Winterbanden, winterkamers?

27 december 2012 | Ewout Hoogendoorn
Winterbanden, winterkamers?<

Marketing is toch iets bijzonders. Ik weet niet of het komt omdat ik ouder word, maar ik ben er toch voor bezweken. Jarenlang heb ik het stompzinnige marketingfenomeen van winterbanden kunnen afhouden. Wat een bullshit!
‘Als het koud wordt, wordt het rubber harder, en vermindert de weerstand’. Of zoiets. Ook als het regent! Dan heb je heel veel aan winterbanden in de Benelux tegenwoordig, want de remweg is minder, doordat het rubber lekker zacht blijft.

En hoe moet dat dan als het stortregent in de zomer? Ik rijd toch geen Formule 1 auto, maar een brave Volvo? Het scherpste argument: als je winterbanden gebruikt, gaan je zomerbanden langer mee! Dat laatste argument was voor mij waarschijnlijk doorslaggevend. Naast misschien het feit dat het profiel van mijn banden onder de 1,5mm begint te komen.
Wie verzint zoiets? In principe heeft een auto vier banden; die slijten door het rijden en door ouderdom. Als ze op zijn, koop je nieuwe. Zo was dat tien jaar geleden. Een slimmerik verzint dat je winterbanden nodig hebt, weet dat fantastisch te marketen, en iedereen met een vierwieler heeft ineens acht banden! Dat is toch ongelooflijk knap? Het is marketing van hetzelfde hoogstaande kaliber als dat van een maffe Fin die vond dat hij te weinig skistokken verkocht. Hij haalde de sneeuwdoppen - of hoe die dingen ook heten mogen - eraf, verzon de term ‘nordic walking’ en verkondigde de boodschap dat je met die skistokken zonder doppen ‘40% minder belasting op je gewrichten hebt’, dan wanneer je gewoon wandelt. Hilarisch toch? Maar het mooiste is dat het werkt.

De hotelier die zoiets weet te verzinnen om kamers te verkopen, is koning. Maar hoe krijg je dat verzonnen? Hoe idioot moet je zijn om zo’n goede truc te bedenken? Kun je kamers twee keer op één dag verkopen? Ja, op sommige plaatsen gebeurt dat al jaren, maar dat bedoel ik niet. Bijvoorbeeld overdag als werkkamer of kantoor, en ’s nachts als slaapkamer? Dat gebeurt natuurlijk ook al wel, maar dat is toch nog wat onhandig, omdat je flink aan het schuiven moet met het interieur.

Of is er al een bed bedacht dat in een werktafel verandert, wanneer je er een klap op geeft? Of moet je veel ruimer denken en de wanden tussen kamers zo flexibel maken dat je ze met een simpele beweging kan wegschuiven, zodat er bijvoorbeeld een vergaderruimte ontstaat? Tja, waar laat je die bedden dan? Op google (‘zinloze uitvindingen’) blijf ik ook steken bij de watermaker: waterpoeder in een fles doen, wat water erbij en hup je hebt water! De uitdaging is te groot voor een simpele column. Laten we er maar eens een meerdaags congres over beleggen. Wacht eens... Is dat misschien de oplossing?

Ewout Hoogendoorn

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: