De Nederlandse hotelbranche staat financieel onder druk. Hoe houdt u grip op uw financiën? Check de ‘financiële temperatuur’ van uw hotel met de StatlerBI Optimizer. Deze overzichtelijke tool begeleidt u via een wizard langs de belangrijkste KPI’s. Zo krijgt u snel inzicht en kunt u gericht bijsturen. Krijg weer grip op uw resultaat en ontdek de waarde van 7 essentiële KPI’s.
KPI 1 – Solvabiliteit >30 procent
Solvabiliteit toont in hoeverre uw hotel aan financiële verplichtingen kan voldoen, nu en in de toekomst. Een gezonde solvabiliteit (boven de 30 procent) maakt u weerbaar in crisistijd. Het geeft ruimte om te investeren wanneer u wilt - en kansen te pakken die op uw pad komen. U berekent de solvabiliteit door het eigen vermogen te delen door het totaal vermogen (x 100 procent). Hoe hoger uw winst en aandeelhoudersbijdrage, hoe sterker uw vermogen. Voordeel: uw hotel wordt aantrekkelijk voor financiers.
KPI 2 – Winstpercentage >10 procent
Winst is essentieel voor groei. Een financieel gezond hotel streeft naar minimaal 10 procent winst ten opzichte van de omzet. Daarvan is 40 procent (4 procent van de omzet) bedoeld voor (her)investeringen. U berekent het winstpercentage door alle kosten van de omzet af te trekken, en het resultaat te delen door die omzet. Wilt u het winstpercentage verbeteren? Verlaag de kosten of verhoog uw omzet.
Dit artikel maakt onderdeel uit van onze white paper Hotel & Financiën. Download de hele white paper hier.
KPI 3 – EBITDA >20 procent
EBITDA (Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation & Amortization) geeft inzicht in uw operationele winst en financieringsruimte. Zelfs met een lage winst kan een gezonde EBITDA zorgen voor financieringskansen. Banken gebruiken deze KPI om de ruimte voor rente en aflossingen te bepalen. Boven de 20 procent is daarin meer mogelijk; u kunt dus ook meer investeren.
KPI 4 – Departmental Income Rooms >70 procent
Volgens de USALI-standaard - hét internationale grootboekschema voor hotels - moet het resultaat op Rooms Department rond 70 procent liggen. Dit berekent u door de personeelskosten en overige kosten (zoals commissies, schoonmaakartikelen en guest supplies) van de kameromzet af te trekken en te delen op de kameromzet. Ligt het percentage lager dan 70 procent? Bijsturen is mogelijk door uw omzet te verhogen of kosten te verlagen.
KPI 5 – Departmental Income F&B 30-35 procent
De F&B-afdeling kent een lagere richtlijn, omdat u ook de inkoop van de omzet moet aftrekken. Dit department heeft met inkoop en personeelskosten twee grote variabele kostenposten binnen het hotel; belangrijk dus om goed te monitoren! Via de Daily kunt u personeelskosten en inkoop scherp in de gaten houden. Doe het op dag- of weekbasis, zodat u tijdig kunt bijsturen.
KPI 6 – Overheadkosten 18-20 procent
Salaris- en overige kosten binnen A&G, S&M, NRG en POM drukken op het resultaat. Idealiter liggen overheadkosten tussen 18-20 procent van de omzet. Met name de energiekosten zijn de laatste jaren sterk gestegen. Verder verduurzamen van uw hotel helpt om deze kosten te verlagen en minder afhankelijk te zijn van prijswijzigingen.
KPI 7 – Huurpercentage 15-20 procent
De huur, aan derden of aan uw eigen vastgoed-bv, mag niet te veel drukken op de exploitatie. Een percentage tussen 15-20 procent van de omzet maakt investeringen in het pand mogelijk én het hotel kan een winstgevende exploitatie realiseren.
Meer informatie: statler.bi
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze gratis digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.