Sander Allegro: Groen

18 december 2000 | Sander Allegro

Zes jaar geleden zag ik het voor het eerst: een klein kaartje in de badkamer van het hotel (in het buitenland) waarop de vriendelijke oproep stond om de handdoek een tweede keer te gebruiken. Het hotelmanagement zette dit verzoek kracht bij met een hartverscheurend verhaal over verspilde tonnen wasmiddel en vele hectoliters verspild water. Ik bezweek subito voor deze vorm van morele chantage en hing mijn gebruikte handdoek over het rek. Tevergeefs. De door mij zorgvuldig opgevouwen handdoek bleek even later gewoon te zijn vervangen door een schone. De volgende dag idem.

In meer dan de helft van de hotels waar ik probeer mee te werken aan deze vorm van milieubesparing, wordt mijn handdoek toch gewoon vervangen. Waarschijnlijk is het voor het huishoudelijk personeel - opererend onder hoge werkdruk - veel makkelijker om alles gewoon te verversen, dan om te gaan nadenken over wat de gast met zijn ‘handdoeksymboliek’ nu eigenlijk bedoelt...

Veel hotels lijken op milieugebied niet verder te komen dan het kaartje in de badkamer. De overvloed aan energieverslindende verlichting; het ongeremde gebruik van disposables; en het vele onnodige drukwerk maken dat pijnlijk duidelijk. Voor een deel komt dat door desinteresse, maar er is nog een oorzaak: de milieu- en de hygienewetgeving maken elkaar het leven zuur. HACCP maakt het gebruik van disposables bij het ontbijbuffet in veel gevallen noodzakelijk, terwijl de strijd tegen legionellabesmetting vraagt om hoge watertemperaturen. Toch lijkt er langzaam iets te veranderen.

Sinds een paar jaar geleden strijdt een aantal grote hotelketens gezamenlijk voor het milieuvriendelijker maken van de sector. Zij hebben hun krachten gebundeld onder de - lastig uit te spreken - noemer IHEI (The Internationals Hotels Environmental Initiative). Dat de IHEI onderdeel uitmaakt van het Business Leaders Forum, van kroonprins Charles van het Verenigd Koninkrijk, en dat deelname aan IHEI een jaarlijkse lunch met Charles oplevert, heeft ervoor gezorgd dat vrij veel topbestuurders uit de sector meedoen.

Een van de belangrijke activiteiten is het uitreiken van een prijs aan een hotel dat op milieugebied uitzonderlijk goed presteert. De eerste winnaar van de prestigieuze ‘IHEI award’ was het Orchid hotel in de Indiase stad Mumbai (voorheen bekend als Bombay). Dit hotel onderscheidt zich op het eerste gezicht niet van andere hotels: een saai en degelijk vijfsterrenhotel, gelegen bij de internationale luchthaven. Toch is dat maar schijn. Het hotel biedt het standaard comfort, maar presteert het om ruim 35% minder milieubelastend te zijn dan een conventioneel hotel. Slimme bouwmaterialen, een zeer geavanceerd energiemanagementsysteem en een goede training van de medewerkers maken het Orchid hotel tot een groot succes voor alle betrokkenen. De medewerkers stellen het op prijs dat hun directe leefomgeving minder belast wordt, terwijl de investeerders buitengewoon gelukkig zijn met de kostenbesparingen. En een op het rek opgehangen handdoek wordt er niet vervangen...

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
“Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: