“Het Franse eten is heel goed, maar dan moet het er wel zijn" aldus André Cats, directeur topsport bij NOC*NSF, de sportkoepel die met tr...
“Hotel wil niet dat gasten Thuisbezorgd laten komen” kopt het Algemeen Dagblad. De hotelketen in kwestie wil niet dat gasten maaltijden be...
Échte sambal leren maken op Bali, je midlifecrisis afzweren door te gaan golfsurfen in Costa Rica, of meditatief schapen hoeden op T...
“Beroof gasten niet, benader ze niet op straat en neem geen prostituees, pooiers, dieven of overvallers in huis”, zo stond het geschreven...
Gouden kranen, tapijten waar je in wegzakt tot je enkels, knipmessende medewerkers gestoken in jacquet of livrei en restaurants met fonkelende glazen...
Zonnecollectoren die voor warm water zorgen, een draaiend restaurant met uitzicht, een volledig geautomatiseerde parking en hotelkamers die de gast op...
Kamerprijzen en bezettingscijfers lijken tot in de hemel te groeien, althans zo wordt ons voorgehouden door de media. Boekingsplatforms rapporteren mo...
Beginnen we net een beetje gewend te raken aan de eerste groep zelfbewuste, anti-autoritaire, bijdehante Gen Z-ers, rammelt er alweer een nieuwe gener...
Het is de droom van elke luie columnist: een vrij beschikbaar programma dat teksten voor je genereert over zo’n beetje elk onderwerp dat je maar...
Het gonst al langer rond in marketingland: ‘merken zijn de nieuwe kerken’. Nu is het natuurlijk zo dat marketeers bij uitstek meesters zij...
“Europa is een openluchtmuseum geworden, een fantastisch historisch themapark voor toeristen”, aldus Ilja Leonard Pfeijffer auteur van de...
“Neemt een van mijn koks ontslag, meldt ie zich een week later doodleuk als freelancer via een platform voor het dubbele bedrag….”...
Het kwam in de jaren ‘70 overwaaien vanuit de Verenigde Staten; het ontbijtbuffet. De Europese hoteliers spraken er schande van: je gasten zelf...
“We wachten nog even met trainen tot dat we het team compleet hebben”. Dit is een zin die ik steeds vaker hoor van hoteldirecties. Het gaa...
“Ik heb dat wereldwijde web niet nodig, ik heb toch een fax!” Zo reageerden veel hoteliers toen ze midden jaren ’90 van de vorige ee...
We zijn er klaar mee! Dat is de niets aan onduidelijkheid overlatende, korte en bondige samenvatting van een reeks aan sentimenten die breed in de sam...
‘We zijn geen hotel, we zijn geen museum en tegelijkertijd zijn we allebei’. Met deze mysterieuze zin omschrijft het Nederlandse Hotel Not...
Houdt het dan nooit op? Kunnen steeds meer hotels eindelijk weer op volle kracht gaan draaien, zorgt het personeelstekort voor nieuwe problemen. Het p...
‘We are ladies and gentlemen, serving ladies and gentlemen’ is het legendarische motto van de al even legendarische Ritz-Carlton hotelkete...
Er gloort weer hoop! De dagkoersen van de coronapandemie laten een dalende trend zien en de vaccinatiegraad loopt op. Uit alle onderzoeken blijkt dat...
Er wordt meestal niet over gesproken, laat staan over geschreven. Veiligheid in hotels is een ‘conditio sine qua non’, een vanzelfsp...
Toen we vorig jaar maart de op hoge snelheid voortdenderende ‘trein van de vooruitgang’ met een ongekende dreun tot stilstand zagen komen,...
Geen gasten, geen uitdaging meer, verveling en uitzichtloosheid; dat lijken de belangrijkste factoren voor een nieuw fenomeen onder hotelmedewerkers:...
Het kon niet op: hotels puilden uit, de groei van het wereldwijd toerisme tot 2030 werd begroot op ruim 4 procent per jaar. 2020 zelf zou hét j...
Met de opkomst van het wereldwijde web zullen hotelmerken steeds minder belangrijk worden. Zo dachten we er in de jaren ’90 van de vorige eeuw o...
De honger naar kennis over technologie onder hoteliers is groter dan ooit. Het vak van hotelier is de afgelopen twintig jaar steeds complexer geworden...
"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘...
Hotelbanen zie je zelden in de populaire lijstjes van uitstervende functies die bedoeld zijn om de lezer een afschrikwekkend kijkje in de toekomst te...
‘Koning bezoekt gasvrije woning’, klonk de veelbelovende kop van een Telegraaf die mijn aandacht trok. In de veronderstelling dat het een...
Tussen de 4e en de 6e eeuw gingen in Europa maar liefst 750.000 mensen op pad. Hun voornaamste doel was het beloofde land: het ‘groots Romeinse...
“De hotelindustrie verliest de controle over haar eigen kamervoorraad.” Dat was een van de belangrijkste – wat apocalyptisch aandoen...
'Alexa, breng me schone handdoeken', 'Alexa bestel een hamburger voor me bij roomservice', of: 'Alexa, sluit de gordijnen en...
“Een situatie waarin hosts, bewoners en bezoekers op een bestemming ervaren dat er teveel toeristen zijn wat er voor zorgt dat de kwaliteit van...
“Ik kijk bij het selecteren van mensen liever naar hun karakter dan naar hun kennis en vaardigheden.” Dat is misschien wel een van de mees...
‘Gezocht: Business Intelligence Officer die de schakel gaat vormen tussen de commerciële en administratie organisatie en de data die zijn v...
Kent u de hotels van Akaryn? Of van Baccarat? Centavia dan? Het is een greep uit de enorme collectie hotel brands die op de website van HospitalityNet...
“Airbnb lijkt zich steeds meer te bewegen in de richting van een online travel agent en dat is goed nieuws voor hotels”, aldus Christopher...
Met ingang van 1 oktober 2017 treedt Sander Allegro (49) aan als directeur van AmsterdamDiner Foundation. Allegro volgt hiermee Robert Weyhenke op die...
‘Al onze kamers beschikken over badkamer met douche of bad, kleurentelevisie en telefoon met buitenlijn’ staat er te lezen op de site van...
Een samenleving die dreigt te bezwijken onder een dikke laag paardenmest. Dat was de essentie van de paardenmestcrisis van 1894 die het belangrijke ef...
This hotel loves money, and hates people… Dat was het gevoel dat ik een aantal jaar geleden overhield aan een zakelijk verblijf in het Trump In...
Hotels zijn over het algemeen tamelijk humorloos. Het ‘hospitalityproces’ in hotels is een afgeleide van het aan de Europese hoven gebruik...
Geen managers, maar zelfsturing! Het organisatiemodel van thuiszorgorganisatie Buurtzorg verovert Nederland in sneltreinvaart. Het model is even simpe...
‘Amsterdam dreigt te venetianiseren’, ‘Amsterdam één grote Efteling’. Koppen uit de Amsterdamse krant Het Parool...
Ik heb in het hotel van de toekomst geslapen. Het staat niet in Japan of op de maan. Het staat in Amsterdam en heet ZOKU. Het positioneert zich als &l...
‘The best surprise is no surprise’. Met dit adagium in gedachte, stortte de internationale ketenhotellerie zich in de jaren ’60 op h...
Small is beautiful… Of toch niet? Terwijl gastvrijheid steeds persoonlijker en kleinschaliger van karakter wordt en zich manifesteert in versch...
Algoritmes, regressieanalyse, data mining; het kennisgebied waar de moderne hotelmanager mee te maken heeft, is de afgelopen jaren flink meer de exact...
Ik moet u wat bekennen: ik ben vreemdgegaan. Het was in de vakantie in het verre buitenland en ik kon de verleiding niet weerstaan. Ik heb de door mij...
‘Independent hotels: Leading or leaving’ was de ronkende titel van een rapport dat we 20 jaar geleden met een aantal partijen opstelden. H...
Altijd al welkom geheten willen worden door een niet van echt te onderscheiden robot receptioniste? Het kan vanaf komende zomer in Japan en wel midden...
Kersenhouten gefineerde meubelpanelen, bontgekleurde spreien, een okergeel, bordeaux of blauw kleurenschema en gegoten kunststof badkamerunits. Dat...
Stelt u zich eens voor voor: u heeft een gang met hotelkamers aan weerszijden. Halverwege hangt u een gordijntje op en u zet op de kamers aan é...
“Marginaal gebeuren”; “een doelgroep die anders helemaal geen hotel zou boeken”; “het is een bubble, die knapt vanzelf&r...
Het leven is een feest, of beter gezegd: een festival. Wie de festivalkalender er op naslaat ziet dat het elk weekend wel ergens raak is. Het is big b...
“Het is ongebruikelijk, maar we hebben deze editie een gasthoofdredacteur en zij wil graag de columnisten een onderwerp meegeven”, aldus d...
Het is niet de muurloze badkamer, het is ook niet de o zo populaire hotelbar en het is evenmin de serene wellnessruimte die de schijnwerpers op...
Wifi, flatscreen tv’s, regendouches, maar ook elektrisch licht en de 'en suite badkamer': het zijn allemaal zaken die eerst in hotels we...
Zij horen bij het bedrijfsleven in Nederland, zoals het kerstpakket en de ondernemingsraad: de 'heidagen'. Ver weg van de dagelijkse beslommer...
Heeft u nog een stoepier in dienst? Een piccolo dan? Of een valet? Ook al niet? Ooit waren het eerzame beroepen in het mooie horecavak. De stoepier pr...
“In de 21e eeuw zullen merken voor hotels onbelangrijk worden.” Met die stelling ging ik in 1999 - in opdracht van een grote hotelketen -...
Het is een verhaal dat ik nog steeds gebruik tijdens spreekbeurten. Het verhaal van Bill Marriott Junior die begin jaren negentig op zoek was naar het...
“Toegang tot het internet hoort thuis in het rijtje stromend water en elektriciteit; niet in het rijtje internet, roomservice en inhouse movies....
Een echt gelukkig huwelijk is het nog niet: de band tussen hotels en de sociale media. Net als veel andere economische sectoren heeft de hotellerie de...
Gevangenissen, ziekenhuizen, watertorens, cruiseschepen; je kunt het zo gek niet bedenken of er zijn hotels van gemaakt. 'Converts' is de inte...
“De huidige generatie afgestudeerden van de hogere hotelscholen zijn veelal arrogant en hebben geen goede manieren meer.” Deze uitspraak z...
Met achtendertig (!) uur vertraging bereikte ik begin augustus New York. De normaal gesproken 4,5 uur durende vlucht met United Airlines (onthoud die...
Kiezen naast wie je wilt zitten tijdens een lange vlucht, gewoon bij het inchecken. Die service biedt KLM onder de noemer 'social seating'. Het concep...
In de winter van 1995 verbleef ik, als lid van het researchteam van de International Hotel & Restaurant Association, in een prachtig Weens Grand H...
De gast is koning, de gast heeft altijd gelijk, wie betaalt bepaalt... Dat zijn de mantra’s waar iedereen die in de hotellerie werkt mee is groo...
Design, luxe en exclusiviteit lijken de toverwoorden te zijn van onze tijd. Het exclusieve Amsterdamse Conservatorium Hotel had de deuren nog maar nau...
Twintig jaar Hospitality Management is een mooie prestatie. De hotellerie is in die twintig jaar behoorlijk veranderd, maar tegelijk ook weer niet. Wa...
Negenduizend kamers erbij; dat was het besluit van de gemeente Amsterdam op het moment dat de donkere wolken van de crisis zich ook boven de stad aan...
Er is nog nooit een tijd geweest waarin de hotelier zo veel en zo duidelijk feedback kreeg van zijn gasten. Tripadvisor, Zoover, Twitter... Ook de boe...
Systeemplafond, gebloemde gordijnen, bordeauxrode stoelen met stoffen bekleding en een messing buffet met rookglas. Jarenlang was dat de typische vorm...
'Deze kamer is uitgerust met EDISON elektrisch LICHT. Dus dit licht niet met eenen lucifer aansteken. Alleen het zwarte knopje bij de deur omdraai...
'De meeste hotels zijn dodelijk saai; bij ons wordt het leuk!' Met deze woorden gaf Sir Richard Branson onlangs aan wat zijn motto is, nu hij...
'Dat internet... daar zit echt niemand op te wachten.' 'Een speeltje voor nerds; niks voor hardwerkende professionals.' 'Daar heb...
De van een strenge scheiding voorziene haren zijn kort opgeknipt, de van keurig geknoopte dassen voorziene boorden zijn hooggesloten, terwijl de ogen...
De lobby is immens en overal waar je kijkt glanst het marmer je tegemoet. Het hotel beslaat de oppervlakte van een halve VINEX-wijk, en het wemelt er...
'Een plek waar ik mijn creativiteit kwijt kan; waar ik de ruimte krijg om mijzelf te ontwikkelen en waar ik het gevoel heb zinnig bezig te zijn....
The Ritz in London, het Georges V in Parijs, het Adlon in Berlijn en het Waldorf-Astoria in New York; deze iconen van de internationale hotellerie zij...
De economie onderuit? Zakelijke reisbudgetten op slot. Dat is de wetmatigheid die we allemaal ervaren. Het wegblijven van de zakelijke gasten doet hot...
Ooit complimenteerde ik een 80-jarige heer die ik een onderscheiding mocht opspelden met zijn hippe bril. Hij keek mij minzaam aan en zei, bedachtzaam...
Meer dan tienduizend! Dat is het aantal opleidingsplaatsen hoger hotelonderwijs in Nederland. Met strategische posities in Leeuwarden, Amsterdam (vest...
'We stoppen op ons 55e met werken en starten dan een klein hotelletje in Toscane. Gewoon met zijn tweetjes. Een van ons kookt en doet de kamers, d...
Slechts 19 dollar voor een hotelkamer zonder bed in het luxueuze vijfsterrenresort Rancho Bernardo Inn in het Amerikaanse San Diego! Normale prijs: 21...
Als het drupt in de economie, regent het in de hotelsector. Met deze volkswijsheid illustreert menig hotelier de sterke conjunctuurgevoeligheid van on...
Een haat-liefdeverhouding. Eigenlijk willen ze elkaar niet, maar ze zijn tot elkaar veroordeeld. Het heeft de kenmerken een slecht huwelijk: de relati...
'Elk nadeel heb zijn voordeel.' Deze onsterfelijke quote van onze grootste voetballer aller tijden is bij iedereen bekend. De bekendheid met d...
Roomservice! Uitgesproken met de uit duizenden herkenbare stem van Mien Dobbelsteen alias Carrie Tefsen, is het een icoon van onze taal geworden. Veel...
'The customer is never wrong.' Dat zijn de welhaast legendarisch woorden van aartshotelier César Ritz, grondlegger van de luxe hoteller...
De ontwikkeling van het spoor heeft een cruciale rol gespeeld in de opkomst van de hotelsector. Met de intrede van snel massatransport over land werd...
Een beeldtelefoon met zwart-wit scherm, een douche met gekleurd licht en als hoogtepunt een apparaat waarmee je van rauwe koffiebessen in 20 minuten o...
Goed nieuws is geen nieuws. Dat lijkt het credo van de algemene media als het gaat om de horeca. En dus komt onze sector vooral in het nieuws wanneer...
Als consultant blijf je altijd 'de beste stuurman aan de wal'. Kan ik het mij - vanuit die positie - veroorloven kritiek te leveren op hardwerkende ho...
Hotelgasten worden graag belazerd, voor de gek gehouden en misleid. De dames en heren housekeepers doen daar maar al te graag aan mee. Nee, ik heb het...
Het voelt toch altijd weer en beetje als een cadeautje uitpakken wanneer je als gast voor het eerst ‘jouw’ hotelkamer betreedt. Met zo&rsq...
Horecamedewerkers willen dat hun baan een 'gewone' baan wordt, net als in andere sectoren. Een baan met een duidelijke structuur als het gaat...
'Op 8 mei 2007 viert het eerste boutique designhotel van Nederland zijn tienjarig bestaan.' - Met deze zin opent de uitnodigingskaart van een...
Ik beschreef het u eerder in 2000. Hoe ik een jaar of vijftien geleden voor het eerst een klein kaartje in de badkamer van mijn hotel aantrof waarop d...
Toen ik in 1993 interimmanager was van een boutiquehotel avant-la-lettre in Brugge, had ons team één onbetwiste ster: Inge. Zij was een...
Locatie, locatie en locatie. Dat was, volgens de overlevering, het antwoord van hotelmagnaat Conrad Hilton toen hem gevraagd werd wat de drie belangri...
Spa verkopen wordt steeds belangrijker voor hotels. Ik heb het hier niet over revenue gegenereerd met de buitengewoon aantrekkelijke winstmarges die h...
Voordat de radar en de computer hun intrede deden, was er voor vliegers maar één 'instrument' dat het verschil maakte tussen lev...
'De hotelmanager van de 21e eeuw is in de eerste plaats een businessmanager met commerciële denkkracht.' Deze gedachte was een van de con...
Midden jaren negentig waren velen ervan overtuigd: de luxe hotellerie stond een marginaal bestaan te wachten. 'No nonsense' drie- en zelfs twe...
Een hoteldirecteur heeft het niet gemakkelijk: aan alle kanten wordt aan hem of haar getrokken. De gasten willen kamers op momenten dat ze niet beschi...
We raken er inmiddels aan gewend: de 'nieuwe' tussenhandel die de hotelsector de afgelopen vijf jaar volledig op zijn kop heeft gezet. Ik heb...
Ondanks alle sombere geluiden over de economie worden aan de lopende band nieuwe hotels geopend. En steeds vaker gaat het om bijzondere projecten. Beg...
'ZORG MOET STERRENSYSTEEM KRIJGEN' schreeuwden kranten en nieuwsbulletins in de vetst mogelijke koppen. De media buitelden over elkaar heen na...
Er wordt over u gepraat. Zo begon deze column een aantal maanden geleden, toen ik schreef over internetsites. Maar de ouderwetse manier van in de bela...
Er wordt over u gepraat. Zo begon deze column een aantal maanden geleden toen ik hier schreef over internetsites waar u over de tong gaat. Maar de oud...
Het is beslist geen bedreigde soort. In tegendeel, er komen er steeds meer van. Hun door evolutie en zelfselectie steeds sterker wordende soort weet z...
'Vraagje: ik heb volgende maand een "stopover" van 16 uur op de luchthaven van Amsterdam. Kan ik beter een hotel op de luchthaven...
'Vraagje: ik heb volgende maand een "stopover" van 16 uur op de luchthaven van Amsterdam. Kan ik beter een hotel op de luchthaven nemen...
Wanneer het gestart is weet ik niet precies, maar een ding lijkt duidelijk: hotels zijn weer helemaal in. Nadat ze jarenlang een beetje meewarig werde...
Het is de droom van iedere hotelondernemer: loyale gasten die eeuwig trouw blijven. In vroeger tijden kende de hotelier zijn gasten en wist hij precie...
Voorspellen is lastig, vooral als het de toekomst betreft. Deze uitspraak is niet van Johan Cruyff, maar van de schrijver Mark Twain. Dagelijks prober...
Het zelf innoverend vermogen van onze sector is niet erg groot. Gelukkig is dat niet zo’n probleem, want we zijn wel erg bedreven in het slim ko...
Het zelf innoverend vermogen van onze sector is niet erg groot. Gelukkig is dat niet zo’n probleem, want we zijn wel erg bedreven in het s...
Na de supermarkten is nu de beurt aan de touroperators en de reisbureau’s. Volgens de pers zal D-reizen de eerste dreun in de prijzenoorlog uitd...
Na de supermarkten is nu de beurt aan de touroperators en de reisbureaus. Volgens de pers zal D-reizen de eerste dreun in de prijzenoorlog uitdelen. N...
Hotelorakel Michael Olsen riep het al in 1994: ‘De hotelsector gaat de grip op de distributie van haar kamervoorraad verliezen.’ - Zonder...
In de hotelsector spelen we graag leentjebuur. Eigenlijk alle significante innovaties zijn bedacht en ontwikkeld buiten onze sector. Vooral de luchtva...
Welke groep bent u? De welkomstvraag van de front-officemedewerkster van het conferentiehotel werd enigszins opgewekt uitgesproken, maar blijft vreemd...
Geen treuriger product dan de hotelcake: een kleffe, vette, gele spons die het vooral goed doet op crematies en begrafenissen. Waar deze spijs het voo...
Het kan snel gaan. Nog geen twee jaar geleden was het personeelstekort ‘wakker-lig-punt’ nummer 1 voor de Nederlandse hôtelier. Het...
De hotelwereld houdt haar adem in. Een voorzichtig herstel van de markt in 2003 lijkt niet afhankelijk te zijn van economische factoren, maar van de A...
Waar ligt de chief executive officer van een internationale hotelketen wakker van? Deze niet bijster originele, maar wel relevante vraag werd gesteld...
Het is niet gemakkelijk voor mij, maar ik zal het u maar gewoon vertellen. Als u belooft het aan niemand verder te vertellen. Ik ben een Blue Winger....
Het traditionele hotel-restaurant lijkt ten dode opgeschreven. De dagen van de non-descripte, saaie en voorspelbare messing-met-bloemmotief ontbijtzaa...
De fusiegolf in de internationale hotelsector lijkt niet te stoppen. De ‘shake out’ die we in de internationale luchtvaart hebben gezien,...
Marketingboeken vormen mijn lievelingslectuur. Vooral wanneer ze anekdotisch materiaal bevatten ben ik snel verkocht. Mijn lievelingsboek op dit terre...
Personeelsverloop in de horeca blijft de gemoederen bezig houden. Zelfs nu de druk op de arbeidsmarkt wat lijkt af te nemen en men minder gemakkelijk...
Koken zonder pannen; lijnen zonder lasten; rendementen zonder risico. Als er iets is wat iedereen aanspreekt, dan is het wel het bereiken van resultaa...
Dat de horeca een bijzondere plaats inneemt in onze samenleving, hoef ik niemand te vertellen. Het bordje dat ik als zestienjarige bij mijn eerste hor...
Bij Europa denken velen aan de euro. Algemeen wordt verwacht dat de euro een positief effect zal hebben op reizen binnen de landen van de eurozone, vo...
Bent u een oplossings- of ervaringsgast? Misschien een wat rare vraag, maar hij gaat wel in op een ingrijpende verandering die zich momenteel voltrekt...
Nee, de titel is niet de naam van een nieuwe popgroep, noch het credo van een nieuw sekte. ‘B to Me’ staat voor de relatie tussen Business...
Dat een hotel leiden geen eenvoudige bezigheid is, hoef ik de lezers van dit blad niet te vertellen. Het aantal te controleren variabelen is oneindig...
Zes jaar geleden zag ik het voor het eerst: een klein kaartje in de badkamer van het hotel (in het buitenland) waarop de vriendelijke oproep stond om...
Het tekort aan personeel blijft de horeca parten spelen. Ondernemers zitten met hun handen in het haar en moeten zich in bochten wringen om hun zaak d...
Amsterdam, 11 maart 2011. Anna Zandhuis, divisiedirecteur van Shell Solar Power, besluit dat ze volgende week in New York moet zijn. Spraakgestuurd ge...
De afgelopen weken was ik voor verschillende projecten op reis. Hoewel het reizen een aanslag op mijn ritme, tijd en privéleven vormt, ervaar i...
Als je de experts mag geloven, is de hotelkamer hard op weg om tot een ‘commodity’ te verworden. Een goed Nederlands woord bestaat niet, m...
Laten we eerlijk zijn: in de ogen van veel buitenstaanders wordt de gastvrijheidssector niet altijd voor vol aangezien. Met onze hang naar traditie en...
De Nederlandse Horeca heeft grote moeite met het vinden van gekwalificeerd personeel; je kunt geen vaktijdschrift openslaan of horecaondernemers melde...
Alle tekenen wijzen erop dat we te maken krijgen met een nieuw soort consument. De nieuwe consument is ouder en multicultureler; hij is alleenstaand e...
'Een vaste gast is goud waard,' luidt een oude horecawijsheid. Nog een: 'Het is goedkoper een gast te behouden, dan een nieuwe te verwerve...
Een aantal jaren geleden werd voor het eerst geëxperimenteerd met 'zichzelf controlerende' kamermeisjes. In traditionele hotels maakt het...
Op de spotprent staat een ridder in vol ornaat, getooid in harnas en uitgerust met een stevig zwaard; onmiskenbaar klaar voor de strijd. Een als verte...
In mijn vorige column berichtte ik over het revolutionaire butlerconcept van het Pan Pacific Hotel in Manilla. Zoals beloofd, deze maand een kijkje ac...
Het is er dan toch gekomen: het hotel van de toekomst. Het staat echter niet in Houten, en Chriet Titulaer heeft er geen bemoeienis mee gehad. Het&nbs...
Het is er dan toch gekomen: het hotel van de toekomst. Het staat echter niet in Houten, en Chriet Titulaer heeft er geen bemoeienis mee geha...
'Welcome Dr. Aleco' straalt mij in neongele letters van het televisiescherm in mijn Indiase hotelkamer tegemoet. Het geautomatiseerde front‑of...