Uw voorpui is bepalend voor uw succes

12 maart 2015 |
Uw voorpui is bepalend voor uw succes<

Dat de voorpui bepalend is voor uw succes weten we natuurlijk allemaal. Kijk naar hotels overal op de wereld en je ziet dat daar
veel energie wordt gestoken in de voorpui van het hotel. Een opvallende entree en lobby springen vaak ook in het oog. Alles wordt er aan gedaan om deze aanblik zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Dus dat is goed voor elkaar.

Helaas wordt er echter een belangrijke denkfout gemaakt bij deze benadering. De voorpui is pas van belang als uw gast arriveert of voor goede foto’s op internet. Feitelijk begint de voorpui van uw bedrijf bij de receptie of de afdeling reserveringen. Maar niet in fysieke zin. Dit is uw virtuele voorpui: alles draait er om hoe er wordt omgegaan met aanvragen en reserveringen.

Recentelijk werd door een partij in de markt aan 600 hotels een e-mail gestuurd met twee vragen. ‘Is er vandaag een familiekamer beschikbaar?’ en ‘is het hotel geschikt voor kinderen?’. Ongeveer de helft van de aangeschreven hotels reageerde op deze mail. Hiervan reageerde 81 procent binnen 15 uur. Op zich verbaasde mij dit niet. Wij doen al jaren periodiek onderzoek naar de reactie van hotels op informatieaanvragen en meestal komt de respons rond dit percentage uit. Onlangs was ik bij een hotel dat een diner van een groep van 15 personen aan zijn neus voorbij zag gaan, omdat de aanvraag niet goed was gelezen. Er was geen prijsopgave gedaan voor een maaltijd in het restaurant en dat resulteerde in een gemiste omzet van 3.000 euro. En ik ben bang dat dit nog steeds heel vaak gebeurt.

Dramatisch dat we veel inspanningen hebben gedaan om de gast zover te krijgen om een reservering of aanvraag te doen en zonde dat we het dan zo jammerlijk door onze vingers laten glippen. Alle aandacht van het management moet gericht zijn op een foutloze afhandeling van aanvragen en reserveringen. Dat is de feitelijke voorpui van uw bedrijf. Fouten vallen in deze hoek misschien niet op, omdat het geen omzet is die we op ons netvlies hebben.

Zeker gezien de moderne technieken zou dit allemaal niet meer voor mogen komen. Een waterdicht systeem dat dagelijks door het management gecheckt en gevolgd wordt, is de enige weg naar succes. Zorg niet dat u doodziek wordt van het missen van deze kansen, laat uw virtuele voorpui stralen en zorg dat u geen euro laat liggen.

Hans van Spronsen

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: Martin Hendricks, Black Label Hotels

Martin Hendricks, een ‘Sittardenaar’ in hart en nieren, ging in 2018 zijn eigen weg, nadat hij brak met zijn zakenpartner Danny Keppels, met wie hij onder de vlag van Estate Management Group een aantal zeer aantrekkelijke hotel- en evenementenlocaties in de portefeuille had. Het gaat goe...

Tech Advertorial
''Doe je gast een aanbieding tijdens het openen van de hoteldeur''

Dolf Mulder, de onbetwiste slotenkoning van Nederland, steekt zijn nek uit. Waar zijn bedrijf Hotek Hospitality Group bij vrijwel iedere hotelier bekend is vanwege de kwalitatief hoogstaande hotelsloten, doet hij tegenwoordig meer. Veel meer... De vriendelijke innovator vertelt over de nieuwe mogeli...

Economie
QL Hotels & Restaurants overgenomen door EHM Group

Met ingang van het nieuwe jaar zal QL Hotels & Restaurants worden voortgezet als onafhankelijk onderdeel van EHM Group. Het samenwerkingsverband van exclusieve hotels en restaurants, actief in 9 Europese landen en met bijna 140 leden, komt per 1 januari 2020 onder leiding van Sander Allegro. ...

Personalia
Sander Allegro nieuwe algemeen directeur van QL Hotels

Sander Allegro, vaste columnist voor Hospitality Management, maakte zojuist via social media bekend dat hij per 1 januari 2020 aan de slag gaat als algemeen directeur van QL Hotels. Hieronder lees je de bekendmaking van Sander, die hij op Facebook plaatste: 'Per 1 januari 2020 ga ik aan de sl...

Achtergronden Internationaal
Virtuoso feliciteert awardwinnende topmanagers

Wereldwijd reisnetwerk Virtuoso feliciteert de vijf leden en adviseurs van het reisbureau die de EMEA netwerkprijzen voor innovatie, leiderschap en verkoopkracht hebben gewonnen. De Virtuoso EMEA Member Awards tonen leden die het kaliber van het talent binnen het netwerk illustreren. De winnaars wer...

Opening Internationaal
Louvre Hotels Group opent twee hotels in ‘Le Belaroïa’

Louvre Hotels Group zet zijn ontwikkelingsstrategie voort door uit te breiden op belangrijke locaties. Deze keer richten zij zich in Montpellier specifiek op Le Belaroïa, een complex van 9000 m2, ontworpen door de Franse architect Manuelle Gautrand. In dit complex worden voor het eerst in Frank...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: