Sander Allegro: Hotelcake

8 juni 2003 | Sander Allegro

Geen treuriger product dan de hotelcake: een kleffe, vette, gele spons die het vooral goed doet op crematies en begrafenissen. Waar deze spijs het voorvoegsel ‘hotel’ aan verdiend heeft, is mij niet bekend. Volgens de Van Dale is hotelcake ‘eenvoudige cake, geen banketbakkersproduct’. Al met al een veeg teken: hoteleten heeft voor veel mensen een negatieve bijklank. Saai, ouderwets en duur. Maar dat beeld is toe aan herziening.

De uitgekiende ‘Street Restaurant’-formule van Renaissance hotels, de gedurfde aanpak van NH, met haar ‘multipurpose’ NHube-concept en de ‘restyling’ van ‘food & beverage outlets’ bij Hilton International, tonen aan dat hotel-f&b zich mag verheugen in hernieuwde aandacht. Jarenlang was f&b in veel hotels het stiefkindje; in het slechtste geval werd het beschouwd als een dienst die je ‘nu eenmaal moet leveren’. De tijden zijn veranderd, bleek tijdens de tweede internationale Knowledge Day over food & Beverage in hotels. De stelling ‘Food & Beverage geeft hotels identiteit’ kreeg veel bijval. Op uitnodiging van Douwe Egberts Coffee Systems International boog een select gezelschap van ‘corporate vice presidents’ en directeuren operations van internationale hotelketens zich een dag lang over de vraag hoe de toekomst van hotel Food & Beverage er uit zal zien.

In een presentatie over de rol van f&b bij de postionering van hotels, benadrukte de in Spanje actieve hotelconsultant Ton Lodder dat f&b-outlets bij uitstek de link zijn naar de lokale markt. Hierbij fungeren hotelrestaurants en bars als visitekaartjes voor een voor het hotel belangrijk product: de banqueting.

Ondanks deze op het eerste gezicht ondergeschikte rol, bewijst een goede hotelrestaurantformule zich door het vermogen ‘op eigen benen te staan’. De stelling dat een hotelrestaurant zo goed moet zijn, dat het zich ook zelfstandig zou moeten kunnen handhaven, werd door velen onderschreven.

Vooral binnen de internationale ketens zorgt f&b voor veel hoofdbrekens. Nog te vaak is het een ‘ego-onderwerp’: de aandacht die f&b krijgt, hangt vaak af van de interesse van de general manager. Op de hoofdkantoren ziet men dit met gemengde gevoelens aan. Enerzijds wil men graag onafhankelijk zijn van de ‘toevallige interesses’ van de directeuren, anderzijds blijkt telkens dat hotels met een in f&b geinteresseerd management veel betere financiele prestaties op dit terrein laten zien. Ook worstelen de ketens met de vraag of men nu moet kiezen voor een duideljk herkenbaar, in alle hotels terugkerend concept, of dat men juist moet kiezen voor een lokale aanpak. Volgens Wolfgang Lindlbauer, regional vice president CE voor Marriott International, ligt de oplossing in een combinatie van een door de keten vastgesteld kader en ruimte voor lokale invulling. Voor de tot het Marriottconcern behorende Renaissancehotels is dit uitgewerkt in het Street Restaurant-concept, dat zich flexibel vormt naar lokale behoeften en omstandigheden.

Dat de hotels f&b weer serieus nemen, is overduidelijk. Nu maar afwachten of dat ertoe zal leiden dat het adjectief hotel - in relatie tot eten - betere associaties gaat wekken.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Hoteltech
Annemarie van Gaal: "Ook de hotellerie kan nieuwe verdienmodellen aanboren"

Toen Wayne Gretzki, de wereldberoemde Canadese ijshockeyer, gevraagd werd naar de reden van zijn succes, antwoordde hij: “Ik skate naar waar de puck heen gaat en niet naar waar hij vandaan komt.” En zo is het. Veel ondernemers en managers borduren nog steeds voort op het verleden, op ...

Events Hoteltech
Programma HotelTech: Annemarie van Gaal, Jeroen Smit en nog veel meer

Het programma van HotelTech 2019, dat op 18 november plaatsvindt in Bunnik, is definitief. De namen zijn bekend en hierbij lichten we een tipje van de welbekende sluier op. DAGVOORZITTER Jeroen Smit Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en auteur van de boeken 'Het drama Ahold' en &#...

Fletcher Opening Hotelketens
Honderdste hotel voor Fletcher

Met de bouw van een volledig nieuw hotel in het Zeeuwse Burgh Haamstede, zet Fletcher Hotels de teller op 100 hotels in Nederland. Dit is in Nederland uitzonderlijk, nog niet eerder is er een hotelketen geweest met zoveel ‘unieke’ hotels onder dezelfde vlag en volledig in eigendom. Voor ...

Hotelketens
Eden Hotels omarmt Dutch Cuisine

Eden Hotels gaat als eerste hotelketen van Nederland het ontbijt verduurzamen op basis van de uitgangspunten van Dutch Cuisine. Vanochtend tekende Eden Hotels directeur Léon Dijkstra in Hotel Babylon in Den Haag de overeenkomst met Dutch Cuisine. Dit is het eerste hotel van Eden Hotels wa...

Awards Mensen
Leonardo Royal Hotel Amsterdam ontvangt  700e Green Key certificaat van Nederland

Het onlangs geopende Leonardo Royal Hotel in Amsterdam heeft vandaag het 700e Green Key certificaat uitgereikt gekregen. Het hotel in Amsterdam heeft met hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen het hoogst haalbare niveau weten te behalen, namelijk ni...

Awards Internationaal
Het Schgaguler Hotelwint de Hotel Property Award 2019

De 'Hotel Property Award 2019' ging dit jaar naar het Schgaguler Hotel in Castelrotto/Kastelruth, Zuid-Tirol. De prijs werd uitgereikt op de hotelforum-gala-avond op 9 oktober. Andreas Martin, directeur van hotelforum management GmbH, zei: "Aan de ene kant onderscheidt de prijswinnaar v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: