Blur

10 maart 2015 |
Blur<

Kersenhouten gefineerde meubelpanelen, bontgekleurde spreien, een okergeel, bordeaux of blauw kleurenschema en gegoten kunststof badkamerunits.

Dat was eind van de vorige eeuw het standaard voorkomen van een gemiddelde hotelkamer in de Nederlandse middenklasse. Het personeel was voorzien van breedgeschouderde formele uniformen en alle functies van het hotel waren strak gescheiden: koffie in de koffieshop, drank in de bar en eten in het restaurant. De tijden zijn veranderd.

Van saai en voorspelbaar naar hot en happening, dat is in een notendop de ( r )evolutie die de hotelsector de afgelopen 15 jaar heeft doorgemaakt. Wie nu een rondje maakt door de nieuwe hotelconcepten die de afgelopen paar jaar het licht hebben gezien, treft iets heel anders aan. Licht, modern design, stoere industriële gebouwen, verrassende, kunstzinnige elementen en transparante badkamers voeren de boventoon. De al dan niet gebloemde sprei is achtergebleven in de vorige eeuw.

Het personeel heeft het businesspak uitgetrokken en draagt een overhemd of blouse met (spijker)broek, als er überhaupt al een uniform aan te pas komt. De verschillende functies als koffiedrinken, werken, ontmoeten, eten en drinken zijn allemaal geïntegreerd in een grote lobby-achtige ruimte, waarin verschillende vertrekken in elkaar overlopen. En dat is misschien wel het meest kenmerkende van de verandering: de Blur. Het Engels woord waarmee de uitkomst van het proces van vervaging van grenzen wordt aangeduid. Wie in een hip hotelconcept binnenkomt, ziet eigenlijk nauwelijks meer verschil tussen de (hippe!) gasten en de medewerkers; ze hebben dezelfde kapsels, baardjes en zelfs kleding. Ook de verschillende outlets zijn geblurred. Een mooi voorbeeld daarvan is CitizenM waar in een grote ruimte de functie van receptie, restaurant, lobby, bar en vergaderruimte is geïntegreerd en de medewerkers allemaal allround zijn. Ook in hotelconcepten als W, waar nog wel baliemedewerkers zijn, heeft men geen verschillende desks meer voor receptie, conciërge en cashier, maar is er één allesomvattende ‘Whatever’ balie.

Deze blur van functies sluit perfect aan bij het leven van de gast waarin vrije tijd en werk, informeel en formeel, steeds meer door elkaar lopen in de door de technologie mogelijk gemaakte 24-uurseconomie. Dit vraagt om een nieuw type hotelprofessional die oude zekerheden los kan laten en de blur omarmt. De nieuwe generatie hoteliers op de hotelscholen is er klaar voor! Nu de oude generatie nog…

Sander Allegro

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Ondernemen
Creatief ondernemerschap hielp deze hoteliers de zomer door

In mei van dit jaar, in het hart van de crisis, voorspelde het NBTC-NIPO dat 1,8 miljoen Nederlanders de vakantie in eigen land zouden vieren. Terwijl veel hotels de deuren dicht hadden, werd achter die gesloten deuren een plan gesmeed om het hotel vol te krijgen na de lockdown. Want het moest vo...

Economie
De stad, de kust en landelijk, werelden van verschil

Het zijn roerige tijden voor hoteliers, dat is bekend. Maar toch zijn de gevolgen van de Covid-19 crisis heel verschillend, sommige landelijke hotels en hotels aan de kust draaien in 2020 zelfs een beter jaar in vergelijking met vorig jaar. En een ding is duidelijk, de stadshotels die jarenlang mooi...

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie KHN
KHN pleit voor extra steunmaatregelen

De snelle toename in het aantal besmettingen was de aanleiding voor een extra persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge vanavond. Het aantal coronabesmettingen blijft stijgen, het kabinet grijpt daarom landelijk keihard in. Opnieuw krijgt de horeca harde klappen. Aanvullend op de maa...

Achtergronden Tech
Horeca gebruikt relatief vaak online platformen

Circa 8 procent van de Nederlandse bedrijven met twee of meer werkzame personen gaf aan in 2018 online platformen te hebben gebruikt om hun goederen en diensten af te zetten. De belangrijkste redenen waren de toegang tot een grotere afzetmarkt (83 procent) en gemak (75 procent). Dit blijkt uit het o...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: