Btw-verhoging logies kan tot 30% minder boekingen leiden

Btw-verhoging logies kan tot 30% minder boekingen leiden

De geplande btw-verhoging op logies, van 9 procent naar 21 procent per 1 januari 2026, kan tot aanzienlijke daling in het aantal boekingen leiden. Dat blijkt uit een impactanalyse van onderzoeksbureau Significant APE, uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Financiën.

Uit de analyse blijkt dat vooral grotere prijsstijgingen, zoals deze, effect hebben op consumentengedrag. Op basis van een vignetstudie schat het bureau dat de vraag naar overnachtingen met maximaal 30 procent kan afnemen. Budgetlogies zijn daarbij gevoeliger voor prijsveranderingen dan het hogere segment.

Effect verschilt per regio

De impact is niet overal gelijk. In grensregio’s zoals Limburg en Noord-Brabant is het risico op uitwijkgedrag richting buurlanden groter, zo blijkt uit eerdere gegevens en uit de enquête onder Nederlandse, Duitse en Belgische toeristen. In andere regio’s is het verwachte effect kleiner.

Opvallend is dat de vorige btw-verhoging van 6 procent naar 9 procent nauwelijks effect had op het totale aantal overnachtingen in Nederland. Alleen in enkele provincies was toen een lichte daling zichtbaar.

De uitkomsten van de analyse van Significant APE komen in grote lijnen overeen met eerdere bevindingen van Decisio en CELTH in opdracht van Koninklijke Horeca Nederland.

Reactie KHN

Koninklijke Horeca Nederland doet naar aanleiding van het onderzoek nogmaals een oproep om de btw-verhoging terug te draaien. Voorzitter Marijke Vuik: “Vooral hotels worden hard geraakt door deze btw-verhoging. Duizenden ondernemers dreigen door de btw-verhoging op logies gasten én omzet te verliezen. Minder gasten betekent minder inkomsten, minder banen en minder ruimte om te investeren in hun bedrijf én hun mensen. We willen dat iedereen in Nederland kan blijven genieten van gastvrijheid, toerisme en de levendige steden en dorpskernen, die ons land zo mooi maken. Daarom roepen wij de politiek op om de btw-verhoging terug te draaien en te kiezen voor beleid dat perspectief biedt."

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze gratis digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws