Hoe blijf je als hotel gastvrij en efficiënt in tijden van personeelstekort en stijgende kosten? Bij PPHE Hotel Group doen slimme technologieën hun werk achter de schermen. “De tijd die we zo besparen, zetten we in voor meer service.”
Het zijn uitdagende tijden voor de horeca: explosief stijgende kosten en personeelstekorten vragen om slimme keuzes. “Daarom zoeken we voortdurend naar efficiënte oplossingen om ons personeel te ontlasten”, zegt Bart Luyk, senior business controller bij PPHE Hotel Group. “Denk bijvoorbeeld aan robotics, AI en automatische geldverwerking.”
PPHE Hotel Group is een hospitality-vastgoedbedrijf met tientallen hotels, campings en resorts in Europa. Onlangs opende het een gloednieuw art’otel in Rome.
In Amsterdam is het Park Plaza Victoria een iconische locatie. “In 2015 kwam ik werken in het Victoria en ik was meteen verkocht”, vertelt general manager Maikel van Eijk. “Er is hier altijd reuring; dat maakt het uitdagend als ondernemer.”
Internationaal uitrollen
Het Victoria Hotel ligt pal tegenover Amsterdam Centraal. “Het eerste wat toeristen doen is cash pinnen op het Damrak. Ook bij ons wordt veel contant betaald”, aldus Van Eijk. “Onze missie is niet om snel cashless te worden, maar om de geldverwerking slim te integreren in onze processen. Zo denken we bijvoorbeeld na over kiosken voor self check-in, waarbij ook Cikam wellicht een rol kan spelen.”
Sinds 2019 gebruikt PPHE de backoffice systemen van Cikam. “We waren een van de eerste grote hotelketens
in Nederland met een automatisch geldverwerkings-systeem”, zegt Luyk. “Via Cikam-partner Glory zijn we het nu internationaal aan het uitrollen.”
Meer service
Met de Cikam Easy Cash MDX kunnen medewerkers na hun dienst zelfstandig hun float afstorten. Van Eijk: “Het geld wordt automatisch geteld en opgeborgen in een beveiligde cassette. Dat is veilig én snel. De tijd die we besparen, zetten we in voor meer service en een nog betere gastbeleving. Daarnaast voorkomt het systeem zowel fraude als fouten.”
Hij herinnert zich zijn tijd als front office-manager nog goed. “Na mijn avonddienst zat ik soms tot één uur ’s nachts kasproblemen op te lossen, als we bijvoorbeeld driehonderd euro tekortkwamen. Dat is nu verleden tijd.”
“Medewerkers vinden het prettig dat het systeem foutloos telt”, vult Luyk aan. “Sinds de invoering hebben we geen materiële kasverschillen meer gehad.”
Altijd genoeg wisselgeld
Ook de stress rond wisselgeld is verleden tijd. Van Eijk: “Voorheen vroeg ik me elk weekend af: hebben we genoeg muntgeld in huis? Nu circuleert hetzelfde geld intern: een briefje van tien of een munt van twee euro ligt vandaag bij de receptie en morgen bij de bar.”
De cash recyclesystemen van Cikam leveren niet alleen operationeel gemak en tijdwinst op, ook op kantoor. “Waar we vroeger met zes medewerkers de omzet van zes hotels verwerkten, doen we dat nu met twee collega’s. Dan hebben deze zelfs nog tijd voor andere werkzaamheden”, zegt Luyk.
Ook over de samenwerking met Cikam is hij te spreken. “Het systeem is gebruiksvriendelijk en bij vragen worden we snel geholpen. Wat me opvalt: veel medewerkers uit de begintijd van onze samenwerking werken er nog steeds. Diezelfde monteurs zien we nog altijd.” Die loyaliteit herkent hij ook binnen het Victoria Hotel en PPHE Hotel Group. Bart Luyk begon in 2012 als stagiair, Maikel van Eijk is ook al ruim tien jaar actief bij de groep. “Het is gewoon een prachtige werkplek.”
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze gratis digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.