De hotellerie is een internationale business. In de rubriek ‘De Correspondenten’ vertellen vijf Nederlandse hoteliers - werkzaam in het buitenland - hoe zij de situatie ervaren in hun land. Er zijn momenteel veel internationale ontwikkelingen. De stelling luidt daarom: ‘Wat er wereldwijd speelt, merken wij in ons hotel.’
Jurgen WondergemHotel: Royal Mougins Golf Resort |
![]() |
In een wereld die in hoog tempo verandert, waar internationale trends en maatschappelijke ontwikkelingen elkaar in rap tempo opvolgen, blijven wij bij Royal Mougins niet buiten schot. Integendeel: we merken dagelijks dat wat zich wereldwijd afspeelt ook zijn weerslag heeft op ons domein, onze gasten en onze manier van werken.
Naast de tastbare veranderingen als wereldwijde inflatie, stijgende energieprijzen, de roep om duurzaamheid en de behoefte aan gemeenschapsgevoel door individualisering en technische ontwikkelingen, speelt ook het weer in Noord-Europa een belangrijke rol. Doordat het daar warmer wordt, neemt de behoefte af om de warmte in het zuiden op te zoeken. Dat merkten we dit jaar duidelijk in juni en begin juli, met een lagere bezettingsgraad dan normaal.
Een van de meest opvallende trends is het veranderende reisgedrag van onze gasten. Waar voorheen de zomermaanden garant stonden voor wekenlange verblijven van internationale reizigers, zien we nu kortere en meer gefragmenteerde boekingen. Flexibel werken, economische onzekerheden en verschuivende prioriteiten zorgen ervoor dat mensen spontaner boeken en vaker kiezen voor kwaliteit boven kwantiteit.
Dit vraagt van ons team meer wendbaarheid en een nóg scherpere focus op persoonlijke service.
Niek HammerHotel: The Okura Prestige Bangkok |
![]() |
In veel opzichten is 2025 een ander jaar dan (met name) de twee voorgaande jaren. De eerdere sterke groei is gestagneerd en door de wereldwijde ontwikkelingen zelfs teruggelopen. Het aantal inkomende toeristen in Thailand ligt significant lager. Dit wordt met name ingegeven door de Chinese markt, die ruim 30 procent achterligt ten opzichte van het afgelopen jaar, en in iets mindere mate de Hong Kong-markt. Dit komt voornamelijk door de teruggevallen Chinese economie en daardoor verminderde uitgaven. Ook de impact van de regering Trump is merkbaar, aangezien Thailand een echte maakindustrie is en veel bedrijven de aangekondigde tarieven willen afwachten voordat zij de toekomstige strategie bepalen. Daarnaast heeft Trump USAID, een in 1961 opgerichte overheidsinstantie voor internationale ontwikkeling op het gebied van buitenlandse hulp, rampenbestrijding en economische ontwikkeling, opgeheven. Het grootste trainingscentrum van USAID was, mede door de vele projecten die de VS in Zuidoost-Azië ondersteunde, gestationeerd in Bangkok en bracht derhalve veel overheidsgerelateerde business naar de stad.
Ook heeft Thailand dit jaar met de aardbeving eind maart, de teruglopende Thaise economie, de instabiele politieke situatie, alsook de recente onrust in het grensgebied met Cambodja, te maken met verschillende factoren die het economisch klimaat niet ten goede komen en de business derhalve minder stabiel maken.
Jan JansenHotel: Conrad Hong Kong |
![]() |
Hong Kong is een internationale stad. De economie draait op wereldwijde handel, een sterke financiële sector en een aantrekkelijk ondernemersklimaat. Dit heeft Hong Kong tot een van de rijkste steden ter wereld gemaakt. Aan de andere kant is Hong Kong zeer afhankelijk van de economische situatie op het Chinese vasteland en in de rest van de wereld.
De afgelopen jaren is de toeristische sector - met een aandeel van 5 procent in de economie - sterk veranderd. In tegenstelling tot de situatie van voor de pandemie, komt de meerderheid van de toeristen nu vanuit het Chinese vasteland. Er wordt minder besteed in hotels en restaurants. Gasten blijven korter, eten minder luxueus en vergaderingen en partijen zijn kleinschaliger. De wereldwijde economische onzekerheid en de grillige handelsrelatie met de Verenigde Staten versterken deze trends. Hotels en restaurants in Hong Kong merken dit zeker, vooral met betrekking tot de gemiddelde besteding per persoon.
Veel horecabedrijven hebben aanpassingen gemaakt in hun concepten en bedrijfsvoering. Hotels bieden meer ‘experience based’ overnachtingen aan, gericht op bepaalde doelgroepen zoals studenten of families. Restaurants, inclusief de sterrenzaken, hebben aantrekkelijke promoties en creatieve ‘pop-ups’. Al met al is er meer variatie en, vanuit de gast bezien, is Hong Kong momenteel een zeer aantrekkelijke en interessante bestemming.
Marjolein van Mourik - BorriasHotel: De Kloof Heritage Estate boutique hotelFunctie: eigenaar Locatie: Swellendam, Zuid-Afrika |
|
We merken dat wereldwijde ontwikkelingen zoals handelsoorlogen, klimaatverandering en vakantiepatronen invloed hebben op het Zuid-Afrikaanse hotelwezen en de toerismesector waardoor fundamentele veranderingen zullen moeten plaatsvinden.
De compleet misplaatste racistische opmerking van Donald Trump over onze mooie rainbow nation (de blanke boeren worden bedreigd en mogen zich als vluchteling melden in de VS) kan direct negatieve gevolgen hebben voor het toerisme als men gelooft wat men hoort. Helaas.
Het langetermijneffect zoals de hittegolven in Europa zullen vakantiepatronen veranderen, waardoor een koeler land aantrekkelijker wordt. Daarop kan Zuid-Afrika handig inspelen. De periode van mei tot november (winter en voorjaar) is het walvis- en bloemenseizoen en qua temperatuur ideaal voor de golfer. De vliegtickets en hotels zijn veelal goedkoper en zo kan Zuid-Afrika zich profileren als een all-year-round bestemming.
Weer, politieke factoren en gebeurtenissen beïnvloeden de samenstelling van onze gasten en hun boekingsgedrag. Jongere gasten reizen spontaner dan onze oudere repeaters, die door de onzekere toestand in de wereld langer wachten met boeken. ‘Elk nadeel heb zijn voordeel’ om vastgeroeste patronen te doorbreken en kansen te creëren. Re-positioneren van Zuid-Afrika als een veilige, multiculturele wereldklassebestemming is het grotere doel.
Wendy van DrielHotel: Hotel Doña EstherFunctie: eigenaar Locatie: Otavalo, Ecuador |
![]() |
Hier in Ecuador merken we al snel de impact van externe gebeurtenissen. Het is geen erg bekend land en het kampt met een - onterecht - negatief imago. Daarom voelen we de gevolgen direct wanneer er elders in de wereld iets gebeurt op politiek of sociaal vlak, of zelfs bij natuurrampen of vliegrampen 'in de buurt'.
Een duidelijk voorbeeld is de politieke situatie in de Verenigde Staten. De recente machtswisseling zorgde voor veel onzekerheid bij Amerikanen zelf, wat leidde tot een tijdelijke daling in het aantal bezoekers uit de VS. Gelukkig herstelde dit zich snel. Het begin van de oorlog in Oekraïne zorgde voor hoge prijzen voor de bakolie, zelfs hier. Of, door de peperdure eieren een tijdje geleden in de VS, mocht buurland Colombia eieren naar de VS exporteren. Daardoor, tenminste dat was het gerucht, gingen de eieren van Ecuador naar Colombia omdat ze daar een tekort kregen, en werden de eieren voor ons weer duurder.
De economie speelt ook een grote rol. Nu de dollar goedkoop is, is dat een voordeel voor Ecuador, aangezien de Amerikaanse dollar hier de munteenheid is. Voor anderen kan dit weer een nadeel zijn. En uiteraard is economische onzekerheid in een bepaald land een goede reden om minder of niet te reizen. Vreemd genoeg profiteerden we juist van de economische dip in 2008: mensen die voorheen duurdere en luxere hotels kozen, verbleven toen eerder bij ons - en waren zeer tevreden.
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze gratis digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.