Sander Allegro: Geen tijd; ik moet een oorlog winnen!

25 februari 1999 | Sander Allegro

Op de spotprent staat een ridder in vol ornaat, getooid in harnas en uitgerust met een stevig zwaard; onmiskenbaar klaar voor de strijd. Een als vertegenwoordiger herkenbaar personage trekt de ridder aan zijn arm en vraagt aandacht voor een nieuw snufje: een heus kanon! 'Ik heb geen tijd voor je verkooppraatjes,' zegt de ridder tegen de kanonverkoper. 'Ik moet een oorlog winnen.'

Met die tekening 'schetste' een softwaregigant de relatie tussen de technologieleveranciers en de  gastvrijheidssector; een relatie die wordt gekenmerkt door wederzijds onbegrip. Dit is één van de zaken die aan de orde kwamen tijdens de in Wenen gehouden Eurotechbeurs en het gelijknamige congres. Met name in de aan de beurs voorafgaande denktank kwam dit probleem duidelijk naar voren. In twee aaneengesloten dagen werd een debat op gang gebracht tussen alle betrokken partijen: de leveranciers, de ondernemers en de periferie. Waar komt het onbegrip vandaan?

De technologieleveranciers snappen er niets van. Zij hebben - dat vinden zijzelf ? de meest prachtige oplossingen op de markt gebracht. De elektronische conciërge, het supersnelle reserveringssysteem, de internettelevisie, de website ontwerpprogramma’s, de property management systemen, enzovoort.

Ook de hôteliers snappen er niets van. Zij worden 'doodgegooid' met prachtige brochures, wervende presentaties en schreeuwerige tijdschriftartikelen. Wat er in al dat promotiegeweld echter ontbreekt zijn simpele antwoorden op vragen als: wat voegt het toe aan het bestaande aanbod; hoe kan ik geld verdienen met deze applicatie; wat wordt de standaard; hoe lang gaat het mee; hoe maak ik de juiste keuzes?

Uit de discussie blijkt duidelijk dat men elkaars taal niet spreekt. De leveranciers bieden dikwijls oplossingen voor niet gevoelde problemen. Er zijn nogal wat leveranciers die geen idee hebben hoe de Europese gastvrijheidsbranche is opgebouwd. Een mooi voorbeeld daarvan is een leverancier van internettelevisie die vertelde dat hij maandenlang bezig was geweest om het hoofdkantoor van een grote Europese hotelketen als klant binnen te slepen. Toen het uiteindelijk tot een overeenkomst kwam, ontdekte de man dat hij de hele tijd had gestreden om een plek als 'voorkeursleverancier' en dat hij nog aan de slag moest om met elk individueel hotel tot een overeenkomst te komen.

Hôteliers zeggen dat de technologieleveranciers wel mooie praatjes hebben, maar basale vragen over rentabiliteit van investeringen en kosten van opleidingen (van gebruikers) niet afdoende, of geheel niet, kunnen beantwoorden. Met name het gebrek aan internationale standaarden voor datacommunicatieaansluitingen vormt voor veel hôteliers een probleem.

Zo’n discussie als in Wenen is dus zinvol. De dialoog tussen toeleveranciers en afnemers wordt erdoor op gang gebracht. Hopelijk leidt dat tot echte oplossingen. Misschien wordt het ooit vrede.

 

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: Martin Hendricks, Black Label Hotels

Martin Hendricks, een ‘Sittardenaar’ in hart en nieren, ging in 2018 zijn eigen weg, nadat hij brak met zijn zakenpartner Danny Keppels, met wie hij onder de vlag van Estate Management Group een aantal zeer aantrekkelijke hotel- en evenementenlocaties in de portefeuille had. Het gaat goe...

Tech Advertorial
''Doe je gast een aanbieding tijdens het openen van de hoteldeur''

Dolf Mulder, de onbetwiste slotenkoning van Nederland, steekt zijn nek uit. Waar zijn bedrijf Hotek Hospitality Group bij vrijwel iedere hotelier bekend is vanwege de kwalitatief hoogstaande hotelsloten, doet hij tegenwoordig meer. Veel meer... De vriendelijke innovator vertelt over de nieuwe mogeli...

Economie
QL Hotels & Restaurants overgenomen door EHM Group

Met ingang van het nieuwe jaar zal QL Hotels & Restaurants worden voortgezet als onafhankelijk onderdeel van EHM Group. Het samenwerkingsverband van exclusieve hotels en restaurants, actief in 9 Europese landen en met bijna 140 leden, komt per 1 januari 2020 onder leiding van Sander Allegro. ...

Personalia
Sander Allegro nieuwe algemeen directeur van QL Hotels

Sander Allegro, vaste columnist voor Hospitality Management, maakte zojuist via social media bekend dat hij per 1 januari 2020 aan de slag gaat als algemeen directeur van QL Hotels. Hieronder lees je de bekendmaking van Sander, die hij op Facebook plaatste: 'Per 1 januari 2020 ga ik aan de sl...

Achtergronden Internationaal
Virtuoso feliciteert awardwinnende topmanagers

Wereldwijd reisnetwerk Virtuoso feliciteert de vijf leden en adviseurs van het reisbureau die de EMEA netwerkprijzen voor innovatie, leiderschap en verkoopkracht hebben gewonnen. De Virtuoso EMEA Member Awards tonen leden die het kaliber van het talent binnen het netwerk illustreren. De winnaars wer...

Opening Internationaal
Louvre Hotels Group opent twee hotels in ‘Le Belaroïa’

Louvre Hotels Group zet zijn ontwikkelingsstrategie voort door uit te breiden op belangrijke locaties. Deze keer richten zij zich in Montpellier specifiek op Le Belaroïa, een complex van 9000 m2, ontworpen door de Franse architect Manuelle Gautrand. In dit complex worden voor het eerst in Frank...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: