Invast Hotels heeft in 2025 het jaarlijkse onderzoek gedaan naar de transacties in hotelvastgoed gedurende het jaar 2024. Hierbij worden alle hotelvastgoedtransacties geanalyseerd die bij het kadaster geregistreerd staan en ook alle voorkomende vennootschapstransacties onderzocht. In dit onderzoek zijn de transacties van 2024 verzameld, geanalyseerd en gepubliceerd.
Het jaar 2024 was een recordjaar voor Nederlandse hotels. Sinds 2019 is er niet zoveel hotelvastgoed verkocht. De onderliggende markt is dan ook goed: in 2024 verbleven ruim 33 miljoen gasten in Nederlandse accommodaties. Het merendeel, 54 procent van de gasten, kwam uit Nederland. De overige 46 procent van de gasten bezocht Nederland vanuit het buitenland. Het grootste aandeel toeristen vanuit Europa, komt uit Duitsland, gevolgd door België. Het aantal gasten dat een accommodatie boekt in Nederland steeg tussen 2023 en 2024 met circa 3,9 procent. In 2024 werden 64,5 miljoen overnachtingen geboekt, dit is een stijging van 4 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.
Het totale transactievolume in 2024 is het hoogst sinds 2019, namelijk 832.795.530 euro, een jaar eerder was het transactievolume 527.989.873 euro, een stijging van 58 procent. De gemiddelde prijs per kamer was in 2024 145.000 euro en dat getal is 6 procent hoger dan in 2023. Wel moet opgemerkt worden dat één portefeuilletransactie (Eden Hotels) goed was voor bijna de helft van het volume in 2024. Wordt deze transactie niet meegenomen dan zou in 2024 het transactievolume gedaald zijn met circa 20 procent.
Aan de andere kant signaleert een transactie van een dergelijke omvang ook de aantrekkelijkheid van Nederlandse hotels en het daarbij behorende vastgoed. Deze voortdurende aantrekkelijkheid biedt eigenaren de mogelijkheid om te profiteren van de gunstige omstandigheden, zoals hoge winstgevendheid en de stijgende waarde van het vastgoed bij verkoop.
De jaarlijkse update van het hotelvastgoed is gebaseerd op de unieke hotel-database van Invast Hotels, waarin inmiddels meer dan 2.000 hotels in Nederland zijn opgenomen (alle hotels met meer dan 25 kamers en in stedelijke gebieden). Naast de kadastrale verkooptransacties van het vastgoed is de lijst aangevuld met vennootschappelijke transacties die niet geregistreerd worden bij het Kadaster. Bij deze laatste transacties worden de aandelen in een vennootschap overgedragen. Deze informatie is niet publiekelijk beschikbaar. Daarmee is deze transactiedatabase de betrouwbaarste bron van hoteltransacties in Nederland.
De onderstaande tabel geeft een overzicht van de ontwikkeling van het totale volume en de prijs per kamer van hotelvastgoed transacties in Nederland weer tussen 2009-2024.
Het totale transactievolume is weer toegenomen in 2024. In 2023 was het totale transactievolume 527 miljoen euro en dit is met 58 procent gestegen naar 832 miljoen euro in 2024. Ook zijn afgelopen jaar meer kamers verkocht, namelijk 5.761 hotelkamers vergeleken met 3.820 hotelkamers in 2023. 2024 laat daarmee een hogere prijs per kamer zien en wel 145.000 euro. (2023: 137.000 euro).
De onderstaande tabel geeft het transactievolume weer, verdeeld per sterrenklasse voor het jaar 2024.
Transactievolume per sterrenaantal
Groeiende hotelindustrie
In 2024 groeide de Nederlandse hotelindustrie net als de voorgaande jaren. Bezettingsgraden en kamerprijzen zijn inmiddels boven het niveau van 2019 uitgekomen. Dit geeft hoteliers grotere omzetten, maar ook de kosten van personeel en inkoop stegen sneller door de inflatie. Ook zijn de cao-lonen in de horeca zijn 2024 met 6,6 procent gestegen. Naast de reguliere loonsverhoging van de cao, is het wettelijke minimumloon (WML) in 2024 extra verhoogd. Dit geeft een totale stijging van de horecalonen met 9,5 procent.
De gemiddelde inflatie was 3,3 procent in 2024. Onderdeel van deze inflatie zijn de gestegen energiekosten en inkoopkosten. 2024 kan door veel hoteliers als een succesvol jaar worden beschouwd.
De consument kiest vaker voor een korte vakantie in eigen land. En ondanks de hogere prijzen zijn veel hotelgasten bereid om meer te betalen. Nederland is een gewilde toeristische bestemming voor gasten uit het buitenland vanwege ons klimaat met gematigde temperaturen, rijke cultuur en historische steden met een gastvrije sfeer.
De grootste groepen buitenlandse toeristen komen uit Duitsland, Verenigd Koninkrijk, België, Verenigde Staten en Frankrijk (volgorde op grootte). Veel toeristen buiten Europa combineren Nederland met andere landen en stedentrips.
Onderzoek laat zien dat toeristen steeds meer uitgeven aan dineren. Uitgaven van toeristen aan casual dining in Nederland 27,9 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook de behoefte aan luxe en verfijnd dineren is toegenomen, het zogenoemde fine dining. Hier zijn de uitgaven gestegen met 18,8 procent.
Zoals vaker voorkomt had Noord-Holland het hoogste transactievolume, waarbij de meeste transacties in Amsterdam plaatsvonden. Voorgaand jaar was de eer juist aan de provincie Zuid-Holland. Flevoland had in 2024 geen hotelvastgoed transacties.
Top drie hotels in Nederland
Transactie spreidingskaart
Dit is een kaart met de spreiding van alle verkochte hotels inNederland gevisualiseerd. In 2024 hebben 88 hoteltransacties plaatsgevonden, waarbij het hotelvastgoed en de exploitatie is verkocht. Of alleen het vastgoed. Dit zijn 22 objecten meer dan in 2023: in dat jaar werden ‘maar’ 66 hotels verkocht.
Top 5 hoteltransacties
In 2024 vonden de grootste hoteltransacties plaats in de grootste steden. Hierbij was de waarde van de transacties groter in vergelijking met voorgaande jaren, wat past bij sterke prestatiecijfers. De hoogst verkochte hotels zitten allemaal in het vier of vijf sterren klassement. De prijzen per kamer laten zien hoe de marktwaarde van hotels afgelopen jaar sterk is gestegen.
Outlook 2025 / 2026
De Nederlandse hotelmarkt laat in 2025 een stabiele en overwegend positieve ontwikkeling zien. De vraag naar overnachtingen blijft hoog, gesteund door het herstel van het internationale toerisme en een veerkrachtige binnenlandse markt. Vooral grote steden profiteren van een mix van toerisme, evenementen en zakelijke reizigers.
Wel staan hotels onder druk door stijgende kosten, personeelstekorten en toenemende duurzaamheids- en rapportageverplichtingen. Technologie en automatisering helpen de efficiëntie te verbeteren, maar de behoefte aan persoonlijke service blijft. Zakelijke reizen nemen licht toe, vaak gecombineerd met vrije tijd (‘bleisure’).
Hotelkamer voor 1 euro en een heel duur ontbijtje?
Vooruitkijkend naar 2026 vormt de voorgenomen btw-verhoging op toeristische diensten - van 9 procent naar 21 procent - een bron van zorg. Deze maatregel zorgt voor een prijs-opstuwende werking en de vraag is in hoeverre de consument de extra prijsstijgingen nog wil en kan accepteren. Hierdoor kan de concurrentiepositie van Nederlandse hotels verslechteren, zeker ten opzichte van buurlanden. Veel hotels bereiden zich hier al op voor met strategische prijsaanpassingen en scherpere positionering.
Al met al blijven de vooruitzichten voor 2025 en 2026 positief, maar niet zonder uitdagingen. Groei is mogelijk, vooral voor hotels die flexibel inspelen op veranderende marktomstandigheden, kosten onder controle houden en blijven investeren in gastbeleving en verduurzaming. Enige creativiteit om het effect van de BTW-verhoging te dempen is voor hoteliers ook van belang.
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze gratis digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.