In juni haalde Theo Yedinsky, vicepresident public policy bij Airbnb, nog uit naar de hotellerie met de stelling dat ‘hotels de grootste oorzaak zijn van overtoerisme’. In de komende jaren lijkt het boekingsplatform echter steeds dichter richting de hotellerie te bewegen, om zo zijn aanbod te verbreden en verder te kunnen groeien.
Yedinsky deed deze uitspraken naar aanleiding van protesten tegen massatoerisme in steden als Barcelona, Málaga, San Sebastián, Milaan en Venetië. Volgens de bestuurder van Airbnb wordt zijn bedrijf onterecht aangewezen als zondebok voor overtoerisme en stijgende huizenprijzen op populaire bestemmingen. “Wij krijgen uiteindelijk een groot deel van de schuld in de schoenen geschoven, zeker in stadscentra”, wordt hij geciteerd door de Financial Times.
“Maar in werkelijkheid wordt overtoerisme juist aangewakkerd door hotels. Het is volkomen oneerlijk. Ik denk dat de burgemeester van Barcelona beter kan kijken naar de bouw van hotels, en überhaupt het hotelaanbod… Er moet vooral meer woonruimte bij komen. Zo maken ze van Airbnb een zondebok. Ze pakken slechts een fractie van het probleem aan en vragen zich vervolgens af waarom het niet beter wordt.”
Het verweer van Yedinsky komt in een periode dat Airbnb zich steeds nadrukkelijker aan het manifesteren is in de hotellerie. Het platform zette de afgelopen jaren al stappen op dit gebied, waaronder de overname van HotelTonight. Deze OTA voor last minute-boekingen werd in 2019 voor zo’n 450 miljoen dollar overgenomen. HotelTonight is inmiddels geïntegreerd in het ecosysteem van Airbnb. Deze boekingssite vormt een van de manieren waarop het platform zijn aanbod wil diversifiëren, buiten de bekende appartementen en huizen waarvoor gasten Airbnb sinds de oprichting in 2008 weten te vinden.
Grote kansen
Dat hotels de komende jaren een belangrijk speerpunt zijn, blijkt uit de woorden van CEO Brian Chesky tijdens een recente analyst call. Hierin geeft hij aan grote kansen te zien op de hotelmarkt: “Daar gaan we ons veel nadrukkelijker op richten,” zegt hij. “De afgelopen tijd hebben we ons grondig verdiept in hotels als bedrijfsmodel. Het is een ontzettend interessante markt en we denken dat er nog veel meer mogelijk is met hotels op Airbnb.”
Airbnb is volgens zijn CEO in gesprek met hotels over de hele wereld, waaronder Europa: “Hier is een groot deel van de hotels onafhankelijk en op zoek naar meer reizigers.” Nieuwe overnames om de positie in dit segment te versterken, zoals die van HotelTonight, worden eveneens niet uitgesloten: “Daar staan wij absoluut voor open. We bevinden ons nu in een betere positie om dit te kunnen overwegen. Zeker nu we onze strategie verbreed hebben en de focus niet alleen ligt op alle aspecten van reizen, maar ook van wonen. Wat we nu proberen is het bouwen van een platform met huizen, diensten, ervaringen, hotels en nog veel meer. En dat platform willen we blijven uitbreiden, met telkens nieuwe initiatieven.”
Nieuwe hotelinterface
Een van deze initiatieven wordt een nieuwe hotelinterface in de Airbnb-app. Het platform liet in de aanloop naar de lancering van zijn nieuwe aanbod aan ‘Experiences’ en ‘Services’ alle achterliggende techniek opnieuw opbouwen, wat ook ruimte biedt om een hotelomgeving in te richten. Een pilot in een aantal wereldsteden, waaronder New York, om deze nieuwe interface te testen staat al op het programma en betekent een volgende stap richting het integreren van hotels in het aanbod: “We gaan een groot aantal boutiquehotels en onafhankelijke hotels toevoegen aan Airbnb”, zei Chesky hier in september over op het Skift Global Forum. “We hebben gemerkt dat het overgrote deel van de mensen dat naar Airbnb komt, als ze geen woning vinden die bij hun wensen past, naar een andere website gaat om een hotel te boeken. Maar als die hotels ook bij ons te vinden zijn, krijgen ze eindeloos veel boekingen. We worden jaarlijks namelijk bezocht via 1,6 miljard apparaten.”
Airbnb houdt vooralsnog in het midden wanneer deze nieuwe hotelactiviteiten concreet zullen worden ontplooid. Een blik op de vacaturepagina van het platform laat echter zien dat er aan de achterkant flink opgeschaald wordt. In oktober werden verschillende vacatures geplaatst die gericht zijn op hotels, zoals managers voor supply acquisition, supply tech leads en senior market managers in locaties als Berlijn, Barcelona, Mexico-Stad, Sydney en Texas. De rollen richten zich op het uitbreiden van het hotelaanbod en het beheren van individuele hotels en ketens. Hierbij valt ook HotelTonight onder hun verantwoordelijkheid.
Loyaliteitsprogramma
De push richting de hotellerie is niet de enige grote ontwikkeling die in de komende jaren van Airbnb verwacht kan worden. Er gaan al langer geruchten over een eigen loyaliteitsprogramma en het platform kijkt momenteel naar een manier waarop het zich op dit gebied kan onderscheiden van de grote hotelketens. Verschillende bronnen binnen de reisindustrie, waaronder Skift, berichten dat Airbnb overweegt hoe het een dergelijk programma het best kan vormgeven. Volgens de berichtgeving zou het hierbij niet gaan om een traditioneel programma waarbij gasten punten voor gratis nachten kunnen sparen, maar om een systeem dat trouwe gebruikers beloont met unieke extra’s en voordelen. Het kan hierbij gaan om bijvoorbeeld exclusieve toegang tot bepaalde accommodaties, kortingen op boekingen, kwijtgescholden (service)kosten en early check-ins.
Via HotelTonight wordt sinds maart van dit jaar in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk al geëxperimenteerd met een loyaliteitsprogramma. Gasten uit deze landen krijgen via HT Perks, het loyaltyprogramma van HotelTonight, tien procent van de boekingswaarde van elk verblijf dat zij via HotelTonight hebben geboekt terug in Airbnb-krediet. Het platform hoopt op deze manier het bereik en de waarde van HotelTonight verder te vergroten, wat op termijn ook de hotelambities van Airbnb moet versterken.
CEO Brian Chesky hield zich eerder dit jaar in gesprek met The Points Guy op de vlakte over hoe een loyaliteitsprogramma er precies uit zou kunnen zien. Wel gaf hij aan dat er iets in de pijplijn zit: “De komende jaren gaan we iets heel, heel gaafs doen… Er komt iets groots aan. Ik ga nog niet zeggen wat het is, want ik wil jullie verrassen. We zijn er volop mee bezig, het is een soort reis, en we zitten nu midden in de ontwikkelfase.” Met de hotelplannen én een loyaliteitsprogramma in de maak, zet Airbnb de volgende stap in zijn ontwikkeling.
Beeld: Persmap Airbnb
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze gratis digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.