Uw voorpui is bepalend voor uw succes

12 maart 2015 |
Uw voorpui is bepalend voor uw succes<

Dat de voorpui bepalend is voor uw succes weten we natuurlijk allemaal. Kijk naar hotels overal op de wereld en je ziet dat daar
veel energie wordt gestoken in de voorpui van het hotel. Een opvallende entree en lobby springen vaak ook in het oog. Alles wordt er aan gedaan om deze aanblik zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Dus dat is goed voor elkaar.

Helaas wordt er echter een belangrijke denkfout gemaakt bij deze benadering. De voorpui is pas van belang als uw gast arriveert of voor goede foto’s op internet. Feitelijk begint de voorpui van uw bedrijf bij de receptie of de afdeling reserveringen. Maar niet in fysieke zin. Dit is uw virtuele voorpui: alles draait er om hoe er wordt omgegaan met aanvragen en reserveringen.

Recentelijk werd door een partij in de markt aan 600 hotels een e-mail gestuurd met twee vragen. ‘Is er vandaag een familiekamer beschikbaar?’ en ‘is het hotel geschikt voor kinderen?’. Ongeveer de helft van de aangeschreven hotels reageerde op deze mail. Hiervan reageerde 81 procent binnen 15 uur. Op zich verbaasde mij dit niet. Wij doen al jaren periodiek onderzoek naar de reactie van hotels op informatieaanvragen en meestal komt de respons rond dit percentage uit. Onlangs was ik bij een hotel dat een diner van een groep van 15 personen aan zijn neus voorbij zag gaan, omdat de aanvraag niet goed was gelezen. Er was geen prijsopgave gedaan voor een maaltijd in het restaurant en dat resulteerde in een gemiste omzet van 3.000 euro. En ik ben bang dat dit nog steeds heel vaak gebeurt.

Dramatisch dat we veel inspanningen hebben gedaan om de gast zover te krijgen om een reservering of aanvraag te doen en zonde dat we het dan zo jammerlijk door onze vingers laten glippen. Alle aandacht van het management moet gericht zijn op een foutloze afhandeling van aanvragen en reserveringen. Dat is de feitelijke voorpui van uw bedrijf. Fouten vallen in deze hoek misschien niet op, omdat het geen omzet is die we op ons netvlies hebben.

Zeker gezien de moderne technieken zou dit allemaal niet meer voor mogen komen. Een waterdicht systeem dat dagelijks door het management gecheckt en gevolgd wordt, is de enige weg naar succes. Zorg niet dat u doodziek wordt van het missen van deze kansen, laat uw virtuele voorpui stralen en zorg dat u geen euro laat liggen.

Hans van Spronsen

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotel Opening
Eerste Leonardo Royal Hotel opent in Nederland

Op maandag 15 april, de geboortedag van Leonardo da Vinci, heeft het Leonardo Royal Hotel Amsterdam, met als afkorting LRHA, haar deuren geopend. Het allereerste Leonardo Royal Hotel in Nederland is gevestigd in een nieuw gebouw van 18 verdiepingen in het Amstelkwartier met maar liefst 490 kamers. ...

Interview Longread
Zo ga je om met bedrijfskleding in je hotel

Binnen de hotellerie is het dragen van bedrijfskleding zeer gebruikelijk. Het verhoogt de herkenbaarheid van de medewerkers en straalt professionalisme uit. Maar dan moeten de kleding en de uiterlijke verzorging wel helemaal in balans zijn. Anne-Marie van Leggelo is etiquette-expert en legt uit waar...

Achtergronden
Download de nieuwe uitgave van Hospitality Management

De aprileditie van Hospitality Management is weer uit. Dit keer aandacht voor de hotelkamer en interieur, waarbij Carlo Slag, eigenaar van Preston Palace hotel, en Debbie Zeeuw van der Laan, designer bij Valk Design, ons bijpraten over recente verbouwingen, hotelkamertrends en investeringen. Tapijt ...

Toerisme
Grote groei Amstelveense hotelovernachtingen

Het aantal hotelovernachtigingen in Amstelveen is in 2017 bijna vervijfvoudigd ten opzichte van 2015. In 2015 werden ruim 57.600 hotelovernachtingen geboekt in Amstelveen, in 2017 waren dat er al bijna 259.000. Dit aantal word verwacht alleen maar te groeien aangezien er in 2018 nog een aantal grote...

Financieel
De belastingdienst geeft vier belastingtips voor horecaondernemers

Veel startende ondernemers en ZZP’ers doen hun belastingaangifte zelf. Om dit zo makkelijk mogelijk te maken, heeft de Belastingdienst al privégegevens voor hen ingevuld. Het zakelijke deel van de aangifte moet je als ondernemer zelf invullen. Om ondernemers uit de horeca voor de inkoms...

Personalia
Jelrick Claus en Robin Harting vormen nieuw management van Claus

Per 1 april jongstleden vormen Jelrick Claus en Robin Harting het nieuwe dagelijks management van Claus in Hoofddorp. Jelrick Claus vervult de rol van Commercieel Manager en Robin Harting promoveert tot Operationeel Manager. Claus biedt multifunctionele eventzalen, restaurants, drie escape rooms, ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: