Trends 2013: het jaar van het knokken

27 december 2012 |
Trends 2013: het jaar van het knokken<

Als moderne, serieuze columnist zou ik hier eigenlijk een mooi lijstje moeten geven met de verwachte trends voor 2013. Zoiets als bloemkoolschuim in het restaurant, bietensap in het cafébedrijf en het 'zingende kussen' in de hotellerie. En helemaal hip: het aanbieden van halve overnachtingen, in verband met de recessie.

Maar ja, eigenlijk geloof ik niet dat er op korte termijn veel gaat veranderen. Het is echter wel leuk om op het terrein van de trends iedereen een beetje in verwarring te brengen.

De grote trend van 2013 wordt simpelweg deze: knokken om elke euro van de gast. Nivelleren, de nieuwe werkelijkheid en alle andere begrippen waar we mee worden doodgegooid, leveren slechts op dat we gaan somberen, de hand op de knip houden en in een hoekje gaan zitten tot de storm is overgewaaid. En dat moeten we dus juist niet (!) doen. Juist nu is het de tijd om de handen uit de mouwen te steken, de schouders eronder te zetten, de zaken aan te pakken! Wat nou recessie? Kom maar op! We zullen wel even laten zien wie hier de baas is.
Aan de bak dus, want 2013 wordt het jaar van het grote doen. Niets is ons te gek om de gasten binnen te krijgen. Onze bedrijven staan bol van acties en activiteiten, en we kijken kritisch naar onze bedrijfskosten en de personeelsinzet. Alles moet op scherp gezet worden, om zo tot een optimaal resultaat te kunnen komen. En het gaat lukken, want gelukkig is 2013 het jaar van de slang. Dat treft! De slang is immers - naar verluidt - financieel gelukkig en leert goed van gemaakte fouten. Daarnaast is hij gierig; kostenbewust dus. Een beter gesternte kan bijna niet voor het jaar van het knokken.

Kortom, ga niet bij de pakken neerzitten. Ga aan de slag. Cash is koning in 2013 en geneer u daarom niet om uw trage of dubieuze debiteuren het mes op de keel te zetten. Ook dat is helemaal 2013. Omzet maken is mooi, maar het geld moet wel binnenkomen. Kies soms voor minder marge, maar meer omzet. Tegenwind is fijn, want daar word je sterker van, is het devies. Ik wens u een geweldig 2013 toe, waarin u alle kansen ten volle zal gaan benutten!

Hans van Spronsen

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Longread
Beste hotelier, vergeet wat er was en focus op wat er komen kan

Lang geleden stond er een hotel ergens in een binnenstad. De markante gevel pronkte trots naar de voorbijgangers. Het hotel stond er statig bij, en een tikkeltje chique zelfs, uitnodigend naar iedereen die er langsliep. Wie het hotel zag wilde naar binnen. Die gedachte gaf je kriebels in je buik, ni...

KHN Coronacrisis
Horeca eerder dicht? ''Buitenproportioneel!''

Koninklijke Horeca Nederland vindt het voornemen van het kabinet om horeca in de Randstad (in zes veiligheidsregio's waar het aantal besmettingen met het coronavirus snel stijgt) waardeloos. Dirk Beljaarts, directeur van KHN noemt het in het NOS Radio 1 Journaal 'buitenproportioneel' en ...

Interview Longread
Gasthoofdredacteur Roberto Payer interviewt Pieter Elbers

Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam, tevens gasthoofdredacteur van de septemberuitgave van Hospitality Management) en Pieter Elbers (CEO KLM) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Middenin die crisis, begin augustus, ontmoeten ze elkaar in het Waldorf Astoria in de hoofdstad...

Hotel & Recht
Rechten en plichten ten tijde van corona

Corona heeft een grote impact op het aantal gasten in hotels en de manier waarop in de hotels moet worden gewerkt. Thuiswerken is meestal geen mogelijkheid en daarom is een veilige werkplek extra belangrijk. Deze nieuwe situatie roept veel vragen op over de rechten van werkgevers maar ook van werkne...

KHN Coronacrisis
KHN vreest extra coronamaatregelen in grote steden

Gisterenavond bereikte Koninklijke Horeca Nederland (KHN) het signaal dat er in enkele Nederlandse regio’s extra coronamaatregelen worden ingevoerd, die mogelijk ook voor de horeca zullen gelden. Via verschillende bronnen heeft KHN vernomen dat een verplichte horecasluiting om 24:00 voor een a...

Tech Branded Content
''Veel hotels kennen hun echte foodcost niet''

Nu de inkomsten onzeker blijven, is controle van de kosten belangrijker dan ooit. “Naar foodcost wordt echter weinig gekeken", merkt Carl Jacobs CEO van Apicbase op. “Terwijl het toch over 30 procent van je business gaat. Vaak zelfs meer, dat is problematisch.” Hotelketens en ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: