Sander Allegro: Ai Ai

Auteur: Sander Allegro
Sander Allegro Columns HM+ 8 oktober 2025
Sander Allegro: Ai Ai

“Hey Siri, boek een authentiek, kleinschalig boutiquehotel met zeezicht in Zuid-Frankrijk, van 12 tot 15 september, onder de 250 euro per nacht, met zwembad en een goed restaurant.”

Wie dat vandaag tegen z’n iPhone zegt, wordt door Siri finaal het bos ingestuurd. Ze opent lukraak je contacten of komt met een hotelletje op vijf minuten van waar je nu bent. Er is nog niet veel ‘smart’ aan Siri en dus moet je zelf aan de slag.

Maar dat verandert snel. Binnen afzienbare tijd leidt zo’n vraag wél tot een perfect geboekt verblijf: een hotel dat past bij jouw profiel, jouw smaak, jouw voorwaarden. Gepersonaliseerd, binnen budget en zonder gedoe. En ook nog met een goed uitonderhandelde prijs. Dankzij de razendsnelle ontwikkelingen in AI komt dat scenario rap dichterbij.

Voor reizigers betekent dit vooral winst. Geen eindeloze lijstjes, geen tabbladen, geen keuzestress (al verdwijnt ook een beetje de voorpret). Je virtuele assistent – gevoed door technologieën als Apple AI, Microsoft Copilot en ChatGPT – kent je voorkeuren, vergelijkt prijzen, checkt reviews en boekt je verblijf, mét creditcard en al. Snel, veilig, moeiteloos.

Dat grote ketens zich hierop voorbereiden is evident. Maar hoe zit het met de kleine, onafhankelijke hotels? Komen die überhaupt nog voor in zo’n AI-ecosysteem? Eigenlijk is het dezelfde vraag die opkwam toen zo’n 25 jaar geleden internet hoteldistributie volledig op zijn kop zette.

Het eerlijke antwoord: zelfstandige hotels zullen moeten zorgen dat ze zichtbaar zijn in de juiste databases én moeten ervoor zorgen dat hun unieke karakter goed digitaal vertaald is. De AI filtert namelijk niet alleen op prijs of sterren, maar juist op sfeer, gastvrijheid, duurzaamheid en beleving. Storytelling is daarbij een sleutelbegrip. Voor deze strategie is een heldere digitale profilering nodig – richting mensen én richting het systeem.

En dan is er nog de rol van OTA’s. Die verandert fundamenteel. De verwachting is dat hun rol verschuift van zichtbare tussenpersoon naar stille dataleverancier. Hun verdienmodel evolueert mee: van commissies naar API-licenties, AI-integraties en datadiensten aan hotels. De reiziger praat tegen z’n AI, maar de OTA levert de data die dat mogelijk maakt. Onzichtbaar, maar invloedrijker dan ooit. Als dit werkelijkheid wordt, wordt reizen hyperpersoonlijk, frictieloos en gestuurd door slimme technologie.

En wie als hotel in die jungle gevonden wil worden? Die moet niet harder roepen, maar slimmer aansluiten.

Meer Sander Allegro?

Sander Allegro is een vaste columnist van Hospitality Management. 

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws