Sander Allegro: De beste stuurlui...

5 april 2000 | Sander Allegro

De afgelopen weken was ik voor verschillende projecten op reis. Hoewel het reizen een aanslag op mijn ritme, tijd en privéleven vormt, ervaar ik het altijd als een groot voorrecht. Een van de leuke bijkomstigheden is, dat ik de kans krijg om verschillende hotelconcepten te aanschouwen. Gemiddeld slaap ik zo'n vijftig nachten per jaar in hotels, meestal als gast van het hotel waar ik voor mijn werk ben. Dat betekent over het algemeen dat er goed voor me gezorgd wordt: vaak word ik opgehaald bij de luchthaven; bij aankomst staat mijn naam in de computer (een unicum, als ik de ervaringen van veel reizigers mag geloven); er staat een welkomstdrankje op mijn kamer en ligt een aardig briefje van het management. Een bed met kraakheldere lakens, een overvloed aan dikke witte handdoeken en een goed geëquipeerde badkamer maken het verblijf aangenaam.

Toch is er nog enige ruimte voor verbetering. In veel hotels is men zo bezig met het bedenken van nieuwe luxe-dingetjes, dat men de gast uit het oog dreigt te verliezen. Een gesprek met een aantal andere ‘beroepsreizigers’ in een hotelbar levert een lijstje van soms hilarische kleine ergernissen op. Hieronder een kleine selectie.

Het invullen van de registratiekaart; je hebt je gegevens al bij reservering gemeld, maar geheel in de stijl van Roemeense overheidsinstellingen, wenst het hotel je doopceel te lichten met een vragenlijst die in een ver verleden is ontwikkeld.

Het bedelbriefje om, omwille van het milieu (lees: een betere GOP), je handdoeken meerdere dagen te gebruiken. In de praktijk is het echter niet zo eenvoudig om die handdoeken ook daadwerkelijk wat langer te behouden. Wat ik ook probeer en hoe ik ze ook in de vouw ophang, housekeeping vindt het toch handiger om alles gewoon te vervangen.

Het gebruik van het bureau op de hotelkamer is nog steeds een uitdaging. Nadat je je een weg hebt gebaand door de goed bedoelde ‘in-house sales folders’, merk je dat je nog steeds moet kiezen tussen de bureaulamp en je laptop: er is maar één stopcontact, dat bovendien op een lastig plekje zit.

De tv biedt steeds meer mogelijkheden: berichten, spelletjes en soms zelf internet. En niet te vergeten zo’n vijftig kanalen. Waarom hoort daar dan niet standaard een tv-gids bij?

De ‘in-room guest directory’ staat vol wetenswaardigheden en is vooral bedoeld voor ‘upselling’. In de meeste hotels wordt nog uitgebreid vermeld dat de concierge een telexservice biedt, maar het woord internet is vaak nog ver te zoeken. Verder wordt in alle talen gezwegen over de kosten van de genoemde diensten. Een gast moet natuurlijk niet te veel te weten komen.

Het ontbijt in een internationaal zakenhotel kost zo maar 45 gulden. Ook wie alleen maar een broodje en een kop koffie wenst, wordt met deze hoofdprijs geconfronteerd; ze hopen waarschijnlijk dat we het niet merken.

Telefoneren is gebaseerd op de strategie van het management die neer komt op de gedachte: hopelijk denkt de gast niet goed na. Een bruto winstmarge van 500 % lijkt de gewoonste zaak van de wereld. Gelukkig hebben we tegenwoordig een GSM!

Toch gaat het meeste goed en is het verbazingwekkend dat er in zo'n groot, arbeidsintensief 24-uurs bedrijf relatief weinig fout gaat. Desalniettemin blijf ik het allemaal kritisch volgen. Dat is de schone taak van een stuurman aan de wal.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Amsterdam
Kimpton De Witt verbindt hotelgasten met #StayHuman project

Hoewel de wereld vandaag door technologie meer verbonden is dan ooit tevoren, kunnen we ons als individu juist onverbonden voelen tot elkaar. Kimpton gelooft dat oprechte connecties het leven van mensen verbeteren en dat er gelijkenissen tussen iedereen bestaan - ongeacht een achtergrond of levensve...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Hotel Ammonite (Amstelveen) verkocht aan investeerder

De Zwitserse investeerder Echo heeft viersterrenhotel Ammonite in Amstelveen gekocht, zo lezen we op vastgoedmarkt.nl. Het hotel omvat 227 kamers en is de vierde aankoop van het Echo Fund, dat in 2019 werd gelanceerd. Er wordt verwacht dat de overeenkomst eind dit jaar wordt getekend. Echo Partn...

Awards
SVH presenteert de Top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca  

Op vrijdag 8 november heeft SVH de top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca bekend gemaakt. Voor deze jaarlijkse wedstrijd werden dit jaar 150 leerbedrijven genomineerd. Tot maandag 4 november zijn deelnemende leerbedrijven met elkaar de strijd aangegaan om de eerste mijlpaal van de wedstrij...

Chefs Michelin
Bas van Kranen en Alain Passard slaan handen ineen

Internationaal gerenommeerd driesterrenchef Alain Passard (Arpège Restaurant) en chef Bas van Kranen (Restaurant Bord’Eau) slaan de handen ineen voor een exclusieve gastronomische samenwerking op zaterdag 16 november in Restaurant Bord’Eau waar zij een eerbetoon brengen aan gastro...

Internationaal
a&o Hostels introduceert self check-in service

Gasten van a&o Hostels, Europa’s grootste hostelketen, kunnen vanaf nu zelf kiezen hoe ze willen inchecken: op de klassieke manier bij de receptie, online via de smartphone óf ontspannen bij de self check-in terminal in de lobby. De eerste hostels bieden nu al alle drie de opties...

Personalia
WorldHotels presenteert nieuwe CEO

WorldHotels heeft vandaag aangekondigd dat Kristin Intress is benoemd tot de nieuwe Chief Executive Officer van het bedrijf. Met onmiddellijke ingang zal Intress Geoff Andrew, die terugtreedt om andere belangen na te streven, opvolgen. Intress was eerder CEO van het bedrijf en speelde een belangrijk...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: