Nederlanders spenderen 29,4 miljard euro bij touroperators

Auteur: redactie
Economie 8 mei 2025
Nederlanders spenderen 29,4 miljard euro bij touroperators

Nederlanders besteedden de afgelopen drie jaar 29,4 miljard euro aan reizen via touroperators. Gemiddeld spenderen ze 2.429 euro per boeking. Bij begeleide reizen liggen de uitgaven hoger. Naast de prijs speelt ook het aanbod een cruciale rol in de keuze van de reiziger. Dit blijkt uit de tweede editie van de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 6.600 Nederlanders.

Nederlanders besteden gemiddeld 2.429 euro per boeking bij een touroperator. Dit is de totale rekening voor het gehele gezelschap. Het gaat hier om zowel korte als lange vakanties, binnen en buiten Europa. In totaal boekten Nederlanders 12,1 miljoen reizen. Hiermee komt de totale besteding bij touroperators in Nederland uit op 29,4 miljard euro in de afgelopen drie jaar.

Hoge uitgaven bij reizen met begeleiding

Nederlanders besteden het meest bij een reis via Djoser (4.029 euro). NRV volgt met 3.597 euro. Sawadee (3.534 euro), Buro Scanbrit (2.965 euro) en Eliza was here (2.952 euro) maken de top vijf compleet. Opvallend is dat bij Sawadee (98 procent), Djoser (95 procent) en NRV (90 procent) het overgrote deel van de reizen onder begeleiding plaatsvindt. Begeleide reizen gaan dus vaak gepaard met hogere uitgaven. Effeweg.nl vormt daarop een uitzondering. Hoewel 53 procent van de reizen begeleid is, ligt de gemiddelde besteding met 938 euro het laagst van de markt.

Aanbod en prijs van groot belang

Voor 53 procent van de reizigers is het ‘aanbod’ dé reden om voor een touroperator te kiezen. Daarmee is het de meest genoemde en belangrijkste factor bij het aantrekken van klanten. Ook de ‘prijs’ speelt een grote rol. Bijna de helft (45 procent) van de boekers laat zich daardoor beïnvloeden.

De resultaten in dit persbericht komen uit de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, klanten, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor touroperators. In het onderzoek zijn 6.583 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws