Sander Allegro: Nice to meet you

29 juni 2012 |
Sander Allegro: Nice to meet you<

Kiezen naast wie je wilt zitten tijdens een lange vlucht, gewoon bij het inchecken. Die service biedt KLM onder de noemer 'social seating'. Het concept is simpel: je boekt de vlucht op de gebruikelijke manier en stelt na boeking je Facebook- of LinkedIn-account open voor het social seating programma. Je komt dan op een lijst met andere passagiers die zich als 'social seater' hebben opgegeven.

Social seaters kiezen hun buurman of buurvrouw op basis van elkaars profielen. KLM benadrukt dat ze geen ambitie hebben in de richting van een dating service; zij willen gewoon het reizen aangenamer maken.

Ik denk dat het hele social seating een marginaal fenomeen zal blijven, maar de gedachte erachter spreekt mij aan. Het is weer een mooi staaltje van mijn favoriete fenomeen: het samengaan van 'high tech' en 'high touch'. In een tijd van toenemend gebruik van technologie groeit de behoefte aan sociaal contact, en reizen is een perfecte gelegenheid voor sociale contacten.

Hotels gaan ervan uit dat elke gast privacy wil hebben en zo min mogelijk geconfronteerd wil worden met ander gasten. Dat geldt ongetwijfeld voor veel gasten, maar ik geloof ook in een ander paradigma: Mensen ontmoeten graag andere mensen. Hotels zijn bij uitstek de plek voor nieuwe ontmoetingen. En dat hoeven echt geen amoureuze ontmoetingen te zijn.

Neem een gemiddeld zakenhotel. Dat zit vol met mensen die een druk programma hebben en vaak alleen op pad zijn. In je eentje in een restaurant eten is voor de meeste mensen weinig aantrekkelijk. Ik kan mij goed voorstellen dat een hotel gasten die dat willen, de gelegenheid geeft elkaar te vinden. Dat kan op basis van nationaliteit of de branche waarin men werkzaam is, maar ook op zoiets als muziekvoorkeur. Gewoon via een intranetvoorziening, al dan niet gekoppeld aan een app.

In plaats van een avond met een roomservice hamburger, alleen op je hotelkamer, kun je nieuwe vrienden maken in het restaurant. Met de zekerheid dat het om geregistreerde hotelgasten gaat, wat belangrijk is voor het veiligheidsgevoel. Met het groeiende succes van sociale media en de groeiende hang naar ontmoeten, ligt hier een grote kans voor de hotelsector. Wie gaat er mee aan de slag?

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Toerisme Den Haag
Den Haag is een perfecte Staycation bestemming

In maart en april vlogen de annuleringen binnen bij de hotels. Het leek een dramatisch jaar te worden. Ondertussen zitten hotels aan de kust weer helemaal vol en profiteren ze van het feit dat veel Nederlanders dit jaar voor een vakantie in eigen land gaan. – Aankomend weekend nog last minu...

Amsterdam Coronacrisis
Zakelijke markt start weer op: Mercure Amsterdam City heropent op 17 juli

Het viersterrenhotel Mercure Amsterdam City heropent haar deuren op 17 juli. Door de versoepelde maatregelen kan het hotel de veiligheid voor gasten en het personeel weer garanderen. Alle 386 moderne kamers worden weer beschikbaar gesteld voor zowel Nederlandse als buitenlandse toeristen. Het Mer...

Opening Internationaal
NoMad Londen opent in december

Het in New York gevestigde horecabedrijf Sydell Group is opgericht door hotelier Andrew Zobler, en in Londen opende Zobler The Ned in samenwerking met Ron Burkle en Soho House. Deze keer heeft hij samengewerkt met de in Doha gevestigde investeringsmaatschappij BTC om NoMad London te lanceren. Het ho...

Interview Longread
Hotelier Gijs Hendrikx: ''Ik betaal huur op basis van bezetting''

“Hee, met Gijs!” Ik moet even nadenken, maar dan valt het kwartje. Het is Gijs Hendrikx, de veelbelovende en succesvolle hotelier uit Venlo die mij belt. “Ik bel je even om te vertellen hoe het hier in Venlo allemaal is gegaan tijdens de coronacrisis. Volgens mij mag ik van geluk s...

Interview
Ambities bij hotel blooming in Bergen ''Een Bib Gourmand zou geweldig zijn''

Dit interview is onderdeel van het drieluik ‘Hotellerie aan de Noordzeekust geportretteerd’. Twee weken geleden publiceerden we deel 1, het interview met Syrco Bakker, tweesterrenchef van Pure C, onderdeel van Strandhotel Candzand-Bad. Vorige week volgde deel 2: het interview met Mariann...

Onderwijs Ondernemen
Deze hotelprofessionals zijn klaar voor het post-corona tijdperk

Blije gezichten van hotelprofessionals. We vonden het wel weer eens tijd om met iets positiefs te komen. Op de foto zie je de cursisten die met goed gevolg de Revenue Management training - aangeboden door HM Academy, met als trainer Stan Josephi - hebben afgerond. Kansen pakken Ondanks de rece...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: