Las Hotellas: vijftien jaar vrouwelijk leiderschap in de Nederlandse hotellerie

Auteur: Silke Onink
Interview HM+ 15 oktober 2025
Las Hotellas: vijftien jaar vrouwelijk leiderschap in de Nederlandse hotellerie

Vijftien jaar geleden ontstond in de Nederlandse hotellerie een bijzonder initiatief. Brita Röhl, Isabelle van Ouwerkerk en Marianne Stokkermans besloten dat het tijd was voor een eigen netwerk: een groep waar ze met vrouwelijke general managers een klankbord hebben. Waar alles binnenskamers blijft. Zo werd Las Hotellas geboren…

Voor dit interview heeft Hospitality Management een gesprek gehad met zes betrokken Las Hotellas. Brita Röhl (voormalig GM 717, voorzitter Las Hotellas), Marianne Stokkermans (penningmeester Las Hotellas en deputy managing director van Grand Hotel Huis ter Duin), Claire van Campen (secretaris Las Hotellas en operations director Over-Amstel Boerderij). Daarnaast sloten drie leden zich aan bij het gesprek: Githa van Vilsteren (algemeen directeur Landgoed De Wilmersberg), Nicoline Montanus (directeur ARQ Hotels) en Debbie Verhoeven (GM Postillion Hotel & Convention Centre Amsterdam).

“Je hoeft het niet alleen te doen”

“De oprichting kwam voort uit een behoefte aan verbinding”, vertelt Röhl. “Toen wij begonnen, had ik echt het gevoel: iedereen in dit vak heeft een achterban of is onderdeel van een keten. Ik had behoefte aan mensen uit het vak om te sparren en kennis te kunnen delen.” Las Hotellas groeide van een handvol leden uit tot een landelijke vereniging van tientallen vrouwen, van boutiquehotels tot grotere familiebedrijven. “We delen kennis en ervaringen. Alles blijft binnenskamers. Dat vertrouwen is onze basis.”

Personeel en teamdynamiek

Binnen de hotels van de leden van Las Hotellas speelt personeel een centrale rol. De leden streven naar een gezonde balans tussen mannen en vrouwen, al verschilt de samenstelling per hotel. Montanus: "Ik zou heel graag willen, maar er komen in het Paleis Hotel zo veel dames solliciteren… Ik ben wel voor een gezonde mix, omdat we allemaal onze kwaliteiten hebben. Maar ik heb dus weinig keuze uit mannen." Van Campen benadrukt het belang van de juiste persoon op de juiste plek: "Uiteindelijk wil ik ook een gezonde mix. Maar ik wil vooral de beste kandidaat voor de functie hebben. En voor mij draait dat niet om de vraag of het een man of een vrouw is."

Wilt u contact met Las Hotellas... Of wilt u vier keer per jaar andere vrouwelijke GM’s ontmoeten? Vraag hier meer informatie aan en sluit aan!

Stokkermans geeft aan dat haar hotel zowel veel mannen als vrouwen in dienst heeft: "Het is redelijk half om half. Ik denk dat we nog een fractie meer mannen hebben dan vrouwen.” Bij Van Vilsteren bestaat het team uit ongeveer 60 procent vrouwen en 40 procent mannen. Het streven is om zowel in de keuken als bij de receptie een evenwichtige samenstelling te hebben: "Je ziet vooral in de keuken, daar zouden we graag een vrouw erbij hebben. En bij de receptie graag een man erbij.”

Vrouwelijk leiderschap en samenwerking

Een ander belangrijk uitgangspunt van Las Hotellas is het versterken van vrouwelijk leiderschap in een door mannen gedomineerde sector. Verhoeven vertelt: "Ik ben eigenlijk bij Las Hotellas terechtgekomen via Jenny Noz, de GM van Inntel Hotels Amsterdam Centre. Ze zei ‘Joh, dat is leuk, daar moet je eens mee naartoe gaan.’ Ik ben zelf ook altijd wel voorvechter van vrouwen in de hotellerie. Ik denk dat vrouwelijk leiderschap toch echt anders is dan het mannelijke. En het is fijn om dan met de leden van Las Hotellas daar ook eens over van gedachten te wisselen.”

Montanus: "We runnen toch het hotel op een andere manier. Het is heel fijn om op deze manier met mensen die op dezelfde manier een hotel bestieren te kunnen sparren. Toch denk ik dat juist een mix heel goed is. Mannen en vrouwen versterken elkaar.” Van Campen voegt toe dat de groep een veilige omgeving biedt: "Omdat we merken dat het gewoon een hele veilige, prettige setting is, hebben we als vrouwen onder elkaar wat meer eerlijke en open gesprekken. Ook als het even niet goed gaat. Dat is wel gewoon echt heel prettig."

Het netwerk biedt vrouwen niet alleen een klankbord voor operationele en strategische kwesties, maar ook voor persoonlijke uitdagingen. Verhoeven benadrukt het belang van herkenning en steun: "Los van het werk is een hotel runnen met een paar kleine kinderen om je heen, best een uitdaging. En dat kun je ook in deze groep even gewoon delen met elkaar, die herkennen zichzelf daarin.”

De 4 kernen van Las Hotellas

  • Netwerken
    Een groot en waardevol netwerk binnen, maar ook buiten de branche. We delen graag onze contacten met elkaar; samen staan we sterk.
  • Wederkerigheid
    Binnen Las Hotellas is iedereen bekend met elkaars kennis en kunde en kan altijd een beroep doen op een ander.
  • Veilig & betrokken
    Een veilige omgeving waarin alle zeer betrokken leden 100 procent zichzelf kunnen zijn en actuele onderwerpen en uitdagingen bespreken.
  • Sociale activiteiten
    Vier keer per jaar een bijeenkomst met steeds een interessante gastspreker met een actueel onderwerp. Natuurlijk wisselt de locatie zodat iedereen haar hotel in het zonnetje kan zetten. 

Uitdagingen in de hotellerie

Een andere stap die Las Hotellas zet is het aantrekken en behouden van jong talent in de hotellerie. Het netwerk speelt hierin een actieve rol door jonge vrouwen te inspireren en te begeleiden. Van Campen: “De opleidingen moeten beter aansluiten op het echte hotelvak. Daar ligt een taak voor ons allemaal, om die verbinding te behouden.” Stokkermans vult aan: “We houden ons er erg mee bezig om bij hotelscholen binnen te komen en aansluiting te vinden bij de studenten. We willen dat ze realiseren wat voor een mooi vak dit is en welke mogelijkheden het biedt. We willen dat het negatieve imago dat nu heerst verandert.”

Röhl: "Als jongere in dienst moet je werken als je vrienden vrij zijn. Ze moeten hard werken en vaak veel uren maken. Daarnaast hebben ze vaak het gevoel weinig erkenning te krijgen… Ik denk dat dat nou juist de slag is, waar wij als vrouwen heel anders mee omgaan. Personeel is je kapitaal, laten we dat stellen. Je moet ze behandelen zoals je een gast behandelt. Verdiep je in je personeel. Het zit ‘m in gezien en gehoord worden. Dat kan werk-gerelateerd zijn, maar ook weleens gaan over een privéomstandigheid. ‘Hoe was je feest?’ of ‘Heb je het leuk gehad?’ Die vertaalslag moeten we maken.”

Hotellerie voor het voetlicht brengen

Stokkermans vult aan dat Las Hotellas zich ook bezighouden met de Nederlandse politiek. “De overheid moet meer erkenning tonen voor de rol die hotels in de samenleving spelen. De horeca wordt in de politiek eigenlijk helemaal niet goed gezien. Als branche mogen we er echt wel harder aan trekken om te laten zien wie we zijn en hoe belangrijk we zijn. Als netwerk, maar ook de hele branche, is aan het kijken hoe we dat beter voor het voetlicht kunnen brengen.

Montanus wijst op de waarde die hotels hebben binnen hun directe omgeving: “Als een hotel sluit voor een verbouwing, merk je dat in de hele straat. De levendigheid verdwijnt. Mensen onderschatten de impact van hotels in een stad.”

“De gunfactor is hoog”

Aan het eind van het gesprek verwoordt Van Vilsteren nog eens wat Las Hotellas voor haar persoonlijk betekent: “Ik moet altijd veel kilometers afleggen om erbij te kunnen zijn… Gelukkig was het vorige evenement bij mij”, lacht ze.

V.l.n.r. Wencke Bolsius, Inge van Weert, Emma van Dorsten, Brita Rohl, Janneke van Beuzekom, Isabelle Ouwerkerk, Jenny Noz, Anita Bos (aan het hoofd), Ria Westerveld, Githa van Vlisteren, Nicole Turhout-Ammerlaan, Marianne Stokkermans, Sjoukje Witkop en Roxanna Tajvar

“De afspraken staan altijd als een groot, gemarkeerd blok in mijn agenda, dan weet ik zeker dat ik erbij kan zijn. Ik voel me een gelijkwaardig bij Las Hotellas. Omdat mijn hotel onafhankelijk is, merk ik dat ik weinig kan sparren met anderen. De reis kost me in de eerste instantie veel energie, maar ik kom er ook altijd met een hoop energie vandaan. Juist omdat er zoveel gelijkwaardigheid en openheid is. In Twente zit ik ook in een netwerk, met veel mannen, dat ervaar ik toch anders. Onder de vrouwen bij Las Hotellas is de gunfactor voor elkaar heel hoog.”

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws