Sander Allegro: Groen

18 december 2000 | Sander Allegro

Zes jaar geleden zag ik het voor het eerst: een klein kaartje in de badkamer van het hotel (in het buitenland) waarop de vriendelijke oproep stond om de handdoek een tweede keer te gebruiken. Het hotelmanagement zette dit verzoek kracht bij met een hartverscheurend verhaal over verspilde tonnen wasmiddel en vele hectoliters verspild water. Ik bezweek subito voor deze vorm van morele chantage en hing mijn gebruikte handdoek over het rek. Tevergeefs. De door mij zorgvuldig opgevouwen handdoek bleek even later gewoon te zijn vervangen door een schone. De volgende dag idem.

In meer dan de helft van de hotels waar ik probeer mee te werken aan deze vorm van milieubesparing, wordt mijn handdoek toch gewoon vervangen. Waarschijnlijk is het voor het huishoudelijk personeel - opererend onder hoge werkdruk - veel makkelijker om alles gewoon te verversen, dan om te gaan nadenken over wat de gast met zijn ‘handdoeksymboliek’ nu eigenlijk bedoelt...

Veel hotels lijken op milieugebied niet verder te komen dan het kaartje in de badkamer. De overvloed aan energieverslindende verlichting; het ongeremde gebruik van disposables; en het vele onnodige drukwerk maken dat pijnlijk duidelijk. Voor een deel komt dat door desinteresse, maar er is nog een oorzaak: de milieu- en de hygienewetgeving maken elkaar het leven zuur. HACCP maakt het gebruik van disposables bij het ontbijbuffet in veel gevallen noodzakelijk, terwijl de strijd tegen legionellabesmetting vraagt om hoge watertemperaturen. Toch lijkt er langzaam iets te veranderen.

Sinds een paar jaar geleden strijdt een aantal grote hotelketens gezamenlijk voor het milieuvriendelijker maken van de sector. Zij hebben hun krachten gebundeld onder de - lastig uit te spreken - noemer IHEI (The Internationals Hotels Environmental Initiative). Dat de IHEI onderdeel uitmaakt van het Business Leaders Forum, van kroonprins Charles van het Verenigd Koninkrijk, en dat deelname aan IHEI een jaarlijkse lunch met Charles oplevert, heeft ervoor gezorgd dat vrij veel topbestuurders uit de sector meedoen.

Een van de belangrijke activiteiten is het uitreiken van een prijs aan een hotel dat op milieugebied uitzonderlijk goed presteert. De eerste winnaar van de prestigieuze ‘IHEI award’ was het Orchid hotel in de Indiase stad Mumbai (voorheen bekend als Bombay). Dit hotel onderscheidt zich op het eerste gezicht niet van andere hotels: een saai en degelijk vijfsterrenhotel, gelegen bij de internationale luchthaven. Toch is dat maar schijn. Het hotel biedt het standaard comfort, maar presteert het om ruim 35% minder milieubelastend te zijn dan een conventioneel hotel. Slimme bouwmaterialen, een zeer geavanceerd energiemanagementsysteem en een goede training van de medewerkers maken het Orchid hotel tot een groot succes voor alle betrokkenen. De medewerkers stellen het op prijs dat hun directe leefomgeving minder belast wordt, terwijl de investeerders buitengewoon gelukkig zijn met de kostenbesparingen. En een op het rek opgehangen handdoek wordt er niet vervangen...

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Amsterdam Hotelketens
QO Amsterdam behaalt ‘LEED Platinum’ certificaat voor duurzaamheid

In het voorjaar van 2018 opende QO Amsterdam: een hotel wiens filosofie draait om consistente duurzame keuzes in ontwerp, constructie en uitvoer – zonder te compenseren op de ervaring van haar gasten. Het was deze filosofie die het hotel als een van de eerste hotels binnen Europa de hoogst mog...

Amsterdam Achtergronden
Tatoeage voor gasten INK Hotel Amsterdam

Gasten van INK Hotel Amsterdam - MGallery kunnen hun verblijf vanaf 17 juni 2019 nog onvergetelijker maken met een echte tatoeage. Alle MGallery hotels wereldwijd stellen een 'Memorable Moment' pakket samen voor hun gasten: een bijzondere ervaring die past bij het hotel en de stad. De tatoea...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Wordt Double Tree Hotel Centraal in Amsterdam verkocht?

De Chinese investeerder Anbang zou in gesprek zijn om één van de grootste hotels in het centrum van Amsterdam te verkopen aan de Franse verzekeraar AXA. Persbureau Bloomberg meldt dit. Ingewijden zouden spreken over een bod van 425 miljoen euro voor Double Tree Hotel by Hilton Amsterda...

Hilton Amsterdam
Natte Hilton Haringparty viel niet in het water

Het was even wennen op de Hilton Haringparty. Een last minute opgetrokken tentpaviljoen in de tuin moest de honderden gasten van het jaarlijkse nieuwe haringfestijn behoeden voor teveel nattigheid. Die kwam aan het begin van de avond niet alleen van boven, maar ook uit een waterbassin, tijdens de sc...

Hotelbouwplannen
Ede krijgt een Energiehotel

Op een prominente locatie in Ede wordt ruimte gemaakt voor de bouw van een nieuw hotel. In het gebied tussen de A12 en W. Dreeslaan (nabij bioscoop Pathé), worden 122 hotelkamers gerealiseerd in een uniek en duurzaam gebouw. Het hotel krijgt zonnepanelen als luifels voor de ramen, zodat groen...

OTA's Internationaal
Serieuze aanklacht tegen Booking.com en Expedia

De Deense boekingssite Nustay heeft een klacht ingediend bij de Europese mededingingsautoriteiten tegen concurrenten Booking.com en Expedia. Deze twee bedrijven zouden volgens de Denen op systematische wijze de concurrentie op de markt beperken, met verregaande gevolgen voor zowel de consument als d...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: