Sander Allegro: Nice to meet you

29 juni 2012 |
Sander Allegro: Nice to meet you<

Kiezen naast wie je wilt zitten tijdens een lange vlucht, gewoon bij het inchecken. Die service biedt KLM onder de noemer 'social seating'. Het concept is simpel: je boekt de vlucht op de gebruikelijke manier en stelt na boeking je Facebook- of LinkedIn-account open voor het social seating programma. Je komt dan op een lijst met andere passagiers die zich als 'social seater' hebben opgegeven.

Social seaters kiezen hun buurman of buurvrouw op basis van elkaars profielen. KLM benadrukt dat ze geen ambitie hebben in de richting van een dating service; zij willen gewoon het reizen aangenamer maken.

Ik denk dat het hele social seating een marginaal fenomeen zal blijven, maar de gedachte erachter spreekt mij aan. Het is weer een mooi staaltje van mijn favoriete fenomeen: het samengaan van 'high tech' en 'high touch'. In een tijd van toenemend gebruik van technologie groeit de behoefte aan sociaal contact, en reizen is een perfecte gelegenheid voor sociale contacten.

Hotels gaan ervan uit dat elke gast privacy wil hebben en zo min mogelijk geconfronteerd wil worden met ander gasten. Dat geldt ongetwijfeld voor veel gasten, maar ik geloof ook in een ander paradigma: Mensen ontmoeten graag andere mensen. Hotels zijn bij uitstek de plek voor nieuwe ontmoetingen. En dat hoeven echt geen amoureuze ontmoetingen te zijn.

Neem een gemiddeld zakenhotel. Dat zit vol met mensen die een druk programma hebben en vaak alleen op pad zijn. In je eentje in een restaurant eten is voor de meeste mensen weinig aantrekkelijk. Ik kan mij goed voorstellen dat een hotel gasten die dat willen, de gelegenheid geeft elkaar te vinden. Dat kan op basis van nationaliteit of de branche waarin men werkzaam is, maar ook op zoiets als muziekvoorkeur. Gewoon via een intranetvoorziening, al dan niet gekoppeld aan een app.

In plaats van een avond met een roomservice hamburger, alleen op je hotelkamer, kun je nieuwe vrienden maken in het restaurant. Met de zekerheid dat het om geregistreerde hotelgasten gaat, wat belangrijk is voor het veiligheidsgevoel. Met het groeiende succes van sociale media en de groeiende hang naar ontmoeten, ligt hier een grote kans voor de hotelsector. Wie gaat er mee aan de slag?

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Interview Longread
Michael Struck, Ruby Hotels: "Rotterdam staat op ons lijstje"

Ruby Hotels fonkelt aan het firmament van het Duitse hotellandschap en zal binnen niet al te lange tijd wereldwijd bekend zijn. Als we de drukke openingsagenda bekijken, zien we openingen in Londen, Frankfurt, Düsseldorf, Keulen, Helsinki, Zürich en enkele locaties in China op de planning....

Achtergronden Tech
Overname Winner Hotel Software door Mews

Mews, het snelst groeiende SaaS Property Management Systeem (PMS) voor hotels en hostels, heeft de grootste Belgische software-leverancier, Winner Hotel Software, overgenomen. De strategische samenwerking tussen de twee toonaangevende Property Management Systems draagt bij aan de uitbreiding van ...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Advertorial
Travel Suit Collection by NCF

Na een succesvolle entree van de Corporate Identity Concept Collectie hebben wij met de introductie van de Corporate Travel Suit Collectie het programma-aanbod bij Nieuwenhuis Corporate Fashion aanzienlijk uitgebreid. Met behoud van uniek ontwikkelde pasvormen vanuit onze bestaande concepten kara...

Economie Achtergronden
Horeca ziet personeelstekort oplopen: 23.000 openstaande vacatures

De omzet van de horeca steeg in het derde kwartaal van 2019 met 0,2 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam echter met 0,3 procent af. De omzet van logiesverstrekking steeg met 0,1 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 0,2 procent. Omzet logiesver...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: