Sander Allegro: Altijd Prijs!

23 december 2003 | Sander Allegro

Hotelorakel Michael Olsen riep het al in 1994: ‘De hotelsector gaat de grip op de distributie van haar kamervoorraad verliezen.’ - Zonder goed te begrijpen wat hij nu precies bedoelde, knikte iedereen instemmend en keek er intelligent bij. Inmiddels is gebleken dat de op basis van onderzoek gedane voorspelling van Olsen werkelijkheid is geworden. De manier van distributie van hotelkamers is in het afgelopen decennium revolutionair veranderd. Met name internet heeft daar een grote bijdrage aan geleverd.

Een beetje hotel is op minstens 100 verschillende plekken - echte en virtuele - te boeken, en als het even tegenzit, ook tegen 100 verschillende prijzen. Consumenten worden steeds slimmer en maken gebruik van dit soort kennis. Een door het Haagse bureau AQ- Services uitgevoerd onderzoek geeft aan dat ‘pingelen’ loont. Consumenten die telefonisch onderhandelen over de kamerprijs, kunnen daar flinke besparingen uitslepen.

Een leuk detail uit het onderzoek is de vaststelling dat romantiek geld bespaart: pingelaars die voorwenden een romantisch weekend met hun vriendin op stap te willen, kregen gemakkelijker korting! In het onderzoek worden grote bedragen bespaard, maar ook komt naar voren dat er weinig systeem in zit: verschillende bellers krijgen verschillende prijzen. Wat ze gemeen hebben is dat ze voordeliger uit zijn.

Ook op internet is veel voordeel te behalen. Wie boekt via Bookings, Expedia of Nachtjeweg, krijgt over het algemeen een heel wat gunstiger prijs te zien dan de officieel door het hotel gehanteerde prijs. De hotels halen veel uit de kast om grote prijsdiscrepanties tegen te gaan. Prijsintegriteit en merkintegriteit zijn daarbij belangrijke begrippen. Hoe houd je dit geloofwaardig? Het managen van de prijs op zodanige wijze dat voor alle verschillende distributiekanalen dezelfde prijzen worden gehanteerd, wordt aangeduid met de term Single Image Inventory. Een bijna onmogelijk streven, want het aantal variabelen dat gecontroleerd moet worden is groot. Verantwoordelijken voor dit proces zijn de zogenaamde rate- en revenuemanagers. Deze professionals bewaken de prijsvorming voortdurend en sturen deze waar het maar kan. In hun werk maken ze gebruik van geavanceerde software. Programma’s als RateTiger scannen het internet voortdurend op prijzen waarmee het eigen hotel via internet te boeken is. En natuurlijk scant het ook de prijzen van concurrenten.

Het instrument is ooit ontwikkeld voor de retailsector, waarin de concurrentie op prijs nog heviger lijkt te zijn. De nu woedende supermarktoorlog wordt volledig op prijs gespeeld: voor andere kenmerken als service en kwaliteit lijkt geen plaats meer in de concurrentiestrijd. De hotellerie moet oppassen niet in een zelfde positie als de supermarkten terecht te komen. Wanneer prijs je enige concurrentiemiddel is geworden, ben je gedegradeerd tot ‘commodity’, een volstrekt inwisselbaar product waarvan de prijs alleen nog fluctueert op basis van veranderende vraag en aanbodsituaties. Langzaam aan lukt het een aantal hotels zich aan dit spel te onttrekken. Met name aan de randen van de markt lijkt dit te lukken. Budgethotels slagen er vaak buitengewoon goed in een vast, lage prijsbeleid te handhaven. Aan de andere kant lukt het heel exclusieve boetiekhotels ook om een vast, hogeprijsbeleid te handhaven.Voor het grote middenveld lijkt dit echter vooralsnog toekomstmuziek.

HM302003

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Rechter oordeelt: horeca blijft dicht

De horeca blijft voorlopig dicht. Zo oordeelde de rechter vanmiddag in de rechtbank in Den Haag. Een aantal horecaondernemers had een kort geding tegen de Staat aangespannen met als inzet dat de horeca weer de deuren mocht openen. De rechter ging daar niet in mee. Over twee weken volgt de motivering ...

Hotelketens Coronacrisis
citizenM lanceert nieuwe subscriptions als antwoord op veranderd consumentengedrag

citizenM zet twee subscriptions in de markt die zich richten op de digital nomads, de thuiswerkers en de bedrijven die op zoek zijn naar invulling van het nieuwe hybride werken. Dit aanbod wordt wereldwijd beschikbaar. Vanaf vandaag kunnen remote workers en digital nomads werken én ontspannen ...

Toerisme
46 procent meer herfstboekingen in Nederlandse vakantieparken 

Vakantieparken in Nederland zien deze herfstvakantie een boekingenstijging van 46 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van BungalowSpecials, waar grote parken van onder andere Landal, Roompot en Center Parcs bij zijn aangesloten. Het aantal boekingen voor de herfstvakantie ...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Nieuwbouw Van der Valk Hotel Venlo bereikt hoogste punt

Het is alweer ruim een jaar geleden dat er werd gestart met de sloop, maar nu heeft de nieuwbouw van het Van der Valk Hotel in Venlo het hoogste punt bereikt. De bestaande toren bleef staan en heeft zestig kamers, maar daarnaast wordt een compleet nieuwe hotelvleugel gebouwd. In de nieuwe vleugel ...

Awards Duurzaamheid
Bucuti haalt als eerste resort wereldwijd een perfecte score bij Green Globe

Bucuti & Tara Beach Resort heeft ’s werelds eerste perfecte score van 100 punten gehaald bij Green Globe, het wereldwijd erkende duurzaamheidslabel. Daarnaast heeft Bucuti & Tara wederom de certificering verkregen als CO2-neutraal resort en blijft het het eerste en enige energie-neutra ...

Hotelbouwplannen Internationaal
Louvre Hotels Group blijft uitbreiden: 10 nieuwe hotels

Ondanks de impact van COVID-19 op de internationale hotelindustrie, blijft Louvre Hotels Group (LHG) - de op één na grootste hotelgroep van Europa en een dochteronderneming van Jin Jiang International - haar netwerk in Europa ontwikkelen door tien '7 Days Premium’ hotels over ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: