Column Ewout Hogendoorn: De therapeutische werking van de hotelclassificatie

Auteur: Redactie
Columns Ewout Hoogendoorn 4 april 1998
Column Ewout Hogendoorn: De therapeutische werking van de hotelclassificatie

Onderwerpen om je eens lekker aan te ergeren; dat heb je nodig. Ik keek vroeger naar 'Toppop' om met veel lawaai mijn misnoegen kenbaar te kunnen maken over het waardeloze niveau van de popgroepen die erin optraden. Daarna ging ik opgelucht en vol energie weer iets anders doen. Het had een soort therapeutische werking.

Zo'n ergerniswekkend onderwerp is de Benelux hotelclassificatie. Stop een paar mensen die er in de praktijk niets mee te maken hebben (ambtenaren, vertegenwoordigers van brancheverenigingen, ...) in de belangrijkste commissie, en je bent jarenlang verzekerd van een uitstekende bron van ergernis.

Eén van de leukste voorbeelden was altijd het Ambassade Hotel in Amsterdam, één van de beste - en best bezette - hotels van ons land. Daar draait het allemaal tot in de uiterste vezels van de werknemers om het behagen van de gast; vanuit het besef dat iedere gast anders is en derhalve een ander niveau van dienstverlening en aandacht als het plezierigst ervaart. De waardering van de gasten voor dit hotel is dan ook al jaren - vrijwel zonder uitzondering - vijfsterren+. Maar ja, die gasten begrijpen het natuurlijk niet echt, want als je twee kamers op de tweede verdieping niet met de lift kunt bereiken, dan is zo'n hotel toch hooguit drie sterren waard.

Ik zal het missen: de discussie over een stoel (is het nu wel of niet een leunstoel?) en over een spiegel (kan men zich er wel voldoende in zien?) en over een derde handdoek. Hoewel ... De nieuwe opzet biedt wellicht nog een mooier perspectief, geheel in de stijl van de mondialisering van de hotellerie. De classificatie wordt nu namelijk internationaal op elkaar afgestemd. Zo wordt het pas echt leuk. Hadden we met de Benelux classificatie slechts te maken met de grote verschillen tussen de Nederlandse, Vlaamse en Waalse interpretatie, in de toekomst mogen we ons verbazen over de 'overeenkomst' tussen een vijfsterrenhotel in de Oostenrijkse Alpen en een vijfsterrenhotel aan het Weena in Rotterdam. Zelfs met de beste praktijk- en theoriemensen in alle commissies, moeten wij ons straks heerlijk kunnen ergeren aan menig 'foute' interpretatie.

Hoe zouden de gasten er eigenlijk over denken? Nou ja, wat snappen die er van?

Auteur: drs. E. G Hoogendoorn

 

 

Overig nieuws