Column Sander Allegro: Nostalgisch vergaderen

28 december 2013 | Sander Allegro

Zij horen bij het bedrijfsleven in Nederland, zoals het kerstpakket en de ondernemingsraad: de 'heidagen'. Ver weg van de dagelijkse beslommeringen gaat men - onder leiding van een ter zake kundige - delibereren over een managementonderwerp naar keuze. ’s Avonds wordt er gegeten, gedronken en  waar mogelijk iets 'interactiefs' gedaan.

In Nederland staan honderden hotels die het accommoderen van deze interactievelingen tot hun 'core business' rekenen; zij hebben het niet gemakkelijk. Het afschaffen van de jaarlijkse heidagen is immers voor veel ondernemingen en organisaties een kostenbesparing geworden, en als ze niet helemaal sneuvelen, worden ze beperkt tot ééndaagse evenementjes die bij voorkeur dichtbij een treinstation plaatsvinden. Dat is een flinke aderlating voor de hotels die rekenden op het ruime bestedingspatroon van directieteams, managementteams, ondernemingsraden en dergelijke.

De ontstane overcapaciteit wordt weliswaar deels goedgemaakt door de toenemende vraag vanuit de leisuremarkt, maar de veel lagere gemiddelde besteding in dat segment kan het wegvallen van de zakelijke markt niet voldoende compenseren.

Veel hotels hopen dat, met het gloren van economisch herstel, de heidagen een 'revival' zullen beleven. Ik ben daar niet zo zeker van. Het inzakken van de vraag naar meerdaagse bijeenkomsten zou wel eens een structurele vorm kunnen aannemen. Het is niet alleen de economische malaise, maar ook de sociaal-culturele tijdgeest die meespeelt. Dagenlang van huis zijn is niet meer een vanzelfsprekend iets, in deze tijd van tweeverdieners. Daarnaast maakt het gebruik van allerlei communicatiemedia de reden voor bijeenkomsten minder dwingend.

Bijeenkomen gebeurt natuurlijk nog wel, maar het zal steeds meer een voornamelijk sociaal karakter hebben. Want als het om het overbrengen van informatie gaat, zijn er inmiddels betere manieren.

De vraag is: wat moet er gebeuren met al die prachtige vergaderhotels op bijvoorbeeld de Veluwe? Voor zover ze dat nog niet gedaan hebben, zullen ze op zoek moeten naar een nieuw businessmodel. Misschien kan een van hen een slaatje slaan uit deze ontwikkeling en een vergadermuseum stichten. Een mooi, nostalgisch stukje Hollandse folklore.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: