Winterbanden, winterkamers?

27 december 2012 | Ewout Hoogendoorn
Winterbanden, winterkamers?<

Marketing is toch iets bijzonders. Ik weet niet of het komt omdat ik ouder word, maar ik ben er toch voor bezweken. Jarenlang heb ik het stompzinnige marketingfenomeen van winterbanden kunnen afhouden. Wat een bullshit!
‘Als het koud wordt, wordt het rubber harder, en vermindert de weerstand’. Of zoiets. Ook als het regent! Dan heb je heel veel aan winterbanden in de Benelux tegenwoordig, want de remweg is minder, doordat het rubber lekker zacht blijft.

En hoe moet dat dan als het stortregent in de zomer? Ik rijd toch geen Formule 1 auto, maar een brave Volvo? Het scherpste argument: als je winterbanden gebruikt, gaan je zomerbanden langer mee! Dat laatste argument was voor mij waarschijnlijk doorslaggevend. Naast misschien het feit dat het profiel van mijn banden onder de 1,5mm begint te komen.
Wie verzint zoiets? In principe heeft een auto vier banden; die slijten door het rijden en door ouderdom. Als ze op zijn, koop je nieuwe. Zo was dat tien jaar geleden. Een slimmerik verzint dat je winterbanden nodig hebt, weet dat fantastisch te marketen, en iedereen met een vierwieler heeft ineens acht banden! Dat is toch ongelooflijk knap? Het is marketing van hetzelfde hoogstaande kaliber als dat van een maffe Fin die vond dat hij te weinig skistokken verkocht. Hij haalde de sneeuwdoppen - of hoe die dingen ook heten mogen - eraf, verzon de term ‘nordic walking’ en verkondigde de boodschap dat je met die skistokken zonder doppen ‘40% minder belasting op je gewrichten hebt’, dan wanneer je gewoon wandelt. Hilarisch toch? Maar het mooiste is dat het werkt.

De hotelier die zoiets weet te verzinnen om kamers te verkopen, is koning. Maar hoe krijg je dat verzonnen? Hoe idioot moet je zijn om zo’n goede truc te bedenken? Kun je kamers twee keer op één dag verkopen? Ja, op sommige plaatsen gebeurt dat al jaren, maar dat bedoel ik niet. Bijvoorbeeld overdag als werkkamer of kantoor, en ’s nachts als slaapkamer? Dat gebeurt natuurlijk ook al wel, maar dat is toch nog wat onhandig, omdat je flink aan het schuiven moet met het interieur.

Of is er al een bed bedacht dat in een werktafel verandert, wanneer je er een klap op geeft? Of moet je veel ruimer denken en de wanden tussen kamers zo flexibel maken dat je ze met een simpele beweging kan wegschuiven, zodat er bijvoorbeeld een vergaderruimte ontstaat? Tja, waar laat je die bedden dan? Op google (‘zinloze uitvindingen’) blijf ik ook steken bij de watermaker: waterpoeder in een fles doen, wat water erbij en hup je hebt water! De uitdaging is te groot voor een simpele column. Laten we er maar eens een meerdaags congres over beleggen. Wacht eens... Is dat misschien de oplossing?

Ewout Hoogendoorn

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards Cocktails
Super Lyan beste hotelbar van Amsterdam

Super Lyan is uitgekozen tot beste hotelbar van Amsterdam. De prijs werd zaterdag voor de zevende keer uitgereikt door de Belvedere Best Hotel Bar Awards tijdens de jaarlijkse Hotelnacht. De prijs werd in ontvangst genomen door Bar Manager Dan Garnell, Director of F&B Jos van Hunen en hoteldirec...

Achtergronden Internationaal
Relais & Châteaux verwelkomt negen nieuwe leden

Negen nieuwe leden van over de hele wereld komen de familie Relais & Châteaux verrijken. Dankzij hun uitzonderlijke locaties, de charme van hun architectuur, hun unieke geschiedenis en het talent van hun chef-koks, openen deze huizen nieuwe vensters naar de wereld voor reizigers. Chatha...

Columns
Column Hans van Spronsen: OK Boomer

Wellicht heeft u het de afgelopen weken of maanden online voorbij zien komen, de nieuwe online grap die graag wordt verspreid door millennials en de generaties die daarop volgen; ‘OK Boomer’. Kort gezegd is het een grapje met een serieuze kern, de term werd zelfs al gebruikt in het parle...

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Interview Longread
''In mijn hotel werken alleen 50-plussers''

Op een steenworp afstand van het beroemde Maastrichtse Vrijthof vind je Hotel Botticelli, een prachtig klassiek hotel in Venetiaanse sferen. De eigenaar Charles Steffens leidt ons rond in zijn hotel dat herinneringen oproept aan een roemrijk verleden, maar tegelijkertijd toekomstbestendig is, aangez...

Hotelbouwplannen Hilton
Hilton Royal Parc Soestduinen heropend na renovatie

Na 16 maanden waarin Hilton Royal Parc Soestduinen volledig gerenoveerd is, is het hotel er nu klaar voor om als DoubleTree by Hilton haar deuren te heropenen. Samen met de eigenaren, Netjes Beheer B.V., is er bewust voor gekozen om onder een ander Hilton-brand verder te gaan. Voortaan een Double...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: