Uw voorpui is bepalend voor uw succes

12 maart 2015 |
Uw voorpui is bepalend voor uw succes<

Dat de voorpui bepalend is voor uw succes weten we natuurlijk allemaal. Kijk naar hotels overal op de wereld en je ziet dat daar
veel energie wordt gestoken in de voorpui van het hotel. Een opvallende entree en lobby springen vaak ook in het oog. Alles wordt er aan gedaan om deze aanblik zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Dus dat is goed voor elkaar.

Helaas wordt er echter een belangrijke denkfout gemaakt bij deze benadering. De voorpui is pas van belang als uw gast arriveert of voor goede foto’s op internet. Feitelijk begint de voorpui van uw bedrijf bij de receptie of de afdeling reserveringen. Maar niet in fysieke zin. Dit is uw virtuele voorpui: alles draait er om hoe er wordt omgegaan met aanvragen en reserveringen.

Recentelijk werd door een partij in de markt aan 600 hotels een e-mail gestuurd met twee vragen. ‘Is er vandaag een familiekamer beschikbaar?’ en ‘is het hotel geschikt voor kinderen?’. Ongeveer de helft van de aangeschreven hotels reageerde op deze mail. Hiervan reageerde 81 procent binnen 15 uur. Op zich verbaasde mij dit niet. Wij doen al jaren periodiek onderzoek naar de reactie van hotels op informatieaanvragen en meestal komt de respons rond dit percentage uit. Onlangs was ik bij een hotel dat een diner van een groep van 15 personen aan zijn neus voorbij zag gaan, omdat de aanvraag niet goed was gelezen. Er was geen prijsopgave gedaan voor een maaltijd in het restaurant en dat resulteerde in een gemiste omzet van 3.000 euro. En ik ben bang dat dit nog steeds heel vaak gebeurt.

Dramatisch dat we veel inspanningen hebben gedaan om de gast zover te krijgen om een reservering of aanvraag te doen en zonde dat we het dan zo jammerlijk door onze vingers laten glippen. Alle aandacht van het management moet gericht zijn op een foutloze afhandeling van aanvragen en reserveringen. Dat is de feitelijke voorpui van uw bedrijf. Fouten vallen in deze hoek misschien niet op, omdat het geen omzet is die we op ons netvlies hebben.

Zeker gezien de moderne technieken zou dit allemaal niet meer voor mogen komen. Een waterdicht systeem dat dagelijks door het management gecheckt en gevolgd wordt, is de enige weg naar succes. Zorg niet dat u doodziek wordt van het missen van deze kansen, laat uw virtuele voorpui stralen en zorg dat u geen euro laat liggen.

Hans van Spronsen

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personalia
Transfers binnen Hotel Okura

Met het aantreden van Michiel Roelfsema als general manager van Hotel Okura Amsterdam vinden er verschuivingen binnen het managementteam plaats. Michiel Roelfsema maakt bekend dat Femke Groeneveld-Weller en Jos Pallandt, beiden reeds werkzaam in het hotel, nieuwe verantwoordelijkheden op zich nemen....

Opening
Bühne vrij voor Ruby Leni Hotel Düsseldorf

Niet ver van de beroemde Königsallee opende de Ruby Group afgelopen maandag 13 mei met Ruby Leni haar tweede hotel in Düsseldorf. Het hotel heeft 170 kamers, een bar, een café en een buitenterras. De ruimtes die vroeger als kantoorruimte van het Mischimmobilie dienden, herbergen teg...

Events
Van Hessen viert honderd jarig bestaan met speciaal event

Ronald Huiskamp is conceptontwikkelaar, eigenaar van H-Hospitality en eigenaar van het restaurant Arles. Drie goede redenen om Ronald uit te nodigen om te spreken tijdens het 100-jarig event van Van Hessen. Een restaurant starten is één. Je doelstellingen realiseren is twee. Ronald ...

Video Achtergronden
Politie deelt beelden van aanslag in hotel Zaandijk

De politie heeft beelden van de gigantische explosie in een hotel in Zaandijk openbaar gemaakt. De poltie meldt dat het een wonder is dat niemand gewond is geraakt. De bewuste video, waarin je ziet hoe de dader op een scooter zonder kentekenplaat te werk gaat, geeft duidelijk weer hoe groot de schad...

Achtergronden
Dit is wat je wil weten over de sterrenclassificatie, deel 1

In het verleden hoefde het niet zo te zijn dat je in een viersterrenhotel in Duitsland hetzelfde kon verwachten als in een viersterrenhotel in Nederland. Dit kwam doordat ieder Europees land er een eigen classificatiesysteem op nahield. Om meer eenheid te krijgen binnen de Europese landen is er besl...

Personalia
Alfred Bree vertrekt na 35 jaar bij Carlton Hotel Collection

Na bijna 35 jaar neemt Alfred Bree deze zomer afscheid als Managing Director van de Carlton Hotel Collection. Wat op 1 april 1985 begon met het Carlton Beach Hotel in Scheveningen, is nu een groeiende collectie van twaalf bijzondere hotels in Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk. Elk ho...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: