Sander Allegro: Vloek of zegen?

9 januari 2002 | Sander Allegro

Personeelsverloop in de horeca blijft de gemoederen bezig houden. Zelfs nu de druk op de arbeidsmarkt wat lijkt af te nemen en men minder gemakkelijk ‘jobhopt’ blijft het verloop relatief hoog. Veel personeelsmanagers zetten zich in om het verloop terug te dringen. Dat lijkt een nobel streven. De vraag is echter, of het verstandig is. De gedachte dat een hoog verloop altijd slecht is, is diepgeworteld. De redenering is simpel: een hoog verloop betekent dat ingewerkte krachten - waarin geïnvesteerd is - vertrekken, en dat staat gelijk aan kapitaalvernietiging. We gingen altijd ervan uit dat er een relatie bestond tussen personeelsverloop en winstgevendheid, maar die relatie was - tot voor kort - nooit bewezen.

Twee onderzoekers van Cornell University deden onlangs een verhelderend onderzoek. Op basis van interviews met hotelprofessionals hebben zij een computermodel ontwikkeld waarmee de kosten van verloop kunnen worden berekend. De kosten van verloop onder receptiemedewerkers blijken zo’n 30% van een jaarsalaris te bedragen. Een behoorlijk hoge kostenpost dus. Met dit computermodel kunnen hôteliers eenvoudig uitrekenen wat voor hen het meest gunstig is: investeren in kwalitatief goede arbeidsomstandigheden en arbeidsvoorwaarden, met als doel het terugdringen van verloop, of het voor lief nemen van verloop omdat de kosten daarvan lager zijn. De vraag of dit een ethische afweging is, past uiteraard niet thuis in een Amerikaans onderzoek…

De vraag of een hoog verloop een probleem is, komt echter niet aan de orde. Mijns inziens gaat het niet zozeer om de hoogte van het personeelsverloopcijfer, als wel om de mate waarin je dat kunt sturen. Vanuit het hotel bekeken kun je vaststellen dat er een groot aantal banen bestaat waarvoor geldt dat flexibiliteit belangrijker is dan een grote mate van ingewerkt zijn. Banquetingmedewerkers en seizoenskrachten zijn hier een goed voorbeeld van. Vanuit de medewerker bekeken is een kort dienstverband ook niet altijd ongunstig. De student die zijn studie wil bekostigen, of de scholier die een vakantie wil verdienen, is niet uit op een langdurige verbintenis.

Ik gebruik in dit kader graag de term ‘purpose of employment’, afgeleid van het bij de indeling van gastenmotieven gebruikte ‘purpose of visit’. Het lijkt mij zinvol om, inzake het greep krijgen op verloop, een ‘tweeslag’ te maken. Enerzijds moet het hotel  vaststellen voor welke posten het belangrijk is dat iemand lang blijft, en voor welke dat van minder belang is. Daarnaast moet worden geïnventariseerd welke motieven medewerkers hebben om een dienstverband aan te gaan.

Met deze gegevens in de hand kan gericht beleid worden gemaakt. Het kan best blijken dat voor sommige banen een hoog verloop niet erg is, terwijl bij andere banen het verloop niet hoog genoeg kan zijn. Zo kan een banquetkelner best regelmatig vervangen worden, maar de conciërge en de barman zien we waarschijnlijk graag lang bij ons blijven. Maar wat te doen met de GM?

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
Nederlandse economie krimpt historisch met 8,5 procent

Volgens de eerste berekening van het CBS, op basis van nu beschikbare gegevens, is het bruto binnenlands product (bbp) in het tweede kwartaal van 2020 met 8,5 procent gedaald ten opzichte van een kwartaal eerder. Een dergelijke krimp is niet eerder door het CBS gemeten. De daling van het bbp in h...

Coronacrisis
CEO van Generator Hostels reageert op de quarantaineregels van het VK na verblijf in Nederland

Nederland is voor veel landen roodgekleurd, wanneer het corona betreft. Het aantal besmettingen per 100.000 inwoners is immers behoorlijk opgelopen in ons land, waardoor ons land een risicogebied is en enkel essentiële reizen door Britten naar ons land worden aangeraden. Britten die terugkeren ...

Economie Toerisme
Onderzoek: coronacrisis treft hotelindustrie zwaarder dan platforms zoals Airbnb

Op het hoogtepunt van de zomervakantie overtreffen de 'short-term rentals' op platforms zoals Airbnb de prestaties van de hotelmarkt. Deze platforms presteerden over het algemeen duidelijk beter dan vergelijkbare kwaliteitshotelconcurrenten, volgens een STR- en AirDNA-studie van 15 stedelijk...

Toerisme Coronacrisis
Nederlandse reizigers veranderen reisgedrag na corona: kleinere accommodaties en later boeken

Met het coronavirus in ons midden verandert ook ons reisgedrag. We kiezen voor kleinere accommodaties, stappen eerder in de auto dan het vliegtuig en kiezen massaal voor last minutes. Dat blijkt uit onderzoek van de VakantieDiscounter. Kleinschalige accommodaties worden populairder Van de 1....

Opening Utrecht
Nieuwste horecalocatie van Utrecht geopend

Drukke dagen in de keuken, nieuwe soepproevers en een volgeboekt hotel: de opening van Utrechts eerste soepbar Soep-er, én van de negen sfeervolle kamers van het bovengelegen logement Petit Beijers is een feit. Op zondag 12 juli openden horecaondernemers Janine en Tom hun deuren aan Vismarkt ...

Personalia
Hotelier Martin Lindelauf gaat met pensioen

Na ruim vierendertig jaar gaat Martin Lindelauf met pensioen. Een pensioen dat welverdiend is, maar velen vinden het toch jammer om hem te zien gaan. Collega, zakenpartner, leermeester of hoe je hem ook zou willen noemen, de man met het jaloersmakende cv gaat er definitief mee stoppen. Martin&rs...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: