Column Sander Allegro: Blur

10 maart 2015 | Redactie

Kersenhouten gefineerde meubelpanelen, bontgekleurde spreien, een okergeel, bordeaux of blauw kleurenschema en gegoten kunststof badkamerunits.

Dat was eind van de vorige eeuw het standaard voorkomen van een gemiddelde hotelkamer in de Nederlandse middenklasse. Het personeel was voorzien van breedgeschouderde formele uniformen en alle functies van het hotel waren strak gescheiden: koffie in de koffieshop, drank in de bar en eten in het restaurant. De tijden zijn veranderd.

Van saai en voorspelbaar naar hot en happening, dat is in een notendop de ( r )evolutie die de hotelsector de afgelopen 15 jaar heeft doorgemaakt. Wie nu een rondje maakt door de nieuwe hotelconcepten die de afgelopen paar jaar het licht hebben gezien, treft iets heel anders aan. Licht, modern design, stoere industriële gebouwen, verrassende, kunstzinnige elementen en transparante badkamers voeren de boventoon. De al dan niet gebloemde sprei is achtergebleven in de vorige eeuw.

Het personeel heeft het businesspak uitgetrokken en draagt een overhemd of blouse met (spijker)broek, als er überhaupt al een uniform aan te pas komt. De verschillende functies als koffiedrinken, werken, ontmoeten, eten en drinken zijn allemaal geïntegreerd in een grote lobby-achtige ruimte, waarin verschillende vertrekken in elkaar overlopen. En dat is misschien wel het meest kenmerkende van de verandering: de Blur. Het Engels woord waarmee de uitkomst van het proces van vervaging van grenzen wordt aangeduid. Wie in een hip hotelconcept binnenkomt, ziet eigenlijk nauwelijks meer verschil tussen de (hippe!) gasten en de medewerkers; ze hebben dezelfde kapsels, baardjes en zelfs kleding. Ook de verschillende outlets zijn geblurred. Een mooi voorbeeld daarvan is CitizenM waar in een grote ruimte de functie van receptie, restaurant, lobby, bar en vergaderruimte is geïntegreerd en de medewerkers allemaal allround zijn. Ook in hotelconcepten als W, waar nog wel baliemedewerkers zijn, heeft men geen verschillende desks meer voor receptie, conciërge en cashier, maar is er één allesomvattende ‘Whatever’ balie.

Deze blur van functies sluit perfect aan bij het leven van de gast waarin vrije tijd en werk, informeel en formeel, steeds meer door elkaar lopen in de door de technologie mogelijk gemaakte 24-uurseconomie. Dit vraagt om een nieuw type hotelprofessional die oude zekerheden los kan laten en de blur omarmt. De nieuwe generatie hoteliers op de hotelscholen is er klaar voor! Nu de oude generatie nog…

HM302015

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

30 jaar Hospitality Management
11 jaar geleden in Hospitality Management: Chris Luken

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week Fletcher-oprichter Chris Luken. In 2010 sprak Hospitality Management met de 'self- ...

Economie Corona
Hotelovernachtingen volgend jaar weer terug op niveau 2019

Na de grootste dip uit de historie van de hotelsector is herstel in zicht. In 2022 komt het aantal hotelovernachtingen in Nederland weer uit op het niveau van piekjaar 2019 met bijna 55 miljoen. In Amsterdam duurt het een jaar langer voordat de schade is ingelopen, omdat de stad erg afhankelijk is v ...

Achtergronden Ondernemen
Max Brown Hotels winnaar ‘Hotel Website of the Year 2021’

Zojuist is tijdens een digitale ceremonie bekend gemaakt dat Max Brown Hotels winnaar is geworden van de Hotel Website of the Year verkiezing 2021. De hotelketen mag deze titel een jaar lang voeren en heeft een bokaal en een cheque ter waarde van € 1.000 ontvangen. Communicatieboodschap door ...

Personeel Achtergronden
Bekende gezichten van Château Neercanne nemen afscheid

Château Neercanne kondigt aan dat twee bekende gezichten van Château Neercanne per 1 maart aanstaande afscheid gaan nemen vanwege een volgende stap in hun carrière. Maître d’Hotel Dennis Lemmens maakt promotie binnen Oostwegel Collection en wordt Food & Beverage Ma ...

Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: 2020; Het jaar van personeelstekort tot gastentekort

Begin 2020 was onze zorg en grootste uitdaging voor het jaar: het personeelstekort. In maart werden we ruw geconfronteerd met een nieuwe werkelijkheid. Corona sneed ons de pas af. Dit met ongelofelijke gevolgen voor onze sector. Al snel moesten we leven met de verplichte sluiting en vervolgens met d ...

Hotelketens Internationaal
Rosewood Hotels & Resorts opent in 2023 hotel in Rome

Rosewood Hotels & Resorts, een wereldleider op het gebied van luxe reis- en lifestyle-ervaringen, is door vastgoedbedrijf Antirion SGR aangesteld om Rosewood Rome, dat in 2023 in het hart van de hoofdstad zal worden geopend, te beheren. Het nieuwe hotel is gevestigd in het voormalige hoofdkantoo ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: