in! Dikwijls bestaan er wel gastendataverzamelingen, maar zelden zijn deze goed geïntegreerd in het totale systeem. Een ontluisterende ontdekking, wanneer je dat legt naast de trend van vergaande individualisering van de consument. Er bestaat een sterke behoefte aan een omslag in het denken over het gebruik van technologie in de gastvrijheidssector. Teneinde dat te bewerkstelligen, moet technologie eindelijk een onderwerp van gesprek worden in de directiekamers van de hotellerie. Zolang technologie als een noodzakelijk kwaad wordt gezien, en er nog een grote hotelketen bestaat waarvan de baas geen technologiedirecteur wil ‘omdat er ook geen directeur voor de inkoop van potloden is’, gaat het niet zoals het moet gaan. Overigens kan de kleine hotelondernemer het allemaal glimlachend aanzien. Hij of zij is immers al heel lang een B-to-Me-deskundige.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards
Twee hotels winnen de felbegeerde titel Hotel of the Year 2019

Louvre Hotels Group maakte afgelopen vrijdag 13 december de winnaars van de jaarlijkse Hotel of the Year verkiezing bekend. Dit jaar gaat het 4-sterren hotel Golden Tulip Noordwijk Beach er met de titel van ‘Hotel of the Year’ vandoor, net als Tulip Inn Eindhoven Airport. Alle Golden Tul...

Opening
Bar 1672 is de nieuwe aanwinst van Martini Hotel Group

Op 12/12 is om 16.72 uur (oftewel 17.12 uur) in Groningen een nieuw restaurant, wine- en cocktailbar geopend: Bar 1672. De bijzondere horecagelegenheid in het karakteristieke pand aan het Gedempte Zuiderdiep op nummer 15 is de recente aanwinst van Martini Hotel Group. Over Bar 1672 Bar 1672 is...

Awards F&B
Stem op jouw F&B Professional of the Year 2020

De stembus is open! De AF&BM zoekt dé F&B Professional of the Year! Bekijk via deze link de profielen van de genomineerden door op de foto's te klikken en stem op de professional die volgens jou binnen zijn/haar vakgebied met kop en schouders boven de rest uit steekt. De winnaa...

Interview Longread
Interview: Martin Hendricks, Black Label Hotels

Martin Hendricks, een ‘Sittardenaar’ in hart en nieren, ging in 2018 zijn eigen weg, nadat hij brak met zijn zakenpartner Danny Keppels, met wie hij onder de vlag van Estate Management Group een aantal zeer aantrekkelijke hotel- en evenementenlocaties in de portefeuille had. Het gaat goe...

Tech Advertorial
''Doe je gast een aanbieding tijdens het openen van de hoteldeur''

Dolf Mulder, de onbetwiste slotenkoning van Nederland, steekt zijn nek uit. Waar zijn bedrijf Hotek Hospitality Group bij vrijwel iedere hotelier bekend is vanwege de kwalitatief hoogstaande hotelsloten, doet hij tegenwoordig meer. Veel meer... De vriendelijke innovator vertelt over de nieuwe mogeli...

Economie
QL Hotels & Restaurants overgenomen door EHM Group

Met ingang van het nieuwe jaar zal QL Hotels & Restaurants worden voortgezet als onafhankelijk onderdeel van EHM Group. Het samenwerkingsverband van exclusieve hotels en restaurants, actief in 9 Europese landen en met bijna 140 leden, komt per 1 januari 2020 onder leiding van Sander Allegro. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: