Sander Allegro: Vloek of zegen?

9 januari 2002 | Sander Allegro

Personeelsverloop in de horeca blijft de gemoederen bezig houden. Zelfs nu de druk op de arbeidsmarkt wat lijkt af te nemen en men minder gemakkelijk ‘jobhopt’ blijft het verloop relatief hoog. Veel personeelsmanagers zetten zich in om het verloop terug te dringen. Dat lijkt een nobel streven. De vraag is echter, of het verstandig is. De gedachte dat een hoog verloop altijd slecht is, is diepgeworteld. De redenering is simpel: een hoog verloop betekent dat ingewerkte krachten - waarin geïnvesteerd is - vertrekken, en dat staat gelijk aan kapitaalvernietiging. We gingen altijd ervan uit dat er een relatie bestond tussen personeelsverloop en winstgevendheid, maar die relatie was - tot voor kort - nooit bewezen.

Twee onderzoekers van Cornell University deden onlangs een verhelderend onderzoek. Op basis van interviews met hotelprofessionals hebben zij een computermodel ontwikkeld waarmee de kosten van verloop kunnen worden berekend. De kosten van verloop onder receptiemedewerkers blijken zo’n 30% van een jaarsalaris te bedragen. Een behoorlijk hoge kostenpost dus. Met dit computermodel kunnen hôteliers eenvoudig uitrekenen wat voor hen het meest gunstig is: investeren in kwalitatief goede arbeidsomstandigheden en arbeidsvoorwaarden, met als doel het terugdringen van verloop, of het voor lief nemen van verloop omdat de kosten daarvan lager zijn. De vraag of dit een ethische afweging is, past uiteraard niet thuis in een Amerikaans onderzoek…

De vraag of een hoog verloop een probleem is, komt echter niet aan de orde. Mijns inziens gaat het niet zozeer om de hoogte van het personeelsverloopcijfer, als wel om de mate waarin je dat kunt sturen. Vanuit het hotel bekeken kun je vaststellen dat er een groot aantal banen bestaat waarvoor geldt dat flexibiliteit belangrijker is dan een grote mate van ingewerkt zijn. Banquetingmedewerkers en seizoenskrachten zijn hier een goed voorbeeld van. Vanuit de medewerker bekeken is een kort dienstverband ook niet altijd ongunstig. De student die zijn studie wil bekostigen, of de scholier die een vakantie wil verdienen, is niet uit op een langdurige verbintenis.

Ik gebruik in dit kader graag de term ‘purpose of employment’, afgeleid van het bij de indeling van gastenmotieven gebruikte ‘purpose of visit’. Het lijkt mij zinvol om, inzake het greep krijgen op verloop, een ‘tweeslag’ te maken. Enerzijds moet het hotel  vaststellen voor welke posten het belangrijk is dat iemand lang blijft, en voor welke dat van minder belang is. Daarnaast moet worden geïnventariseerd welke motieven medewerkers hebben om een dienstverband aan te gaan.

Met deze gegevens in de hand kan gericht beleid worden gemaakt. Het kan best blijken dat voor sommige banen een hoog verloop niet erg is, terwijl bij andere banen het verloop niet hoog genoeg kan zijn. Zo kan een banquetkelner best regelmatig vervangen worden, maar de conciërge en de barman zien we waarschijnlijk graag lang bij ons blijven. Maar wat te doen met de GM?

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Agnes Raggers F&B Professional of the Year 2020

Tijdens het AF&BM-jaargala in Hotel Okura Amsterdam heeft Agnes Raggers, F&B Manager van Mooirivier Hotel & Congres in Dalfsen, de F&B Professional of the Year Award 2020 uitgereikt gekregen. De finalestrijd ging dit jaar tussen Agnes Raggers, Bart Vanderstukken (Kruisherenhotel M...

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Personalia
Eric van der Heijden nieuwe General Manager resort Hof van Saksen

Bij resort Hof van Saksen in Drenthe, onderdeel van Landal GreenParks, is Eric van der Heijden benoemd tot General Manager. Hij volgt Roland Rozenbroek op, die zich per 1 mei a.s. gaat richten op hospitality-ondersteuning van nieuwe projecten en op uitbreiding van Hof van Saksen. Eric van der Hei...

Hotelbouwplannen
Nieuwbouw van hotel met 349 kamers in Hoofddorp

Voor een locatie op bedrijventerrein De President te Hoofddorp is door Trae Architect een duurzaam hotel ontworpen. Naast 349 kamers van wisselende grootte omvat het complex onder andere een receptie met lobby, ontbijtzaal, restaurant, bar, keukens, vergaderruimten, fitnessruimte en amusementsruimte...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: