Sander Allegro: Altijd Prijs!

9 december 2003 | Sander Allegro

Hotelorakel Michael Olsen riep het al in 1994: ‘De hotelsector gaat de grip op de distributie van haar kamervoorraad verliezen.’ - Zonder goed te begrijpen wat hij nu precies bedoelde, knikte iedereen instemmend en keek er intelligent bij. Inmiddels is gebleken dat de op basis van onderzoek gedane voorspelling van Olsen werkelijkheid is geworden. De manier van distributie van hotelkamers is in het afgelopen decennium revolutionair veranderd. Met name internet heeft daar een grote bijdrage aan geleverd.

Een beetje hotel is op minstens 100 verschillende plekken - echte en virtuele - te boeken, en als het even tegenzit, ook tegen 100 verschillende prijzen. Consumenten worden steeds slimmer en maken gebruik van dit soort kennis. Een door het Haagse bureau AQ- Services uitgevoerd onderzoek geeft aan dat ‘pingelen’ loont. Consumenten die telefonisch onderhandelen over de kamerprijs, kunnen daar flinke besparingen uitslepen.

Een leuk detail uit het onderzoek is de vaststelling dat romantiek geld bespaart: pingelaars die voorwenden een romantisch weekend met hun vriendin op stap te willen, kregen gemakkelijker korting! In het onderzoek worden grote bedragen bespaard, maar ook komt naar voren dat er weinig systeem in zit: verschillende bellers krijgen verschillende prijzen. Wat ze gemeen hebben is dat ze voordeliger uit zijn.

Ook op internet is veel voordeel te behalen. Wie boekt via Bookings, Expedia of Nachtjeweg, krijgt over het algemeen een heel wat gunstiger prijs te zien dan de officieel door het hotel gehanteerde prijs. De hotels halen veel uit de kast om grote prijsdiscrepanties tegen te gaan. Prijsintegriteit en merkintegriteit zijn daarbij belangrijke begrippen. Hoe houd je dit geloofwaardig? Het managen van de prijs op zodanige wijze dat voor alle verschillende distributiekanalen dezelfde prijzen worden gehanteerd, wordt aangeduid met de term Single Image Inventory. Een bijna onmogelijk streven, want het aantal variabelen dat gecontroleerd moet worden is groot. Verantwoordelijken voor dit proces zijn de zogenaamde rate- en revenuemanagers. Deze professionals bewaken de prijsvorming voortdurend en sturen deze waar het maar kan. In hun werk maken ze gebruik van geavanceerde software. Programma’s als RateTiger scannen het internet voortdurend op prijzen waarmee het eigen hotel via internet te boeken is. En natuurlijk scant het ook de prijzen van concurrenten.

Het instrument is ooit ontwikkeld voor de retailsector, waarin de concurrentie op prijs nog heviger lijkt te zijn. De nu woedende supermarktoorlog wordt volledig op prijs gespeeld: voor andere kenmerken als service en kwaliteit lijkt geen plaats meer in de concurrentiestrijd. De hotellerie moet oppassen niet in een zelfde positie als de supermarkten terecht te komen. Wanneer prijs je enige concurrentiemiddel is geworden, ben je gedegradeerd tot ‘commodity’, een volstrekt inwisselbaar product waarvan de prijs alleen nog fluctueert op basis van veranderende vraag en aanbodsituaties. Langzaam aan lukt het een aantal hotels zich aan dit spel te onttrekken. Met name aan de randen van de markt lijkt dit te lukken. Budgethotels slagen er vaak buitengewoon goed in een vast, lage prijsbeleid te handhaven. Aan de andere kant lukt het heel exclusieve boetiekhotels ook om een vast, hogeprijsbeleid te handhaven.Voor het grote middenveld lijkt dit echter vooralsnog toekomstmuziek.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening
Charme Hotels breidt uit met Hotel Karsten in Norg

Grand Café Hotel Karsten in Norg ligt in de kop van Drenthe, te midden van prachtige fiets- en wandelroutes. Vanuit het hotel heeft u een prachtig uitzicht op de Kerkbrink en de 13e-eeuwse Romaanse kerk. In het hotel vindt u een ruime, gezellige lounge met een imposante openhaard en een sf...

Wet- en regelgeving Ondernemen
Nieuwe wetgeving voor franchise hotels en horeca op komst

De vele overnames en fusies in de hotelsector hebben de afgelopen jaren aangetoond dat het landschap binnen de hotelsector snel verandert. In Europa en Nederland worden franchiseformules in de hotelsector steeds populairder. Bekende hotelketens, zoals Holiday Inn, Best Western en Accor Hotels, hebbe...

Sanitair Advertorial
Papieren handdoeken in toiletten om de hoogste hygiënenormen te handhaven

De hoogste normen handhaven op het gebied van hygiëne en netheid is een belangrijk aandachtspunt voor elke horecazaak. De gezondheid en veiligheid van klanten en personeel is van cruciaal belang. Negatieve incidenten kunnen desastreuze gevolgen hebben voor de zaken en voor de reputatie. Hand...

Events Hoteltech
LiveBlog HotelTech 2019 [gesloten]

16.00 Live-interview Rogier Braakman We zijn alweer bijna aan het einde gekomen van het sprekersprogramma. Op de agenda staat het live-interview met Rogier Braakman, de man die medeoprichter was van IHMG, maar uit zijn zetel werd geduwd door Alex Mulder van Amerborgh.  Op het hoogtepunt had I...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: The Godfather

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en h...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Louvre Hotels Group lanceert wereldwijd nieuwe kamer voor Golden Tulip in Nederlandse stijl

De Franse hotelorganisatie Louvre Hotels Group zet de schijnwerpers op Nederland bij de vernieuwing van Golden Tulip hotels. In 2016 lanceerde de hotelketen een geheel nieuwe merkstrategie en -uitstraling voor het hotelmerk en recent is besloten om de Nederlandse roots wereldwijd te benadrukken in d...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: