Sander Allegro: Groen

18 december 2000 | Sander Allegro

Zes jaar geleden zag ik het voor het eerst: een klein kaartje in de badkamer van het hotel (in het buitenland) waarop de vriendelijke oproep stond om de handdoek een tweede keer te gebruiken. Het hotelmanagement zette dit verzoek kracht bij met een hartverscheurend verhaal over verspilde tonnen wasmiddel en vele hectoliters verspild water. Ik bezweek subito voor deze vorm van morele chantage en hing mijn gebruikte handdoek over het rek. Tevergeefs. De door mij zorgvuldig opgevouwen handdoek bleek even later gewoon te zijn vervangen door een schone. De volgende dag idem.

In meer dan de helft van de hotels waar ik probeer mee te werken aan deze vorm van milieubesparing, wordt mijn handdoek toch gewoon vervangen. Waarschijnlijk is het voor het huishoudelijk personeel - opererend onder hoge werkdruk - veel makkelijker om alles gewoon te verversen, dan om te gaan nadenken over wat de gast met zijn ‘handdoeksymboliek’ nu eigenlijk bedoelt...

Veel hotels lijken op milieugebied niet verder te komen dan het kaartje in de badkamer. De overvloed aan energieverslindende verlichting; het ongeremde gebruik van disposables; en het vele onnodige drukwerk maken dat pijnlijk duidelijk. Voor een deel komt dat door desinteresse, maar er is nog een oorzaak: de milieu- en de hygienewetgeving maken elkaar het leven zuur. HACCP maakt het gebruik van disposables bij het ontbijbuffet in veel gevallen noodzakelijk, terwijl de strijd tegen legionellabesmetting vraagt om hoge watertemperaturen. Toch lijkt er langzaam iets te veranderen.

Sinds een paar jaar geleden strijdt een aantal grote hotelketens gezamenlijk voor het milieuvriendelijker maken van de sector. Zij hebben hun krachten gebundeld onder de - lastig uit te spreken - noemer IHEI (The Internationals Hotels Environmental Initiative). Dat de IHEI onderdeel uitmaakt van het Business Leaders Forum, van kroonprins Charles van het Verenigd Koninkrijk, en dat deelname aan IHEI een jaarlijkse lunch met Charles oplevert, heeft ervoor gezorgd dat vrij veel topbestuurders uit de sector meedoen.

Een van de belangrijke activiteiten is het uitreiken van een prijs aan een hotel dat op milieugebied uitzonderlijk goed presteert. De eerste winnaar van de prestigieuze ‘IHEI award’ was het Orchid hotel in de Indiase stad Mumbai (voorheen bekend als Bombay). Dit hotel onderscheidt zich op het eerste gezicht niet van andere hotels: een saai en degelijk vijfsterrenhotel, gelegen bij de internationale luchthaven. Toch is dat maar schijn. Het hotel biedt het standaard comfort, maar presteert het om ruim 35% minder milieubelastend te zijn dan een conventioneel hotel. Slimme bouwmaterialen, een zeer geavanceerd energiemanagementsysteem en een goede training van de medewerkers maken het Orchid hotel tot een groot succes voor alle betrokkenen. De medewerkers stellen het op prijs dat hun directe leefomgeving minder belast wordt, terwijl de investeerders buitengewoon gelukkig zijn met de kostenbesparingen. En een op het rek opgehangen handdoek wordt er niet vervangen...

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards
Twee hotels winnen de felbegeerde titel Hotel of the Year 2019

Louvre Hotels Group maakte afgelopen vrijdag 13 december de winnaars van de jaarlijkse Hotel of the Year verkiezing bekend. Dit jaar gaat het 4-sterren hotel Golden Tulip Noordwijk Beach er met de titel van ‘Hotel of the Year’ vandoor, net als Tulip Inn Eindhoven Airport. Alle Golden Tul...

Opening
Bar 1672 is de nieuwe aanwinst van Martini Hotel Group

Op 12/12 is om 16.72 uur (oftewel 17.12 uur) in Groningen een nieuw restaurant, wine- en cocktailbar geopend: Bar 1672. De bijzondere horecagelegenheid in het karakteristieke pand aan het Gedempte Zuiderdiep op nummer 15 is de recente aanwinst van Martini Hotel Group. Over Bar 1672 Bar 1672 is...

Awards F&B
Stem op jouw F&B Professional of the Year 2020

De stembus is open! De AF&BM zoekt dé F&B Professional of the Year! Bekijk via deze link de profielen van de genomineerden door op de foto's te klikken en stem op de professional die volgens jou binnen zijn/haar vakgebied met kop en schouders boven de rest uit steekt. De winnaa...

Interview Longread
Interview: Martin Hendricks, Black Label Hotels

Martin Hendricks, een ‘Sittardenaar’ in hart en nieren, ging in 2018 zijn eigen weg, nadat hij brak met zijn zakenpartner Danny Keppels, met wie hij onder de vlag van Estate Management Group een aantal zeer aantrekkelijke hotel- en evenementenlocaties in de portefeuille had. Het gaat goe...

Tech Advertorial
''Doe je gast een aanbieding tijdens het openen van de hoteldeur''

Dolf Mulder, de onbetwiste slotenkoning van Nederland, steekt zijn nek uit. Waar zijn bedrijf Hotek Hospitality Group bij vrijwel iedere hotelier bekend is vanwege de kwalitatief hoogstaande hotelsloten, doet hij tegenwoordig meer. Veel meer... De vriendelijke innovator vertelt over de nieuwe mogeli...

Economie
QL Hotels & Restaurants overgenomen door EHM Group

Met ingang van het nieuwe jaar zal QL Hotels & Restaurants worden voortgezet als onafhankelijk onderdeel van EHM Group. Het samenwerkingsverband van exclusieve hotels en restaurants, actief in 9 Europese landen en met bijna 140 leden, komt per 1 januari 2020 onder leiding van Sander Allegro. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: