The Lobby

26 mei 2014 |
The Lobby<

Het is niet de muurloze badkamer, het is ook niet de o zo populaire hotelbar en het is evenmin de serene wellnessruimte die de schijnwerpers op zich gericht krijgt. We zijn beland in het
tijdperk van de lobby, ofwel de hotelhal: de centrale plek waar de gast zijn eerste indruk op doet.

Met het mantra ‘de eerste indruk is de belangrijkste’ in gedachten, lijkt het een logische keuze om je te richten op het optimaliseren van deze plek. Je zou dan ook verwachten dat hoteliers al decennialang over elkaar heen buitelen met innovaties die betrekking hebben op de lobby, maar niets is minder waar. De meeste hotels komen niet verder dan waar ze vijftig jaar geleden waren: een ruimte met een verzameling zitjes, een waaierende plant, licht waarbij nauwelijks te lezen valt en een balie waar een administratief proces wordt afgerond. De enige algemene innovatie is de – steeds vaker gratis verstrekte- WiFi.

Trendsetters als het New Yorkse ACE hotel en CitizenM wisten het echter al langer: ‘the lobby is the place to be’. De hotelhal (dat woord klinkt een beetje kil) moet open, warm, eigentijds, huiselijk en vooral – om met Obama te spreken – gezellig zijn. Mensen willen elkaar daar ontmoeten. Het Amsterdamse Hotel V Nesplein ontwikkelde er een succesvol concept omheen, en ook in het eveneens hoofdstedelijke Conservatoriumhotel mag de lobby er zijn.

Onlangs was ik in Dubai, de plek waar alles gemaakt is om patsers te imponeren, en waar alle sporen van de natuur en de menselijke maat zorgvuldig worden vermeden. Ik bezocht een aantal nieuwe hotels die stuk voor stuk indrukwekkend waren. Groot, groter, grootst is daar de regel; dat geldt dus ook voor de lobby’s. Het is goed gelukt.

Maar om nou te zeggen dat het er gezellig is… Nou nee. Eén en al marmer, bij voorkeur aangelicht met ‘backlights’, en de ruimtes zijn er hoog en imponerend.
Het is veel, maar aanzetten tot ontmoeten doet het niet. Als moderne West-Europeaan voel ik mij verloren in dat soort architectuur. Ik zie de huiselijke warmte veel meer zitten en denk dat ik daarin bij lange na niet de enige ben.

Dus als u nog op zoek bent naar vernieuwing, denk dan eens aan de lobby. Een goed lobby-concept geeft karakter aan het hotel én kan een omzetbrenger zijn. Dat wordt dus lobbyen bij de eigenaar of het hoofdkantoor…

Sander Allegro, Allegro Inn-ovations

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Financieel Ondernemen
Checklist naheffingsaanslag btw helpt ondernemers na gemiste btw-deadline

Het afgelopen kwartaal misten ca. 64.000 ondernemers de deadline om hun btw-aangifte en bijbehorende betaling te doen. Dit is zonde, want wie de deadline heeft gemist, ontvangt een dezer dagen een naheffingsaanslag, veelal met boete. Vooral startende ondernemers zijn nog niet gewend aan de terugk...

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: