Sander Allegro: De beste stuurlui...

5 april 2000 | Sander Allegro

De afgelopen weken was ik voor verschillende projecten op reis. Hoewel het reizen een aanslag op mijn ritme, tijd en privéleven vormt, ervaar ik het altijd als een groot voorrecht. Een van de leuke bijkomstigheden is, dat ik de kans krijg om verschillende hotelconcepten te aanschouwen. Gemiddeld slaap ik zo'n vijftig nachten per jaar in hotels, meestal als gast van het hotel waar ik voor mijn werk ben. Dat betekent over het algemeen dat er goed voor me gezorgd wordt: vaak word ik opgehaald bij de luchthaven; bij aankomst staat mijn naam in de computer (een unicum, als ik de ervaringen van veel reizigers mag geloven); er staat een welkomstdrankje op mijn kamer en ligt een aardig briefje van het management. Een bed met kraakheldere lakens, een overvloed aan dikke witte handdoeken en een goed geëquipeerde badkamer maken het verblijf aangenaam.

Toch is er nog enige ruimte voor verbetering. In veel hotels is men zo bezig met het bedenken van nieuwe luxe-dingetjes, dat men de gast uit het oog dreigt te verliezen. Een gesprek met een aantal andere ‘beroepsreizigers’ in een hotelbar levert een lijstje van soms hilarische kleine ergernissen op. Hieronder een kleine selectie.

Het invullen van de registratiekaart; je hebt je gegevens al bij reservering gemeld, maar geheel in de stijl van Roemeense overheidsinstellingen, wenst het hotel je doopceel te lichten met een vragenlijst die in een ver verleden is ontwikkeld.

Het bedelbriefje om, omwille van het milieu (lees: een betere GOP), je handdoeken meerdere dagen te gebruiken. In de praktijk is het echter niet zo eenvoudig om die handdoeken ook daadwerkelijk wat langer te behouden. Wat ik ook probeer en hoe ik ze ook in de vouw ophang, housekeeping vindt het toch handiger om alles gewoon te vervangen.

Het gebruik van het bureau op de hotelkamer is nog steeds een uitdaging. Nadat je je een weg hebt gebaand door de goed bedoelde ‘in-house sales folders’, merk je dat je nog steeds moet kiezen tussen de bureaulamp en je laptop: er is maar één stopcontact, dat bovendien op een lastig plekje zit.

De tv biedt steeds meer mogelijkheden: berichten, spelletjes en soms zelf internet. En niet te vergeten zo’n vijftig kanalen. Waarom hoort daar dan niet standaard een tv-gids bij?

De ‘in-room guest directory’ staat vol wetenswaardigheden en is vooral bedoeld voor ‘upselling’. In de meeste hotels wordt nog uitgebreid vermeld dat de concierge een telexservice biedt, maar het woord internet is vaak nog ver te zoeken. Verder wordt in alle talen gezwegen over de kosten van de genoemde diensten. Een gast moet natuurlijk niet te veel te weten komen.

Het ontbijt in een internationaal zakenhotel kost zo maar 45 gulden. Ook wie alleen maar een broodje en een kop koffie wenst, wordt met deze hoofdprijs geconfronteerd; ze hopen waarschijnlijk dat we het niet merken.

Telefoneren is gebaseerd op de strategie van het management die neer komt op de gedachte: hopelijk denkt de gast niet goed na. Een bruto winstmarge van 500 % lijkt de gewoonste zaak van de wereld. Gelukkig hebben we tegenwoordig een GSM!

Toch gaat het meeste goed en is het verbazingwekkend dat er in zo'n groot, arbeidsintensief 24-uurs bedrijf relatief weinig fout gaat. Desalniettemin blijf ik het allemaal kritisch volgen. Dat is de schone taak van een stuurman aan de wal.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Toerisme
Helft binnenlandse vakantiegangers wil voor eind 2020 weer op vakantie in eigen land 

Van de mensen die dit jaar op vakantie gingen in eigen land, wil ruim de helft nog eens gaan voor het einde van 2020. Dat blijkt uit onderzoek van BungalowSpecials onder 1.151 personen. Van de ondervraagden is 71% sinds maart al op vakantie geweest in eigen land. Van deze groep zegt ruim de hel ...

Interview Longread
Stand van zaken: hoteliers uiten hun zorgen

Na een bewogen en bevlogen zomer is de angst voor een tweede golf werkelijkheid. Tafelheer Sander Allegro (QL Hotels) bespreekt de stand van zaken binnen de hotellerie met Marijke Schreiner (Stayokay) Marco Lemmers (Conscious Hotels), Bastiaan Klomp (Thermae 2000) en Erwin Rozendal (Villa Beukenhof) ...

Booking.com OTA's Internationaal
Booking.com vreest 'monopolielijstje' Brussel

Glenn Fogel, CEO van Booking.com, vreest dat zijn bedrijf op een speciaal 'monopolielijstje' van de Europese Commissie komt te staan. Ambtenaren in Brussel werken aan de criteria om tot die lijst te komen. Brussel wil de twintig grootste techbedrijven ter wereld op de lijst hebben. De Europe ...

Personeel
FNV Horeca: afbouw steunmaatregelen leidt tot vertrek vakkrachten uit horecasector

De gisteren verstuurde Kamerbrief over de aanvullingen op het steun- en herstelpakket, alsmede het persmoment van het Kabinet van gisteravond zorgen voor grote onrust in de horecasector. FNV Horeca vindt het onvoorstelbaar dat het Kabinet gisteravond aangeeft dat er nog te weinig resultaten zijn om ...

Branded Content
Auping presenteert nieuw bed: Auping Noa

Auping lanceerde op 1 oktober 2020 Auping Noa, een nieuw bed ontworpen door de Deense designer en architect Eva Harlou. Met dit bed voegt Auping een nieuw ontwerp toe aan een lange rij van iconische ontwerpen. Geheel volgens de Scandinavische ontwerptraditie heeft Eva Harlou met Auping Noa een bed o ...

Coronacrisis
Horeca blijft zeker nog dicht tot december

Waar iedereen al wel rekening mee hield, is gisterenavond bevestigd door minister De Jonge: de gedeeltelijke lockdown duurt in ieder geval nog tot december en 'wellicht tot in het nieuwe jaar'. Dit houdt in dat de horeca tot december de deuren gesloten moet houden. Er wordt op dit moment nog ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: