Uw voorpui is bepalend voor uw succes

12 maart 2015 |
Uw voorpui is bepalend voor uw succes<

Dat de voorpui bepalend is voor uw succes weten we natuurlijk allemaal. Kijk naar hotels overal op de wereld en je ziet dat daar
veel energie wordt gestoken in de voorpui van het hotel. Een opvallende entree en lobby springen vaak ook in het oog. Alles wordt er aan gedaan om deze aanblik zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Dus dat is goed voor elkaar.

Helaas wordt er echter een belangrijke denkfout gemaakt bij deze benadering. De voorpui is pas van belang als uw gast arriveert of voor goede foto’s op internet. Feitelijk begint de voorpui van uw bedrijf bij de receptie of de afdeling reserveringen. Maar niet in fysieke zin. Dit is uw virtuele voorpui: alles draait er om hoe er wordt omgegaan met aanvragen en reserveringen.

Recentelijk werd door een partij in de markt aan 600 hotels een e-mail gestuurd met twee vragen. ‘Is er vandaag een familiekamer beschikbaar?’ en ‘is het hotel geschikt voor kinderen?’. Ongeveer de helft van de aangeschreven hotels reageerde op deze mail. Hiervan reageerde 81 procent binnen 15 uur. Op zich verbaasde mij dit niet. Wij doen al jaren periodiek onderzoek naar de reactie van hotels op informatieaanvragen en meestal komt de respons rond dit percentage uit. Onlangs was ik bij een hotel dat een diner van een groep van 15 personen aan zijn neus voorbij zag gaan, omdat de aanvraag niet goed was gelezen. Er was geen prijsopgave gedaan voor een maaltijd in het restaurant en dat resulteerde in een gemiste omzet van 3.000 euro. En ik ben bang dat dit nog steeds heel vaak gebeurt.

Dramatisch dat we veel inspanningen hebben gedaan om de gast zover te krijgen om een reservering of aanvraag te doen en zonde dat we het dan zo jammerlijk door onze vingers laten glippen. Alle aandacht van het management moet gericht zijn op een foutloze afhandeling van aanvragen en reserveringen. Dat is de feitelijke voorpui van uw bedrijf. Fouten vallen in deze hoek misschien niet op, omdat het geen omzet is die we op ons netvlies hebben.

Zeker gezien de moderne technieken zou dit allemaal niet meer voor mogen komen. Een waterdicht systeem dat dagelijks door het management gecheckt en gevolgd wordt, is de enige weg naar succes. Zorg niet dat u doodziek wordt van het missen van deze kansen, laat uw virtuele voorpui stralen en zorg dat u geen euro laat liggen.

Hans van Spronsen

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Utrecht Longread
Interview: BUNK Hotels geeft het Nederlandse hotellandschap extra glans

Robin Hagedoorn (links op de openingsfoto) en Joachim de Looij stralen van oor tot oor. Hun BUNK Hotel in Utrecht opent op 20 juni de deuren voor de allereerste gasten en wij mochten alvast een kijkje nemen in de Westerkerk die omgetoverd wordt tot hotel. Eenmaal binnen, blijken de bouwvakkers nog d...

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Hotel
Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam lanceren We are Amsterdam

Gelegen aan de Prins Hendrikkade, direct tegenover het Centraal Station, is een uniek aanbod van twee fantastische hotels: Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam, die samen alle voordelen van een complete ervaring bieden. Een schat aan verbonden faciliteiten op één loc...

Advertorial
Walk-In met accessoires: een design met veel toegevoegde waarde

De veelzijdige accessoires van HÜPPE Select+ vullen nu elke moderne Walk-In douche perfect aan. Één design met veel toegevoegde waarde, esthetisch, tijdloos mooi en functioneel. De veelzijdige accessoires zijn niet alleen nuttig voor uw gasten, ze zorgen ook voor veel extra comfor...

Economie Internationaal
Goldman Sachs richt pijlen op overname B&B Hotels

Er zijn exclusieve gesprekken gaande tussen de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs en investeerder PAI. De gesprekken gaan in dit geval over de overname van B&B Hotels. B&B Hotels telt 476 vestigingen en de zakenbank is bereid 1,9 miljard euro neer te tellen voor de overname, zo lezen we in...

Economie Toerisme
Buitenlands toerisme groeit vooral buiten grote steden

Door de welvaartsgroei en de grotere bereikbaarheid van bestemmingen blijft het toerisme ook in de komende jaren stijgen. ABN AMRO geeft wel aan dat het tempo hiervan enigszins afneemt door de economische groeivertraging in herkomstlanden van toeristen. Hierdoor vertraagt bijvoorbeeld ook de groei v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: