Van niche tot miljardenmarkt: de kansen van halaltoerisme voor Nederland

Auteur: Robin Bruggeman
Toerisme HM+ Internationaal 24 oktober 2025
Van niche tot miljardenmarkt: de kansen van halaltoerisme voor Nederland

Wat ooit een nichemarkt leek, is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardige tak van de toeristische sector: halaltoerisme. Volgens cijfers van de Global Muslim Travel Index geven moslimreizigers volgend jaar meer dan 200 miljard dollar uit en dat bedrag zal de komende jaren verder oplopen. Dit biedt kansen voor hotels die inspelen op de behoeften en wensen van deze groep.

Afbeelding: gegeneerd door ChatGPT

Veel mensen denken bij het woord ‘halal’ meteen aan voeding, maar de term is breder dan alleen eten en drinken. Halal is een Arabische term voor wat ‘toegestaan’ of ‘rein’ is voor moslims. Het begrip gaat verder dan alleen eten: het kan ook faciliteiten om te bidden, toegang tot water voor rituele reiniging, gescheiden voorzieningen voor mannen en vrouwen en een omgeving zonder alcohol of gokken omvatten.

In welke mate individuele moslimreizigers belang hechten aan deze zaken, en hun reisplannen hierop afstemmen, hangt af van persoonlijke voorkeuren. Fazal Bahardeen, CEO van onderzoeksorganisatie CrescentRating, omschreef dit eerder dit jaar tegenover Al Jazeera als volgt: “De motivatie van Moslim-leisurereizigers wijkt niet af van die van andere toeristen. Ze willen de cultuur van hun bestemming ervaren. Het belangrijkste verschil is dat ze deze ervaringen willen beleven zonder concessies te doen aan hun basisbehoeften op geloofsgebied. Het gaat hierbij niet slechts om een vorm van religieus toerisme.”

Groeiend segment

Het is geen toeval dat halaltoerisme in de afgelopen jaren een flinke groei heeft doorgemaakt. Demografische ontwikkelingen spelen hier een voorname rol in: de wereldwijde moslimpopulatie is jong en nieuwsgierig naar andere landen en culturen. Door economische groei, en een opkomende middenklasse, heeft deze groep ook steeds meer te besteden. Travel-influencers, online platforms en gespecialiseerde apps brengen bovendien steeds zorgvuldiger in kaart welke voorzieningen waar te vinden zijn. Voor moslimreizigers is het hierdoor een stuk eenvoudiger geworden om de hotels, restaurants en bezienswaardigheden te vinden die passen bij de manier waarop zij hun geloof beleven.

Een van de platforms die een flinke groei heeft doorgemaakt is HalalBooking. Deze van oorsprong Azerbeidzjaanse boekingssite zag in 2014 het levenslicht en richtte zich in eerste instantie volledig op de Turkse markt. In 2023 werd voor 66 miljoen dollar aan boekingen gedaan via het platform en inmiddels biedt HalalBooking reizigers toegang tot meer dan 500.000 hotels in bijna 100 verschillende landen. Via verschillende zoekfuncties kunnen reizigers accommodaties selecteren die voldoen aan specifieke halal-vereisten, zoals gescheiden faciliteiten, maaltijden en alcoholvrije zones.

Global Muslim Travel Index

Nederland is met bijna 3.000 accommodaties, uiteenlopend van hotels tot villa’s, appartementen, vakantiehuizen en woonboten, vertegenwoordigd op het platform. Daarmee doet het land het op het eerste gezicht niet slecht, maar andere indicatoren laten ruimte voor verbetering zien. Het hierboven al aangehaalde CrescentRating stelt ieder jaar in samenwerking met MasterCard de Global Muslim Travel Index (GMTI) op. In deze ranking worden landen gerangschikt en beoordeeld op zaken als gastvrijheid, voorzieningen, cultuur, communicatie en reisgemak voor moslimreizigers.

In deze index ontvangen over het algemeen landen die deel uitmaken van de Organisatie voor Islamitische Samenwerking (OIS) de hoogste scores. Deze internationale islamitische organisatie werd begin jaren ’70 opgericht met het doel om islamitische solidariteit te bevorderen. Maleisië voert net als in het afgelopen decennium de GMTI aan, gevolgd door Turkije en Saoedi-Arabië. Indonesië, dat de afgelopen twee jaar de eerste plek deelde met Maleisië, is in de nieuwste rangschikking gezakt naar de vijfde plek.

Hiernaast is er een rangschikking voor landen die geen deel uitmaken van de OIS. Deze lijst wordt aangevoerd door Singapore, met een tweede plek voor het Verenigd Koninkrijk. Wat betreft landen in Europa komen Ierland, Spanje, Duitsland, Georgië, Bosnië en Herzegovina en Rusland terug in de top twintig van landen buiten de OIS. Wereldwijd gezien bezet Nederland de 66e plek in de GMTI, een daling van 3 posities ten opzichte van vorig jaar.

Steeds concurrerender markt

Voor Nederland zijn er de komende jaren dus stappen te zetten in een markt die steeds competitiever wordt. De groeiende groep moslims die op zoek is naar buitenlandse ervaringen en avonturen is een aantrekkelijk segment voor landen en organisaties. Duitsland zette in juni bijvoorbeeld een grote stap door een halal reisgids uit te brengen. Deze gids is, in samenwerking met CrescentRating, opgesteld door het Duitse Nationale Bureau voor Toerisme en licht steden als München, Düsseldorf, Dresden en Berlijn uit als aantrekkelijke bestemmingen voor moslimreizigers.

Vijf tips voor halal-vriendelijke gastvrijheid

  • Zorg voor duidelijk halal-voedingsaanbod

Maak halal-opties zichtbaar, niet alleen op het menu maar ook online. Gasten waarderen het als ze vooraf weten wat mogelijk is. Werk bij voorkeur samen met een lokale halal-slager of gecertificeerde leverancier om kwaliteit te garanderen.

  • Bied gebedsfaciliteiten of informeer erover

Een stille ruimte voor gebed, een gebedsmat op aanvraag of informatie over de dichtstbijzijnde moskee maakt een groot verschil. Tip: zet de qibla-richting (de gebedsrichting naar Mekka) in de kamer, dat kost bijna niets maar verhoogt het comfort.

  • Let op privacy en comfort

Flexibele gordijnen, afgeschermde wellnessmomenten of een ‘female only’-tijdslot in de spa kunnen al veel betekenen. Zelfs een uur per dag zorgt ervoor dat gasten zich gezien voelen.

  • Train het team in culturele gevoeligheid

Een korte basistraining over islamitische gewoonten voorkomt ongemakkelijke situaties. Bijvoorbeeld weten wat ramadan betekent voor check-in en check-out of roomservice-tijden.

  • Communiceer actief in de marketing

Zorg dat je halalvriendelijke voorzieningen duidelijk zichtbaar zijn op de website, social media en boekingsplatforms. Veel moslimreizigers zoeken specifiek met deze filters, dus benut deze kans om hen aan te spreken.

Yamina Sofo van het Duitse toerismebureau liet bij de presentatie optekenen dat de gids moet dienen als een ‘toegangspoort om Duitsland te ontdekken als een respectvolle, verrijkende en gastvrije bestemming voor moslimreizigers’: “Duitsland luistert, leert en speelt actief in op de wensen van moslimreizigers. Met meer dan vijf miljoen moslims die in Duitsland wonen en een groeiend aantal bezoekers per jaar, zetten we ons in om ervoor te zorgen dat moslimreizigers zich welkom, gerespecteerd en volledig op hun gemak voelen binnen de toerismesector. We richten ons op inclusieve service, oprechte betrokkenheid en het creëren van een sfeer waarin reizigers hun geloof vrij kunnen beleven en uitdragen.”

Met gerichte inspanningen kan Nederland zich positioneren als een aantrekkelijke en toegankelijke bestemming voor moslimreizigers.

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws