Routine? Niet op dit niveau!

Auteur: Redactie
11 april 1996
Routine? Niet op dit niveau!

Haar leeftijd is 28. Dat mag best gezegd worden. Net 28, en volgens sommigen pas 28. Jeanny is een jonge vrouw die een eerbiedwaardige positie bekleedt in een grote organisatie. 'Ik heb er keihard voor gewerkt,' zegt ze. En: 'Als je voor de horeca kiest ... dat heb je gewoon. Je kunt het eigenlijk niet leren.'

Het zal wel aan mijn zuidelijke afkomst liggen, maar toen Jeanny Soyer voorstelde om de foto in het zwembad te maken, dacht ik onmiddellijk aan een bikini. Schandelijk macho-gedrag, ik weet het. Zij dacht gewoon aan het nieuwe restaurant dat Holiday Inn dit jaar op de 20e verdieping gaat creëren - waar nu nog het zwembad ligt. Het tekent haar betrokkenheid. Ik kan mijn dwaling gelukkig met één regel goedmaken: dat restaurant, op 70m hoogte, met uitzicht op de Dom, zal zeker een bezoek waard zijn.

Maar laten we op de werkvloer beginnen, want daar heeft Jeanny het vak geleerd. Na vier jaar MHS in Tilburg, begon zij als assistent-bedrijfsleider in een catering-onderneming; vervolgens werd zij party-manager bij Martinair. Leiding geven aan uitzendkrachten, logistieke problemen oplossen, stress; Jeanny kon het in haar bagage meenemen toen zij Martinair verruilde voor Holiday Inn. 'Het sollicitatie-gesprek duurde een uur en drie kwartier,' vertelt Jeanny. 'Ik vertrok met bonkende hoofdpijn. De volgende ochtend werd ik uit bed gebeld.'

Hoofd Vergadercentrum was haar nieuwe functie. Het werd keihard werken 'op de vloer': mensen ontvangen en koffie wegbrengen; het hoorde niet alleen bij haar verantwoordelijkheden, maar ook bij haar bezigheden. Genoeg om handen? Na een half jaar opteerde zij voor meer. Als duty-manager ging zij meedraaien in het team dat dag en nacht klaarstaat voor eventuele calamiteiten.

Positief

Voor nog meer functies was echt geen ruimte, want de stoel van haar baas was gewoon bezet. Gelukkig hielp het lot een handje. Toen Jeanny terugkwam van vakantie (september vorig jaar) bleek het management-contract van Holiday Inn (haar werkhotel dus) overgenomen te zijn door Krasnapolsky. De nieuwe directeur durfde het risico wel aan om Jeanny als F & B manager aan te stellen. 'Het was even wennen,' erkent Jeanny. 'Ik werd uit de groep getrokken en er boven gezet. Dat heeft wel wat boze blikken opgeleverd, maar ik ben iemand die heel open en recht door zee is, dus ik hoef me nergens schuldig over te voelen. Ik zit nu eenmaal op deze plek en heb blijkbaar de capaciteiten.'

Zij is ook recht door zee tegenover sollicitanten. Als iemands motivatie luidt: ik vind het leuk om met mensen om te gaan, vraagt zij steevast: vind je het ook leuk om keihard te werken en lange dagen te maken? Iemand die voor de horeca kiest, weet Jeanny, moet het in zich hebben. 'Die verknochtheid aan hard werken en onregelmatige uren kun je niet leren. Bovendien moet je van nature alles positief kunnen benaderen.'

Eertijds, als stagiaire, werkte zij voor Holiday Inn Brussel; tussentijds heeft zij elders 'de handen laten wapperen'; nu mag zij delegeren en controleren in Holiday Inn Utrecht. Jeanny: 'Ik weet hoe de mensen zich voelen op de werkvloer. Ik ben onderaan de ladder begonnen en ken dus de hoge werkdruk. Volgens mij heb je een operationele achtergrond nodig om goed leiding te kunnen geven.' - Zij is blij met de veelzijdigheid van haar functie: 'Het is elke dag wat anders. Je bent bezig met trainingen, eten en wijnen, afvalverwerking; noem maar op. Ik denk dat op dit niveau routine niet meer binnensluipt.'

Tot waar reikt de ambitie? 'Nog een paar jaar dit doen en dan kinderen krijgen. Maar misschien kan ik straks niet meer stoppen.'

Auteur: Marco Remo

HM30JAAR HM301996

 

Overig nieuws