Column Sander Allegro: Nostalgisch vergaderen

28 december 2013 | Sander Allegro

Zij horen bij het bedrijfsleven in Nederland, zoals het kerstpakket en de ondernemingsraad: de 'heidagen'. Ver weg van de dagelijkse beslommeringen gaat men - onder leiding van een ter zake kundige - delibereren over een managementonderwerp naar keuze. ’s Avonds wordt er gegeten, gedronken en  waar mogelijk iets 'interactiefs' gedaan.

In Nederland staan honderden hotels die het accommoderen van deze interactievelingen tot hun 'core business' rekenen; zij hebben het niet gemakkelijk. Het afschaffen van de jaarlijkse heidagen is immers voor veel ondernemingen en organisaties een kostenbesparing geworden, en als ze niet helemaal sneuvelen, worden ze beperkt tot ééndaagse evenementjes die bij voorkeur dichtbij een treinstation plaatsvinden. Dat is een flinke aderlating voor de hotels die rekenden op het ruime bestedingspatroon van directieteams, managementteams, ondernemingsraden en dergelijke.

De ontstane overcapaciteit wordt weliswaar deels goedgemaakt door de toenemende vraag vanuit de leisuremarkt, maar de veel lagere gemiddelde besteding in dat segment kan het wegvallen van de zakelijke markt niet voldoende compenseren.

Veel hotels hopen dat, met het gloren van economisch herstel, de heidagen een 'revival' zullen beleven. Ik ben daar niet zo zeker van. Het inzakken van de vraag naar meerdaagse bijeenkomsten zou wel eens een structurele vorm kunnen aannemen. Het is niet alleen de economische malaise, maar ook de sociaal-culturele tijdgeest die meespeelt. Dagenlang van huis zijn is niet meer een vanzelfsprekend iets, in deze tijd van tweeverdieners. Daarnaast maakt het gebruik van allerlei communicatiemedia de reden voor bijeenkomsten minder dwingend.

Bijeenkomen gebeurt natuurlijk nog wel, maar het zal steeds meer een voornamelijk sociaal karakter hebben. Want als het om het overbrengen van informatie gaat, zijn er inmiddels betere manieren.

De vraag is: wat moet er gebeuren met al die prachtige vergaderhotels op bijvoorbeeld de Veluwe? Voor zover ze dat nog niet gedaan hebben, zullen ze op zoek moeten naar een nieuw businessmodel. Misschien kan een van hen een slaatje slaan uit deze ontwikkeling en een vergadermuseum stichten. Een mooi, nostalgisch stukje Hollandse folklore.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Interview
"Sales is oprecht nieuwsgierig zijn"

De essentie van sales. In het jaar dat de hotellerie ondersteboven werd gekegeld, zijn veel hotels anders naar hun salesprocessen gaan kijken. Van zwaar afhankelijk van OTA’s, naar op de juiste momenten de klant persoonlijk benaderen. Een ding is zeker: de kennis over en verbinding mét ...

Horeca naar de stembus deel twee: PvdA

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonder ...

Personeel Hotelketens
Marriott International benoemt nieuwe CEO en President

De Raad van Bestuur van Marriott International heeft aangekondigd dat Anthony 'Tony' Capuano is benoemd tot Chief Executive Officer en is toegetreden tot de Raad van Bestuur van het bedrijf, met onmiddellijke ingang. Voorheen was hij Group President, Global Development, Design and Operation ...

Economie Hotelketens Internationaal
Accor verkoopt een belang van 1,5 procent in Huazhu voor 239 miljoen

Accor maakt bekend dat het de verkoop van een belang van 1,5% in Huazhu Group Limited (HTHT) heeft afgerond voor 239 miljoen euro. Deze transactie stelt Accor in staat om verdere waardecreatie van de initiële investering te ontwikkelen en tegelijkertijd haar balans te vereenvoudigen. Na deze tr ...

Horeca naar de stembus deel één: VVD

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: