Game Changers

15 oktober 2011 | Redactie

Twintig jaar Hospitality Management is een mooie prestatie. De hotellerie is in die twintig jaar behoorlijk veranderd, maar tegelijk ook weer niet. Wat zijn nu eigenlijk de grote "game changers" geweest van de afgelopen twee decennia?

Professionalisering en de daaraan gepaard gaande schaalvergroting en branding springen er uit als invloedrijke veranderingen. Het leiden van een hotel is een steeds complexer beroep geworden, waarbij het combineren van traditie en innovatie een uitdaging vormt. De teamsamenstelling werd steeds meer internationaal en noopte hotelmanagers een grote culturele sensitiviteit aan de dag te leggen. De groei van het aantal beursgenoteerde hotelcorporaties en de opkomst van snelle venture capitalists, droegen ertoe bij dat de hotelmanagers gingen sturen op aandeelhouderswaarde.

Grote hulp daarbij vormde de opkomst van het internet als distributiekanaal en de daaraan gekoppelde perfectionering van revenue management. Tezelfdertijd zorgden grote investeringen in veiligheid - en andere niet direct tot meerwaarde leidende investeringen - tot groter wordende druk op de marges.

De moderne hotelmanager is een allround business manager met een bijzondere aandacht voor de eindgebruiker: de gast. Die gast ontbreekt in het bovenstaande rijtje, terwijl ook hij of zij behoorlijk is veranderd. De gast van vandaag is meer ervaren, kritischer en mondiger dan zijn voorganger uit de vorige eeuw. De gast is over het algemeen ook meer casual, maar hij verwacht nog steeds een correcte, tegelijkertijd informele service. Een service die is afgestemd op individuele behoeften. De moderne gast deelt ervaringen via sociale media en laat zich beïnvloeden door de ervaringen van anderen.

Wat zullen we zien als we over twintig jaar het veertigjarig bestaan vieren? Dat zijn altijd lastige voorspellingen. Het ligt voor de hand dat de opmars van de technologie nog maar net begonnen is. Met name op het gebied van interactiviteit tussen mens en technologie zal een ongekende ontwikkeling te zien zijn. De technologie in hotels zal zich ook steeds meer richten op onze gezondheid. Interactief beddengoed dat vitale lichaamsfuncties meet, stemmingssensoren in de kamer, interactie met behulp van echte (!) sociale media...
Het zal er allemaal komen. In 2031 lachen we om het internet van 2011. Maar ondanks de voortschrijdende staat van de technologie zal gastvrijheid altijd mensenwerk blijven. De ware strijd in het komende decennium zal vooral de strijd om het personeel zijn. Personeel dat gastgericht, commercieel, empathisch, creatief  en internationaal georiënteerd is, maar dat ook betrouwbaar en veilig kan werken. Op de arbeidsmarkt is de hotellerie niet de enige sector die naar deze zeldzaam wordende spelden in de hooiberg zoekt. Hoe het afloopt? Dat lezen we over twintig jaar in Hospitality Management.

HM302011

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
De stelling van de maand: De MICE-markt wordt en blijft hybride

In deze nieuwe rubriek 'De Stelling van de Maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De eerste stelling luidt ...

Columns David Bakker
Column: Stop de leegloop 2.0

De kop van dit artikel (nee niet mijn behaarde gezicht) heb ik gestolen van Sander Allegro. In zijn column in de Kersteditie van Hospitality Management uitte hij zijn zorgen over de hotelprofessionals die de branche verlaten. Veel hospitality professionals verlaten noodgedwongen de branche, maar ...

Interview
15 jaar geleden in Hospitality Management: Tolmeijer en Monaco

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een interview uit 2006 met Bas Tolmeijer en Francesco Monaco, directeuren van het Euro ...

Hotelketens Mice
Postillion Hotels opent hotel en congrescentrum in Den Haag

Postillion Hotels breidt uit naar Den Haag. Op maandag 15 maart 2021 opent het Meeting Centre van 2000 m2 in HSK Offices, naast Holland Spoor. In januari 2022 gaat het volledige Convention Centre van ruim 6500 m2 met een congrescapaciteit van 1400 personen plenair open. Postillion heeft de intentie ...

Ondernemen
Zelfs nu het hotel vol dankzij online marketing 

Nu de nabijheid is vervangen door (gepaste) afstand, is het meer dan ooit belangrijk om contact te onderhouden met je doelgroep. Daar zijn verschillende online mogelijkheden voor, maar e-mailmarketing is een uiterst effectief instrument gebleken. Terwijl veel hotels door een diep dal gaan, heeft ...

Horeca naar de stembus deel zes: ChristenUnie

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: