Sinterklaas innoveert

3 november 2015 |
Sinterklaas innoveert<

“Ik heb al pepernoten in huis!”, riep mijn dochter in september enthousiast en daarbij voelde zij zich niet gehinderd door
de Zwarte Pietendiscussie. Sinterklaas en Zwarte Piet hebben in onze jeugd en in de jeugd van onze kinderen voor bijzonder veel plezier gezorgd. Maar de wereld is dramatisch veranderd. De wereld doet niets anders dan dramatisch veranderen. Alle heilige huisjes moeten eraan geloven, of we dat nu leuk vinden of niet. Maar je kunt, en misschien moet, er ook anders tegenaan kijken.

De ‘dramatiek’ van iedere verandering wordt natuurlijk eerst ook wel flink opgeblazen, anders is die niet noemenswaardig. Maar op de keeper beschouwd, verandert er natuurlijk uiteindelijk altijd maar bitter weinig. Over een paar jaar heeft Piet alle kleuren van de regenboog behalve zwart, en is er aan het Sinterklaasfeest feitelijk niets veranderd. Over een paar jaar kun je via de website van Airbnb ook hotels reserveren. Nu is het al mogelijk om via Booking een appartement bij Airbnb te boeken. Wat ook niet verandert is dat de hoteliers het kaas van hun brood blijven laten eten. Ze zullen niet zo slim zijn dat ze via hun sites Airbnb en consorten laten boeken, met bijvoorbeeld roomservice of apartment service op afstand erbij. Be Mate doet dat nu wel, maar dat is de uitzondering die de regel bevestigt en zal relatief klein blijven. En zo zal er nog wel weer een andere speler komen die op een slimme manier de reserveringsopbrengsten van de hotels naar zich toe weet te trekken.

De hoteliers lossen dat telkens weer knap op door heel goed na te denken over hoe hun business efficiënter kan en weten dat (wel) zeer innovatief in te vullen door gemeenschappelijke inkoopdiensten en een gemeenschappelijke en veel professioneler georganiseerde distributie. De inrichting van de publieke ruimten is bij nieuwe hotels zodanig goed doordacht dat er veel minder personeel nodig is dan voorheen. Maar waarom hebben hoteliers dan niet het verkoopproces meer naar zich toe getrokken?

Heel lang geleden introduceerde Fletcher, tot grote ontsteltenis van de branche, de koppeling van de retail aan de verkoop van hotelovernachtingen: voor een tientje kon je een nacht kopen bij de drogist. Vele jaren later komt daar schoorvoetend Golden Tulip bij die met Blokker een deal heeft. Princess, die het zou moeten hebben uitgevonden, zou het ook doen, maar daar heb ik nog niets van gemerkt. Hoteliers, wanneer gaan jullie de enorme inventiviteit die er in de branche is eens inzetten bij de verkoop? Er verandert niets aan het product (een overnachting), net als er niets aan het Sinterklaasfeest verandert. Maar als je het kleurtje van Piet verandert, is het ineens toch iets heel nieuws!

Ewout Hoogendoorn

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com OTA's
Booking.com: iedere seconde checken er gemiddeld 7 gasten in bij een verblijf

Tijdens de internationale Vacation Rental Management Association (VRMA) conferentie in New Orleans (VS) maakt Booking.com bekend dat er per seconde gemiddeld 7 gasten inchecken bij een woning, appartement of ander uniek verblijf. De mededeling komt op hetzelfde moment als de introductie van nieuwe t...

Hilton Culinair
Napolitaanse pizza verovert (Hilton) Amsterdam

Hilton Amsterdam introduceert exclusieve Napolitaanse pizza, in combinatie met champagne. In de Half Moon Lounge wordt de klassieker onder de pizza’s op de kaart gezet. De eigentijdse combinatie met bubbels verleent het oorspronkelijke simpele streetfood uit Napels een gastronomisch tintje. Sp...

Columns
Column Hans van Spronsen: Hallo, Alexa

Wordt onze stem wel genoeg gehoord in de hotellerie? Natuurlijk houdt het moderne hotel tal van zaken met betrekking tot het gastgedrag bij. Vervolgens zet men deze informatie om in toekomstig beleid. Vandaag de dag zal deze informatievergaring zich concentreren op ons boekingsgedrag en nog weinig o...

Personalia Internationaal
The Ritz-Carlton, Abama krijgt Belgische general manager 

In The Ritz-Carlton, Abama op de Canarische eilanden is de Belg Gregory de Clerck sinds begin 2019 aan de slag als nieuwe General Manager. De Clerck, die geboren en getogen is in Kortrijk, houdt toezicht op de strategische leiding en de dagelijkse activiteiten van het resort, dat 459 kamers en suite...

Internationaal Longread
PREM Hospitality heeft ruim 1000 kamers in Benelux en groeit explosief door

Ierse specialist in Hospitality Management ziet België en Nederland als strategische draaischijf voor zijn uitbreiding van 'short en long-stay' locaties over Continentaal Europa en verwacht met een stevige pipeline van 8 hotels een sterke groei in de komende jaren. Sinds september 2...

Achtergronden
Hotelkamers Assen 'op slot' tijdens Formule 1-periode

In Assen zijn alle (of in ieder geval heel veel) hotelkamers in de periode van donderdag 30 april tot en met zondag 3 mei vastgezet en kunnen dus niet meer online geboekt worden. Opvallend, want deze periode is precies de periode waarin het Formule 1-circus neerstrijkt in Zandvoort. Social zou so...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: