Sander Allegro: Groen

18 december 2000 | Sander Allegro

Zes jaar geleden zag ik het voor het eerst: een klein kaartje in de badkamer van het hotel (in het buitenland) waarop de vriendelijke oproep stond om de handdoek een tweede keer te gebruiken. Het hotelmanagement zette dit verzoek kracht bij met een hartverscheurend verhaal over verspilde tonnen wasmiddel en vele hectoliters verspild water. Ik bezweek subito voor deze vorm van morele chantage en hing mijn gebruikte handdoek over het rek. Tevergeefs. De door mij zorgvuldig opgevouwen handdoek bleek even later gewoon te zijn vervangen door een schone. De volgende dag idem.

In meer dan de helft van de hotels waar ik probeer mee te werken aan deze vorm van milieubesparing, wordt mijn handdoek toch gewoon vervangen. Waarschijnlijk is het voor het huishoudelijk personeel - opererend onder hoge werkdruk - veel makkelijker om alles gewoon te verversen, dan om te gaan nadenken over wat de gast met zijn ‘handdoeksymboliek’ nu eigenlijk bedoelt...

Veel hotels lijken op milieugebied niet verder te komen dan het kaartje in de badkamer. De overvloed aan energieverslindende verlichting; het ongeremde gebruik van disposables; en het vele onnodige drukwerk maken dat pijnlijk duidelijk. Voor een deel komt dat door desinteresse, maar er is nog een oorzaak: de milieu- en de hygienewetgeving maken elkaar het leven zuur. HACCP maakt het gebruik van disposables bij het ontbijbuffet in veel gevallen noodzakelijk, terwijl de strijd tegen legionellabesmetting vraagt om hoge watertemperaturen. Toch lijkt er langzaam iets te veranderen.

Sinds een paar jaar geleden strijdt een aantal grote hotelketens gezamenlijk voor het milieuvriendelijker maken van de sector. Zij hebben hun krachten gebundeld onder de - lastig uit te spreken - noemer IHEI (The Internationals Hotels Environmental Initiative). Dat de IHEI onderdeel uitmaakt van het Business Leaders Forum, van kroonprins Charles van het Verenigd Koninkrijk, en dat deelname aan IHEI een jaarlijkse lunch met Charles oplevert, heeft ervoor gezorgd dat vrij veel topbestuurders uit de sector meedoen.

Een van de belangrijke activiteiten is het uitreiken van een prijs aan een hotel dat op milieugebied uitzonderlijk goed presteert. De eerste winnaar van de prestigieuze ‘IHEI award’ was het Orchid hotel in de Indiase stad Mumbai (voorheen bekend als Bombay). Dit hotel onderscheidt zich op het eerste gezicht niet van andere hotels: een saai en degelijk vijfsterrenhotel, gelegen bij de internationale luchthaven. Toch is dat maar schijn. Het hotel biedt het standaard comfort, maar presteert het om ruim 35% minder milieubelastend te zijn dan een conventioneel hotel. Slimme bouwmaterialen, een zeer geavanceerd energiemanagementsysteem en een goede training van de medewerkers maken het Orchid hotel tot een groot succes voor alle betrokkenen. De medewerkers stellen het op prijs dat hun directe leefomgeving minder belast wordt, terwijl de investeerders buitengewoon gelukkig zijn met de kostenbesparingen. En een op het rek opgehangen handdoek wordt er niet vervangen...

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

30 jaar Hospitality Management
11 jaar geleden in Hospitality Management: Chris Luken

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week Fletcher-oprichter Chris Luken. In 2010 sprak Hospitality Management met de 'self- ...

Corona
Verspreiding Britse coronamutatie slecht nieuws voor de horeca?

Het Outbreak Management Team (OMT) laat weten zich zorgen te maken over de verspreiding van de Britse coronamutatie in ons land. In meest recente advies worden deze zorgen gedeeld. Ook worden strengere maatregelen niet uitgesloten. Welke dat zijn, is nog niet bekend, alhoewel de avondklok al besprok ...

Economie Corona
Hotelovernachtingen volgend jaar weer terug op niveau 2019

Na de grootste dip uit de historie van de hotelsector is herstel in zicht. In 2022 komt het aantal hotelovernachtingen in Nederland weer uit op het niveau van piekjaar 2019 met bijna 55 miljoen. In Amsterdam duurt het een jaar langer voordat de schade is ingelopen, omdat de stad erg afhankelijk is v ...

Achtergronden Ondernemen
Max Brown Hotels winnaar 'Hotel Website of the Year 2021'

Zojuist is tijdens een digitale ceremonie bekend gemaakt dat Max Brown Hotels winnaar is geworden van de Hotel Website of the Year verkiezing 2021. De hotelketen mag deze titel een jaar lang voeren en heeft een bokaal en een cheque ter waarde van € 1.000 ontvangen. Communicatieboodschap door ...

Personeel Achtergronden
Bekende gezichten van Château Neercanne nemen afscheid

Château Neercanne kondigt aan dat twee bekende gezichten van Château Neercanne per 1 maart aanstaande afscheid gaan nemen vanwege een volgende stap in hun carrière. Maître d’Hotel Dennis Lemmens maakt promotie binnen Oostwegel Collection en wordt Food & Beverage Ma ...

Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: 2020; Het jaar van personeelstekort tot gastentekort

Begin 2020 was onze zorg en grootste uitdaging voor het jaar: het personeelstekort. In maart werden we ruw geconfronteerd met een nieuwe werkelijkheid. Corona sneed ons de pas af. Dit met ongelofelijke gevolgen voor onze sector. Al snel moesten we leven met de verplichte sluiting en vervolgens met d ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: