Sander Allegro: De beste stuurlui...

5 april 2000 | Sander Allegro

De afgelopen weken was ik voor verschillende projecten op reis. Hoewel het reizen een aanslag op mijn ritme, tijd en privéleven vormt, ervaar ik het altijd als een groot voorrecht. Een van de leuke bijkomstigheden is, dat ik de kans krijg om verschillende hotelconcepten te aanschouwen. Gemiddeld slaap ik zo'n vijftig nachten per jaar in hotels, meestal als gast van het hotel waar ik voor mijn werk ben. Dat betekent over het algemeen dat er goed voor me gezorgd wordt: vaak word ik opgehaald bij de luchthaven; bij aankomst staat mijn naam in de computer (een unicum, als ik de ervaringen van veel reizigers mag geloven); er staat een welkomstdrankje op mijn kamer en ligt een aardig briefje van het management. Een bed met kraakheldere lakens, een overvloed aan dikke witte handdoeken en een goed geëquipeerde badkamer maken het verblijf aangenaam.

Toch is er nog enige ruimte voor verbetering. In veel hotels is men zo bezig met het bedenken van nieuwe luxe-dingetjes, dat men de gast uit het oog dreigt te verliezen. Een gesprek met een aantal andere ‘beroepsreizigers’ in een hotelbar levert een lijstje van soms hilarische kleine ergernissen op. Hieronder een kleine selectie.

Het invullen van de registratiekaart; je hebt je gegevens al bij reservering gemeld, maar geheel in de stijl van Roemeense overheidsinstellingen, wenst het hotel je doopceel te lichten met een vragenlijst die in een ver verleden is ontwikkeld.

Het bedelbriefje om, omwille van het milieu (lees: een betere GOP), je handdoeken meerdere dagen te gebruiken. In de praktijk is het echter niet zo eenvoudig om die handdoeken ook daadwerkelijk wat langer te behouden. Wat ik ook probeer en hoe ik ze ook in de vouw ophang, housekeeping vindt het toch handiger om alles gewoon te vervangen.

Het gebruik van het bureau op de hotelkamer is nog steeds een uitdaging. Nadat je je een weg hebt gebaand door de goed bedoelde ‘in-house sales folders’, merk je dat je nog steeds moet kiezen tussen de bureaulamp en je laptop: er is maar één stopcontact, dat bovendien op een lastig plekje zit.

De tv biedt steeds meer mogelijkheden: berichten, spelletjes en soms zelf internet. En niet te vergeten zo’n vijftig kanalen. Waarom hoort daar dan niet standaard een tv-gids bij?

De ‘in-room guest directory’ staat vol wetenswaardigheden en is vooral bedoeld voor ‘upselling’. In de meeste hotels wordt nog uitgebreid vermeld dat de concierge een telexservice biedt, maar het woord internet is vaak nog ver te zoeken. Verder wordt in alle talen gezwegen over de kosten van de genoemde diensten. Een gast moet natuurlijk niet te veel te weten komen.

Het ontbijt in een internationaal zakenhotel kost zo maar 45 gulden. Ook wie alleen maar een broodje en een kop koffie wenst, wordt met deze hoofdprijs geconfronteerd; ze hopen waarschijnlijk dat we het niet merken.

Telefoneren is gebaseerd op de strategie van het management die neer komt op de gedachte: hopelijk denkt de gast niet goed na. Een bruto winstmarge van 500 % lijkt de gewoonste zaak van de wereld. Gelukkig hebben we tegenwoordig een GSM!

Toch gaat het meeste goed en is het verbazingwekkend dat er in zo'n groot, arbeidsintensief 24-uurs bedrijf relatief weinig fout gaat. Desalniettemin blijf ik het allemaal kritisch volgen. Dat is de schone taak van een stuurman aan de wal.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
“Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: