Column Sander Allegro: India

8 september 2010 | Sander Allegro

De lobby is immens en overal waar je kijkt glanst het marmer je tegemoet. Het hotel beslaat de oppervlakte van een halve VINEX-wijk, en het wemelt er van personeel dat sterk hiërarchisch is georganiseerd. Dat laatste wordt benadrukt door allerlei verschillende uniformen. Toch kan dit paleishotel in New Delhi - waar ik met collega Jaap Funnekotter verblijf voor een visitatie van lokale hotelscholen - niet bekoren; het mist sfeer, maar het mist vooral passie bij het personeel. De reden? Dit hotel is een staatshotel en de medewerkers zijn ambtenaar. Ze spelen hier hotelletje in plaats van het te zijn.

Wat een verschil  met de andere internationale hotels in de stad die we bezoeken. Met name de hotels van de Taj groep zijn indrukwekkend; daar valt, naast het decor met veel couleur locale, vooral de passie van het personeel op. Stuk voor stuk goed opgeleide, zelfbewuste en trotse jonge mensen die hun werk met veel toewijding doen.

Memorabel is de jonge assistent-sommelier in het beroemde Orient Express restaurant van het Taj Hotel. Als snel heeft hij door dat we ons vakmatig met de hotellerie bezig houden en hij vertelt over zijn carrière. Afkomstig uit een eenvoudig gezin, heeft hij zich via opleidingen opgewerkt. In zijn vrije tijd bestudeert hij proefverslagen van wijnkenners; zo bouwt hij een imposante wijnkennis op met betrekking tot wijnen die hij zelf nog nooit geproefd heeft. Wij willen Indiase wijnen proeven, en hoewel hij zich eerst verontschuldigd voor het gebrek aan kwaliteit van de eigen wijnen, komt hij los als we aandringen. We proeven verrassende lokale wijnen, inclusief een sparkling variant. Het wordt een memorabel diner.

Buiten sta je weer met beide benen op de grond in de chaos van het Indiase stadsleven. Hier heerst de harde werkelijkheid van de gemiddelde Indiër, voor wie F&B niets meer is dan de vraag of hij zijn gezin kan voeden. Zoals overal ter wereld geldt ook voor India dat onderwijs de sleutel tot welvaart is, iets waarvan men goed doordrongen is. Opleidingsinstituten schieten als paddenstoelen uit de  grond en de met name particuliere initiatieven vormen een miljardenmarkt.

Hoewel er kwalitatief nog wel wat te winnen valt, wordt hier de 'workforce' van de toekomst opgeleid. En in tegenstelling tot hun Chinese collega’s spreken ze behoorlijk goed Engels. Terwijl de wereld naar China kijkt, ontwikkelt India zich tot een van de belangrijke spelers in de wereldeconomie. Houd ze in de gaten.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: