Het gonst al langer rond in marketingland: ‘merken zijn de nieuwe kerken’. Nu is het natuurlijk zo dat marketeers bij uitstek meesters zij...
“Europa is een openluchtmuseum geworden, een fantastisch historisch themapark voor toeristen”, aldus Ilja Leonard Pfeijffer auteur van de...
“Neemt een van mijn koks ontslag, meldt ie zich een week later doodleuk als freelancer via een platform voor het dubbele bedrag….”...
Het kwam in de jaren ‘70 overwaaien vanuit de Verenigde Staten; het ontbijtbuffet. De Europese hoteliers spraken er schande van: je gasten zelf...
“We wachten nog even met trainen tot dat we het team compleet hebben”. Dit is een zin die ik steeds vaker hoor van hoteldirecties. Het gaa...
“Ik heb dat wereldwijde web niet nodig, ik heb toch een fax!” Zo reageerden veel hoteliers toen ze midden jaren ’90 van de vorige ee...
We zijn er klaar mee! Dat is de niets aan onduidelijkheid overlatende, korte en bondige samenvatting van een reeks aan sentimenten die breed in de sam...
‘We zijn geen hotel, we zijn geen museum en tegelijkertijd zijn we allebei’. Met deze mysterieuze zin omschrijft het Nederlandse Hotel Not...
Houdt het dan nooit op? Kunnen steeds meer hotels eindelijk weer op volle kracht gaan draaien, zorgt het personeelstekort voor nieuwe problemen. Het p...
‘We are ladies and gentlemen, serving ladies and gentlemen’ is het legendarische motto van de al even legendarische Ritz-Carlton hotelkete...
Er gloort weer hoop! De dagkoersen van de coronapandemie laten een dalende trend zien en de vaccinatiegraad loopt op. Uit alle onderzoeken blijkt dat...
Er wordt meestal niet over gesproken, laat staan over geschreven. Veiligheid in hotels is een ‘conditio sine qua non’, een vanzelfsp...
Toen we vorig jaar maart de op hoge snelheid voortdenderende ‘trein van de vooruitgang’ met een ongekende dreun tot stilstand zagen komen,...
Geen gasten, geen uitdaging meer, verveling en uitzichtloosheid; dat lijken de belangrijkste factoren voor een nieuw fenomeen onder hotelmedewerkers:...
Het kon niet op: hotels puilden uit, de groei van het wereldwijd toerisme tot 2030 werd begroot op ruim 4 procent per jaar. 2020 zelf zou hét j...
Met de opkomst van het wereldwijde web zullen hotelmerken steeds minder belangrijk worden. Zo dachten we er in de jaren ’90 van de vorige eeuw o...
“Deze crisis zal reizen fundamenteel veranderen”. “Thuiswerken, teleleren en webinars zijn het nieuwe normaal”. “Vliegen...
‘Never let a good crisis go to waste’. Beroemde woorden van Sir Winston Churchill bij de oprichting van de Verenigde Naties. Het onvo...
De honger naar kennis over technologie onder hoteliers is groter dan ooit. Het vak van hotelier is de afgelopen twintig jaar steeds complexer geworden...
"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘...
Hotelbanen zie je zelden in de populaire lijstjes van uitstervende functies die bedoeld zijn om de lezer een afschrikwekkend kijkje in de toekomst te...
‘Koning bezoekt gasvrije woning’, klonk de veelbelovende kop van een Telegraaf die mijn aandacht trok. In de veronderstelling dat het een...
Tussen de 4e en de 6e eeuw gingen in Europa maar liefst 750.000 mensen op pad. Hun voornaamste doel was het beloofde land: het ‘groots Romeinse...
“De hotelindustrie verliest de controle over haar eigen kamervoorraad.” Dat was een van de belangrijkste – wat apocalyptisch aandoen...
'Alexa, breng me schone handdoeken', 'Alexa bestel een hamburger voor me bij roomservice', of: 'Alexa, sluit de gordijnen en...
“Een situatie waarin hosts, bewoners en bezoekers op een bestemming ervaren dat er teveel toeristen zijn wat er voor zorgt dat de kwaliteit van...
“Ik kijk bij het selecteren van mensen liever naar hun karakter dan naar hun kennis en vaardigheden.” Dat is misschien wel een van de mees...
‘Gezocht: Business Intelligence Officer die de schakel gaat vormen tussen de commerciële en administratie organisatie en de data die zijn v...
Kent u de hotels van Akaryn? Of van Baccarat? Centavia dan? Het is een greep uit de enorme collectie hotel brands die op de website van HospitalityNet...
“Airbnb lijkt zich steeds meer te bewegen in de richting van een online travel agent en dat is goed nieuws voor hotels”, aldus Christopher...
‘Al onze kamers beschikken over badkamer met douche of bad, kleurentelevisie en telefoon met buitenlijn’ staat er te lezen op de site van...
Een samenleving die dreigt te bezwijken onder een dikke laag paardenmest. Dat was de essentie van de paardenmestcrisis van 1894 die het belangrijke ef...
This hotel loves money, and hates people… Dat was het gevoel dat ik een aantal jaar geleden overhield aan een zakelijk verblijf in het Trump In...
Hotels zijn over het algemeen tamelijk humorloos. Het ‘hospitalityproces’ in hotels is een afgeleide van het aan de Europese hoven gebruik...
Geen managers, maar zelfsturing! Het organisatiemodel van thuiszorgorganisatie Buurtzorg verovert Nederland in sneltreinvaart. Het model is even simpe...
‘Amsterdam dreigt te venetianiseren’, ‘Amsterdam één grote Efteling’. Koppen uit de Amsterdamse krant Het Parool...
Ik heb in het hotel van de toekomst geslapen. Het staat niet in Japan of op de maan. Het staat in Amsterdam en heet ZOKU. Het positioneert zich als &l...
‘The best surprise is no surprise’. Met dit adagium in gedachte, stortte de internationale ketenhotellerie zich in de jaren ’60 op h...
Small is beautiful… Of toch niet? Terwijl gastvrijheid steeds persoonlijker en kleinschaliger van karakter wordt en zich manifesteert in versch...
Algoritmes, regressieanalyse, data mining; het kennisgebied waar de moderne hotelmanager mee te maken heeft, is de afgelopen jaren flink meer de exact...
‘Independent hotels: Leading or leaving’ was de ronkende titel van een rapport dat we 20 jaar geleden met een aantal partijen opstelden. H...
Altijd al welkom geheten willen worden door een niet van echt te onderscheiden robot receptioniste? Het kan vanaf komende zomer in Japan en wel midden...