Sander Allegro: Wat blieft u?

13 februari 2002 | Sander Allegro

Marketingboeken vormen mijn lievelingslectuur. Mijn lievelingsboek op dit terrein is minstens tien jaar oud; het is niet meer te krijgen en geschreven door een auteur die schuil gaat achter het pseudoniem Gussekloo. In het boek wordt de essentie van marketing blootgelegd in een serie columns die ooit in NRC Handelsblad werden afgedrukt. Volgens de auteur ligt de essentie van het vak marketing in de drie woorden die als kop boven deze column staan afgedrukt.

Toch is deze vraag even kort als onmogelijk. De gemiddelde consument heeft geen benul van wat hij nu eigenlijk wil, laat staan dat hij in staat is dit begrijpelijk aan een ander uit te leggen. Vraag je iemand naar wat hij van een hotelkamer verwacht, dan is de kans groot dat je met factoren als comfortabele bedden, een schone badkamer en een vriendelijke bediening wordt geconfronteerd. Allemaal waar, maar daar heeft u dat dure onderzoek niet voor nodig.

Mensen hebben bovendien de neiging om ‘sociaal wenselijke antwoorden’ te geven. Vaak zijn mensen veel beter in staat om aan te geven wat ze niet willen, dan wat ze wel willen. Het is dan ook soms beter om in een onderzoek naar gastenwensen nu eens niet te vragen naar de voorkeuren, maar naar ‘stekeligheden’. Waar ergert u zich aan in hotels?

De antwoorden op zulke vragen zijn vaak veel gemakkelijker te geven; zij bieden tegelijkertijd een fantastische ingang voor echte verbetering en vernieuwing. Enige jaren geleden is in Nederland een onderzoekje uitgevoerd naar de voorkeuren van zakelijke hotelgasten. Ter vergelijking werd een aantal general managers van hotels - die veel zakelijke gasten ontvingen - gevraagd of zij de uitkomst konden voorspellen. Het resultaat was onthutsend: de lijst van de zakelijke gast leek in de verste verte niet op die van de general managers.

Een nadere analyse wees uit dat de keuzes en voorkeuren van de zakelijke gasten vaak niet zozeer waren ingegeven door hun rol als zakenman/vrouw, maar door een van hun andere rollen: vader of moeder; liefhebber van frisse lucht; zeurpiet... De toenemende individualisering maakt marketing ook steeds ingewikkelder. Wat is een marktsegment? Hoe definieer je dat? Waar ligt de scheidslijn tussen zakelijk en vrije tijd? De notoire tegenstanders van marketing en marktonderzoek halen luidkeels hun gelijk: ‘Onderzoek heeft geen zin’; ‘je moet gewoon op je boerenverstand afgaan’; ‘Coca Cola was er nooit gekomen als er marktonderzoek aan vooraf was gegaan’... Zo haalt iedereen zijn gelijk. ’t Is maar net wat je blieft.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Sanitair Advertorial
Papieren handdoeken in toiletten om de hoogste hygiënenormen te handhaven

De hoogste normen handhaven op het gebied van hygiëne en netheid is een belangrijk aandachtspunt voor elke horecazaak. De gezondheid en veiligheid van klanten en personeel is van cruciaal belang. Negatieve incidenten kunnen desastreuze gevolgen hebben voor de zaken en voor de reputatie. Hand...

Events Hoteltech
LiveBlog HotelTech 2019 [gesloten]

16.00 Live-interview Rogier Braakman We zijn alweer bijna aan het einde gekomen van het sprekersprogramma. Op de agenda staat het live-interview met Rogier Braakman, de man die medeoprichter was van IHMG, maar uit zijn zetel werd geduwd door Alex Mulder van Amerborgh.  Op het hoogtepunt had I...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: The Godfather

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en h...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Louvre Hotels Group lanceert wereldwijd nieuwe kamer voor Golden Tulip in Nederlandse stijl

De Franse hotelorganisatie Louvre Hotels Group zet de schijnwerpers op Nederland bij de vernieuwing van Golden Tulip hotels. In 2016 lanceerde de hotelketen een geheel nieuwe merkstrategie en -uitstraling voor het hotelmerk en recent is besloten om de Nederlandse roots wereldwijd te benadrukken in d...

Amsterdam Opening
Groot feest voor toekomstige werknemers nhow Amsterdam RAI

In het eerste kwartaal van 2020 opent nhow Amsterdam RAI haar deuren. Dit spraakmakende hotel gelegen naast RAI Amsterdam beschikt over 650 kamers en is daarmee het grootste nieuwbouwhotel in de Benelux. Dit vraagt om hospitality toptalenten die een essentiële bijdrage leveren aan het verb...

Advertorial
Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche?

Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche? Daar heeft HÜPPE een aantal praktische oplossingen voor. Zodat de warmte beter in de doucheruimte blijft hangen en er minder water op de vloer komt. Tevens zijn de oplossingen ook toepasbaar op andere merken. Vast of beweegbaar segment voor in...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: