Column Sander Allegro: India

8 september 2010 | Sander Allegro

De lobby is immens en overal waar je kijkt glanst het marmer je tegemoet. Het hotel beslaat de oppervlakte van een halve VINEX-wijk, en het wemelt er van personeel dat sterk hiërarchisch is georganiseerd. Dat laatste wordt benadrukt door allerlei verschillende uniformen. Toch kan dit paleishotel in New Delhi - waar ik met collega Jaap Funnekotter verblijf voor een visitatie van lokale hotelscholen - niet bekoren; het mist sfeer, maar het mist vooral passie bij het personeel. De reden? Dit hotel is een staatshotel en de medewerkers zijn ambtenaar. Ze spelen hier hotelletje in plaats van het te zijn.

Wat een verschil  met de andere internationale hotels in de stad die we bezoeken. Met name de hotels van de Taj groep zijn indrukwekkend; daar valt, naast het decor met veel couleur locale, vooral de passie van het personeel op. Stuk voor stuk goed opgeleide, zelfbewuste en trotse jonge mensen die hun werk met veel toewijding doen.

Memorabel is de jonge assistent-sommelier in het beroemde Orient Express restaurant van het Taj Hotel. Als snel heeft hij door dat we ons vakmatig met de hotellerie bezig houden en hij vertelt over zijn carrière. Afkomstig uit een eenvoudig gezin, heeft hij zich via opleidingen opgewerkt. In zijn vrije tijd bestudeert hij proefverslagen van wijnkenners; zo bouwt hij een imposante wijnkennis op met betrekking tot wijnen die hij zelf nog nooit geproefd heeft. Wij willen Indiase wijnen proeven, en hoewel hij zich eerst verontschuldigd voor het gebrek aan kwaliteit van de eigen wijnen, komt hij los als we aandringen. We proeven verrassende lokale wijnen, inclusief een sparkling variant. Het wordt een memorabel diner.

Buiten sta je weer met beide benen op de grond in de chaos van het Indiase stadsleven. Hier heerst de harde werkelijkheid van de gemiddelde Indiër, voor wie F&B niets meer is dan de vraag of hij zijn gezin kan voeden. Zoals overal ter wereld geldt ook voor India dat onderwijs de sleutel tot welvaart is, iets waarvan men goed doordrongen is. Opleidingsinstituten schieten als paddenstoelen uit de  grond en de met name particuliere initiatieven vormen een miljardenmarkt.

Hoewel er kwalitatief nog wel wat te winnen valt, wordt hier de 'workforce' van de toekomst opgeleid. En in tegenstelling tot hun Chinese collega’s spreken ze behoorlijk goed Engels. Terwijl de wereld naar China kijkt, ontwikkelt India zich tot een van de belangrijke spelers in de wereldeconomie. Houd ze in de gaten.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Interview Longread
Michael Struck, Ruby Hotels: "Rotterdam staat op ons lijstje"

Ruby Hotels fonkelt aan het firmament van het Duitse hotellandschap en zal binnen niet al te lange tijd wereldwijd bekend zijn. Als we de drukke openingsagenda bekijken, zien we openingen in Londen, Frankfurt, Düsseldorf, Keulen, Helsinki, Zürich en enkele locaties in China op de planning....

Achtergronden Tech
Overname Winner Hotel Software door Mews

Mews, het snelst groeiende SaaS Property Management Systeem (PMS) voor hotels en hostels, heeft de grootste Belgische software-leverancier, Winner Hotel Software, overgenomen. De strategische samenwerking tussen de twee toonaangevende Property Management Systems draagt bij aan de uitbreiding van ...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: