Blur

10 maart 2015 |
Blur<

Kersenhouten gefineerde meubelpanelen, bontgekleurde spreien, een okergeel, bordeaux of blauw kleurenschema en gegoten kunststof badkamerunits.

Dat was eind van de vorige eeuw het standaard voorkomen van een gemiddelde hotelkamer in de Nederlandse middenklasse. Het personeel was voorzien van breedgeschouderde formele uniformen en alle functies van het hotel waren strak gescheiden: koffie in de koffieshop, drank in de bar en eten in het restaurant. De tijden zijn veranderd.

Van saai en voorspelbaar naar hot en happening, dat is in een notendop de ( r )evolutie die de hotelsector de afgelopen 15 jaar heeft doorgemaakt. Wie nu een rondje maakt door de nieuwe hotelconcepten die de afgelopen paar jaar het licht hebben gezien, treft iets heel anders aan. Licht, modern design, stoere industriële gebouwen, verrassende, kunstzinnige elementen en transparante badkamers voeren de boventoon. De al dan niet gebloemde sprei is achtergebleven in de vorige eeuw.

Het personeel heeft het businesspak uitgetrokken en draagt een overhemd of blouse met (spijker)broek, als er überhaupt al een uniform aan te pas komt. De verschillende functies als koffiedrinken, werken, ontmoeten, eten en drinken zijn allemaal geïntegreerd in een grote lobby-achtige ruimte, waarin verschillende vertrekken in elkaar overlopen. En dat is misschien wel het meest kenmerkende van de verandering: de Blur. Het Engels woord waarmee de uitkomst van het proces van vervaging van grenzen wordt aangeduid. Wie in een hip hotelconcept binnenkomt, ziet eigenlijk nauwelijks meer verschil tussen de (hippe!) gasten en de medewerkers; ze hebben dezelfde kapsels, baardjes en zelfs kleding. Ook de verschillende outlets zijn geblurred. Een mooi voorbeeld daarvan is CitizenM waar in een grote ruimte de functie van receptie, restaurant, lobby, bar en vergaderruimte is geïntegreerd en de medewerkers allemaal allround zijn. Ook in hotelconcepten als W, waar nog wel baliemedewerkers zijn, heeft men geen verschillende desks meer voor receptie, conciërge en cashier, maar is er één allesomvattende ‘Whatever’ balie.

Deze blur van functies sluit perfect aan bij het leven van de gast waarin vrije tijd en werk, informeel en formeel, steeds meer door elkaar lopen in de door de technologie mogelijk gemaakte 24-uurseconomie. Dit vraagt om een nieuw type hotelprofessional die oude zekerheden los kan laten en de blur omarmt. De nieuwe generatie hoteliers op de hotelscholen is er klaar voor! Nu de oude generatie nog…

Sander Allegro

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
QL Hotels & Restaurants overgenomen door EHM Group

Met ingang van het nieuwe jaar zal QL Hotels & Restaurants worden voortgezet als onafhankelijk onderdeel van EHM Group. Het samenwerkingsverband van exclusieve hotels en restaurants, actief in 9 Europese landen en met bijna 140 leden, komt per 1 januari 2020 onder leiding van Sander Allegro. ...

Personalia
Sander Allegro nieuwe algemeen directeur van QL Hotels

Sander Allegro, vaste columnist voor Hospitality Management, maakte zojuist via social media bekend dat hij per 1 januari 2020 aan de slag gaat als algemeen directeur van QL Hotels. Hieronder lees je de bekendmaking van Sander, die hij op Facebook plaatste: 'Per 1 januari 2020 ga ik aan de sl...

Achtergronden Internationaal
Virtuoso feliciteert awardwinnende topmanagers

Wereldwijd reisnetwerk Virtuoso feliciteert de vijf leden en adviseurs van het reisbureau die de EMEA netwerkprijzen voor innovatie, leiderschap en verkoopkracht hebben gewonnen. De Virtuoso EMEA Member Awards tonen leden die het kaliber van het talent binnen het netwerk illustreren. De winnaars wer...

Opening Internationaal
Louvre Hotels Group opent twee hotels in ‘Le Belaroïa’

Louvre Hotels Group zet zijn ontwikkelingsstrategie voort door uit te breiden op belangrijke locaties. Deze keer richten zij zich in Montpellier specifiek op Le Belaroïa, een complex van 9000 m2, ontworpen door de Franse architect Manuelle Gautrand. In dit complex worden voor het eerst in Frank...

Achtergronden
Camille Oostwegel senior neemt afscheid

In 2020 gaat de Oostwegel Collection een nieuwe fase in, zo laat het Limburgse hotelbedrijf weten. Camille sr. neemt op zijn zeventigste verjaardag afscheid als eigenaar en algemeen directeur en draagt het stukje over aan zijn zoon, Camille jr. In het nieuwe jaar gaat de Oostwegel Collection vers...

Awards F&B
Genomineerden F&B Professional of the Year 2020 bekend

Ieder jaar gaat de AF&BM, hét netwerk voor F&B professionals, op zoek naar de F&B Professional of the Year. Dit is die professional die gastheer of -vrouw pur sang is en die dag in dag uit laat zien dat hij of zij met aanstekelijk enthousiasme een echte motivator en coach is voor ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: