Column Sander Allegro: India

8 september 2010 | Redactie

De lobby is immens en overal waar je kijkt glanst het marmer je tegemoet. Het hotel beslaat de oppervlakte van een halve VINEX-wijk, en het wemelt er van personeel dat sterk hiërarchisch is georganiseerd. Dat laatste wordt benadrukt door allerlei verschillende uniformen. Toch kan dit paleishotel in New Delhi - waar ik met collega Jaap Funnekotter verblijf voor een visitatie van lokale hotelscholen - niet bekoren; het mist sfeer, maar het mist vooral passie bij het personeel. De reden? Dit hotel is een staatshotel en de medewerkers zijn ambtenaar. Ze spelen hier hotelletje in plaats van het te zijn.

Wat een verschil  met de andere internationale hotels in de stad die we bezoeken. Met name de hotels van de Taj groep zijn indrukwekkend; daar valt, naast het decor met veel couleur locale, vooral de passie van het personeel op. Stuk voor stuk goed opgeleide, zelfbewuste en trotse jonge mensen die hun werk met veel toewijding doen.

Memorabel is de jonge assistent-sommelier in het beroemde Orient Express restaurant van het Taj Hotel. Als snel heeft hij door dat we ons vakmatig met de hotellerie bezig houden en hij vertelt over zijn carrière. Afkomstig uit een eenvoudig gezin, heeft hij zich via opleidingen opgewerkt. In zijn vrije tijd bestudeert hij proefverslagen van wijnkenners; zo bouwt hij een imposante wijnkennis op met betrekking tot wijnen die hij zelf nog nooit geproefd heeft. Wij willen Indiase wijnen proeven, en hoewel hij zich eerst verontschuldigd voor het gebrek aan kwaliteit van de eigen wijnen, komt hij los als we aandringen. We proeven verrassende lokale wijnen, inclusief een sparkling variant. Het wordt een memorabel diner.

Buiten sta je weer met beide benen op de grond in de chaos van het Indiase stadsleven. Hier heerst de harde werkelijkheid van de gemiddelde Indiër, voor wie F&B niets meer is dan de vraag of hij zijn gezin kan voeden. Zoals overal ter wereld geldt ook voor India dat onderwijs de sleutel tot welvaart is, iets waarvan men goed doordrongen is. Opleidingsinstituten schieten als paddenstoelen uit de  grond en de met name particuliere initiatieven vormen een miljardenmarkt.

Hoewel er kwalitatief nog wel wat te winnen valt, wordt hier de 'workforce' van de toekomst opgeleid. En in tegenstelling tot hun Chinese collega’s spreken ze behoorlijk goed Engels. Terwijl de wereld naar China kijkt, ontwikkelt India zich tot een van de belangrijke spelers in de wereldeconomie. Houd ze in de gaten.

HM302010

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok bij instemming Kamer van kracht; bezorgen mag

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteert het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. Als de Kamer het besluit steunt, wordt de avondklok ingevoerd. De avon ...

Ondernemen
Tips voor een onweerstaanbare hotelwebsite

De Hotel Website of the Year verkiezing 2021 zit erop. Tijdens een feestelijke, online ceremonie werd op 14 januari jl. de winnaar bekendgemaakt: Max Brown Hotels heeft de eer om deze titel een jaar lang te mogen voeren. Een fantastische prestatie. Wat kunnen we leren van de winnende website en de a ...

Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Akkoord!  

Naast Van der Valk met een dikke 700 miljoen euro omzet en Fletcher met 285 miljoen omzet in 2019, zijn er nog een stuk of vijf echt Nederlandse ketens over (Westcord, Eden, Bastion, Inntel, Amrâth en Postillion) met een gezamenlijke omzet van zo’n 430 miljoen in 2018 en vast wel meer in ...

Tech Longread
Kunstmatige intelligentie in de hotellerie (deel 1)

Robots kunnen steeds meer horecataken uitvoeren, zo schreef Marthijn van Oostveen in september 2019 op deze website. Anderhalf jaar daarvoor drukte Stef Driessen hoteliers al op het hart dat ze snel moesten anticiperen op de opkomst van voice assistants zoals Siri en Cortana. Toch zijn er in Ned ...

Park Boswijk zoekt een ondernemende general manager

Park Boswijk ligt in een parkachtige omgeving in midden-Nederland en bestaat uit een wooncomplex met 364 appartementen en ongeveer 500 bewoners. Voor bewoners biedt Park Boswijk tal van voorzieningen waar ze gebruik van kunnen maken. Zoals een terras met uitzicht op de parkachtige tuin met twee vijv ...

30 jaar Hospitality Management
11 jaar geleden in Hospitality Management: Chris Luken

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week Fletcher-oprichter Chris Luken. In 2010 sprak Hospitality Management met de 'self- ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: