Sander Allegro: Wat blieft u?

13 februari 2002 | Sander Allegro

Marketingboeken vormen mijn lievelingslectuur. Mijn lievelingsboek op dit terrein is minstens tien jaar oud; het is niet meer te krijgen en geschreven door een auteur die schuil gaat achter het pseudoniem Gussekloo. In het boek wordt de essentie van marketing blootgelegd in een serie columns die ooit in NRC Handelsblad werden afgedrukt. Volgens de auteur ligt de essentie van het vak marketing in de drie woorden die als kop boven deze column staan afgedrukt.

Toch is deze vraag even kort als onmogelijk. De gemiddelde consument heeft geen benul van wat hij nu eigenlijk wil, laat staan dat hij in staat is dit begrijpelijk aan een ander uit te leggen. Vraag je iemand naar wat hij van een hotelkamer verwacht, dan is de kans groot dat je met factoren als comfortabele bedden, een schone badkamer en een vriendelijke bediening wordt geconfronteerd. Allemaal waar, maar daar heeft u dat dure onderzoek niet voor nodig.

Mensen hebben bovendien de neiging om ‘sociaal wenselijke antwoorden’ te geven. Vaak zijn mensen veel beter in staat om aan te geven wat ze niet willen, dan wat ze wel willen. Het is dan ook soms beter om in een onderzoek naar gastenwensen nu eens niet te vragen naar de voorkeuren, maar naar ‘stekeligheden’. Waar ergert u zich aan in hotels?

De antwoorden op zulke vragen zijn vaak veel gemakkelijker te geven; zij bieden tegelijkertijd een fantastische ingang voor echte verbetering en vernieuwing. Enige jaren geleden is in Nederland een onderzoekje uitgevoerd naar de voorkeuren van zakelijke hotelgasten. Ter vergelijking werd een aantal general managers van hotels - die veel zakelijke gasten ontvingen - gevraagd of zij de uitkomst konden voorspellen. Het resultaat was onthutsend: de lijst van de zakelijke gast leek in de verste verte niet op die van de general managers.

Een nadere analyse wees uit dat de keuzes en voorkeuren van de zakelijke gasten vaak niet zozeer waren ingegeven door hun rol als zakenman/vrouw, maar door een van hun andere rollen: vader of moeder; liefhebber van frisse lucht; zeurpiet... De toenemende individualisering maakt marketing ook steeds ingewikkelder. Wat is een marktsegment? Hoe definieer je dat? Waar ligt de scheidslijn tussen zakelijk en vrije tijd? De notoire tegenstanders van marketing en marktonderzoek halen luidkeels hun gelijk: ‘Onderzoek heeft geen zin’; ‘je moet gewoon op je boerenverstand afgaan’; ‘Coca Cola was er nooit gekomen als er marktonderzoek aan vooraf was gegaan’... Zo haalt iedereen zijn gelijk. ’t Is maar net wat je blieft.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Toerisme Coronacrisis
Boekingen in Nederland overtreffen het wereldgemiddelde

Nu overheden over de hele wereld hun beperkingen verder versoepelen, blijkt uit gegevens van SiteMinder, een platform voor het verwerven van gasten in de wereldwijde hotelindustrie, dat hoteliers niet langer hoeven te voorspellen hoe snel consumenten zullen handelen om te reizen na de COVID-19-pande...

Personeel Coronacrisis
5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informat...

Branded Content
Vind de route naar jouw gasten

Eindelijk, de restaurants gaan binnenkort weer open. Dat geldt ook voor veel hotels. Langzaam komt de Nederlandse gastvrijheidsindustrie weer tot leven. Wij zien ook weer een stijgende lijn in reserveringen, met name voor hotels buiten de grote steden. Voor alle hotels geldt dat slimme marketing een...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: