a&o Hostels noteert 3,1 miljoen overnachtingen en omzet van 116 miljoen

Auteur: redactie
a&o Hostels noteert 3,1 miljoen overnachtingen en omzet van 116 miljoen a&o Praag - Credits: a&o Hostels

Europa’s grootste particuliere hostelketen a&o noteerde in de eerste helft van 2025 in totaal 3,1 miljoen overnachtingen en 1,4 miljoen gasten. De gemiddelde kamerbezetting lag op 73 procent (H1 2024: 74,8 procent), terwijl de omzet steeg naar 116 miljoen euro (H1 2024: 110 miljoen euro). De keten zag een duidelijke toename in internationale gasten, met name uit het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

Over de eerste zes maanden van het jaar zegt oprichter en CEO Oliver Winter: “We merken in de eerste helft van het jaar duidelijk enige terughoudendheid bij sommige gasten als het gaat om kamerprijzen. Toch blijft de kamerbezetting stabiel, met slechts een lichte daling. Al met al zijn we zeer positief. Dit jaar staat voor ons in het teken van groei, met een uitbreiding die in volle gang is. Het is een bijzonder spannende periode, met nieuwe internationale openingen in de pijplijn.”

Sterk tweede kwartaal, nieuwe openingen

a&o telt momenteel 43 vestigingen in 30 steden in tien Europese landen. De meest recente toevoegingen zijn a&o Hostel Firenze Campo di Marte (geopend in februari 2025) en a&o Hostel Milano Ca Granda in Italië.

Het hoogste bezettingspercentage, net onder de 80 procent, werd bereikt in de maanden april tot en met juni. In Duitsland waren a&o Berlin Mitte, a&o Hamburg City en a&o Berlin Hauptbahnhof het populairst. Internationaal waren dat a&o Prague Rhea, a&o Vienna Hauptbahnhof en a&o Venice Mestre.

Halfjaarcijfers in een oogopslag

•             Top 3 herkomstmarkten: Duitsland, Nederland en Verenigd Koninkrijk

•             53,9 procent binnenlandse gasten (2024: 56,8 procent)

•             46,1 procent internationale gasten (2024: 43,2 procent)

•             Gasten uit VK: 4,6 procent (2024: 4,1 procent), VS: 4,3% (2024: 3,4 procent)

•             Verwachte zomerbezetting tot 90 procent

Evenementen en betaalbaarheid als speerpunten

In 2024 zorgden evenementen zoals het EK Voetbal en concerten van Taylor Swift en Coldplay voor recordcijfers. “Eventreizen blijft groeien, maar we moeten ook aantrekkelijk blijven in het dagelijks aanbod, los van zulke hoogtepunten,” aldus Winter. “Daarom bieden we bedden vanaf 12 euro per nacht en hebben we deze zomer een gezinskorting van 20 procent ingevoerd. We zien ook sterke groei via onze ledenkortingen in de a&o Club, die inmiddels bijna 300.000 leden telt. We zijn hét Europese merk voor de prijsbewuste reiziger, en dat blijft zo.”

AI-toepassingen, kortere verblijven, spontane boekingen

a&o investeert in duurzame oplossingen en AI-gestuurde systemen voor onder meer vraagvoorspelling in F&B, self-check-in en mobiele sleutels. Dit helpt prijzen laag te houden en onnodige verhogingen te voorkomen. Families, schoolklassen en groepen blijven de kern van het gastenbestand. “Mensen hebben minder te besteden en we zien ook een verandering in reisgedrag”, aldus Winter, die a&o 25 jaar geleden oprichtte. “Een weekendtrip duurt vaak nog maar één nacht. In plaats van op vrijdag komen veel gasten nu pas op zaterdag aan.” Voor het hele jaar wordt een totaal van zes miljoen overnachtingen verwacht.

Ambitie voor 25-jarig jubileum

In de tweede helft van 2024 voegde a&o drie nieuwe locaties toe: Brighton, Antwerpen en Brussel. a&o Firenze Campo di Marte opende in februari 2025 en er staan nog minstens twee openingen op de planning dit jaar. Het aantal beschikbare bedden in Europa zal daarmee ruim boven de 30.000 uitkomen.

Over zijn doel voor de komende jaren zegt Winter: “Ik wil een locatie in elke toeristische metropool van Europa, en misschien zelfs daarbuiten.”

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze gratis digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws