Zo verleid je de vrouwelijke (zaken)reiziger

27 maart 2015 |
Zo verleid je de vrouwelijke (zaken)reiziger<

Richard Branson denkt voor zijn nieuwe hotelketen een gat in de markt te hebben gevonden: hotels gericht op vrouwen. Vijfentwintig jaar
geleden was nog geen kwart van de zakenreizigers vrouw, maar anno 2015 is het inmiddels de helft. Toch richten veel hotels, ook in het duurdere segment, zich nog op de mannelijke zakenreiziger. Een gemiste kans.

Foto: Richard Branson

Hotel voor zakenvrouwen
Richard Branson, eigenaar van de Virgin Group, ziet een kans. Virgin Hotels, dat pas onlangs de eerste vestiging opende in Chicago, richt zich speciaal op de zakenvrouw. De kamers variëren in prijs van 209 tot 1200 dollar voor een suite. De keuze om zich op de vrouw te richten, komt niet alleen maar voort uit de conclusie dat er tegenwoordig meer reizende vrouwen zijn. Vrouwen zijn ook een erg interessante doelgroep, omdat ze vaker dan mannen na een zakenreis nog even blijven hangen om iets leuks te doen. En omdat mannelijke zakenreizigers graag vrouwen om zich heen hebben, komen die ook wel, denkt Branson. “Het is een win-win-situatie”, zei de succesvolle ondernemer eerder in The Wall Street Journal.

Wat willen vrouwen in een hotel?
Wat willen (zaken)vrouwen in een hotel? Daar heeft Branson onderzoek naar gedaan. Vrouwen willen een groter badkamermeubel, beter verlichte gangen, een bankje in de douche om de benen te scheren en een apart af te sluiten gangetje waar de roomservice de bestelling kan achterlaten. De vrouwelijke gast kan dan de buit binnenhalen zodra het personeel vertrokken is.

Vrouwelijke reiziger al jaren in opkomst
Het hotelconcept van Richard Branson is niet nieuw. Al in 2013 kondigde Hyatt Hotels aan te willen inspelen op de behoeften van vrouwelijke hotelgasten. Ook deze hotelketen deed onderzoek naar de vraag van hotelgasten. Hieruit bleek dat er een toename is van het aantal vrouwelijke reizigers en dat zij andere eisen hebben dan hun mannelijke tegenhangers. Zo is een schone kamer heel erg belangrijk. Ook willen ze gebruik maken van spullen die ze zelf kunnen vergeten, zoals een oplader, haarkruller, yogamat of zelfs babyshampoo. Het onderzoek toonde ook aan dat vrouwen het moeilijk vinden om hun gezonde eetgewoonten voort te zetten tijdens het reizen. Dit komt omdat er maar een beperkte keuze is. De porties van de maaltijden zijn te groot en bevatten te veel calorieën. Hyatt Hotels speelt hier al twee jaar op in door gezonde menu’s te serveren, in kleinere porties en met meer vers voedsel.

Digitale verleiding
Behalve dat vrouwelijke reizigers ook andere eisen aan het hotel stellen, willen vrouwen voor het reserveren van een hotelkamer digitaal verleid worden. Storytelling is hierbij het toverwoord, want vrouwen willen vooral ervaring. Het is dus belangrijk om de juiste visuele content, foto’s en video’s, te combineren met een zeer omschrijvende tekst om een hotel op een overtuigende en aantrekkelijke manier neer te zetten. Anekdotes en belevenissen die vrouwen kunnen ervaren in en rond het hotel doen het goed. Combineer deze verhalen met beelden die plezier en avontuur uitstralen. Op deze manier is je hotel of b&b voor de vrouwelijke reiziger erg aantrekkelijk.

Social media
Vrouwen die Facebook gebruiken, geven vooral aan dat de belangrijkste reden hiervoor de toegang is tot foto’s en video’s. Zorg dat het hotelverhaal dus op een grafische manier wordt verteld. Ook via Pinterest, Tumblr en Instagram kunnen dames met reisplannen met beelden verleid worden. Als het verhaal aansprekend genoeg is, zullen vrouwen het online delen en ontstaat er op deze manier gratis promotie voor het hotel. Vrouwen zijn actiever op hun smartphone dan mannen. Zorg er dus voor dat het verhaal rond een hotel ook op mobiele devices goed weergegeven wordt. Meer informatie kun je onder meer opdoen op de site Maiden-Voyage.com een netwerk van reizende zakenvrouwen dat zich richt op het uitwisselen van ervaringen op het gebied van ‘Female Friendly Hotels’.
Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Longread
Beste hotelier, vergeet wat er was en focus op wat er komen kan

Lang geleden stond er een hotel ergens in een binnenstad. De markante gevel pronkte trots naar de voorbijgangers. Het hotel stond er statig bij, en een tikkeltje chique zelfs, uitnodigend naar iedereen die er langsliep. Wie het hotel zag wilde naar binnen. Die gedachte gaf je kriebels in je buik, ni...

KHN Coronacrisis
Horeca eerder dicht? ''Buitenproportioneel!''

Koninklijke Horeca Nederland vindt het voornemen van het kabinet om horeca in de Randstad (in zes veiligheidsregio's waar het aantal besmettingen met het coronavirus snel stijgt) waardeloos. Dirk Beljaarts, directeur van KHN noemt het in het NOS Radio 1 Journaal 'buitenproportioneel' en ...

Interview Longread
Gasthoofdredacteur Roberto Payer interviewt Pieter Elbers

Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam, tevens gasthoofdredacteur van de septemberuitgave van Hospitality Management) en Pieter Elbers (CEO KLM) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Middenin die crisis, begin augustus, ontmoeten ze elkaar in het Waldorf Astoria in de hoofdstad...

Hotel & Recht
Rechten en plichten ten tijde van corona

Corona heeft een grote impact op het aantal gasten in hotels en de manier waarop in de hotels moet worden gewerkt. Thuiswerken is meestal geen mogelijkheid en daarom is een veilige werkplek extra belangrijk. Deze nieuwe situatie roept veel vragen op over de rechten van werkgevers maar ook van werkne...

KHN Coronacrisis
KHN vreest extra coronamaatregelen in grote steden

Gisterenavond bereikte Koninklijke Horeca Nederland (KHN) het signaal dat er in enkele Nederlandse regio’s extra coronamaatregelen worden ingevoerd, die mogelijk ook voor de horeca zullen gelden. Via verschillende bronnen heeft KHN vernomen dat een verplichte horecasluiting om 24:00 voor een a...

Tech Branded Content
''Veel hotels kennen hun echte foodcost niet''

Nu de inkomsten onzeker blijven, is controle van de kosten belangrijker dan ooit. “Naar foodcost wordt echter weinig gekeken", merkt Carl Jacobs CEO van Apicbase op. “Terwijl het toch over 30 procent van je business gaat. Vaak zelfs meer, dat is problematisch.” Hotelketens en ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: